2018-08-24, 19:57
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smulrton82
Jag hoppas att Remark Banannn OzzieTheowl
tar en titt in här och förklarar mer om det det skrivet om L*nas lås det kanske vet mer om
vilka funktioner motorlåset har? behövs kod
Dykbloggen är gammal väger ingen tyngd tror vi
Ja den är gammal men vad är det nu Dr. Phil brukar säga:
"The best predictor of future behavior is past behavior"

Så det kanske "väger tyngd" ändå?
Citera
2018-08-24, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Den tidiga uppgiften om att UW fanns i annat län under natten tycktes vara avsedd att ge UW alibi, och kom från en användare (typ 'aggougge') som har gett intryck av att ha viss koll. Uppgiften korrigeras alltså senare av MV till att UW var hemma under natten.

Bra. Det är just den uppgiften som är intressant, vilken agenda hen jobbade efter. Kanske bara ett enkelt missförstånd, men hela tråden tog det som en sanning tills jag ifrågasatte just resan till LW på morgonen (även om det är fullt möjligt).

Jag tror som sagt inte på UW (eller barn) som GM, även om det är möjligt.
Men jag tycker förloppet med anmälan om försvinnandet till människorov verkar halta och den ända gemensamma nämnaren i det är just UW.
Jag stör mig enormt på att polisen rotar i hennes digitala enheter om det inte fanns blod där. Dörren öppen räcker knappt till att anmäla henne som försvunnen.
Hennes personliga saker som är kvar då (förutom mobilen). Min första tanke skulle vara att hon sprungit till affären och köpa nått hon missat (kontokortet i mobilfodralet).

Nått gör att polisen går in med exmannen i närheten och söker efter spår. Vilket dom inte får göra hur som helst i det läget. Det måste finnas ett större fog för det.
Det är ju enligt MV inte förrän dom ser dom digitala spåren som intresset väcks för SD, men som sagt vägen dit var lite för enkel.
Senast redigerad av EnGodTanke 2018-08-24 kl. 20:04. Anledning: stavfel
Citera
2018-08-24, 20:10
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Nja... ju mer jag tänker på hur SD blev anklagad och de data vi har, dess mindre tror jag på honom som GM nu. (jaja, jag vet att han sitter skäligen, ni behöver inte kommentera det!).
Man börjar ana att det här kommer att bli en mycket lång tråd. För åklagaren verkar det (liksom för flera här i tråden) vara SD eller inget som gäller:
Det finns ingen preskriptionstid för mord. Om polisen inte lyckas binda 44-åringen till mordet kan utredningen komma att dra ut på tiden.

– Vi kan fortsätta i evighet. Utredningen kommer att pågå oavsett. Sedan kan man givetvis göra en bedömning i efterhand vad tiden lider för att se hur det ser ut.

https://www.na.se/logga-in/hjarstamordet-fortsatter-gacka-polisen-var-absoluta-forhoppning-att-vi-ska-kunna-losa-det-har
Citera
2018-08-24, 20:12
Medlem
Fortsätter med MV:s inlägg:

2018-07-12, 04:50
Vet inget om själva kroppen mera än att den var illa tilltygad. Vilket kan bero på kraftigt yttre våld alternativt påverkan av djur och tiden den låg oskyddad.

2018-07-12, 16:16
Självklart så är ju rättsläkarens intyg avgörande och intressant. Men på frågan om jag visste någonting om kroppen svarade jag den informationen jag har efter en okulärbesiktning.

2018-07-31, 23:21
Hon var påklädd men inte prydligt
då man förmodar att djur gjort sitt med klädseln. Det fanns någon form av ytterplagg vid sidan om. Som kan ha åkt av vid mordtillfället eller slitits av när något djur velat komma åt kroppen.

2018-08-12, 00:56
Man misstänker att det var SD som stod utanför bostaden. Det finns mer som talar för att det var han än emot så långt som utredningen kommit hittills. Det var på framsidan som MGM väntade på LW
Man har avsökt området mellan mordplatsen och den sträckan jag beskriver i tråden ända fram till MGM bostad och tidsmässigt håller den bevismässigt. Om man hittat något mordvapen eller annan teknisk bevisning längs sträckan har jag i dagsläget inga uppgifter om.

