2018-08-24, 14:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Lite "nya fakta" och/eller intressanta missförhållanden mellan journalister...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/forsvunna-kvinnan-polisen-har-beslagtagit-bil

...
Det var under natten till tisdag som anhöriga vände sig till polisen och anmälde den 45-åriga kvinnan som försvunnen. Polisen rubricerar försvinnandet som människorov och har vidtagit flera åtgärder.
Under fredagen beslutade åklagare om att genomföra husrannsakan i en bil som tillhör den man som tidigare varit anhållen misstänkt för människorov.
...

Publicerad:19 maj 2018 14.20
Uppdaterad:30 maj 2018 09.43

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/mannens-beslagtagna-bil-bargades-fran-arlanda/
...
eftermiddagen onsdagen den 16 maj körde en bärgningsbil genom centrala Örebro med en bil på flaket. En polis dirigerade in ekipaget i polishuset på Järnvägsgatan 3, där bilen skulle genomgå en teknisk undersökning
...
Publicerad 27 maj 2018 kl 21.39

Man ska alltid vara försiktig när man läser pressen, särskilt kanske kvällspressen.
Men även de större dagstidningarna och andra media kan ha slarvfel.

Här funderar jag dock om att man beslagtar bilen är en sak, och att göra husrannsakan av den kan innebära ytterligare ett beslut?

Båda kan göras när man har fått beteckningen skäligen, men kanske åklagaren beslutade om själva husrannsakan först på fredagen?

Mer en fråga än en gissning...
Någon som vet?
Citera
2018-08-24, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Kan du visa var jag kan hitta den uppgiften.

Det är "sista digitala kontakten", som intresserar mig.

S. 1555 inlägg 18654.
MV skulle återkomma med tidpunkt för kontakten men har inte gjort det. Det vill nog utredarna ha för sig själva?
Citera
2018-08-24, 14:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
S. 1555 inlägg 18654.
MV skulle återkomma med tidpunkt för kontakten men har inte gjort det. Det vill nog utredarna ha för sig själva?

Lägger in inlägget här eftersom man kan ha olika inställningar för hur många inlägg/sida man önskar (dvs sidhänvisningen blir otydlig).

"Det blir lite oklart om mobilen. Mobilen är fortfarande på analys och därmed inte avfärdad från utredningen.

När det gäller SD som polisens hetaste spår så finns det mera besvärande uppgifter som talar emot att han är så oskyldig som han vill påstå.
Han var den sista som hade kontakt med LW och det brukar sällan vara en lyckad kombination om man vill slippa skaka galler i en mordutredning. SD har vid förhören förnekat inblandning i mordet och lämnat uppgifter om hans sysselsättning tiden före morden och försvinnandet av LW. Det är uppgifter som självklart polisen kontrollerar för att se om det stämmer. Då förhören har varit många och långa så är det oerhört svårt att hålla fast vid en röd tråd som inte ska avika mellan dom olika förhören.
"

https://www.flashback.org/sp64761366
Citera
2018-08-24, 14:36
Medlem
Snor-Johans avatar
Esa Teittinen var nästa man att släppas fri. 8 år pga, polisens/Åk tunnelseende är långa långa år..
Liksom denna utredning gjordes oförsvarliga misstag i början vilket fick honom lagförd på alltför för lösa grunder.
Brottsplatsundersökning hoppades över eftersom utredarna alltför ivrigt även i detta fallet låst sig vi en GM

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/esa-teittinen-62-frikanns-efter-atta-ar-i-fangelse/
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-08-24 kl. 15:21.
Citera
2018-08-24, 14:40
Medlem
Citat:
S. 1555 inlägg 18654.

Jag har inte haft anledning att misstro MV hittills. Läste än en gång hens inlägg om att "det var på framsidan MGM väntade på LW".
Stämmer det så borde utredarna ha en indiciekedja som slår den vi i tråden har (hostar).
Citera
2018-08-24, 14:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag har inte haft anledning att misstro MV hittills. Läste än en gång hens inlägg om att "det var på framsidan MGM väntade på LW".
Stämmer det så borde utredarna ha en indiciekedja som slår den vi i tråden har (hostar).

Skarpt tänkt av dig.

(Tar mig friheten att lägga in det inlägget också, för att det ska bli tydligare)

"Man misstänker att det var SD som stod utanför bostaden. Det finns mer som talar för att det var han än emot så långt som utredningen kommit hittills. Det var på framsidan som MGM väntade på LW."

https://www.flashback.org/p64914450#p64914450

När jag läser detta inlägg igen, får jag en misstanke om att någon sett/hört något att en person stått utanför bostaden på framsidan.

