2018-08-25, 05:23
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
I så fall har han tydligen missat det gäng som LW skulle fara till Norge med? Annars skulle dom med buss aldrig stannat på onsdag morgon ca 05.00 vid LWs bostad?

Om SD är rädd att förlora en ”församlingsmedlem” så är det väl till ngn i det gänget...
Citera
2018-08-25, 06:42
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Det är polisens lås som sitter där nu
Det är sannolikt så det förhåller sig ty det vore ett misstag om så inte varit fallet.

Moralensväktare 2018-07-28, 12:04. I det aktuella fallet kan jag inte bekräfta om låset är utbytt. Men i andra utredningar där man finner det inte osannolikt att flera nycklar finns på drift alternativt att man oroas över att någon skulle tänkas besöka den aktuella lägenheten. Väljer man att byta lås under utredningen. Vid mera extrema fall så har man bevakning av platsen dygnet runt.
Citera
2018-08-25, 07:45
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Ja, det tycker jag. Polisen gjorde en bedömning utifrån den aktuella situationen. Den har visar sig vara korrekt. Uppenbarligen ansåg polisen att det fanns skäl att tro att Lena inte försvunnit frivilligt.

Att sitta och dividera kring vad som eventuellt hade hänt om polisens bedömning var felaktigt är meningslöst i mitt tycke.

Du får tro att det krävdes något mer för att polisen skulle kunna komma fram till att Lena inte höll sig borta frivilligt. Jag ämnar inte övertyga dig.
För egen del är jag på det klara med vad som krävdes.

Rubriceringen var inkorrekt eftersom det väl även för dig bör ha framgått att LW lämnade bostaden frivilligt, vilket bekräftats av hörvittnet, och inte heller hölls inspärrad. Förutsatt att du medger att en död kropp är oförmögen att hållas borta mot sin vilja.
Citera
2018-08-25, 09:01
Medlem
Citat:
I så fall har han tydligen missat det gäng som LW skulle fara till Norge med? Annars skulle dom med buss aldrig stannat på onsdag morgon ca 05.00 vid LWs bostad?
Det vet jag inte, men om så är fallet så kanske SD:s rundringning inte var så intensiv som vissa framställer det?
Denna analys faller på sin rimlighet att veta och förstå detaljer. Det leder inte oss framåt utan man vänder och vrider på ett moln utan detaljer så det passar sin agenda.
Citera
2018-08-25, 09:11
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Det vet jag inte, men om så är fallet så kanske SD:s rundringning inte var så intensiv som vissa framställer det?
Denna analys faller på sin rimlighet att veta och förstå detaljer. Det leder inte oss framåt utan man vänder och vrider på ett moln utan detaljer så det passar sin agenda.

Han kanske ringde runt/kontaktade till dem som han visst skulle sakna LW på morgonen? För att få upplysningar av dem? Norgegänget visste inget SD kunde ha nytta av i det läget...
Citera
2018-08-25, 09:13
Medlem
Citat:
Det är väl Exakt vad många här också hävdat. Att utredningen har något mer konkret för skäligen misstänkt. De digitala medier som IT-forensikern genomsökt och resulterat i har säkert varit mer omfattande än vi känner till.
Det behövs inte, dom har med det vi vet idag tillräckligt för skäligen. Åklagaren ville ha det till sannolika, så jag tror att det är där i det finns nått dom hittat som TR och Åsa bedömer olika.

Skulle det stått nått konkret om träffas så skulle han sitta inne nu.
Citera
2018-08-25, 09:15
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
SAMMANFATTNING 1 av 2

@Honan6: Som tillägg till din utmärkta sammanfattning om LW's bakgrund hittade jag ett dokument som visar litet mer vad LW gjorde bl.a. åren 1993 och 2002:

Det är en historisk sammanställning som heter "Välkommen in i historien" och beskriver Svenska Baptisternas Ungdomsförbundets (SBUF) historia i Sverige:

https://www.yumpu.com/sv/document/view/20534431/sid1-106/70

LW omnämns vid två tillfällen, med text och foton:

Sid 79. En bild från 1993, när LW deltog i Rikstonårsläger http://i67.tinypic.com/149seg8.png

Sid. 89. En bild från 2002, när LW var ordförande på SBUF's årskonferens: http://i67.tinypic.com/2jcvoms.png

