2018-08-24, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
Det förklarar saken.

Källa? Jag förväntar mig att du har några att välja på i ditt spreadsheet!
Citera
2018-08-24, 12:39
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Min barndom var också totalt lycklig.

Jag hör till den utdöende sorten som vågar ha tankar och åsikter utan att ha en länksamling på en A4-sida som stöd för dem. Det går faktiskt, testa någon gång du också!

Och du: Säg inte till mig att sluta tycka när du befinner dig på ett diskussionsforum. Klarar du inte av att bli emotsagd får du skriva dagbok istället.
Så bra. Får anta att det var på 1980-talet? Dvs långt innan genustrams. Jag lyckas inte läsa ditt svar på min fråga: Varför ändra något som fungerat för både dig och mig?

Hela tråden handlar om Fridolins vetenskapliga belägg för att dagispersonal kan uppfostra pojkar till att inte begå metoo-övergrepp. Ytterligare en Tyckare, i en tråd som behandlar StorTyckare Fridolins tyckande, är väl inte vad jag mest längtar efter.

Att känna sig lycklig över att våga Tycka, och i samma andetag håna fakta (länksamling) är inte den bästa kombinationen. Ser att du har Tyckt 10.000 gånger på FB. Alltid utan fakta i ryggen?
Senast redigerad av Paris24 2018-08-24 kl. 12:41.
Citera
2018-08-24, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Ah, det gamla, goda "Men titta på mig, jag växte minsann upp med/utan X och se så perfekt jag blev!"-argumentet! Det kan jag också dra!

Jag växte upp i liten by där äldre ungar såg efter yngre, pojkar och flickor lekte ofta ihop och ibland separat. Vi var ett stort gäng i olika åldrar som gjorde allt ihop, vilda klättra i träd-lekar som klä på dockor-lekar, bygga flotte i hemlighet till föräldrarnas fasa när vi inte kunde ta oss i land igen själva och den började rasa ihop till lekstugan med mamma, pappa, barn. Vi testade allt som fanns att testa helt oberoende av kön, men ganska ofta var det initierat av vuxna och att få pulkan dragen uppför Den Stora Backen och sen inte våga åka ner, det fanns inte på kartan. Du sattes i pulkan, ev hulkandes, med en vuxen bakom och HUJ! vad det gick nerför backen sen! Likaså doppade man huvudet för första gången i en vuxens famn, håll för näsan så dyker vi! Oj, det lönar sig kanske att våga testa? lärde man sig då. Det kan ju sluta med att man har jätteroligt!

Jag minns flera lektioner från vuxna om hur man uppför sig. Inte sparka andra på smalbenet t.ex. Sura vuxna som öppnade ett fönster och gormade om att man skulle vara TYST eller gå därifrån, vilket var läskigt men samtidigt spännande och sen kunde man smyga på dem och utmana ödet lite lagom genom att föra lite oväsen. Samtal om att dela med sig och inte ta en hel näve godis när det bjöds utan bara en, och sen vänta på att bli bjuden på mer. Äta hos andra och inte våga säga att man inte tyckte om sån mat - och så upptäcka att det gjorde man tydligen ändå när man var tillräckligt hungrig.

Min barndom var också totalt lycklig. Jag önskar alla en likadan, faktiskt. Hade dessutom ytterst fantasifulla föräldrar som gärna hittade på bus av olika slag och visade att det är viktigt att ha roligt i livet med och utan andra.

Jag hör till den utdöende sorten som vågar ha tankar och åsikter utan att ha en länksamling på en A4-sida som stöd för dem. Det går faktiskt, testa någon gång du också!

Och du: Säg inte till mig att sluta tycka när du befinner dig på ett diskussionsforum. Klarar du inte av att bli emotsagd får du skriva dagbok istället.

Och du är säkert ev av dem som är övertygad om att du inte blev skadad av det sättet dina föräldrar valde att uppfostra dig dvs. genom TVÅNG.

Du ser inte att du ÄR skadad på det sättet att du tycks TRO att tvång är något normalt och sunt när det gäller exempelvis att lära små barn att simma.. Eller åka pulka.

Andra föräldrar som är lite mognare/ mer civiliserade/kompetentare kan lära sina ungar att simma UTAN att tvinga dem in i det kalla vattnet. Men det har du kanske aldrig tänkt på?

