2011-09-10, 01:01
Medlem
Xeitums avatar
[quote=Prinzezzan]Jag undrar om det är någon skillnad på 100.000 kr eller en miljon i detta fall. Personer som KAN VETA är säkert rädda och kanske inte vill riskera något? En miljon "i potten", eller inte. Dessutom tror jag inte att gm erkänner, om han/de inte ställs inför bevisning som han/de inte kan bortförklara. För gm betyder ett erkännande och utpekande av Helenas kropp ett förmodat långt fängelsestraff, då preskriptionstiden nu är borta. (Hur det fungerar för medhjälp i detta fall, vet jag inte.) Undrar om gm tycker att detta kan vara värt en miljon? Och ev. medhjälpare, är det värt att riskera repressalier för samma summa? Låt oss i alla fall hoppas det! .........

QUOTE]
Tror jag inte alls är speciellt säkert. Känns som det finns väldigt små möjligheter att döma någon till ett långt straff (mord, dråp), bevisningen känns alldeles för svag. Vållande till annans död i bästa fall (typ olycka vid handgemäng). Som sagts många gånger så kan ju inblandad person avslöja vad som hände med kvarlevorna utan att erkänna inblandning, dessutom anonymt.

Vad är det för förfest som det pratas om nu? Är det PW's inflyttningsfest? En sådan borde ju rimligen hållas i den bostad man flyttar in i (o det va väl i Töreboda?).
Citera
2011-09-10, 01:14
Medlem
kungkarl12es avatar
[quote=Xeitum]
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag undrar om det är någon skillnad på 100.000 kr eller en miljon i detta fall. Personer som KAN VETA är säkert rädda och kanske inte vill riskera något? En miljon "i potten", eller inte. Dessutom tror jag inte att gm erkänner, om han/de inte ställs inför bevisning som han/de inte kan bortförklara. För gm betyder ett erkännande och utpekande av Helenas kropp ett förmodat långt fängelsestraff, då preskriptionstiden nu är borta. (Hur det fungerar för medhjälp i detta fall, vet jag inte.) Undrar om gm tycker att detta kan vara värt en miljon? Och ev. medhjälpare, är det värt att riskera repressalier för samma summa? Låt oss i alla fall hoppas det! .........

QUOTE]
Tror jag inte alls är speciellt säkert. Känns som det finns väldigt små möjligheter att döma någon till ett långt straff (mord, dråp), bevisningen känns alldeles för svag. Vållande till annans död i bästa fall (typ olycka vid handgemäng). Som sagts många gånger så kan ju inblandad person avslöja vad som hände med kvarlevorna utan att erkänna inblandning, dessutom anonymt.

Vad är det för förfest som det pratas om nu? Är det PW's inflyttningsfest? En sådan borde ju rimligen hållas i den bostad man flyttar in i (o det va väl i Töreboda?).

Fet stil:

Nej!" förfesten var inte i Töreboda enligt nya källor.
Men kan denna C prinzessan säga något annat så är det ju upp till h*n.
Men en fest skall tydligen ha adressen i RADBYN som lokalisering. Kolla upp Google Maps och sök på Radbyn m.m en adress som finns gatan längs ned till höger på bilden är intressant och det är nr.6. Kolla även upp gatan nr 6, ovanför för säkerhets skull..
Senast redigerad av kungkarl12e 2011-09-10 kl. 01:18.
Citera
2011-09-10, 01:51
Medlem
kungkarl12es avatar
Citat:
Jag undrar om det är någon skillnad på 100.000 kr eller en miljon i detta fall. Personer som KAN VETA är säkert rädda och kanske inte vill riskera något? En miljon "i potten", eller inte. Dessutom tror jag inte att gm erkänner, om han/de inte ställs inför bevisning som han/de inte kan bortförklara. För gm betyder ett erkännande och utpekande av Helenas kropp ett förmodat långt fängelsestraff, då preskriptionstiden nu är borta. (Hur det fungerar för medhjälp i detta fall, vet jag inte.) Undrar om gm tycker att detta kan vara värt en miljon? Och ev. medhjälpare, är det värt att riskera repressalier för samma summa? Låt oss i alla fall hoppas det!

