2018-08-26, 12:02
Medlem
Denoms avatar
Jag använde från början mest två i metall med svart kompakt handtag i plast som fungerar utmärkt men jag efter att ha köpt lite olika stekpannor är osäker på om det är så bra att använda sig av då de kan repa beläggningen.

Så jag var inne på IKEA och köpte deras i plast som var tunna, flexibla men ändå tillräckligt stadiga så de inte är sladdriga att använda men frågan är om det är så bra att använda dessa? Är materialet farligt så det är ohälsosamt att steka och ha stekspaden av plast?
Citera
2018-08-26, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jag använde från början mest två i metall med svart kompakt handtag i plast som fungerar utmärkt men jag efter att ha köpt lite olika stekpannor är osäker på om det är så bra att använda sig av då de kan repa beläggningen.

Så jag var inne på IKEA och köpte deras i plast som var tunna, flexibla men ändå tillräckligt stadiga så de inte är sladdriga att använda men frågan är om det är så bra att använda dessa? Är materialet farligt så det är ohälsosamt att steka och ha stekspaden av plast?

Jag kör på gjutjärnpanna med metallspade. Ikeas har en tendens att få toppen bortbränd relativt fort. Det bästa om du ska ha teflonpanna är nog att köpa kvalitetsstekspade. Ikea i all ära, nog är deras produkter klassade för matlagning men du får vad du betalar för.

Har ett litet mål att dra mig mot ett plastfritt kök så träskärbrädor osv
Citera
2018-08-26, 12:11
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Jag kör med ICA:s plastspade till min teflonstekpanna... Funderade på att köpa en träspade, men sket i det...

Varför frågar du om plastspadar skulle vara hälsofarliga, det är de självfallet inte...
Citera
2018-08-26, 12:18
Medlem
Jag kör med Ikeas stekspade av rostfritt stål. Funkar finfint.

Ingår i ett set med stor sked, soppslev, och spagettislev.
Heter ”Grunka” om jag inte minns fel.
Citera
2018-08-26, 13:32
Medlem
Har några olika. En i rostfritt (Anders Petter), sedan några i plast från IKEA.
Citera
2018-08-26, 13:35
Medlem
olasvenssons avatar
Jag använder plast.
Citera
2018-08-26, 13:37
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom

Plast stekspade är ofarliga i dag.
Citera
2018-08-26, 14:51
Medlem
Köpte en "professional secrets" stekspade på cervera.. helt ok.. känns bättre än många andra och jag gillar att den är helt i stål.
Citera
2018-08-26, 15:42
Medlem
zepofans avatar
Har flera olika, men den här från Fiskars är nog favoriten.
https://s2.inmykitchen.nu/media/catalog/product/cache/1/image/750x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/1/0/1023807_essential_spatula.jpg
Citera
2018-08-26, 15:55
Medlem
Jurgentysks avatar
Svart 20 krs plast stekspade från IKEA.
Citera
2018-08-26, 19:42
Moderator
rotadents avatar
Jag kör också IKEAs i plast, har lite olika varianter av dem. Det är behagligt att ha lite olika storlekar och former på stekspadarna beroende på vad som ska stekas.
Citera
2018-08-26, 19:51
Medlem
Pastellfisks avatar
Naturligtvis köper man Sveico (numer Orthex) i den mån det är möjligt då i stort sett alla handredskap de har är tillverkade i Sverige. Kostar 20-40 kronor styck och håller resten av livet. Har två stycken sådana här;

http://www.orthexgroup.se/produkter/kok/koksredskap/stekspadar-pincetter/stekspade-29-cm

En är dock Icas eget märke varför handtaget skiljer sig något. Älskar den här modellen då bladet är tunt och otroligt flexibelt. Rostfritt är också ett material som lämpar sig ypperligt i kök. För mig som enbart använder gjutjärnspannor är alla typer av plastspadar inget att tänka på.

Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Varför frågar du om plastspadar skulle vara hälsofarliga, det är de självfallet inte...

Fast du vet lika väl som oss andra att det finns minst sagt delade meningar kring farligheten i plast som nyttjas vid matlagning. Jag orkar inte dra fram källor för varken det ena eller det andra men det är helt klart en berättigad fråga.

Är man nojig över plast i köksredskap bör man kanske också fundera på om Teflonpannan är värd att spara.
Senast redigerad av Pastellfisk 2018-08-26 kl. 19:59.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in