2018-08-26, 11:34
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Du är helt säker på att det försvann en igår? Det är i sådana fall antingen en slump, eller mycket intressant.

Om det hade varit den gamla vanliga siffran i morse, hade du då märkt om några loggar hade hade bytts ut?

Att SD har bakreggat den 30:e är helt klart, och formuleringarna är så tydliga att det verkar som en postum hyllning. Dvs att både SD och läsare förstår att den är skriven i efterhand.

Frågan är varför?

Man skulle behöva lista upp alla händelser runt LW mellan misshandeln och försvinnandet.

Jag är 100% säker på att hon hela sommaren har haft 4.800 "hittade cacher". Om den försvann exakt igår, vågar jag inte svära på, men den har åtminstone försvunnit under de senaste ca. två veckorna.

(Jag har dessvärre inte någon gammal skärmdump från att det stått 4.800 hittade cacher, men som "gammal" ingenjör har jag varje gång, vilket har varit ofta, gått in på hennes profilsida faktiskt reagerat på det matematiskt jämna antalet som hennes statistik har utgjorts av: 4.800 hittade cacher, 66 gömda, 200 spårbara. Jag vet, jag är detalj- och siffernörd).

Och nu är det endast 4.799 stycken.

Tyvärr är det väldigt svårt att se vilken logg som har tagits bort. Då måste man nästan ha skärmdumpat listan med samtliga hennes hittade cacher både före och efter borttagandet, och jämföra dem sinseemellan för att kunna hitta var skillnaden ligger.
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-08-26 kl. 11:40.
Citera
2018-08-26, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
LW har ända sedan hon gick bort haft exakt 4.800 hittade cacher på sin profilsida på geocache-sajten. Men idag har hon endast 4.799 hittade cacher.

Vad kan ha hänt? En hittad (dvs. loggad) cache tas väl inte bort i systemet (när de avaktiveras så får själva cache-namnet en överstrykning, men likväl har man som geocachare kvar den som "hittad" i sin statistik).

Eftersom hennes datum för sista aktivitet ("senast besökt") fortfarande är 2018-05-14, så bör ingen annan ha loggat in med hennes lösenord efter hennes död.

Men hur kan en av hennes "hittade cacher" ha tagits bort? Och varför? Och vilken cache är det som har tagits bort?

Måste erkänna att det verkar litet skumt

Det verkar vara en trad från februari 2015 som försvunnit, det bryter också hennes svit på antal loggade dagar på mitten. Den borde varit loggad 2015-02-19. Hinner inte kolla mer just nu.
Citera
2018-08-26, 11:45
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Du har rätt i det att man lätt vill göra en mgm till ett monster. Blir lättare att stå ut med ondskan på så sätt. Den blir mer begriplig.

Men att säga att att vi inte kan varken yrka på eller friskriva ansvaret på mordet för att vi har för lite uppgifter måste väl ändå var tveksamt att påstå.

I tråden har vi förstås inte så mycket uppgifter, men vad åklagaren och utredningen har kommit fram till vet vi inte. Dessa för dom kända uppgifter kan vi inte "förkasta" och dra slutsatsen att det är inget som ligger honom till ansvar. Eller hur? Det är större sannolikhet att han är skyldig än oskyldig. Vilket inte betyder att han ÄR skyldig.

"Vill åter vara alldeles tydlig med att med dom få uppgifter vi har kan jag varken friskriva SD eller yrka honom ansvar för mordet på Wesström"
Till skillnad från oss som har läst och tagit till oss de fakta som har framgått av tidningsartiklar, och av de mer substantiella inläggen här i tråden, anser du dig alltså inte ha en aning om de kända omständigheter som faktiskt kan anses tala för att SD är gärningsmannen.

Hur kan du då samtidigt göra bedömningen att "det är större sannolikhet att han är skyldig än oskyldig"?
Senast redigerad av Draifos 2018-08-26 kl. 11:51.
Citera
2018-08-26, 11:47
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Flera av nattens inlägg ger en missvisande bild av "förhållandet" mellan SD och LW. Det enda vi vet är att SD (som är gift med sin fru) och LW (som var skild från UW) möjligen kan ha haft en affär längre tillbaka i tiden, men inte ens det är väl egentligen helt klarlagt. Det som är helt säkert är att de hade ett bråk i en bil för mer än ett och ett halvt år sedan, och att de efter detta snarare verkar ha haft en vänskapsrelation (möjligen vid något tillfälle utövat geocaching ihop).

