Citat:
Ursprungligen postat av
divadnil
"Innan hon lämnade stadshotellet" kan ju faktiskt även betyda att de skiljdes innanför dörrarna till statt. Dock borde det vara utanför eftersom han påstår sig tro att han var den siste som pratade med henne innan hon gick. Det jag alltid har reagerat på är BW tillägg "jag fick till och med en kram". Det känns onödigt på nåt vis. Brukade de inte kramas? Var det något som stack ut just denna kväll? Var det verkligen HA som kramade BW eller var det BW som "klängde" på HA? Det skulle inte förvåna mig om BW gjorde det onödiga uttalandet just för att släta över att han sågs krama kanske tom klänga på henne kvällen då hon försvann.
Jag tror också att det var utanför dörrarna, då han
såg Helena lämna Stadshotellet. Då är det mest troligt, enligt vad jag tycker, att han såg henne lämna byggnaden, d v s att det var utanför.
När jag fick en kopia på denna artikel skickad till mig för en hel del år sedan, så var det också detta att: "jag fick till och med en kram", som jag reagerade mest på. Just detta "till och med". Jag tror t o m att jag skrivit detta tidigare, då jag citerat ur denna artikel i tråden. Det låter lite märkligt (om BW är rätt citerad i tidningen). Det låter som att det var något speciellt, stort, något som aldrig annars brukade ske.
En annan sak som jag också reagerade på, var att BW hävdade att Helena var nykter. Hur kunde han veta det. Det behöver ju inte märkas utåt om man tagit ett par öl eller en drink (beroende förstås på om man ätit eller inte innan, hur van man är att dricka osv). När det senare kom fram att han skulle ha varit på fest i Radbyn och inte anlänt till Stadt förrän sent, så blir det lite mer konstigt, till skillnad från om han varit med på Stadt under kvällen/natten och sett att hon inte druckit. Men han kan ju ha menat att hon
verkade nykter?