Citat:
Ursprungligen postat av
Darwinist
Jag har igenom tråden gett flera exempel på gedigna empiriska studier. Men du verkar inte vilja ta till dig informationen. Läs dem först, om du tycker att de inte håller måttet får du gärna förklara varför. Tyvärr så är jag van vid att all empirisk forskning som finns på området bara ignoreras eftersom den går emot den rådande ideologin/religionen.
Det här är ingen fråga om tro, det är en fråga om vetenskap och den empiriska (dvs riktiga) vetenskapen pekar entydigt åt ett håll.
Fast det låter faktiskt religiöst. Förr var det prästen som predikade att det inte är någon idé att försöka ändra på Tingens Ordning för allt var förutbestämt ändå och det var snudd på syndigt att ens tänka tanken. Skomakare, bliv vid din läst! Idag är det tydligen Vetenskapen som inte ger utrymme för runda människor i fyrkantiga hål.
Enligt dig, alltså. För jag ser ju hur du plockar russin ur en kaka som i själva verket är gigantisk (forskning om beteende, antropologi, sociologi, psykologi, biologi, etologi etc) och har hur många smaker som helst, t.o.m. olika russin än de du gillar, och du vinner ibland på att ytterst få orkar vara lika anala som du och ha en länk tillhands för snart sagt vartenda ord du yttrar (utom när du tappar humöret och brister ut i förolämpningar, förstås), på ett forum där hälften inte har en aning om vad källkritik innebär.
Jag tycker, fortfarande, att det klokaste förhållningssättet till nature vs nurture är att absolut inte vara tvärsäker på någonting eftersom vi fortfarande bara skrapar på ytan. Det gäller Fridolin, och det gäller även dig. Slutsatserna ändrar sig nästan dagligen när nya iakttagelser av både djur och människor rapporteras. Är någon tvärsäker - som jag uppfattar att du verkar vara - så anser jag att det finns anledning att ifrågasätta budskapet för det handlar nästan alltid om en agenda och ett mål som ska uppnås och inte om att tänka fritt.