[quote=Xeitum]
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag undrar om det är någon skillnad på 100.000 kr eller en miljon i detta fall. Personer som KAN VETA är säkert rädda och kanske inte vill riskera något? En miljon "i potten", eller inte. Dessutom tror jag inte att gm erkänner, om han/de inte ställs inför bevisning som han/de inte kan bortförklara. För gm betyder ett erkännande och utpekande av Helenas kropp ett förmodat långt fängelsestraff, då preskriptionstiden nu är borta. (Hur det fungerar för medhjälp i detta fall, vet jag inte.) Undrar om gm tycker att detta kan vara värt en miljon? Och ev. medhjälpare, är det värt att riskera repressalier för samma summa? Låt oss i alla fall hoppas det! .........
QUOTE]
Tror jag inte alls är speciellt säkert. Känns som det finns väldigt små möjligheter att döma någon till ett långt straff (mord, dråp), bevisningen känns alldeles för svag. Vållande till annans död i bästa fall (typ olycka vid handgemäng). Som sagts många gånger så kan ju inblandad person avslöja vad som hände med kvarlevorna utan att erkänna inblandning, dessutom anonymt.
Vad är det för förfest som det pratas om nu? Är det PW's inflyttningsfest? En sådan borde ju rimligen hållas i den bostad man flyttar in i (o det va väl i Töreboda?).
Ang. ditt första stycke. Jag tror det beror på.
Rent hypotetiskt: En person berättar för en annan person vem som gjorde det, varför, hur det gick till och var offret finns. Kroppen hittas på den plats personen nämnt och dödsorsaken kan fastställas - och den sammanfaller med vad personen berättat. Vi ponerar att dödsorsaken kan fastställas till exempelvis flera skallfrakturer (som passar med det tillvägagångssätt som personen berättat) alternativt att det finns fraktur på tungbenet (och detta sammanfaller med det sätt personen berättat; att offret strypts), så bekräftar det en del. Flera frakturer i skallen eller bevis för att offret strypt, t ex, torde inte tyda på olyckshändelse. Dråp? Javisst. Naturligtvis skulle den utpekade kunna vara oskyldig och personen som berättat om detta, vara gm. Eller annan i deras omgivning. Skulle dessutom personen själv ha erkänt inblandning, så är det en bidragande del. Har man tur skulle det även kunna finnas något på fyndplatsen som kan binda personen till brottet, även om det är en liten chans. Omständigheter, folk som berättar, tur... Så länge det finns hopp... Det viktigaste ändå är väl att Helena hittas, så att familjen får "hem" henne och att gm får sitt straff.
Nej, det var inte PW:s inflyttningsfest jag åsyftade (den var hos henne i Töreboda). Den förfest jag avsåg, var den som diskuterats den senare tiden.