Du har säkert också blivit tvångsmatad "för ditt egna bästa". Och nu jobbar du inom militären - av en ren slump ;-)
Citera
2018-08-24, 12:51
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Åjo, finns nog rätt bra evidens på detta.
Jämför average land med feminism och "genusflum" med average land utan och notera skillnaden i jämställdhet.
I Sverige som är ett av de mest genusinriktade länderna så maximeras könsskillnaderna. Det syns tydligt på arbetsmarknaden. Det har du säkert fått förklarat för dig, även om du försöker förklara bort det.

Genus som är ett rätt nytt påhitt är inte orsaken till att Sverige är jämställt, utan det är en lång tradition i Sverige där män och kvinnor ses som jämlikar och den tanken kan spåras ända tillbaka till vikingatiden. Sen så är ju feministers syn på vad jämställdhet innebär helt skev. Jämställdhet är alltså INTE att det är 50/50 representation eller att kvinnan jobbar lika mycket som mannen, utan jämställdhet är när båda könen är fria att leva sina liv ungefär så som dom önskar sig och är lika inför lagen.
Citera
2018-08-24, 12:53
Medlem
Citat:
Det beror på lagstiftning om pappamånader och ekonomiska incitament för att dela föräldraledigheten

Nej, Sverige har fortfarande en av världens mest könssegregerade arbetsmarknader och ingenting har ändrats sedan genusdagisens intåg på nittiotalet.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6811330

Könsskillnader i personlighet är tom större i Sverige än i mer jämställda länder

https://www.researchgate.net/profile/Tim_Kaiser/publication/326606965_Gender_equality_and_sex_differences_in_p ersonality_evidence_from_a_large_multi-national_sa mple/links/5b589179458515c4b244a186/Gender-equality-and-sex-differences-in-personality-evidence-from-a-large-multi-national-sample.pdf

Återigen har du fel. Facts matter.

Så verkligen?

Absolut ingenting har hänt på den svenska arbetsmarknaden, offentliga och privata livet etc.
sen 70-talet?

Du är ju fan inte klok.
Citera
2018-08-24, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Du har inga barn, och har aldrig varit på ett dagis. 20 år och politiskt aktiv?

Det behövs fler män på dagis. Som gör det som 50% av dagisbarnen = killar vill göra: spela fotboll, ute och springa, köra bilar cyklar, tävla, klä ut sig till spöken osv. Pojkvärlden är ganska kvävd bland alla dagistanter.

Eller så behövs det fler kvinnor på dagis som inte beter sig som kvinnor brukar.

Jag gick 15 år i sträck till dagis. Alla jag träffat: föräldrar, personal, barn, skulle skratta ut dig i din sexistiska och verklighetsfrämmande inställning.
De sista grupperna som ska in i feminismen är sjuksystrar och förskolepersonal, de är de minst kreativa, nytänkande och har sällan någon strävan därav sist. Men med väl slipad retorik kommer även de att se den patriarkala strukturen i samhället "är det inte konstigt att det sitter en man där", "vad gör han som ger så mycket lön", "varför var det en man som gjorde så", "så där gör alla män", "män gör som alla män, tar makten för given", " det din man gör gör även min man och alla systrars män", "män brukar bryta ned sina kvinnors självkänsla".
Små knep för att öppna ögonen och börja tänka själva, det är väl bra. Till sist får även de män som lever med de här kvinnorna information om feminismens innehåll ca 20-30 efter de kreativa hjärnorna, tänkarna, kreatörerna, konstnärerna. Alla män som är pk och följare kommer uppfatta de sista männen som efterblivna, särskilt i media husen (det är där du hittar de mest okreativa, ledarstyrda och imbecilla individerna laddade med ynkedom som vapen) men de har makt att bestämma andan i samhället.
Citera
2018-08-24, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
I Sverige som är ett av de mest genusinriktade länderna så maximeras könsskillnaderna. Det syns tydligt på arbetsmarknaden. Det har du säkert fått förklarat för dig, även om du försöker förklara bort det.

