2018-08-24, 12:03
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Det stämmer, jag har inte barn.

Det förklarar saken.
Citera
2018-08-24, 12:05
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FacultyofMind
I vart fall visar MABC-tester och variationsanalyser (ANOVA) att det finns vissa (möjligen förvärvningsbara) motoriska skillnader mellan pojkar och flickor, exempelvis vad gäller bollsinne och manuell dexteritet (fingerfärdighet) och liknande (Fellowes & Junaid 2006).
Det skulle kunna förklara varför jag inte kan titta på damfotboll. Och varför tjejerna alltid valdes sist i brännboll i lågstadiet. Deras lustiga överarms-kast när bollen verkligen inte kom någonstans tillhör mina mer underhållande barndomsminnen.
Citera
2018-08-24, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
Det här börjar bli tröttsamt. Hur är det möjligt att ni genusfanatiker är så pass faktaresistenta? Det handlar inte om vad du tror eller vad du vill, det handlar om evidens. Och det finns ingen evidens att det går att ändra på ett barns lekprefenser genom uppfostran, det har gjorts massvis med försök men de har alla misslyckats. Det försöktes i ett par israeliska kibbutzer men det misslyckades, det har fösökts i Sverige sen 90-talet men idag, nästan 30 år senare, gör svenska ungdomar bland de mest könsstereotypa utbildningsvalen i världen, det har försökts med pojkr som opererades om till flickor pga defekta penisar men misslyckades osv osv...

Du hittar samma könskillnader i lekpreferenser inte bara i alla kulturer världen över utan även hos andra primater och människoapor. Pojkar leker mer vilda lekar, flickor mer vårdande lekar. Tvilling och adoptionsstudier visar att gener spelar roll, studier i endokrinologi visar att prenatalt testosteron spelar roll men inga studier visar att uppfostran har någon effekt. Vi ser samma sak hos våra apkusiner, om man injicerar testosteron hos apmammor som är gravida med apflickor så leker apflickorna mer som appojkar. Hos människor så leker flickor med högre doser prenatalt testosteron mer pojkaktigt. Lägg ihop ett och ett.

http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1111/j.1467-9280.2009.02279.x

https://digest.bps.org.uk/2017/10/03/the-psychology-of-sex-differences-5-revealing-insights-from-our-primate-cousins/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3146061/

http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1111/1467-8721.00027

Vänligen skippa invektiven, de eroderar bara din trovärdighet.

Jaha, du bara upprepar att Jo men det är så, så det så! Därav invektiven kanske? OK, då kommer vi inte längre, det går bra det också för min del.
Citera
2018-08-24, 12:12
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Vänligen skippa invektiven, de eroderar bara din trovärdighet.

Jaha, du bara upprepar att Jo men det är så, så det så! Därav invektiven kanske? OK, då kommer vi inte längre, det går bra det också för min del.

Jag har igenom tråden gett flera exempel på gedigna empiriska studier. Men du verkar inte vilja ta till dig informationen. Läs dem först, om du tycker att de inte håller måttet får du gärna förklara varför. Tyvärr så är jag van vid att all empirisk forskning som finns på området bara ignoreras eftersom den går emot den rådande ideologin/religionen.

Det här är ingen fråga om tro, det är en fråga om vetenskap och den empiriska (dvs riktiga) vetenskapen pekar entydigt åt ett håll.
Senast redigerad av Darwinist 2018-08-24 kl. 12:14.
Citera
2018-08-24, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Simma och Skola är överlevnad. Om du bevisar för mig att Genuskunskap också är det så böjer jag mig.

"vuxna ska aldrig lägga sig i barns lek" är inte det som diskuteras i denna tråd. Det som diskuteras är att lägga tid på genustrams på dagis.

För övrigt, sett från min egen barndom: inte en enda vuxen, någonsin, bad mig leka på ett visst sätt, hade någon kommentar kring hur eller vad jag lekte eller klädde mig, eller hur jag behandlade andra. En totalt lycklig barndom helt enkelt, som gett en hel människa. Att ändra något som fungerar så bra kräver starka evidensbaserade forskningsresultat. Länka till dem och sluta tycka.

Som en notis bara: Finland har inte ändrat i skolan. Det har Sverige. Detta experimenterande har lett Sverige till jumboplats i PISA-undersökningen - medan Finland lyser jämt bland de 1-5 bästa.

