2018-08-24, 13:11
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Datan är inne, de som forskar i ämnet säger att du har fel. I de samhällen som har satsat på ett egalitärt och jämställd samhälle så ÖKAR könsskillnaderna, inte tvärtom. Sorry men du har helt enkelt fel. As per usual.

Fakta biter inte på religiöst övertygade fundamentalister. Hela den här tråden är bevis för det.
Citera
2018-08-24, 13:12
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Att avidentifera barns könsidentitet ska ses som precis vad det är - ÖVERGEPP.
Jag kan lätt jämföra det med vänsterns vurmande för pedofili i RFSL för några decennier sedan.

Fungerande familjer som bidrar till ett tryggt och harmoniskt välfärdssamhälle kan bara skapas genom att uppväxande barn är på det klara med sina roller i samhället.

"Fridolins barn" hamnar på psyket, blir missbrukare av medeciner, droger eller rent av krimnella.
Fridolins barn kan inte skapa och hålla ihop kärnfamiljer.

Förhoppningsvis är miljöpartiet ett minne blott efter den 9/9.
Jag undrar det. Inte omöjligt att de klarar sig bättre då de antagligen får en slags gräddfil tillvaron då de anses vara mönsterbarn...
Det kommer att gå bra för dem i egenskap av - och inte tack vare - det de är.
Citera
2018-08-24, 13:12
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Fast det låter faktiskt religiöst. Förr var det prästen som predikade att det inte är någon idé att försöka ändra på Tingens Ordning för allt var förutbestämt ändå och det var snudd på syndigt att ens tänka tanken. Skomakare, bliv vid din läst! Idag är det tydligen Vetenskapen som inte ger utrymme för runda människor i fyrkantiga hål.
Sveriges politiska problem beror på för LITE användande av fakta och för mycket Tyckande. Det har gett uppohov till hur många trådar som helst på FB, där vi bara ber våra politiker, snälla, har ni några fakta som styrker de senaste förändringarna av det svenska samhället som ni planerar.

Och då kommer du och är fullständigt nöjd med våra Tyckar-politiker, och väljer att hacka på den som vet? Som har länkar?

Det är ditt fel att Sverige ser ut som det gör. Det är personer som du som röstar på MP. Ett parti vars Tyckande utan Fakta tänker gå in och reglera barn-lek. Men du har fel. Bort med flummet. För våra barns skull.
Senast redigerad av Paris24 2018-08-24 kl. 13:15.
Citera
2018-08-24, 13:18
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Fast det låter faktiskt religiöst. Förr var det prästen som predikade att det inte är någon idé att försöka ändra på Tingens Ordning för allt var förutbestämt ändå och det var snudd på syndigt att ens tänka tanken. Skomakare, bliv vid din läst! Idag är det tydligen Vetenskapen som inte ger utrymme för runda människor i fyrkantiga hål.

Enligt dig, alltså. För jag ser ju hur du plockar russin ur en kaka som i själva verket är gigantisk (forskning om beteende, antropologi, sociologi, psykologi, biologi, etologi etc) och har hur många smaker som helst, t.o.m. olika russin än de du gillar, och du vinner ibland på att ytterst få orkar vara lika anala som du och ha en länk tillhands för snart sagt vartenda ord du yttrar (utom när du tappar humöret och brister ut i förolämpningar, förstås), på ett forum där hälften inte har en aning om vad källkritik innebär.

Jag tycker, fortfarande, att det klokaste förhållningssättet till nature vs nurture är att absolut inte vara tvärsäker på någonting eftersom vi fortfarande bara skrapar på ytan. Det gäller Fridolin, och det gäller även dig. Slutsatserna ändrar sig nästan dagligen när nya iakttagelser av både djur och människor rapporteras. Är någon tvärsäker - som jag uppfattar att du verkar vara - så anser jag att det finns anledning att ifrågasätta budskapet för det handlar nästan alltid om en agenda och ett mål som ska uppnås och inte om att tänka fritt.

Du får inbilla dig vad som helst men de senaste 20 åren har forskningen pekar entydigt åt ett håll. Det handlar om vilka studier som replikeras.

Dessutom, om vi inte kunde veta vad som händer är det då verkligen klokt att genomföra massexperiment utan att veta vad följderna blir? Bevisbördan borde väl ligga på Fridolin, tycker du inte det?
Citera
2018-08-24, 13:21
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
De som har ögon i skallen samt en uns av hederlighet i knoppen ser att jag har rätt.

Vidare kan du ju vänligen förklara hur könsskillnader överhuvudtaget kan "öka" om de nu är så biologiska? och helt omöjliga att ändra på?

