2018-08-21, 23:15
Medlem
Besticks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjorkuggla
SD påverkade hela det svenska folket när de kom in i riksdagen. AfS kommer göra samma sak.

Kan folk sluta vara så otroligt korkade och enbart se politik i termer av hur många röster ett parti får på valdagen?
Precis.

På ett metapolitiskt plan hade AfS inträde i riksdagen varit oerhört värdefullt. Positionerna skulle flyttas fram med hästlängder och SD skulle få en rejäl spark i baken.
Citera
2018-08-21, 23:15
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Det sorgliga är att hade internet och alternativmedia funnits 1993 hade vi haft ett helt annat politiskt klimat idag.
Då, 1993, var det bara de som samlats på torget i Trollhättan den kvällen som hörde Karlströms tal, inga andra.
Dock var SD estetik alldeles för nynazistisk. Jag minns själv stålhättegängen i början på 90-talet.

*Klarström
Citera
2018-08-22, 00:20
Medlem
Zloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robotgura
Kul att höra!
Har du någon uppfattning om hur andra NMR anhängare ser på att stödrösta på AfS i riksdagsvalet?

Vet ett par stycken iaf som delar min åsikt.
Citera
2018-08-22, 01:04
Medlem
Det som får mig mer och mer att lägga min röst på afs är Åkessons uttalande om
Centern eller afs. Annie Lööf är så äcklig att jag bara vill spy blää
Citera
2018-08-22, 07:02
Medlem
Det är lite tidigt att försöka spå hur det kommer gå för AFS i valet. Det är ett nytt parti och får nästan ingen uppmärksamhet så det är inte läge att gissa förrän i September när Facebook och Twitter kommer igång på allvar..

Ändå så gissar jag på att AFS kommer att hamna på mellan 3 och 5%.
Kanske tippa in dem på 4,5% är lite optimistiskt?

Bakgrund: Flashback har många SD väljare. Många av dem verkar säga åt folk att inte kasta bort sin röst på AFS utan att hålla sig till SD.

En anledning varför en SD-anhängare skulle göra detta är för att de märker hur flera partikamrater från 2014 börjat gå mot AFS. De reagerar därför väldigt starkt och ropar högt att de skall ta sitt förnuft till fånga och rösta på SD istället för AFS.

Om en SD anhängare inte hört talas om någon som kommer rösta på AFS och har svårt att tänka sig att särskilt många kommer att göra det, så kan de också reagera, men då det inte uppfattas som någon större skada SD så blir det mer en diskussion om vad de är för idioter som inte sluter upp bakom SD nu när de har vind i seglen.

Jag tycker mig se ganska många i den första och mer oroliga gruppen. Det får mig att tro att AFS kan ha ett större antal intresserade än vad MSM och SD vill låtsas om.

I vanliga fall brukar jag inte göra prognoser med så dåligt underlag, men eftersom jag inte har tid att analysera det svenska valet närmare så får jag göra min gissning med mestadels inlägg på Flashback som urval.
Citera
2018-08-23, 10:57
Medlem
Grodfrityrs avatar
Samhällsnytt, 23 april, 2018:
Citat:
Vad krävs för att bli riksdagsledamot för Sverigedemokraterna?
...

I det senaste avsnittet av den populistiska tidskriften Kvartals lördagsintervju fick Jimmie Åkesson frågor av överhoppade SR-medarbetaren Jörgen Huitfeldt om varför den erfarne tidigare partiledaren Mikael Jansson inte finns med på riksdagslistan. SD-ledaren hävdade att detta berodde på hårdnande konkurrens om riksdagsplatserna som en följd av att SD vuxit och fått en bredare rekryteringsbas av kompetenta personer att välja bland.

Det påståendet krockar för många SD-väljare med historien om hur en servitris och partypingla från Stureplan, utan någon erfarenhet av politiskt arbete och som därtill tills helt nyligen deklarerat sig vara starkt SD-kritisk, valsar in på riksdagslistan efter att ha tillbringat sena kvällar och nätter i en SD-topps riksdagslägenhet.

Den här historien är inte så mycket en present till de så kallade sjuklöverpartierna i det politiska etablissemanget som det är en tidig julklapp till nystartade Alternativ för Sverige med tidigare SDU-ledaren Gustav Kasselstrand i spetsen. Det som hittills varit något av en rännil från SD till AfS kan nu komma att växa till en strid ström.

SD-ledningen tycks också mer fylld av stursk arrogans än krismedvetande och självrannsakan. I nyss nämnda lördagsintervju upprepade Åkesson det raljanta öknamn man tidigare gett det nya partiet – ”Alternativ för sparkade”. Det vittnar om att man inte har insett situationens allvar.

Sverigedemokraterna har länge kritiserats både utifrån och inifrån för toppstyrning, konformitetskrav och nepotism. Om vi tar det sistnämnda först så är det påtagligt många flickvänner, svärmödrar och andra dambekanta till den mansdominerade partinomenklaturan som belönats med uppdrag, tjänster och anställningar av varjehanda slag. Att det inte ser särskilt bra ut behöver man knappast ens nämna.
...
https://samnytt.se/vad-kravs-for-att-bli-riksdagsledamot-for-sverigedemokraterna/

Nepotism eller kompetens, jag väljer det senare.
Därför blir det en röst på AfS.
Citera
2018-08-24, 10:27
Medlem
Grodfrityrs avatar
Jag tycker mig känna igen resonemanget från en del SD:are i tråden:
https://www.youtube.com/watch?v=ZlbtaVOBGxo&t=312s

Citera
2018-08-24, 18:29
Medlem
ddf66s avatar
Det blir SD i detta valet, det ABSOLUT viktigaste är att minimera chansen att MP eller Centern får något att säga till om.
Problemet i detta val är osäkerheten hur många procent AFS får.
3-3,5% är otroligt många bortkastade röster. Ingen påverkan alls på politiken, men kanske det som avgör hur lite/mycket makt SD får.
Bättre att maximera SD denna gång och sedan om 4 år så får AFS vara en blåslampa i röven på SD.
Citera
2018-08-24, 18:34
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ddf66
Det blir SD i detta valet, det ABSOLUT viktigaste är att minimera chansen att MP eller Centern får något att säga till om.
3-3,5% är otroligt många bortkastade röster. Ingen påverkan alls på politiken, men kanske det som avgör hur lite/mycket makt SD får.
Bättre att maximera SD denna gång och sedan om 4 år så får AFS vara en blåslampa i röven på SD.

SD kommer inte få mer eller mindre inflytande med 23 eller 26%, så frågeställningen är obsolet. Det bästa våre om Afs fick över 2,5% och får partistöd till 2022 då de kommer in i riksdagen isf.
Citera
2018-08-24, 18:47
Medlem
Tror på allvar att det är Afs förtjänst att SD tappat i veckan. De har en stenhård turne.. Frågan är det om tyvärr gynnar Migrationsklövern gällande mandat.
Citera
2018-08-24, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ddf66

Då bör du istället stödrösta på AfS så vi får in alla Sverigevänliga röster. AfS till riksdagen och SD till kommun och landsting.
Citera
2018-08-24, 19:00
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunfire
Tror på allvar att det är Afs förtjänst att SD tappat i veckan. De har en stenhård turne.. Frågan är det om tyvärr gynnar Migrationsklövern gällande mandat.

...eller så får AFS fler röster kanske???

De passerade precis spärren enligt Youvos senast mätning.

Två partier! Två invandringskritiska partier kommer vi få in i Riksdagen den 9 september.

Halleluja!! Prisa gudarna för AFS!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in