Citaten ovan som är klippta ur nattens diskussioner tycks alltså beskriva 'medsystrarnas' rena spekulationer, möjligen blandat med egna tråkiga erfarenheter av män. För den som hellre vill läsa om vad som kan anses vara bekräftat finns den officiella indicielista som 'flixa81' sammanställde tidigare i tråden:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Bra och klargörande inlägg. Om man resonerar så här går det lättare för alla. Som jag tolkar Draifos i detta inlägg så lägger han ingen värdering i om SD är skyldig eller oskyldig.

Om man kan skilja på gissningar och det som är "bekräftat" så kan man spekulera helt fritt. Det är när man genast tror att allt skrivet måste vara sant och att skribenten har en agenda som han med hela sin prestige försöker bevisa som allt går snett.
Tyvärr kan man inte uppfostra vuxna. Det är också alldeles för tungrott att genom självklarheter som dessa, ge en 180p kurs i logik i chatt-format. Så det enklaste är att avstå och istället läsa med intresse. Man lär sig mycket om andra och sig själv.
Citera
2018-08-26, 11:54
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Du har rätt i det att man lätt vill göra en mgm till ett monster. Blir lättare att stå ut med ondskan på så sätt. Den blir mer begriplig.

Men att säga att att vi inte kan varken yrka på eller friskriva ansvaret på mordet för att vi har för lite uppgifter måste väl ändå var tveksamt att påstå.

I tråden har vi förstås inte så mycket uppgifter, men vad åklagaren och utredningen har kommit fram till vet vi inte. Dessa för dom kända uppgifter kan vi inte "förkasta" och dra slutsatsen att det är inget som ligger honom till ansvar. Eller hur? Det är större sannolikhet att han är skyldig än oskyldig. Vilket inte betyder att han ÄR skyldig.

"Vill åter vara alldeles tydlig med att med dom få uppgifter vi har kan jag varken friskriva SD eller yrka honom ansvar för mordet på Wesström"
Alldeles rätt, varken eller. Vis av erfarenhet räcker inte dom uppgifter som lagts SD last. Tack och lov har vi numer ett rättssystem som är av samma mening, skrämmande undantag till trots.
Citera
2018-08-26, 11:59
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Det verkar vara en trad från februari 2015 som försvunnit, det bryter också hennes svit på antal loggade dagar på mitten. Den borde varit loggad 2015-02-19. Hinner inte kolla mer just nu.

Bra notering. Om det är en cache från 19 februari 2015 som tagits bort, så vet vi ju inte i efterhand vad hon skrev i den. Däremot har hon på sitt Instagram några inlägg från den aktuella dagen:

Kanske det kan ge någon vägledning vad hon gjorde eller var hon befann sig den aktuella dagen/dagarna?
Citera
2018-08-26, 11:59
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Mitt inlägg skrevs i en hast därmed mitt något klumpiga sätt att uttrycka mig.

För att fördjupa oss i vad min indignation består i:
Du liksom andra postare bör med nödvändighet förstå att "SDs ev,skuld i fallet Wesström har inget att skaffa med avhumatiseringen" som jag vänder mig stark mot. Separera dom två så har vi tagit ett stort steg att diskutera dom faktiska omständigheter vilka föranlett mordet på Wesström.

Det psykologiska process som föreligger avhumatisering avser att degradera människoror till ett mer angreppsvänligt element. Det är i det ljuset en inte ringa andel förklenande poster om SD bör läsas. För att uttrycka sig på mer lättförståeligt sätt är det samma process som är orsaken till mobbing.

Demonisering, till skillnad från förnuftsbetonat fördömande och debatt, "stänger dörrarna för argumentation och en förnuftsbetonad, kontinuerlig diskussion om kontroversiella ämnen" Det går inte att formuleras mer relevant för denna tråd.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Avhumanisering

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Demonisering

Det här är ingen psykologiföreläsning för mellanstadieelever.
Ta du och applicera begreppet avhumanisering på dina egna inlägg angående LW.
Citera
2018-08-26, 12:01
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie

Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Jag är 100% säker på att hon hela sommaren har haft 4.800 "hittade cacher". Om den försvann exakt igår, vågar jag inte svära på, men den har åtminstone försvunnit under de senaste ca. två veckorna.