Genus som är ett rätt nytt påhitt är inte orsaken till att Sverige är jämställt, utan det är en lång tradition i Sverige där män och kvinnor ses som jämlikar och den tanken kan spåras ända tillbaka till vikingatiden. Sen så är ju feministers syn på vad jämställdhet innebär helt skev. Jämställdhet är alltså INTE att det är 50/50 representation eller att kvinnan jobbar lika mycket som mannen, utan jämställdhet är när båda könen är fria att leva sina liv ungefär så som dom önskar sig och är lika inför lagen.

haha nej...vi har inga "maximerade könsskillnader" i Sverige.
Vill du ha sådana så får du som sagt bege dig rätt långt söderut, där man just INTE har genusteorier, feminism eller ett uns av genusvetenskap på sina universitet.
Citera
2018-08-24, 12:57
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
haha nej...vi har inga "maximerade könsskillnader" i Sverige.
Vill du ha sådana så får du som sagt bege dig rätt långt söderut, där man just INTE har genusteorier, feminism eller ett uns av genusvetenskap på sina universitet.
Datan är inne, de som forskar i ämnet säger att du har fel. I de samhällen som har satsat på ett egalitärt och jämställd samhälle så ÖKAR könsskillnaderna, inte tvärtom. Sorry men du har helt enkelt fel. As per usual.
Citera
2018-08-24, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Datan är inne, de som forskar i ämnet säger att du har fel. I de samhällen som har satsat på ett egalitärt och jämställd samhälle så ÖKAR könsskillnaderna, inte tvärtom. Sorry men du har helt enkelt fel. As per usual.

De som har ögon i skallen samt en uns av hederlighet i knoppen ser att jag har rätt.

Vidare kan du ju vänligen förklara hur könsskillnader överhuvudtaget kan "öka" om de nu är så biologiska? och helt omöjliga att ändra på?

Hmm? Sherlock?
Citera
2018-08-24, 13:03
Medlem
Citat:
Jag har igenom tråden gett flera exempel på gedigna empiriska studier. Men du verkar inte vilja ta till dig informationen. Läs dem först, om du tycker att de inte håller måttet får du gärna förklara varför. Tyvärr så är jag van vid att all empirisk forskning som finns på området bara ignoreras eftersom den går emot den rådande ideologin/religionen.

Det här är ingen fråga om tro, det är en fråga om vetenskap och den empiriska (dvs riktiga) vetenskapen pekar entydigt åt ett håll.

Fast det låter faktiskt religiöst. Förr var det prästen som predikade att det inte är någon idé att försöka ändra på Tingens Ordning för allt var förutbestämt ändå och det var snudd på syndigt att ens tänka tanken. Skomakare, bliv vid din läst! Idag är det tydligen Vetenskapen som inte ger utrymme för runda människor i fyrkantiga hål.

Enligt dig, alltså. För jag ser ju hur du plockar russin ur en kaka som i själva verket är gigantisk (forskning om beteende, antropologi, sociologi, psykologi, biologi, etologi etc) och har hur många smaker som helst, t.o.m. olika russin än de du gillar, och du vinner ibland på att ytterst få orkar vara lika anala som du och ha en länk tillhands för snart sagt vartenda ord du yttrar (utom när du tappar humöret och brister ut i förolämpningar, förstås), på ett forum där hälften inte har en aning om vad källkritik innebär.

Jag tycker, fortfarande, att det klokaste förhållningssättet till nature vs nurture är att absolut inte vara tvärsäker på någonting eftersom vi fortfarande bara skrapar på ytan. Det gäller Fridolin, och det gäller även dig. Slutsatserna ändrar sig nästan dagligen när nya iakttagelser av både djur och människor rapporteras. Är någon tvärsäker - som jag uppfattar att du verkar vara - så anser jag att det finns anledning att ifrågasätta budskapet för det handlar nästan alltid om en agenda och ett mål som ska uppnås och inte om att tänka fritt.
Citera
2018-08-24, 13:03
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blwsgddf
De sista grupperna som ska in i feminismen är sjuksystrar och förskolepersonal, de är de minst kreativa, nytänkande och har sällan någon strävan därav sist. Men med väl slipad retorik kommer även de att se den patriarkala strukturen i samhället
Ah, militant femi-krigare utan verklighetsanknytning, i denna tråd! "20 år och utan barn"-gissningen satt iallafall som en smäck.
Citera
2018-08-24, 13:06
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Så verkligen?

Absolut ingenting har hänt på den svenska arbetsmarknaden, offentliga och privata livet etc.
sen 70-talet?

Du är ju fan inte klok.

Genusdagisen och genusvetenskapen gjorde sitt intåg på 90-talet. Sedan dess har inget hänt förutom att staten lagstiftat om fler pappamånader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in