(En intressant notering är att personen (EF) som vid LW's försvinnande gick ut på facebook och "undanbad spridning" om hennes försvinnande, också verkar finnas med här, på en bild från 2004? Se sidan 107 i dokumentet. Och frågan är om det inte är LW själv som är "Kapten Krok" på samma sida?).
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-08-25 kl. 09:52.
Citera
2018-08-25, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Rubriceringen var inkorrekt eftersom det väl även för dig bör ha framgått att LW lämnade bostaden frivilligt, vilket bekräftats av hörvittnet, och inte heller hölls inspärrad. Förutsatt att du medger att en död kropp är oförmögen att hållas borta mot sin vilja.
Hur i h-e kan du veta att det var frivilligt? GM kan väl ha ringt på och sagt något i den här stilen: Kom med ut annars....

Hur trovärdigt är hörvittnet?
Du bara snorar...

Ingen, förutom GM och möjligen några i hens närhet, vet sanningen, ALLT annat är spekulationer.
Senast redigerad av brus-nilsson 2018-08-25 kl. 09:57.
Citera
2018-08-25, 10:00
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
(En intressant notering är att personen (EF) som vid LW's försvinnande gick ut på facebook och "undanbad spridning" om hennes försvinnande, också verkar finnas med här? Se sidan 107 i dokumentet).
Ja, det kan förklara det här som många har funderat på kring EF:s "mystiska" påbud om tystnad. EF är alltså troligen medlem i församlingen, och han är väl i så fall en av de få församlingsmedlemmar som har tagit fasta på krisgruppens maning till besinning.
Citat:
EF gick ut med ett offentligt inlägg på Facebook fredag den 18 maj kl 15.26:

"Jag har vetat om detta i några dagar nu. Men av olika anledningar har det inte varit offentligt och man har undanbett spridning fram till nu."

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

På olika nätbaserade sociala forum pågår det spekulationer kring motiv och annat som rör det misstänkta mordet.

– Det är även en del av våra medlemmar i Equmeniakyrkan som skriver och kommenterar och det tycker jag känns så onödigt att göra nu, säger George Olvik, Equmeniakyrkans krisgrupp.

http://www.dagen.se/nyheter/manga-ar-fortvivlade-efter-lena-wesstroms-dod-1.1160944
Vet man om det här var ett initiativ som krisgruppen tog själv, eller kan det ha varit polisen som kontaktade församlingen i hopp om att få hjälp med att få stopp på ryktesspridningen?
Senast redigerad av Draifos 2018-08-25 kl. 10:13.
Citera
2018-08-25, 10:20
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Lägger in inlägget här eftersom man kan ha olika inställningar för hur många inlägg/sida man önskar (dvs sidhänvisningen blir otydlig).

"Det blir lite oklart om mobilen. Mobilen är fortfarande på analys och därmed inte avfärdad från utredningen.

När det gäller SD som polisens hetaste spår så finns det mera besvärande uppgifter som talar emot att han är så oskyldig som han vill påstå.
Han var den sista som hade kontakt med LW och det brukar sällan vara en lyckad kombination om man vill slippa skaka galler i en mordutredning. SD har vid förhören förnekat inblandning i mordet och lämnat uppgifter om hans sysselsättning tiden före morden och försvinnandet av LW. Det är uppgifter som självklart polisen kontrollerar för att se om det stämmer. Då förhören har varit många och långa så är det oerhört svårt att hålla fast vid en röd tråd som inte ska avika mellan dom olika förhören.
"

https://www.flashback.org/sp64761366

Citat:
Jag ska försöka vara lite mer pedagogisk nu. Observera att jag inte är ute att hänga ut MV eller UW, inte heller fria SD. Jag drivs av att mördaren åker fast.

För det första reagerar jag på MV:s direkta uttalande att TVÅ barn var hemma. Senare skriver han ”UW sov hemma i sin villa med någon eller några av barnen och skulle tillsammans med LW uppvakta yngsta sonen som sov hos LW” och förtydligar det med: ”Men den uppgiften jag fått är att LW och yngsta sonen var hemma hos LW.”
Det är en faktauppgift man inte missar tycker jag. Ett klockslag eller datum, visst. Men antalet barn borde vara glasklart, tycker jag.

