2018-08-25, 01:24
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsPollifax
Jag tänker som tjej, med väska. Har även funderingar ang. skorna i skogsdungen. Ditslängda, eller avsparkade. Tar det en annan gång.
MrsP

Det är faktiskt lite märkligt att Helena glömde kvar plånboken hemma hos PW med tanke på att hon hade en ryggsäck med sig. Det betyder ju att hon vid något tillfälle måste ha tagit upp plånboken ur väskan, de mest troliga anledningarna till att hon gjorde det är att hon antingen skulle visa något, t.ex. ett foto för någon eller att hon skulle betala för något alt. att hon själv lånade pengar, eller fick tillbaka pengar av någon.
Ett sista alternativ skulle kunna vara att GM ("mannen med pilotglasögon") som är väldigt intresserad av Helena vid något tillfälle under kvällen tar ut Helenas plånbok ur väskan och lägger den någonstans i PW:s lägenhet för att senare under kvällen själv kunna få glänsa genom att bjuda Helena på taxiresan, betala hennes inträde på stadt, bjuda på drinkar, hjälpa henne med samtalet hem m.m. allt detta för att ställa sig in hos Helena och för att bli mer omtyckt av henne. I sådant fall är var det här med plånboken planerat av en GM som är riktigt creepy och slug.
Citera
2018-08-25, 01:26
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Tack för tipset! jag provar att göra det på måndag

Du kan också kolla på da Costa arkivet

https://dacostarkivet.wordpress.com/author/fortmahone/

Där finns inscannade tidningssidor. Vissa artiklar är svårlästa eftersom de haft en dålig scanner och några artiklar har någon fotat av med sin mobil.

I da Costa arkivet finns artiklar om andra kriminalfall och försvinnanden, inte bara da Costa-fallet. Jag har hittat artiklar om mordet på Reijo Daag 1976, Viola Widegrens försvinnande 1948, 14-åriga Alvar Larssons försvinnande 1967.

Det kanske finns artiklar om Helena där.
Citera
2018-08-25, 01:50
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Min artiklar var från 50-talet från tidningar som Året Runt och SE och Hemmets Journal.

Passa på och beställ fler artiklar om du behöver. Minimisumman var som sagt 100 kr och mina artiklar ”vägde in” på 11 MB.

Glömde en sak... I mitt fall visste jag vilka nummer tidningarna hade som jag ville ha. Det gjorde att Kungliga Biblioteket hittade artiklarna snabbt. Jag tror att är arbetstiden de tar betalt för.

http://tidningar.kb.se

Ja det stämmer, det är arbetstiden som kostar.
Prinzezzan skrev vilket datum som artikeln med BWs uttalanden var med i lokaltidningen. Det bör ju räcka för att dom ska kunna lokalisera den, förutsatt att Prinzezzan nu har uppgett rätt datum.
Citera
2018-08-25, 01:54
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Du kan också kolla på da Costa arkivet

https://dacostarkivet.wordpress.com/author/fortmahone/

Där finns inscannade tidningssidor. Vissa artiklar är svårlästa eftersom de haft en dålig scanner och några artiklar har någon fotat av med sin mobil.

I da Costa arkivet finns artiklar om andra kriminalfall och försvinnanden, inte bara da Costa-fallet. Jag har hittat artiklar om mordet på Reijo Daag 1976, Viola Widegrens försvinnande 1948, 14-åriga Alvar Larssons försvinnande 1967.

Det kanske finns artiklar om Helena där.

Ja just det, da Costa arkivet är ju väldigt bra, det hade jag inte en tanke på nu. Jag har själv kollat upp många gamla artiklar där tidigare. Tack för det tipset!
Citera
2018-08-25, 08:49
Medlem
Godmorgon.
Finns det någon koppling med Ekholm som körde på något med båten, och Robert Ekholm.
För RE och BW är vänner.
Citera
2018-08-25, 09:47
Medlem
Grandpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badboy rider
Tydlighet är A och O.
Nu har man lyckats trassla tilldet i tråden så att det går att tro att Helena var på förfest i radbyn, men så var väl ändå inte fallet, detta är väl den förfest som BW var på?

Menar ni att Helena åkte från förfest nr1 hos Pernilla i Töreboda till en annan förfest nr2 i radbyn?

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Helena var på inflyttningsfest hos PW i Töreboda innan Statt. BW och Shane ska ha varit på den andra förfesten (i Radbyn). Helena var bara på en förfest (så vitt jag vet i alla fall); det är alltså två skilda förfester.

Från 2011-09-10
Citera
2018-08-25, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martasson
Godmorgon.
Finns det någon koppling med Ekholm som körde på något med båten, och Robert Ekholm.
För RE och BW är vänner.