Ingen som följer upp mordvapen?
MV visar här en kedja kring data om kroppens status. Med ett mordvapen så är ju dödsorsaken klarlagd. Annars är det ett tillhygge. Hen skriver att hen sett kroppen.
Jag tycker inte att det är konstigt att mer och mer fakta släpps till hen och han presenterar det.
Men... Då stör jag mig på dom utdragna skriken. Hur kan mordet gått till? Hon verkar inte rört sig nämnvärt, inte sprungit och ändå stå och skrika i den omfattningen med en mördare med ett mordvapen.

Jag ser det inte riktigt framför mig.
Citera
2018-08-24, 20:25
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Klart att dom kan ha flera andra misstänkta som dom jobbar med, även med SD som skäligen. Hur ska dom annars jobba brett? Det är inte bara intressanta personer, dom kan vara snäppet lägre i bevistrappan enligt åklagaren. Om dom inte kommer längre med SD sätter dom in nästa person och värderar hens förehavanden. Men du får tro vad du vill och tolka misstänkta / intressanta personer som du vill.

Jag tror inte att det är det ända. Jag har preciserat en lång rad indicier som man kan utläsa att åklagaren har mot SD (inget alibi, var i området, hade motiv, hade förmåga o.s.v.). Men sedan var det ju detta med MV:s historia om en lögn... det är den jag beskriver i detta inlägg. Tar inte med det jag skrivit innan, skulle bli långa inlägg då.

Utifrån vilken källa kan du avläsa att de indicier du nämner kommer ifrån åklagaren?
Citera
2018-08-24, 20:26
Medlem
flixa81s avatar
Citat:

Vet inget om själva kroppen mera än att den var illa tilltygad. Vilket kan bero på kraftigt yttre våld alternativt påverkan av djur och tiden den låg oskyddad.

Självklart så är ju rättsläkarens intyg avgörande och intressant. Men på frågan om jag visste någonting om kroppen svarade jag den informationen jag har efter en okulärbesiktning.

då man förmodar att djur gjort sitt med klädseln. Det fanns någon form av ytterplagg vid sidan om. Som kan ha åkt av vid mordtillfället eller slitits av när något djur velat komma åt kroppen.

Man misstänker att det var SD som stod utanför bostaden. Det finns mer som talar för att det var han än emot så långt som utredningen kommit hittills. Det var på framsidan som MGM väntade på LW
Man har avsökt området mellan mordplatsen och den sträckan jag beskriver i tråden ända fram till MGM bostad och tidsmässigt håller den bevismässigt. Om man hittat något mordvapen eller annan teknisk bevisning längs sträckan har jag i dagsläget inga uppgifter om.

MV visar här en kedja kring data om kroppens status. Med ett mordvapen så är ju dödsorsaken klarlagd. Annars är det ett tillhygge. Hen skriver att hen sett kroppen.
Jag tycker inte att det är konstigt att mer och mer fakta släpps till hen och han presenterar det.
Men... Då stör jag mig på dom utdragna skriken. Hur kan mordet gått till? Hon verkar inte rört sig nämnvärt, inte sprungit och ändå stå och skrika i den omfattningen med en mördare med ett mordvapen.

Hon kanske blev misshandlad innan hon mördades. Fälld till marken, slagen och strypt?
Knivmördad därav skriken?
Obs spekulationer
Citera
2018-08-24, 20:34
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:

Nej MV skriver inte att h*n personligen har sett kroppen utan förmedlar information från någon som gjort det (om man sen tror på informationen eller inte är en annan sak). Och att det skulle föreligga ett specifikt mordvapen eller tillhygge är bara din extrapolation av informationen du återger. Går utmärkt att döda någon med bara händerna.
Citera
2018-08-24, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Nej MV skriver inte att h*n personligen har sett kroppen utan förmedlar information från någon som gjort det (om man sen tror på informationen eller inte är en annan sak). Och att det skulle föreligga ett specifikt mordvapen eller tillhygge är bara din extrapolation av informationen du återger. Går utmärkt att döda någon med bara händerna.

Jag tycker det står väldigt klart att hen sett kroppen. Hen svarar på den information hen har efter en okulärbesiktning. Inget om att han förmedlar någon annans information. Hen svarade själv efter den information hen har efter en okulärbesiktning.