I lite sammanfattande ord så har jag tolkat MV:s text enligt:
UW går hem till LW. Hon saknas och dom ringer polisen. Att dörren är öppen men inte på glänt samt att dom fann blodspår gör att dom kontrollerar hennes digitala media och därefter rubricerar det som människorov direkt på morgonen efter formellt förhör med UW.
Senare ändrar MV att det inte är blod dom hittat utanför hennes bostad, utan utökade avspärrningen då dom fick indikationer att GM väntat utanför.
Om vi leker med tanken att LW lever och gick bara ut tidigt för att träffa en älskare. Hur bra är det då att komma hem till poliser som kontrollerar hennes liv på datorn, med UW ivrigt påhejande… (ironiskt skriver det sista). Gissa vilka som skulle åka på tjänstefel….
Jag tror att det fanns blodspår eller andra tecken. Annars hade dom inte fått gå in med månniskorov. Hon kan hålla sig undan frivilligt.
För tar vi bort blodspåren, som MV skriver, så är det bara en olåst dörr polisen har att gå på. Hur mycket kan UW då styra polisen kategorisera det som människorov och gå all in mot SD. Han sitter där på första parkett…

Dörren: Det är ett motorlås och öppnas inifrån utan att man känner att den är låst. Här kan UW med barn kommit hem först, men då slår man koden och går in. Man kan ställa dörren i läget att man slår # för att låsa den. Dom kan ha känt på handtaget först och känt att den är olåst, men barnen hemme kan ju öppnat dörren redan.
Så sannolikheten att dom reagerat att dörren är olåst är minimal. Jag tror att om den uppgiften skall ha bäring, så stod dörren på glänt, eller så ljuger någon.

Jag har hela tiden känt att du driver en agenda, trots ditt upprepade förnekande av detta. Men denna känsla kvarstår. Ett långsamt, försiktigt och synnerligen sofistikerat manipulerande. Du fortsätter att bearbeta oss. Däremot tror jag att skribenten MV är att lita på

Så efter att nu i månader dagligen ha läst tråden så har inga av mina initiala spekulationer ändrats.
Stefan Davidson är skyldig till mordet. Och hans vän, Jerry Gray har, medvetet eller omedvetet, gjort dig skyldig till skyddande av brottsling. Jag tror även att denne sistnämnde skrivit/skriver i tråden i försök att friskriva Stefan.
Senast redigerad av T34Panzer 2018-08-25 kl. 10:27.
Citera
2018-08-25, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, det kan förklara det här som många har funderat på kring EF:s "mystiska" påbud om tystnad. EF är alltså troligen medlem i församlingen, och han är väl i så fall en av de få församlingsmedlemmar som har tagit fasta på krisgruppens maning till besinning.
Vet man om det här var ett initiativ som krisgruppen tog själv, eller kan det ha varit polisen som kontaktade församlingen i hopp om att få hjälp med att få stopp på ryktesspridningen?
I så fall: Vilken av ryktesspridningarna?
Den om att LW lever och är satt i säkerhet? Den respektlösa ryktesspridning som postaren 'tjackarismyg' alldeles för länge har fått ägna sig åt här i tråden.
Min uppfattning.
Står fast.
Citera
2018-08-25, 10:35
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jag har hela tiden känt att du driver en agenda, trots ditt upprepade förnekande av detta. Men denna känsla kvarstår. Ett långsamt, försiktigt och synnerligen sofistikerat manipulerande. Du fortsätter att bearbeta oss. Däremot tror jag att skribenten MV är att lita på

efter att nu i månader dagligen ha läst tråden så har inga av mina initiala spekulationer ändrats.
Ste*an Davi*son är skyldig till mordet. Och hans vän, Je*ry G*ay har, medvetet eller omedvetet, gjort dig skyldig till skyddande av brottsling. Jag tror även att denne sistnämnde skrivit i tråden i försök att friskriva Stefan.
Det är fascinerande hur man kan komma till så olika slutsatser. Min egen bild av tråden är att en mindre grupp mycket hängivna användare, med en närmast religiöst grundad övertygelse om SD:s skuld, just genom de här dagliga upprepningar har lett in sig själva i en fantasivärld.

Eller kan du visa på något som helst sakligt stöd för uppfattningen att SD skulle vara gärningsmannen?
Senast redigerad av Draifos 2018-08-25 kl. 11:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in