Tror inte det. Sten Ekholm (m. båten) kom från Kungälv.
Citera
2018-08-25, 11:44
Medlem
Ugglan.s avatar
Angående inlägget från Grandpa ovan: Om inte annat så har vi ju Pernillas ord på att Helena var på hennes och pojkvännens inflyttningsfest. Alla som har uttalat sig säger att Helena var hos Pernilla. Någon i tråden har till och med beskrivit en minnesbild av att Helena satt och målade tånaglarna hos Pernilla. Som Badboy säger: Inget trassel nu. Helena var på inflyttningsfesten i Töreboda!
Och tills vidare verkar allt peka på att BW var på fest i Radbyn - och så får det förbli tills motsatsen (be)visas.
Citera
2018-08-25, 11:52
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandpa
Från 2011-09-10

Dessa inlägg bevisar ingenting, skribenterna baserar ju sin info på Motowns och disktrasans gamla inlägg.
Att än idag låta obekräftade uppgifter från 2 så pass gamla inlägg fortfarande styra tråden med järnhand är naivt och fullkomligt absurt när vi i dag - med facit i hand - VET att "mannen med pilotglasögon" följer tråden maniskt 24/7.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-08-25 kl. 12:10.
Citera
2018-08-25, 12:14
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Angående inlägget från Grandpa ovan: Om inte annat så har vi ju Pernillas ord på att Helena var på hennes och pojkvännens inflyttningsfest. Alla som har uttalat sig säger att Helena var hos Pernilla. Någon i tråden har till och med beskrivit en minnesbild av att Helena satt och målade tånaglarna hos Pernilla. Som Badboy säger: Inget trassel nu. Helena var på inflyttningsfesten i Töreboda!
Och tills vidare verkar allt peka på att BW var på fest i Radbyn - och så får det förbli tills motsatsen (be)visas.

Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Dessa inlägg bevisar ingenting, skribenterna baserar infon på Motowns och disktrasans gamla inlägg. Att låta uppgifter från 2 så gamla inlägg fortfarande styra tråden med järnhand än i dag är absurt, inte minst med tanke på att vi i dag VET att "mannen med pilotglasögon" följer tråden maniskt 24/7.

Men vi är väl överens om att Helena var på inflyttningsfest i Töreboda?

Och vad är problemet med att allt verkar peka på att BW var på fest i Radbyn? Det "enda" som behövs är ju att du, jag eller någon annan kan (be)visa något annat. Vi kan inte per automatik utgå från att varenda skribent och att allt som skrivs i tråden är fejk. Sedan är det ju bra med kritiskt tänkande, men det får inte bli rena nojan. Jag utesluter inte möjligheten att BW kan ha varit på festen i Töreboda, men ingenting verkar peka på det. Detta måste ju krasst vara utgångspunkten.
Senast redigerad av Ugglan. 2018-08-25 kl. 12:32.
Citera
2018-08-25, 12:31
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
"Innan hon lämnade stadshotellet" kan ju faktiskt även betyda att de skiljdes innanför dörrarna till statt. Dock borde det vara utanför eftersom han påstår sig tro att han var den siste som pratade med henne innan hon gick. Det jag alltid har reagerat på är BW tillägg "jag fick till och med en kram". Det känns onödigt på nåt vis. Brukade de inte kramas? Var det något som stack ut just denna kväll? Var det verkligen HA som kramade BW eller var det BW som "klängde" på HA? Det skulle inte förvåna mig om BW gjorde det onödiga uttalandet just för att släta över att han sågs krama kanske tom klänga på henne kvällen då hon försvann.

Jag tror också att det var utanför dörrarna, då han såg Helena lämna Stadshotellet. Då är det mest troligt, enligt vad jag tycker, att han såg henne lämna byggnaden, d v s att det var utanför.

När jag fick en kopia på denna artikel skickad till mig för en hel del år sedan, så var det också detta att: "jag fick till och med en kram", som jag reagerade mest på. Just detta "till och med". Jag tror t o m att jag skrivit detta tidigare, då jag citerat ur denna artikel i tråden. Det låter lite märkligt (om BW är rätt citerad i tidningen). Det låter som att det var något speciellt, stort, något som aldrig annars brukade ske.

En annan sak som jag också reagerade på, var att BW hävdade att Helena var nykter. Hur kunde han veta det. Det behöver ju inte märkas utåt om man tagit ett par öl eller en drink (beroende förstås på om man ätit eller inte innan, hur van man är att dricka osv). När det senare kom fram att han skulle ha varit på fest i Radbyn och inte anlänt till Stadt förrän sent, så blir det lite mer konstigt, till skillnad från om han varit med på Stadt under kvällen/natten och sett att hon inte druckit. Men han kan ju ha menat att hon verkade nykter?
Citera
2018-08-25, 12:52
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Men vi är väl överens om att Helena var på inflyttningsfest i Töreboda?

Och vad är problemet med att allt verkar peka på att BW var på fest i Radbyn? Det "enda" som behövs är ju att du, jag eller någon annan kan (be)visa något annat. Vi kan inte per automatik utgå från att varenda skribent och att allt som skrivs i tråden är fejk. Sedan är det ju bra med kritiskt tänkande, men det får inte bli rena nojan. Jag utesluter inte möjligheten att BW kan ha varit på festen i Töreboda, men ingenting verkar peka på det. Detta måste ju krasst vara utgångspunkten.

Ja det är klart att Helena var på inflyttningsfesten i Töreboda.

Problem och problem, jag är tveksam till att den uppgiften stämmer.
Dock har du helt rätt i att det i nuläget "är som det är" och det enda man kan göra för att komma framåt är att jobba vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in