2018-08-25, 10:47
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Det där med sektmedlemmar har du använt som etikett tidigare. Inte värt att bemöta närmare då den som använder etiketten är den främste i det avseendet.

Du diskuterar aldrig opinionsinstituten och opinionsundersökningarna eftersom du tror blint på varje siffra dessa institut presenterar - utom Sentios och Yougovs. Du ifrågasätter aldrig. Fast du mycket väl vet att det förekommit underskattningar - i många fall grova sådana - när det gäller SD, är du fullständigt ointresserad av att diskutera vad dessa kan bero på. Du verkar vara fullkomligt vettskrämd för att SD är underskattade, du vill inte ens höra talas om det. Inte i ett endaste inlägg har du diskuterat detta, du tror som sagt att alla siffror som opinionsinstituten presenterar är den ultimata, felfria och högsta sanningen som finns. Och du ska snacka om att andra är "sektmedlemmar". Jo, tjena...

För övrigt kommer du att vara ute och cykla lika mycket i detta riksdagsval som i de 2010 och 2014. Det bästa sättet att förutsäga dina "prognoser" om SD är att titta på dina tidigare. Du är ovanligt styv i korken med tanke på ditt track record. "Mindre än en procents chans att SD får mer än 25% i valet". Som du skrev: Vi får se efter valet...
Nej jag tror inte blint på alla institut men jag konstaterar att SD är inne i en vikande och stangerande trend om man tittar på alla undersökningar. Du måtte vara blind som inte ser det. Det är bara att konstatera att det är svårare att mäta ett litet parti än ett större parti. Förstår du den logiken?
Jo jag dristade mig att tro något med risk för att få äta upp det. Men sannolikheten för att SD skulle få över 25 procent i valet är så liten att jag tar den risken.
Värre lär det bli för alla SD anhängare som tror på motsatsen dagen efter valet och som tom tror på siffror upp mot 30 procent .
2018-08-25, 10:55
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Men sannolikheten för att SD skulle få över 25 procent i valet är så liten att jag tar den risken.

Jag håller med.
25% vore ett helt fantastiskt resultat. 23-24% vore också sjukt bra.
Då skulle SD förmodligen bli största parti.
2018-08-25, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
AFS har överhuvudtaget inget att göra med SD's siffror, det är ett litet promilleparti. Hela AFS är mindre än vad SD varierar på en dag. Gruppen "övriga" har 1.5-2%, där har du Fi, Pensionärspartiet, Kalle Anka-partiet, NMR, AFS och en hel massa andra.
Om SD är gravt underrepresenterade i OI:s, varför (vilket jag förmodar att du tor/anser) skulle inte AfS vara det, i än högre grad? Jag säger inte att de har några siffror att tala om, men om man tror att OI:s inte fångar upp SD verkliga opinionssiffror, är det ju rimligt att tro att samma sak gäller för AfS. Så man ska nog vara försiktig med förutsägelser i detta fall, högmod går före fall.
2018-08-25, 11:21
Medlem
Citat:
Men sannolikheten för att SD skulle få över 25 procent i valet är så liten att jag tar den risken.
YouGov har SD på 24.2% just nu.
De underskattade SD kraftigt i förra valet.
2018-08-25, 11:32
Medlem
Citat:
Nej jag tror inte blint på alla institut men jag konstaterar att SD är inne i en vikande och stangerande trend om man tittar på alla undersökningar. Du måtte vara blind som inte ser det. Det är bara att konstatera att det är svårare att mäta ett litet parti än ett större parti. Förstår du den logiken?
Jo jag dristade mig att tro något med risk för att få äta upp det. Men sannolikheten för att SD skulle få över 25 procent i valet är så liten att jag tar den risken.
Värre lär det bli för alla SD anhängare som tror på motsatsen dagen efter valet och som tom tror på siffror upp mot 30 procent .
Ingen kurva är spikrak, alla har hack som kan bero på faktiskt ändrade sympatier och eller div brus i metoderna. SD:s kurva har varit stadigt stigande sen förra valet att det nu under en kortare tid planat ut och även gått ner lite behöver inte innebära att de är på fallrepet. I det kortare perspektivet som det senaste halvåret kan man se hur de sk "seriösa" instituten kraftigt uppvärderat SD för att närma sig Sentio och Yougov. I detta har det varit en liten rekyl på de sista mätningarna.
Själv tror jag inte alls att att en del partier som t.ex. C och Mp är så volatila över mandatperioderna som mätningarna säger. Att svara på en OI mätning är inte det samma som ett riktigt val, hade det faktiskt varit val vid varje mätning hade det nog varit mkt stabilare trender.
2018-08-25, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
AFS har överhuvudtaget inget att göra med SD's siffror, det är ett litet promilleparti. Hela AFS är mindre än vad SD varierar på en dag. Gruppen "övriga" har 1.5-2%, där har du Fi, Pensionärspartiet, Kalle Anka-partiet, NMR, AFS och en hel massa andra.

I Sentio har man 1-1,5% och i Yougov 2-3% (högst troligt eftersom FI,MED,PP skrivs ut separat i Sentio och i Yougov har övriga hela 4,8% (FI ingår ej där).

