2018-08-24, 12:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medinsyn
Ojojoj. Jag ska skriva ett kort meddelande till trots att jag lovade att ej svara mer, kommer sedan att tvinga mig att inte läsa mer på några dagar för att inte frestas att skriva mer. För det är det jag menade om att måna om SD. Tramset här hjälper honom inte till ett lättare liv framöver. Skuldfrågan hanteras bäst av åklagaren mfl. Här sprids bara hat.

Det är inte som någon skrev många som står familjerna nära som skriver här då det är allmänt känt att SD berättat för flera att UW kontaktade honom för assistans på förmiddagen 15/5 och tidigare på dagen kontaktade ett av barnen SD i samma ärende. Om UW och SD hade haft problem i sin relation så hade jag sannolikt vetat om det, så de stod säkert på god fot med varandra.

overandout/DK

Det borde vara känt av anhöriga till LW att hon vid två tillfällen anmält SD.
Kanske de inte frågade om "assistans"?
Vilken assistans kan det vara frågan om?

Frågan kanske gällde om han visste något, med en annan bottenklang?

Det känns som att en misstänkte försöker få bort en fläck, men fläcken vill inte gå bort. Tvärtom breder den ut sig till ett större område....
Senast redigerad av notknapparen 2018-08-24 kl. 12:44.
Citera
2018-08-24, 12:35
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Nä, det tror jag inte, men jag vet inte. Det var nog en oro/tanke han hade initialt.

Okej. Är det den här teorin som försvarsadvokaten pratat om i media? Eller har SD ytterliggare en teori?
Citera
2018-08-24, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Okej. Är det den här teorin som försvarsadvokaten pratat om i media? Eller har SD ytterliggare en teori?
Jag TROR att det är detta FA pratade om. Passar väldigt bra in i "teorier om händelseförlopp" och att han inte pekar ut någon person. Så nej, jag TROR inte SD har någon annan teori.
Citera
2018-08-24, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Det känns som att en misstänkte försöker få bort en fläck, men fläcken vill inte gå bort. Tvärtom breder den ut sig till ett större område....
Misstänker att han tutat i sina vänner och bekanta denna version, att han skulle ha blivit tillfrågad om assistans då han i själva verket kan ha blivit tillfrågad om han vet något om LWs försvinnande och vart hon kan tänkas vara..
Citera
2018-08-24, 12:51
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Vilken bra liknelse!
Det här beteenden hos misstänkta har ju setts förut. Billy (Tovas mördare) ringde till och med till polisens tipstelefon för att pejla läget och försöka sprida misstankar åt annat håll.

För att förtydliga: Jag menar inte att SD måste vara skyldig till mord på grund av det här.
Det jag menar är att han som misstänkt följer ett mönster som även andra misstänka har följt. Dessa andra har senare dömts för mord.
Det lär visa sig hur det blir med SD.
Citera
2018-08-24, 12:52
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Misstänker att han tutat i sina vänner och bekanta denna version, att han skulle ha blivit tillfrågad om assistans då han i själva verket kan ha blivit tillfrågad om han vet något om LWs försvinnande och vart hon kan tänkas vara..

Om SD är mördaren, så är han nog väldigt angelägen om att få reda på vilka LW hade kontakt med och vad hon hann meddela i sina sista konversationer. Han fick nog inte svar på sin undran när han snodde hennes mobil. Kanske GM tog "fel" mobil, om hon hade flera?
Citera
2018-08-24, 12:55
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Att polisen då på tisdag/onsdag inte engagerar sig mer i detta är ju ett tjänstefel anser jag. Hon kunde ha skapat en ny cache, gått ut för att lägga ut ett delsteg och en olycka kan ha hänt. Detta visste man ju inget om, ingen kropp var funnen. Jobba brett.... Livrädda skadad person... NÄ
Det verkar fortfarande vara mycket som är oklart kring hur LW:s försvinnande hanterades i början.

Hur lång tid det tog innan polisen (som själva redan på tisdagen 15/5 trodde att det handlade om kidnappning/människorov) vidtog åtgärder för att lokalisera hennes mobil?

Det bör ha varit när man sedan fick positionsuppgifter från teleoperatören som man började söka efter henne där uppe i Vivallaskogen. Men när inleddes alltså de här sökningarna?
Senast redigerad av Draifos 2018-08-24 kl. 13:11.
Citera
2018-08-24, 13:04
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Ditt sista stycke här... När SD sitter i förhör och får frågan... hade Du någon kontakt med LW den kvällen... är det normalt att då missuppfatta frågan... normalt tycker jag borde vara att svara att jag hade kontakt och då var hon OK... inte "jag trodde att du menade att jag träffat henne"...
"Så enkelt kan det vara" skriver Du...
Hade någon i min omgivning blivit mördad hade jag absolut berättat så mycket som möjligt... men Du tycker att det är OK... bagatellartat???

En bra observation skulle jag tro.
Polisen lär ha en väl uppövad känslighet för vilka som samarbetar och vilka som inte säger mer än de behöver.
Citera
2018-08-24, 13:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Vilken bra liknelse!
Det här beteenden hos misstänkta har ju setts förut. Billy (Tovas mördare) ringde till och med till polisens tipstelefon för att pejla läget och försöka sprida misstankar åt annat håll.

För att förtydliga: Jag menar inte att SD måste vara skyldig till mord på grund av det här.
Det jag menar är att han som misstänkt följer ett mönster som även andra misstänka har följt. Dessa andra har senare dömts för mord.
Det lär visa sig hur det blir med SD.

Nej.
Han behöver inte vara mördaren för detta.
Vi vet ju inte heller om det vi får veta i tråden verkligen är på det sätt som det skrivits.

Men som du säger, det kan uppfattas som att mgm själv försöker ta "kontroll" över situationen och det kan verka som att avsikten är "styra" det hela åt ett annat håll.

Kontrollbehov tänker jag kanske gäller både det ena och det andra...
Citera
2018-08-24, 13:48
Medlem
Lite "nya fakta" och/eller intressanta missförhållanden mellan journalister...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/forsvunna-kvinnan-polisen-har-beslagtagit-bil

...
Det var under natten till tisdag som anhöriga vände sig till polisen och anmälde den 45-åriga kvinnan som försvunnen. Polisen rubricerar försvinnandet som människorov och har vidtagit flera åtgärder.
Under fredagen beslutade åklagare om att genomföra husrannsakan i en bil som tillhör den man som tidigare varit anhållen misstänkt för människorov.
...

Publicerad:19 maj 2018 14.20
Uppdaterad:30 maj 2018 09.43

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/mannens-beslagtagna-bil-bargades-fran-arlanda/
...
eftermiddagen onsdagen den 16 maj körde en bärgningsbil genom centrala Örebro med en bil på flaket. En polis dirigerade in ekipaget i polishuset på Järnvägsgatan 3, där bilen skulle genomgå en teknisk undersökning
...
Publicerad 27 maj 2018 kl 21.39
Citera
2018-08-24, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Så länge SD är den som är MGM är det kanske inte konstigt att det i första hand inte gäller att få till ett "lättare liv framöver" för honom.
Har UW kontaktat SD på förmiddagen och även "ett av barnen"? Tyder isf på att SD och LW haft mycket kontakt den senaste tiden...
Att det sprids bara hat... håller inte med Dig!
Det sprids spekulationer..
Citera
2018-08-24, 14:05
Medlem
Citat:
Min första tanke också.
Om uppfgiften nu stämmer...
Det verkar märkligt att SD skulle kunna veta vilka som hade kontakt med LW den specifika kvällen.
Varför ville han ha reda på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in