Kanske man inte vet vem det var, men att det stod någon utanför, väntandes.

Tillsammans med tömning av mobiler, konversationer, mastuppkopplingar och förhoppningsvis någon annan teknisk bevisning...
Citera
2018-08-24, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medinsyn
Har följt tråden sedan dag 1 och roats över de många dumheterna som skrivs. Är det enbart begåvningsreserven som skriver (och ger blanka fan i att läsa varandras inlägg) här kan man undra?, och svårt förfärats över det tragiska i händelserna. Kände mig sugen på att få bli en del av denna korkade massa och skaffade nu ett konto . Under tisdagen 15:e maj hade SD kontakt med flera personer som han anade hade kontakt med LW under kvällen och natten. Han fick därför en rätt samlad bild av tidpunkt för försvinnandet tidigt. Om detta pratade han med flera personer, bla UW, polisen, och en mig närstående och flera andra sa han. I det helt frivilliga upplysningsvisa hörandet tidigt på tisdag eftermiddag visade han även den chatt han hade med LW på måndagkvällen för polisen. MVs ord om att han skulle senare på tisdagen förneka denna kontakt förefaller mig minst sagt tveksam. Han är inte korkad. Tror MV är korkad snarare. Ovanstående kan ni se som fakta. Nästa sak har kommit till mig på omvägar, men om SVARA SVARA SVARA tyder på en störning så kan det vara lämpligt att känna till att SD tillsammans med den unga tjejens familj hade en långvarig lek om att SD skulle vara ett syskon i familjen. Den kramen SD krävde svar om ska ha gällt när tjejens riktiga bror kom hem efter längre resa...

Nu tänkte jag inte ge er mer även om jag vet massor som är helt uppåt väggarna fel i era gissningar. Jag kommer inte att svara på följdfrågor, men fortsätta läsa nyfiket. Er ankdamm är för liten för mig att leka i. SD finns i min närhet och jag är mån om honom, även om vi inte har så mycket kontakt för tillfället. Jag tror att ni som försöker rentvå honom borde sluta då det knappast hjälper honom, utan det blir bara mer uppståndelse. Låt rättvisan komma fram utan att elda på flashback.

PS Jag finner det extremt oväntat om det visar sig att SD är gärningsman, men jag utesluter det inte.
Tyvärr ger mig detta vittnesmål om SD:s oskuld och godhet, baserat på hans stora omtanke att kontakta och kartlägga LW: s kontakter under mordkvällen, ännu en anledning att ifrågasätta hans oskuld. Tyvärr så har han nog lyckats manipulera och snacka omkull er rejält.. MEN..ännu är inte sista spiken i kistan slagen och har jag fel lovar jag bli den förste att erkänna det..
Citera
2018-08-24, 14:58
Medlem
Moralensväktares inlägg (skriver ett nytt inlägg om mina tankar kring detta):

2018-05-20, 00:31
Anledning till att man misstänker att hon blivit utsatt för människorov från början var blodspår i och utanför bostaden, man spårade mobilen därifrån mot skogen vid vivalla så inriktning var att hon varit på väg i nord västlig riktning från bostaden och där har man finkammat området med polishundar. Så initialt har utredningen sköts enligt skolboken. Sen har naturligtvis mördaren vilseledit polisen på der viset. Men att hänga ut dom är felaktigt.

2018-05-20, 06:12
Det är säkra källor som bekräftar att man funnit blod i hennes lägenhet och även utanför därav man utöka avspärrningen

2018-05-20, 21:40
Lenas två barn låg i lägenheten och sov.

2018-07-10, 16:33
Det stämmer man fann blid inledningsvis i lägenheten och då är det regel att avspärrningen utökas. Den mängden blod som fanns var inte stor så det behöver inte vara färskt blod och kan komma från barnen. Det som var av avgörande betydelse för att man misstänkte människorov var inledande förhören med UW och digitala spår.

Var det ett formellt förhör som hölls inledande med UW?
2018-07-10, 18:05
Ja, det gjordes på plats i LW lägenhet.

2018-07-10, 18:40
Ja, det var flera indikationer på att hon blivit bortförd, vet tyvärr inte vad som framkommit i första förhöret med UW.

2018-07-10, 20:25
UW var på plats på morgonen när första polispatrullen anländer till LW bostad och gör då en anmälan om att LW var försvunnen. När man sen går igenom digitala enheter så väljer man att rubricera det som människorov. Vilket ger polisen mera befogenheter att driva utredningen framåt.