Att AfS knappt ger utslag i Sifo etc är inte så konstigt eftersom AfS väljargrupp är svåra att nå på telefon.
2018-08-25, 12:09
Medlem
NorthernAngels avatar
Det finns ju förvirrade människor i denna tråd som tror att SD rasar i Ou och troligtvis kommer utplånas som parti för att de inte vill subventionera miljöbelastande elcyklar och stänga ned kärnkraften.

Det bekräftas igen att detta inte är viktiga frågor; det var bara ett försök från media att höra det till en valfråga. Vissa driver det samma om EU. Inte ens aborterna kommer vara en stor fråga om jämlikhet kan räknas dit. De 6 viktigaste frågorna kan locka folk till SD på olika vis. OU visar svag minskning eller oförändrat för SD men det viktigaste är den stora spridningen på SD. Var ligger de egentligen?

En OU om valfrågor:
Miljö på plats 7
Jämställdhet 11
EU på plats 13

Då skall man tänka på att bland SDs potentiella väljare är dessa placeringar antagligen avsevärt lägre. Detta inkluderar alla; Miljöpartister som sätter miljö som 1. Nyliberaler som sätter EU som 1.

https://www.metro.se/artikel/yougov-migrationspolitik-tappar-betydelse-i-valspurten
2018-08-25, 12:14
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Hur menar du att S ska klara en statsministeromröstning?
Blir väl som vanligt, rödgröna blir största blocket och borgarna släpper fram Löfven, för de vill inte samarbeta med SD. Samma visa som 2014 alltså.

Personligen tror jag dock detta är sista chansen som 7-klöverna har att samarbeta med SD. Om de inte gör det nu, så kommer antingen partiet att radikaliseras, eller så tar tex Afs över stafettpinnen och börjar växa på allvar. Då kommer "samarbetsvägrarna" ångra sig bittert.

När det gäller mätningar så såg jag att Sifo fortfarande till största del håller på med sina telefonintervjuer. Helt otroligt. Sverige är ju totalt "sönderringt" och det måste snart vara den uslaste undersökningsmetoden någonsin. Till och med brevenkäter fungerar nog bättre i dagens läge.

Litar inte för fem öre på telefonintervjuarnas resultat. Särskilt inte när det gäller SD.
2018-08-25, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Blir väl som vanligt, rödgröna blir största blocket och borgarna släpper fram Löfven
"Ända in kaklet" verkar inte stämma med detta.
2018-08-25, 13:04
Medlem
Citat:

Sedan valet 2014 är det 3 partier som befinner sig i en dödsspiral.

Sozzarna, MP och M.

Sedan valet 2014 finns det enbart ett parti som ökat och ökar exceptionellt. SD.

Inför valet 2010 hade SD ingen chans att komma in i riksdagen. Inför valet 2014 hade man ingen chans att bli vågmästare. Inför valet 2018 har man ingen chans att bli landets största parti. Enligt dina egna profetior i tråden.

Ditt trackrecord i tråden är pinsamt. Liksom ditt stödjande av sozzarna. Om två veckor kommer du att bli trådens driftkucku. Utan att du har en aning om varför.
Senast redigerad av Mentapesola 2018-08-25 kl. 13:15.
2018-08-25, 13:26
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Sedan valet 2014 är det 3 partier som befinner sig i en dödsspiral.

Sozzarna, MP och M.

Sedan valet 2014 finns det enbart ett parti som ökat och ökar exceptionellt. SD.

Inför valet 2010 hade SD ingen chans att komma in i riksdagen. Inför valet 2014 hade man ingen chans att bli vågmästare. Inför valet 2018 har man ingen chans att bli landets största parti. Enligt dina egna profetior i tråden.

Ditt trackrecord i tråden är pinsamt. Liksom ditt stödjande av sozzarna. Om två veckor kommer du att bli trådens driftkucku. Utan att du har en aning om varför.

Lilla vän den här tråden handlar om SD i opinionsundersökningar.
Inte vad jag trodde inför valen 2010 och 2014. Dessutom hade jag fel vilket jag och också erkänt. Likförbannat dyker det upp de som älskar att ta upp det. Blir liksom tjatigt och har inget med dagens opinionsundersökningar att göra.
Det är dem jag förhåller mig till och kan bara konstatera att sannolikheten är försummbar för att SD kommer över 25 procent i årets val. Ditt påstående om att jag har skrivit något om SD och chansen att bli största parti har jag överhuvudtaget inte berört men speciellt sannolikt är det inte enligt opinionsinstituten.
2018-08-25, 13:45
Medlem
AreYouBacks avatar
Angående opinionsundersökningar så har jag kommit till slutsatsen att när jag ser på mig själv så har jag svårt att berätta att jag röstar på SD. Om telefonen ringde från ett opinionsinstitut skulle jag bli nojjig och säga M. Men nu har jag röstat, från utlandet, och bakom skärmen kunde jag i lugn och ro tycka vad jag ville. Dessa 18% som SD har idag kan mycket väl bli 25+ % i valet av anledningen ovan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in