Citat:
Och om vi tar din tes om att ”inte en käft” hade klarat tentorna från åttiotalet när du pluggade för 15 år sen, säg år 2000, då snackar vi knappt 40 års kontinuerlig sänkning av nivån från 80 till nu. Vet inte riktigt med vilken takt du har tänkt dig dock... men eftersom just ”inte en käft” hade klarat en tjugo år gammal tenta så borde det vara en enormt snabb takt som sänkningen sker med.Du har fel. Nivån blir kontinuerligt lägre. Jag läste för 15 år sedan och då var kraven jävligt mycket högre. Minns att jag då kollade in gamla tentor från åttiotalet. De var så svåra att inte en käft hade klarat dem när jag läste. Dagens snöflingor hade behövt minst 100 handhjärtan för att återhämta sig efter att ha exponerats för samma insikt.
Förklara gärna för mig detta: De som pluggade på 80-talet, hade de då i ettan på uni sådana kurser som idag läses i fyran/femman? Eftersom man kan ju tänka sig att 40 års kontinuerlig sänkning av nivån (rejäl sänkning enligt dig) skulle kunna motsvaras av denna fyraåriga förskjutning av skalan. Och eftersom ett år på universitet motsvarar en takt på säkerligen 5-6 i snitt (minst) jmfrt med gymnasie/grundskola, så borde det innebära att dagens trean på uni, om man är generös, motsvaras av hela gymnasiet för 40 år sen. Tvåan i uni av kanske årskurs 5-9 i grundskola och årskurs ett på uni av årskurs 1-4. Och sen då hela grundskolan och gymnasiet ska läras innan förskolan.
Eller hur tänker du?