2018-08-25, 19:30
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vojne
Fel. KTH har högre än LTH på data, elektro och TF, men lägre på I, VoV/S, maskin. Ganska jämt i genomsnitt.

Källa http://statistik.uhr.se/ . Det är BI-gruppen jag jämförde, vilket är den viktigaste.
Jag känner bara till Datalogilinjen som min son går, antog att det var motsvarande på övriga Ing-linjer. Men det är kanske olika status på olika skolors linjer. KTH Nada har ganska högt anseende, där jag själv gick på 1980-talet, det kanske dragit upp poängen för den inriktningen.
Citera
2018-08-25, 19:31
Medlem
Redas avatar
Det är i spåren av massinvandringen.
Araber och afrikaner som inte klarar kurserna. Det gäller redan i grundskolan och gymnasiet.

Det vet alla.
Citera
2018-08-25, 19:35
Medlem
vojnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag känner bara till Datalogilinjen som min son går, antog att det var motsvarande på övriga Ing-linjer. Men det är kanske olika status på olika skolors linjer. KTH Nada har ganska högt anseende, där jag själv gick på 1980-talet, det kanske dragit upp poängen för den inriktningen.

Nu kommer du nog lite snett i generaliseringen.
Citera
2018-08-25, 19:38
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vojne
Nu kommer du nog lite snett i generaliseringen.
Nejdå, där jag gick var det bäst!
Citera
2018-08-25, 19:45
Medlem
Uzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Araber och afrikaner som inte klarar kurserna. Det gäller redan i grundskolan och gymnasiet.

Det vet alla.

Om det redan gäller i grundskolan och gymnasiet hur tror du att de kommer vidare till universitetet?
Citera
2018-08-25, 20:26
Medlem
DigiFlaxs avatar
Citat:

Det vet alla.

Du hittar inte många MENA invandrare på civilingenjörsutbildningarna på KTH. Snarare att folk är sämre förberedda från gymnasiet i framförallt matte som är problemet.
Citera
2018-08-25, 20:28
Medlem
qrzds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silentwarrior
Varför har KTH så hög procent underkända på sina tentor? Många kurser har runt 70% underkända. Har tom haft en där det var 82% som blev underkända. Hur hade de tänkt att studenterna skulle ta examen om de fortsätter så? Och med bara en omtenta per kurs så är det självklart att bara 20% av studenter tar examen på de 5 åren, resten tar alltid längre tid på sig.

Hade en föreläsare som tyckte att runt 50% godkända var "bra". Men om bara 50% blir godkända, och sedan 25% till på omtentan så är det fortfarande 25% som måste gå om kursen nästa år. Det är ju en rätt så stor andel. Och detta på en "bra" kurs. På de svårare med 70% underkända är det typ hälften som måste gå om (0.3+0.7*0.3=0.51).

Nu vet jag inte hur det ser ut på andra universitet, men har hört från de som gått där att det inte är så hårt på de andra ingenjörslinjerna. Lite anekdotiskt, men en kompis som bytte från umeå till KTH sa att två kurser där har typ lika mycket som en kurs på KTH. Sen svårare tentor också.

För att motverka detta, borde det inte finnas en "grading on curve" som de har i USA? Alltså att man först sätter att t.e.x minst 70% måste bli godkända, sen skapar betygskala efter det. Några kanske tycker att det skulle sänka kvaliten, men det kommer vara väldigt marginellt. Studenterna klarar ju att ta examen, tar bara lite extra tid. Med tanke på hur mycket ingenjörer behövs i industrin så hellre att de går ut och jobbar än att de stannar kvar och pluggar på den där svåra tentan för att "bevisa" att de kan.

Vad tycker ni om detta?
fattade nog fel
Citera
2018-08-25, 20:29
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uzor
Om det redan gäller i grundskolan och gymnasiet hur tror du att de kommer vidare till universitetet?

Inkvotering
Citera
2018-08-25, 20:32
Medlem
Citat:
Inkvotering

Är du inkvoterad i vuxenvärlden? Du säger så konstiga saker att det inte liknar någonting. Har du någonsin besökt en teknisk högskola?
Citera
2018-08-25, 20:43
Medlem
Anledningen att så många får underkänt på de inledande mattetentorna har förmodligen att göra med den sänkta nivån på gymnasiet. Det är ganska uppenbart att om man sänker nivån på gymnasiet samtidigt som universiteten inte sänker nivån kommer andelen underkända att öka. En annan faktor kan också vara det utökade antalet studieplatser på universiteten som gör att vissa som helt enkelt inte har något att göra på högre utbildningar kommer in.

Den intressanta diskussionen är egentligen varför man sänkt nivån på gymnasiet. Det många varit inne på tidigare i den här tråden med massinvandringen kan definitivt vara en faktor. Om man för en politik där nivån hela tiden ska anpassas efter de sämsta och sen importerar några hundratusen värdelösa elever så bör rimligen nivån också sjunka.
Citera
2018-08-25, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nydag
Klart staten skulle göra ett bättre jobb. Mycket bättre till och med.
Det är bara du och en handfull extremkommunister som menar att staten gör ett bättre jobb. När folk tittar på Nord och Sydkorea så bedömer de flesta att privat sektor i Sydkorea konkurrerar ut staten i Nordkorea. Och tittar man på mätdata så som tillväxt och BNP/Capita är det väldigt tydligt.

Citat:
Ursprungligen postat av nydag
Fan lever du i för bubbla egentligen?
Den frågan skall du nog ställa till dig själv.

Fö kan du begrunda att det är staten i Sverige som via Skolverket styr och reglerar skolväsendet.

Hur gick det med de nationella proven som just staten ansvarar för?
Du duckade för den frågan.
Citera
2018-08-25, 20:49
Medlem
cirkusregeringuss avatar
Här har du mina två ören: Första året fungerar som en spärr så att mindre studiemotiverade eller kognitivthandikappade (kom inte på ett bättre ord faktiskt) slussas ut ur systemet, eller få gå om. I slutändan är det de som verkligen vill och kan som går ut. Även andra och tredje året är svåra, men ettan är tuff eftersom universitetsmatte ≠ gymnasiematte. Det är synd att det ska vara så, tycker man kunde kommit bättre förberedd från gymnasiet.

Varför slussa ut folk? Systemet är inte byggt för att vara orättvist och elakt, det är den (höga) standarden som gäller på arbetsplatsen och forskningsmiljön som de framtida civilingenjörerna sen kliver ut i; det är bara en förberedelse inför det ögonblicket. Visst, du kan hoppa av datalinjen i tvåan och börja programmera hemsidor, men vilken idiot som helst kan göra det, och då kommer du stå där och trampa. Med lite avancerad matte plus maskininlärning - wow - då pratar vi om programmerare rustad för alla utmaningar.

Men för att återkomma till frågan, eftersom gymnasiet på sina håll gjorts om till en sandlåda så kan siffrorna för kuggade studenter se väldigt höga ut, men det är ett symptom av ett sjukt samhälle/skolsystem, inte av KTH. Den dag KTH anpassar sig till nivån för en genomsnittligt utexaminerad gymnasist, då är inte KTH på listan över 100 bästa högskolor i världen.

Låt oss inte göra det misstaget.

// kth student
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in