2018-07-11, 01:39
UW sov hemma i sin villa med någon eller några av barnen och skulle tillsammans med LW uppvakta yngsta sonen som sov hos LW

2018-07-12, 04:44
Vet inget om någon kvinna hos UW.
Men den uppgiften jag fått är att LW och yngsta sonen var hemma hos LW.

2018-07-27, 01:06
Jag har försökt att bringa klarhet i blodspåren men får inget besked om det var LW blod man fann ej heller om det var färskt eller gammalt.

2018-07-28, 04:58
Jag har bara hört att dörren var upplåst. Inte att den stod på vid gavel.

2018-07-28, 12:04
... Om man noterar att en ytterdörr befinner sig olåst i ett inledningsskede av ett misstänkt människorov så är det en stark indikation på att någonting hänt. Vem lämnar bostaden en längre stund utan att låsa ytterdörren? Det är ett misstag en mördare gjort på platsen.

2018-08-11, 09:21
Ska revidera mitt inlägg tidigt i utredningen om att man ökade ut avspärrningen utanför LW bostad och anledningen skulle vara att man hittat blod.
Man vet idag att mördaren befann sig utanför LW bostad och väntade på att hon skulle komma ut. Avspärrningen gjordes för att leta efter spår som fimpar, snus spott eller liknande spår. Vet inte vad den undersökningen fått fram för spår om det överhuvudtaget fanns några spår som kan leda till en gärningsman
Citera
2018-08-24, 14:58
Medlem
Jag ska försöka vara lite mer pedagogisk nu. Observera att jag inte är ute att hänga ut MV eller UW, inte heller fria SD. Jag drivs av att mördaren åker fast.

För det första reagerar jag på MV:s direkta uttalande att TVÅ barn var hemma. Senare skriver han ”UW sov hemma i sin villa med någon eller några av barnen och skulle tillsammans med LW uppvakta yngsta sonen som sov hos LW” och förtydligar det med: ”Men den uppgiften jag fått är att LW och yngsta sonen var hemma hos LW.”
Det är en faktauppgift man inte missar tycker jag. Ett klockslag eller datum, visst. Men antalet barn borde vara glasklart, tycker jag.

I lite sammanfattande ord så har jag tolkat MV:s text enligt:
UW går hem till LW. Hon saknas och dom ringer polisen. Att dörren är öppen men inte på glänt samt att dom fann blodspår gör att dom kontrollerar hennes digitala media och därefter rubricerar det som människorov direkt på morgonen efter formellt förhör med UW.
Senare ändrar MV att det inte är blod dom hittat utanför hennes bostad, utan utökade avspärrningen då dom fick indikationer att GM väntat utanför.
Om vi leker med tanken att LW lever och gick bara ut tidigt för att träffa en älskare. Hur bra är det då att komma hem till poliser som kontrollerar hennes liv på datorn, med UW ivrigt påhejande… (ironiskt skriver det sista). Gissa vilka som skulle åka på tjänstefel….
Jag tror att det fanns blodspår eller andra tecken. Annars hade dom inte fått gå in med månniskorov. Hon kan hålla sig undan frivilligt.
För tar vi bort blodspåren, som MV skriver, så är det bara en olåst dörr polisen har att gå på. Hur mycket kan UW då styra polisen kategorisera det som människorov och gå all in mot SD. Han sitter där på första parkett…

Dörren: Det är ett motorlås och öppnas inifrån utan att man känner att den är låst. Här kan UW med barn kommit hem först, men då slår man koden och går in. Man kan ställa dörren i läget att man slår # för att låsa den. Dom kan ha känt på handtaget först och känt att den är olåst, men barnen hemme kan ju öppnat dörren redan.
Så sannolikheten att dom reagerat att dörren är olåst är minimal. Jag tror att om den uppgiften skall ha bäring, så stod dörren på glänt, eller så ljuger någon.
Citera
2018-08-24, 15:26
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag TROR att det är detta FA pratade om. Passar väldigt bra in i "teorier om händelseförlopp" och att han inte pekar ut någon person. Så nej, jag TROR inte SD har någon annan teori.

Med andra ord: SD har ingen teori om vem som mördat LW?
Citera
2018-08-24, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Hade en teori,men inte en person.
Detta verifierade och klargjorde ju MV med.
Citera
2018-08-24, 15:28
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld

Vilket väl utmärker honom som den kanske ende som inte har det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in