Det skulle kunna vara så att polisen anar/fått tips, men inte kommer vidare utan en kropp. OM fallet någon gång går till åtal kommer nog inte "Leffes" källskydd att hjälpa; i FUP brukar tips-/uppslagslämnare namngivas. Nu kan man ju ändå hoppas att pengar kan locka den/de som vet att höra av sig. Om flera som VET lämnar samma info till polisen kanske detta kan "skjutsa på". (Dock tycker jag att "pengaprat" i ett sådant här fall känns obehagligt. Tanken att hjälpa till borde vara viktigare...)

[U]En liten förfrågan:[/u] Om någon som läser reagerar på en plats som kan vara betydelsefull och som börjar på bokstaven "Y", hör av er. Den/de som vet vad jag syftar på, förstår varför.

Ja, Du vet vilket/vilka som kan avses...Ett kod ord Y är ju en start på något, eller hur.
Citera
2011-09-10, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungkarl12e
Hej,
Anledningen till frågorna till dig från mig och andra var enbart för att hjälpa dig få bort skitsnack rykten som går.
Men tydligen så verkar du inte nöjd med den hjälpen.
Utan i stället vill Du genom denna tråd få hjälp från andra användare att ta reda på vilka vi andra är här på tråden!?
Du har ju knappast med det resonemanget stigit i kurs från flertalet som läser här.

Jupp. Han vill nog veta vilka som är emot honom Mr. Rönnlund,så han kan bussa sin gorilla till ordningsvakt på oss.......
Citera
2011-09-10, 01:58
Medlem
Prinzezzans avatar
[quote=Xeitum]
Citat:
Jag undrar om det är någon skillnad på 100.000 kr eller en miljon i detta fall. Personer som KAN VETA är säkert rädda och kanske inte vill riskera något? En miljon "i potten", eller inte. Dessutom tror jag inte att gm erkänner, om han/de inte ställs inför bevisning som han/de inte kan bortförklara. För gm betyder ett erkännande och utpekande av Helenas kropp ett förmodat långt fängelsestraff, då preskriptionstiden nu är borta. (Hur det fungerar för medhjälp i detta fall, vet jag inte.) Undrar om gm tycker att detta kan vara värt en miljon? Och ev. medhjälpare, är det värt att riskera repressalier för samma summa? Låt oss i alla fall hoppas det! .........

QUOTE]

Ang. ditt första stycke. Jag tror det beror på. Rent hypotetiskt: En person berättar för en annan person vem som gjorde det, varför, hur det gick till och var offret finns. Kroppen hittas på den plats personen nämnt och dödsorsaken kan fastställas - och den sammanfaller med vad personen berättat. Vi ponerar att dödsorsaken kan fastställas till exempelvis flera skallfrakturer (som passar med det tillvägagångssätt som personen berättat) alternativt att det finns fraktur på tungbenet (och detta sammanfaller med det sätt personen berättat; att offret strypts), så bekräftar det en del. Flera frakturer i skallen eller bevis för att offret strypt, t ex, torde inte tyda på olyckshändelse. Dråp? Javisst. Naturligtvis skulle den utpekade kunna vara oskyldig och personen som berättat om detta, vara gm. Eller annan i deras omgivning. Skulle dessutom personen själv ha erkänt inblandning, så är det en bidragande del. Har man tur skulle det även kunna finnas något på fyndplatsen som kan binda personen till brottet, även om det är en liten chans. Omständigheter, folk som berättar, tur... Så länge det finns hopp... Det viktigaste ändå är väl att Helena hittas, så att familjen får "hem" henne och att gm får sitt straff.

Nej, det var inte PW:s inflyttningsfest jag åsyftade (den var hos henne i Töreboda). Den förfest jag avsåg, var den som diskuterats den senare tiden.
Citera
2011-09-10, 09:33
Bannlyst
Då har man en liten fråga då.
Var i radbyn syftar ni på ?
Var inte festen i T-boda ?
Vilka skulle befunnit sig på festen ?
Var "engelsmannen" med på festen ?
Citera
2011-09-10, 10:49
Medlem
Tydlighet är A och O.
Nu har man lyckats trassla tilldet i tråden så att det går att tro att Helena var på förfest i radbyn, men så var väl ändå inte fallet, detta är väl den förfest som BW var på?

Menar ni att Helena åkte från förfest nr1 hos Pernilla i Töreboda till en annan förfest nr2 i radbyn?
Citera
2011-09-10, 11:44
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badboy rider
Tydlighet är A och O.
Nu har man lyckats trassla tilldet i tråden så att det går att tro att Helena var på förfest i radbyn, men så var väl ändå inte fallet, detta är väl den förfest som BW var på?

