Citat:
Ursprungligen postat av
mooh
Sökte ett svar på MSB men hittade det inte. Hittade se den här tråden och tänker att den passar för min fråga, även om den redan är fylld med trams om invandrare och dyligt.
Om Kriget nu faktiskt skulle komma - låt säga att fiende Röd, från öst, invaderar Gotland. Militären mobiliserar. Gissningsvis inträder undantagstillstånd. Polisen och Hemvärnet får andra uppgifter (antar jag) etc. En massa saker händer.
Men en sak hittar jag inte svar på. Vi som INTE är krigsplacerade, men ändå beväpnade - jag tänker på den stora gruppen svenska jägare och svenska sportskyttar, personer som i mångt och mycket har högre skjutskicklighet än polisen, vad gör vi? Rekommenderar myndigheten oss att beväpna oss för att kunna göra motstånd (så som det så fint står att vi ska göra "för vi kommer ALDRIG ge upp!"). Eller skall vi absolut INTE göra det, för att man då riskerar att misstas för sabotör/infiltratör av svensk polis/militär? Dumt om risken att bli skjuten av en svensk soldat blir större än att bli skjuten av en ry... fiende Röd.
Denna tanke är inte helt galen och svaret är kanske inte så självklart som man skulle kunna tro. Det är lätt att vara tuff och macho när det INTE är kris, men om det verkligen skulle inträffa är det nog många "stolta patriotiska hårdingar" som skiter i brallan och kryper in under närmsta sten. Och samtidigt skall vi komma ihåg att den svenska skytterörelsen från början bildades just för att öva upp skjutskickligheten hos "vanligt folk".
Nej för helvete håll dig inne och skydda familjen. Av massor med anledningar. Dels så är du inte kombatant då du inte är markerad och ansluten till någon stridande grupp i enlighet med krigets lagar, så krigets lagar appliceras inte heller på dig.
Sen kan du som du säger bli skjuten av en svensk, eller i bästa fall gripen och ifråntagen vapen om du knallar runt med det.
Du sparar ditt krut tills skiten gått för långt, tills du har fiender som försöker ta sig in i ditt hem.
Sen FÅR du skjuta en fiende som knallar förbi utanför gatan, även om du inte är kombatant. Det är fritt fram.
Du får också ansluta dig till en grupp där ni med kännetecken utmärker er som kombatanter så ni ingår i krigets lagar, men det är möjligt att ni måste hålla er gömda för svenska militären också utifall de inte gillar det ni håller på med.
Med det sagt, om militären inte klarar av att hålla tillbaka fienden så kommer det bli fritt fram för vanligt folk att försöka göra motstånd. Blir det inte "fritt" fram så blir det fram i alla fall. Det är krig.
Sannolikt är dock att alla män i stridbar ålder tvångsinkallas för en snabb genomgång på vapen, man sätts i grönkläder och får lyda order. Stridsplacerad eller ej. Om det går så långt vill säga så militären inte klarar det ändå. Men du FÅR döda fiender som privatperson. Det är inte mord utan en klapp på axeln.
Edit. OnT. Själv gick jag ur militären för några år sedan då jag inte längre litade på politikernas omdömen eller medias informationshantering. Jag tänker inte heller ge mig ut och dö för ett folk som inte ens tycker om mig. Jag skyddar min familj och går det för långt så drar vi. Är någon i vägen för mina intressen så får jag försöka lösa problemet oaktat vem som står i vägen.
Lycka till ni andra men ni får klara er utan mig.