Hmm? Sherlock?

Mer individuell frihet att välja vilken yrkesbana man vill utan att tvingas av vare sig föräldrar eller av ekonomiska nödskäl har gjort att Skandinavien har den mest könssegregerade arbetsmarknaden i världen.
Citera
2018-08-24, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Så bra. Får anta att det var på 1980-talet? Dvs långt innan genustrams. Jag lyckas inte läsa ditt svar på min fråga: Varför ändra något som fungerat för både dig och mig?

Hela tråden handlar om Fridolins vetenskapliga belägg för att dagispersonal kan uppfostra pojkar till att inte begå metoo-övergrepp. Ytterligare en Tyckare, i en tråd som behandlar StorTyckare Fridolins tyckande, är väl inte vad jag mest längtar efter.

Att känna sig lycklig över att våga Tycka, och i samma andetag håna fakta (länksamling) är inte den bästa kombinationen. Ser att du har Tyckt 10.000 gånger på FB. Alltid utan fakta i ryggen?

Vi har ju helt olika uppväxt du och jag, du växte ju upp helt utan guidning och tvång, ja du fick inte ens höra någon åsikt om någonting du gjorde? Så var det inte för mig, det var snarare ett ständigt engagemang från vuxenvärlden, både egna föräldrar och andras hade stenkoll på oss jämt. Vilket inte var så kul när man hade gjort något dumt …

Ja, tråden handlar om Fridolin, men där ingår också vad enskilda skribenter skriver. Jag har yttrat mig i båda fallen. Och om man bara ska sitta och slänga länkar på varandra, vad gör man då på ett diskussionsforum? Det blir ju oändligt, jävla dötråkigt och till slut hamnar man i en pseudodiskussion om vem som har den mest meriterade länksamlingen vilket ingen här har kompetensen att avgöra så då blir det ett tyckande till slut i alla fall.

Jag hånar verkligen inte fakta, bara oförmågan att kunna tänka en egen tanke och/eller ha en egen åsikt utan en länksamling som stöd.

Mina åsikter baseras förstås på vad jag läst, upplevt, hört, precis som alla andras. Vetenskapligt ibland och ibland erfarenhetsbaserat eller iakttagelser. Att inte ständigt ha en länksamling tillhands är inte detsamma som att det man skriver inte baseras på fakta.

Jag föreslår att du helt enkelt skippar att läsa och besvara mina inlägg om de inte passar dig, eller att du vänder dig till moderatorerna om du tycker att de inte platsar här. Det är nämligen inte särskilt troligt att jag kommer att rätta mig efter vad du längtar efter, tyvärr.
Citera
2018-08-24, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Och du är säkert ev av dem som är övertygad om att du inte blev skadad av det sättet dina föräldrar valde att uppfostra dig dvs. genom TVÅNG.

Du ser inte att du ÄR skadad på det sättet att du tycks TRO att tvång är något normalt och sunt när det gäller exempelvis att lära små barn att simma.. Eller åka pulka.

Andra föräldrar som är lite mognare/ mer civiliserade/kompetentare kan lära sina ungar att simma UTAN att tvinga dem in i det kalla vattnet. Men det har du kanske aldrig tänkt på?

Du har säkert också blivit tvångsmatad "för ditt egna bästa". Och nu jobbar du inom militären - av en ren slump ;-)

Vad fan menar du? Jag har haft en jättefin uppväxt och har då verkligen inte blivit skaskaskaÄSCHskadad på något som helst vis! Skaruha stryk ellä?

Manöver!
Citera
2018-08-24, 13:33
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Vi har ju helt olika uppväxt du och jag, du växte ju upp helt utan guidning och tvång, ja du fick inte ens höra någon åsikt om någonting du gjorde? Så var det inte för mig, det var snarare ett ständigt engagemang från vuxenvärlden, både egna föräldrar och andras hade stenkoll på oss jämt. Vilket inte var så kul när man hade gjort något dumt …

Ja, tråden handlar om Fridolin, men där ingår också vad enskilda skribenter skriver. Jag har yttrat mig i båda fallen. Och om man bara ska sitta och slänga länkar på varandra, vad gör man då på ett diskussionsforum? Det blir ju oändligt, jävla dötråkigt och till slut hamnar man i en pseudodiskussion om vem som har den mest meriterade länksamlingen vilket ingen här har kompetensen att avgöra så då blir det ett tyckande till slut i alla fall.

Jag hånar verkligen inte fakta, bara oförmågan att kunna tänka en egen tanke och/eller ha en egen åsikt utan en länksamling som stöd.

