Citat:
Ursprungligen postat av
longbow4y
Det är väldigt många osäkra väljare i detta val. Skillnaden mot tidigare val är att det är tre huvudalternativ nu.
I tidigare val stod det mellan det socialdemokratiska "blocket" mot alliansen. De osäkra fördelade sig relativt jämt och det var då enklare att tolka väljaropinionen. Utfallet av de osäkra väljarna gav inte upphov till större överraskningar. Cirka hälften av de osäkra gick till vardera blocket.
I detta val tror jag att många osäkra väljare står och väljer mellan vänstern och SD respektive Alliansen och SD. Inte mellan de traditionella blocken. Det är den bilden jag får när man pratar med folk. Och det kan skapa väldigt stora skillnader i valutfall.
Dvs i storleksordning hälften av de osäkra kan landa i att välja SD.
Alliansen och vänstern får dela på den andra hälften osäkra väljare.
Det är något helt nytt.
Med ca 30% osäkra innebär det att om man utgår från att SD har ca 20% av 70% av väljarna som bestämt sig i OU och får 50% av de resterande osäkra blir valresultatet 20 x70% =14% av alla röstande som nu bestämt sig + 15% (hälften av de osäkra) = 29%
Socialdemokraternas ca 25% i OU idag skulle då bli 0,7x25 = 17,5% av väljarna som bestämt sig redan. Tillkommer gör en del av den fjärdedel som funderar på vänstern. säg 2/3 av denna fjärdedel och då blir valresultatet 22,5%
Moderaternas ca 20% i OU idag skulle på samma sätt bli 0,7 x20 =14% av väljarna som bestämt sig.
Men de får kanske bara hälften av de osäkra alliansrösterna dvs 3,75%.
De landar alltså på ca 18%
Allt beroende på att de osäkra väljarnas alternativ.
Det står mellan de som är säkra på att importera fler individer från jordens rövhålsländer och de som inte vill göra det. Som Jimmie sagt. Detta är ett val om import.
Om en majoritet av Sveriges befolkning föredrar negrer, muslimer, zigenare, inavlade araber och afhanhundar framför sitt och mitt ursprung må det vara hänt. Eftersom det är deras uttalade vilja i en demokrati.
Samtidigt kan aldrig de som röstar på 7K hävda att någonting är SDs fel med trovärdighet. Eftersom det enbart är 7K som är skyldiga dagens situation.