Menar ni att Helena åkte från förfest nr1 hos Pernilla i Töreboda till en annan förfest nr2 i radbyn?

Helena var på inflyttningsfest hos PW i Töreboda innan Statt. BW och Shane ska ha varit på den andra förfesten (i Radbyn). Helena var bara på en förfest (så vitt jag vet i alla fall); det är alltså två skilda förfester.
Citera
2011-09-10, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungkarl12e
De uppgifter jag fått från oberoende källor tyder på flertalet.
Hur det löd eller annat i ordväxling som uppfattades av dessa personer vet nog redan vederbörande myndighet vid detta laget.
Men intressant är ju Leffe GW med planer sjösätta ett program olösta Mord.
En summa pengar till den eller de som kommer med avgörande tips ska vara en morot att avslöja något intressant som är lösningen. En Mille(miljon) är inte småpengar i de kretsarna som denna PU rörde sig i -92. Fördenskull inte heller bland B.W med polare på förfesten eller de som umgicks med Helena på stadt. Kan ju vara värt ett försök för den eller de som vet något kamma hem miljonen Men det förutsätter ju att Leffe GW tar med Helenas försvinnade i programmet.Vad alla vet så ligger ju Helenas försvinnade varmt om hjärtat hos Leffe.Tror han är bra nyfiken på ett resultat lösningen på försvinnadet.

Någon här på tråden som har någon aning om hur starta en insamling på flashback?
Verkar ju inte var bra fart i donationer till stiftelsen som Björn W och ljungert är ordförande i (rätta mig om jag har fel) är på 100.000 kr. Eller är det Fam A som är juridisk person i stiftelsen?

Kanske Micke.R på Hjortens Källare fixa insamling när han har öppet?
Hör av dig Micke.

Vad jag kan minnas så är fonden skriven så att fonden ligger kvar tills lösning på fallet sker, så den torde ju fortfarande kunna användas. Jag vet inte vem söm förvaltar den, men jag ska se om jag kan ta reda på det !!

// MickeR
Citera
2011-09-10, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cruelladevil
Jupp. Han vill nog veta vilka som är emot honom Mr. Rönnlund,så han kan bussa sin gorilla till ordningsvakt på oss.......

Jösses så patetiskt......kommentarer överflödiga !!

// MickeR
Citera
2011-09-11, 10:54
Bannlyst
Nu känner jag att jag VERKLIGEN blivit förvirrad, vad har hänt i tråden egentligen ?
Vad avser tråden för syfte, har överhuvud taget en möjlig gärningsman hittats.
I dagsläget verkar minst halva Mariestad inblandad, efter en "lagom" lång plöjning av inlägg i tråden.
Så är jag om det nu är möjligt ÄNNU mer förvirrad.
Vilka är i dagsläget aktuella för "granskning" vilka är misstänkt delaktiga i Helenas försvinnande.

NI är ju nu 5 aktiva skribenter i tråden, kan ni inte lägga fram enkla anledningar till vem ni misstänker och vem ni avfört.
Just nu verkar BW och shane vara i fokus.
Vad vet ni om dessa personer och vad söker vi för svar om dom.
Jag är uppvuxen i Mariestad och känner och känner till nästan alla som namngivits här i tråden.
1992 var den tid då jag och mina kamrater levde som mest, jag var då runt 20 år.
Så jag påstår att vissa anklagelser om inblandning mot vissa personer är rent nonsens, och grundar sig i Mariestads tråkiga "jannte lag" som så många andra småbyar.

För att jag själv ska kunna förstå, så vore det bra om ni sansade er och bekräftade vem är misstänkt och vem är det inte.

Tack för ordet !
Citera
2011-09-11, 12:22
Medlem
Följande inlägg gjordes av Sherlok den 25/8, det var riktat till KK12.

Citat:
Ursprungligen postat av Sherlok
Du nämner aldrig något om kopplingen mellan din kompis Börje och ringarna, varför?
Har du inga som helst "funderingar" kring var ringarna kom ifrån?

Tycker att det känns konstigt att detta inlägg passerade helt utan någon kommentar?

Skulle vara bra om Sherlok kunde utveckla detta, samt om KK12 kunde svara på de två frågorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in