Mina åsikter baseras förstås på vad jag läst, upplevt, hört, precis som alla andras. Vetenskapligt ibland och ibland erfarenhetsbaserat eller iakttagelser. Att inte ständigt ha en länksamling tillhands är inte detsamma som att det man skriver inte baseras på fakta.

Jag föreslår att du helt enkelt skippar att läsa och besvara mina inlägg om de inte passar dig, eller att du vänder dig till moderatorerna om du tycker att de inte platsar här. Det är nämligen inte särskilt troligt att jag kommer att rätta mig efter vad du längtar efter, tyvärr.

Problemet är inte att det finns personer som du som skriver debattinlägg på flashback, problemet är att personer som tänker som du sitter i regeringen och att det finns hela akademiska discipliner (läs genusvetenskap) som befolkas av människor som du. Människor som tror att subjektiva upplevelser och efarenheter slår högre än evidensbaserad, kvantitativ vetenskap. Det är ett religiöst förhållningssätt, religiösa människor "känner" att gud finns, de "känner" att skapelseberättelsen är sann. Precis som genusvetate "känner" att könsmaktsordningen förklarar alla skillnader mellan könen.
Citera
2018-08-24, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
Genusdagisen och genusvetenskapen gjorde sitt intåg på 90-talet. Sedan dess har inget hänt förutom att staten lagstiftat om fler pappamånader.

Snälla du, det har hänt massa saker sen 90-talet.

Vilken värld lever du i egentligen?
Citera
2018-08-24, 13:35
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Vilken värld lever du i egentligen?

I verkligheten till skillnad från det parallella univerdum du verkar befinna dig i.

Som någon sa, datan är inne. Diskussionen ska egentligen vara över.
Citera
2018-08-24, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
Mer individuell frihet att välja vilken yrkesbana man vill utan att tvingas av vare sig föräldrar eller av ekonomiska nödskäl har gjort att Skandinavien har den mest könssegregerade arbetsmarknaden i världen.
Vi har inte den mest könssegregerade arbetsmarknaden i världen!

Du är ju fan helt befängd.
Vänligen jämför nu ex. Saudiarabiens, Sudans,Syriens etc etc arbetsmarknad med Sveriges och upprepa detta påstående.

I Sverige arbetar 80% av kvinnor med lönarbeten, där ligger vi bland de högsta i världen.
"Könskillnaden" av att kvinnor ex. arbetar oavlönat i hemmet kontra är yrkesverksamma är mycket nära 0. för jag vill minnas att mäns arbetsnivå inte är mycket högre än dessa 80%.

Män föräldraledighet med barn är också bland de högsta i världen.
Mäns hemarbete ligger extremt högt.
Tar du yrkesval, som verkar vara där du hakat upp dig, så visst du har fortsatt fler kvinnor som väljer trad. kvinnliga yrken. och dito män trad. manliga.
Men! även här händer det ju saker.
Kvinnors andel i en radda klassiskt manliga domäner ökar.
Vänligen greppa detta nångång, vi står inte still!
Senast redigerad av Merapi 2018-08-24 kl. 13:51.
Citera
2018-08-24, 13:46
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Vi har inte den mest könssegregerade arbetsmarknaden i världen!

Du är ju fan helt befängd.
Vänligen jämför nu ex. Saudiarabiens, Sudans,Syriens etc etc arbetsmarknad med Sveriges och upprepa detta påstående.

I Sverige arbetar 80% av kvinnor med lönarbeten, där ligger vi bland de högsta i världen.
"Könskillnaden" av att kvinnor ex. arbetar oavlönat i hemmet kontra är yrkesverksamma är mycket nära 0. för jag vill minnas att mäns arbetsnivå inte är mycket högre än dessa 80%.

Män föräldraledighet med barn är också bland de högsta i världen.
Mäns hemarbete ligger extremt högt.
Tar du yrkesval, som verkar vara där du hakat upp dig, så visst du har fortsatt fler kvinnor som väljer trad. kvinnliga yrken. och dito män trad. manliga.
Men! även här händer det ju saker.

Sverige har lägre andel kvinnliga ingenjörer än Indien, Iran och Saudi-Arabien.

Citat:
Kvinnors andel i en radda klassiskt manliga domäner ökar.
Vänligen greppa detta nångång, vi står inte still!e-post till Kulturdepartementet

Nej, svenska ungdomars yrkes och utbildningsval är lika könsstereotypa som förut. Vad är det du inte förstår? Allvarligt?
Senast redigerad av Darwinist 2018-08-24 kl. 13:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in