(Jag har dessvärre inte någon gammal skärmdump från att det stått 4.800 hittade cacher, men som "gammal" ingenjör har jag varje gång, vilket har varit ofta, gått in på hennes profilsida faktiskt reagerat på det matematiskt jämna antalet som hennes statistik har utgjorts av: 4.800 hittade cacher, 66 gömda, 200 spårbara. Jag vet, jag är detalj- och siffernörd).

Och nu är det endast 4.799 stycken.

Tyvärr är det väldigt svårt att se vilken logg som har tagits bort. Då måste man nästan ha skärmdumpat listan med samtliga hennes hittade cacher både före och efter borttagandet, och jämföra dem sinseemellan för att kunna hitta var skillnaden ligger.

Från en naturvetare: en så jämn siffra glömmer man inte.

Att andra cache-ägaren kan ta bort loggar verkar klart. Men bara den som loggar in som LW kan lägga till. Hon har inte varit inloggad sedan den 14/5.

Det tyder ju på att den här borttagningen är den första och enda.

Det verkar vara en trad från februari 2015 som försvunnit, det bryter också hennes svit på antal loggade dagar på mitten. Den borde varit loggad 2015-02-19.

Vad hände 19/2?
Citera
2018-08-26, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Bra och klargörande inlägg. Om man resonerar så här går det lättare för alla. Som jag tolkar Draifos i detta inlägg så lägger han ingen värdering i om SD är skyldig eller oskyldig.

Om man kan skilja på gissningar och det som är "bekräftat" så kan man spekulera helt fritt. Det är när man genast tror att allt skrivet måste vara sant och att skribenten har en agenda som han med hela sin prestige försöker bevisa som allt går snett.
Tyvärr kan man inte uppfostra vuxna. Det är också alldeles för tungrott att genom självklarheter som dessa, ge en 180p kurs i logik i chatt-format. Så det enklaste är att avstå och istället läsa med intresse. Man lär sig mycket om andra och sig själv.
Nej om man läser tillbaka i tråden så är Draifos antaganden att HD är den som är misstänkt...
Citera
2018-08-26, 12:12
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Flera av nattens inlägg ger en missvisande bild av "förhållandet" mellan SD och LW. Det enda vi vet är att SD (som är gift med sin fru) och LW (som var skild från UW) möjligen kan ha haft en affär längre tillbaka i tiden, men inte ens det är väl egentligen helt klarlagt. Det som är helt säkert är att de hade ett bråk i en bil för mer än ett och ett halvt år sedan, och att de efter detta snarare verkar ha haft en vänskapsrelation (möjligen vid något tillfälle utövat geocaching ihop).

Citaten ovan som är klippta ur nattens diskussioner tycks alltså beskriva 'medsystrarnas' rena spekulationer, möjligen blandat med egna tråkiga erfarenheter av män. För den som hellre vill läsa om vad som kan anses vara bekräftat finns den officiella indicielista som 'flixa81' sammanställde tidigare i tråden:

Skillnaden mellan de citerade inläggen och ditt eget är att andra postare spekulerar kring en MGM medan du spekulerar om andra postare (”medsystrar”, med egna tråkiga erfarenheter av män).

Istället för att mästra andra vore det en god idé att du bidrog med inlägg avseende ämnet. Som är mordet på LW.
Senast redigerad av LimeTime 2018-08-26 kl. 12:38.
Citera
2018-08-26, 12:23
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Nej om man läser tillbaka i tråden så är Draifos antaganden att HD är den som är misstänkt...

Det är det här som är problemet. Vad Draifos eller någon annan har skrivit tidigare ingår i det man har i bakhuvudet. Man måste ändå kunna granska innehållet i varje inlägg utan värderingar.

Det är därför man vill ha referenser. "Inte det stod i tråden" I det här fallet fungerar inte Aftonblaskan o& heller eftersom det enda de har är "källor" vilket är vi och varandra.

Vad jag har sett skriver t ex DN och SvD ingenting. Det enda jag själv anser som information i det här fallet är det som kommer direkt från polisens presstalesman, åklagaren och Advokaten. Dessutom bör man lyssna på ljudupptagningarna eftersom AB och Expr vänder till ordenså nya trådsanningar bildas.
Citera
2018-08-26, 12:29
Medlem
Citat:

Vilka får vi diskutera som MGM utan att du går i taket och generellt och individuellt börjar analysera skribenternas tidigare relationserfarenheter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in