Tycker du att jag misstolkar detta?
Att det sedan är på det viset håller jag öppet. Jag är inte en paragrafryttare utan grundinformationen är intressantast.
Jag tar bara upp detta för att jag misstolkas direkt (utan anledning och direkt felaktigt) många gånger. Jag förstår att kappan inte är speciellt stor hos er och och lätt att vända...
Citera
2018-08-24, 20:55
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:

Men vänta lite nu. MV skriver angående kroppen att ”den informationen jag har efter en okulärbesiktning.”
Det framgår inte vem som sett kroppen. Endast att den information som MV har vad gäller kroppen härstammar från det.

Angående mordvapnet så skriver MV
”Om man hittat något mordvapen eller annan teknisk bevisning längs sträckan har jag i dagsläget inga uppgifter om.”
Det enda du har tagit fasta på i den meningen är just ordet mordvapen, vilket MV alltså inte endast skriver.

Hur kan du dra slutsatsen att Lena mördats med ett vapen och inte med ett tillhygge (eller något alls) utifrån det inlägget?
Citera
2018-08-24, 21:01
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:

Jag tycker det står väldigt klart att hen sett kroppen. Hen svarar på den information hen har efter en okulärbesiktning. Inget om att han förmedlar någon annans information. Hen svarade själv efter den information hen har efter en okulärbesiktning.

Tycker du att jag misstolkar detta?
Att det sedan är på det viset håller jag öppet. Jag är inte en paragrafryttare utan grundinformationen är intressantast.
Jag tar bara upp detta för att jag misstolkas direkt (utan anledning och direkt felaktigt) många gånger. Jag förstår att kappan inte är speciellt stor hos er och och lätt att vända...
Ja, jag tror du misstolkar det och jag tror dödsorsaken är väl känd inom utredningen. Du har dessutom ingen grund i att anklaga andra för kappvänderi med tanke på hur mycket du själv svajat mellan olika procentsatser för MGM:s eventuella skyldighet.

Jag har för länge sen accepterat att det finns för lite information tillgänglig för att dra några nämnvärt säkra slutsatser om någonting; det mesta i tråden är mycket gammal och bristfällig skåpmat som redan vridits och vänts mer varv än materialet håller för.
Citera
2018-08-24, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Jag har inte haft anledning att misstro MV hittills. Läste än en gång hens inlägg om att "det var på framsidan MGM väntade på LW".
Stämmer det så borde utredarna ha en indiciekedja som slår den vi i tråden har (hostar).

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Observant av dig!
Man kan fundera på vad detta kan betyda. Om det stämmer vill säga.

Om barnet ringde tidigt i förloppet, kan det betyda att det inte fick tag på någon vuxen (UW)omedelbart. man ringer sina grannar för att höra om de vet något.

Men det kan också betyda att barnet visste att de umgicks.

Barnet kan också haft vetskap om de tidigare anmälningarna och ringde för att det var "logiskt"...

Och sedan kommer UW som också ringer SD.

Om "assistans".

Ja, varför vända på kronologin?

Man kan tänka sig att barnet hörde LW och SD samtala på kvällen när hon försvann. Då är det logiskt att höra med honom vart mamma tog vägen sedan.
Fy vad tragiken i den är historien tär.
Citera
2018-08-24, 21:02
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Du har en poäng i det.
Jag skulle också kontaktat alla jag kände och bett dom i sin tur kolla med alla de kände...innan det gått upp för alla att det inte är som det ska.

Då blir det helt klart ett polisiärt ärende. Då är du inte där och "utreder".

Min poäng var att SD kontaktade, enligt postare Medinsyn, alla som han anade hade haft kontakt med LW på kvällen och på natten.

Min första tanke runt det är, hur i all världen skulle han kunna veta något om det?

Den uttalandet blir lite konstigt...
Man kontaktar alla man känner och kanaler man har. Inte de personer som man anar har haft kontakt med henne på kväll/natt. Det borde han inte kunna veta så mycket om?

Självklart kan Medinsyn ha skrivit det på så sätt så att det kan misstolkas negativt utan att det var meningen.

Min andra tanke är att om man misstänker att det har hänt något konstigt, att det känns oroväckande att en person är spårlöst borta, då är väl de allra viktigaste att låta polisen få informationen i första hand. Man börjar inte försöka göra en egen "utredning".

Och nu kanske min tredje tanke runt det hela är:

Kanske var det därför det blev locket på? Man skulle inte prata om det? För att det rördes om lite för mycket i vissa grytor...

Det kanske var just det han assisterade UW med. Han visste vilka personerna var och om hon lämnat dator på så kanske chathistoriken talade om vilka hon hade haft kontakt med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in