Som om detta inte vore nog så vill man nu även experimentera inom förskolan..
Citera
2018-08-24, 12:19
Medlem
Det sociala arvet handlar det nog om här. Vi måste ha fler män i förskolan som har inte beter sig som män brukar, även pappor i hemmet ska ändra på sig, är du pappa till en dotter blir du genom mamman upplyst om pappafeminism, dvs de som ska förändra och tysta de som inte är pappafeminister (då är faktiskt patriarkalt våld ok)
Fler pappor och manliga förskollärare som leker i dockvrån, hoppar hopprep, fixar med håret, talar med ljus röst, tycker bilar är fula, vägrar spela fotboll. De som inte blir upplysta om detta ska ses som fiender som man FÅR exkludera från normal grad av respekt, de som får lov att upplysas om detta ska gynnas i sina karriärer, få social respekt, vara inkluderade. Bra, bra!
Citera
2018-08-24, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
Det här börjar bli tröttsamt. Hur är det möjligt att ni genusfanatiker är så pass faktaresistenta? Det handlar inte om vad du tror eller vad du vill, det handlar om evidens. Och det finns ingen evidens att det går att ändra på ett barns lekprefenser genom uppfostran, det har gjorts massvis med försök men de har alla misslyckats. Det försöktes i ett par israeliska kibbutzer men det misslyckades, det har fösökts i Sverige sen 90-talet men idag, nästan 30 år senare, gör svenska ungdomar bland de mest könsstereotypa utbildningsvalen i världen, det har försökts med pojkr som opererades om till flickor pga defekta penisar men misslyckades osv osv...

Du hittar samma könskillnader i lekpreferenser inte bara i alla kulturer världen över utan även hos andra primater och människoapor. Pojkar leker mer vilda lekar, flickor mer vårdande lekar. Tvilling och adoptionsstudier visar att gener spelar roll, studier i endokrinologi visar att prenatalt testosteron spelar roll men inga studier visar att uppfostran har någon effekt. Vi ser samma sak hos våra apkusiner, om man injicerar testosteron hos apmammor som är gravida med apflickor så leker apflickorna mer som appojkar. Hos människor så leker flickor med högre doser prenatalt testosteron mer pojkaktigt. Lägg ihop ett och ett.

http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1111/j.1467-9280.2009.02279.x

https://digest.bps.org.uk/2017/10/03/the-psychology-of-sex-differences-5-revealing-insights-from-our-primate-cousins/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3146061/

http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1111/1467-8721.00027

Det som är tröttsamt är din enkelspårigt.

INGEN! vill ändra pojkar eller flickas lekpreferenser till något som är det raka "motsatta".
Det är där din logik stångar pannan blodig. Och där alla dina referenser direkt hamnar i papperskorgen.
Man sysslar alltså inte med att få pojkar att enbart leka med dockor på dagis eller få dem att identifiera sig som flicka i skallen ex.
Det man sysslar med är att bredda rollerna till att handla om mer saker än ljusblått/ rosa
krig, våld, muskler, motorer/ prinsessor, behaga, smink, dockor.

Get it?

Tittar du dig runt i Sverige idag så vad har skett sen låt säga 70-tal?
Jepp du har fan så många fler män som är hemma med barn, som ÄR med sina barn.
Många fler män som lagar middag, diskar, tvättar städar utan en blinkning. Liksom inte en "sak" längre som de flesta män yngre än 40 i vart fall reflekterar över.
Du har många fler kvinnor som sysslar med trad. manliga saker som att satsa på yrkeskarriär, sysslar med motorer, bli ingenjörer, professorer, chefer, är expertkommentatorer i TV rutan etc. etc. Samma sak inte en "sak" man tänker en sekund längre i Sverige, för det är idag en självklarhet att dessa tidigare gränser mellan våra genus inte längre är där.

Varför? är de inte längre där "Darwin"?

Någonsin reflekterat över detta?
Måste bero på nån slags mutation i våra gener eller hur?
Svenskar är för evigt förlorade! det har gått virus i det svenska DNA:t!
Citera
2018-08-24, 12:23
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
En idé skulle ju vara att låta folk få välja själva om de vill placera sina barn på ett genusdagis eller annat dagis. Det skulle för övrigt underlätta studier av skillnader mellan genusundervisade barn och övriga.

Till dess att uppenbara fördelar med ideologisk indoktrinering kan påvisas bör vi vara ytterst försiktiga med att tvinga detta på våra barn.
Å andra sidan har vi inga fakta som stödjer tesen att barn mår bra av att genusindoktrineras till könsstereotypt beteende heller, så det är dumt att påtvinga dem det också. Det låter rimligt att låta föräldrarna få välja utifrån pedagogisk modell.
Citera
2018-08-24, 12:25
Medlem
MP-are är så flummiga allihopa att de kunde ha opiumvallmon som symbolblomma va, eller cannabislövet ?

Nej, nu tycker jag att det banne mig ska göras en ingående husrannsakan hos alla MP-are och har de leksaksbilar hemma (särskilt modeller av dieselbilar) så ska barnen in på fosterhem direkt.
Eller så ska det finnas stränga genusläger, genusgulager, där ungarna får genuspedagogik 24/7 där barnen alltid tvingas ha fittmössor på sig dygnet runt
Miljönazisterna ska få sig en omgång av sin egen medicin tycker man ju....
Citera
2018-08-24, 12:31
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blwsgddf
Vi måste ha fler män i förskolan som har inte beter sig som män brukar,
Du har inga barn, och har aldrig varit på ett dagis. 20 år och politiskt aktiv?

Det behövs fler män på dagis. Som gör det som 50% av dagisbarnen = killar vill göra: spela fotboll, ute och springa, köra bilar cyklar, tävla, klä ut sig till spöken osv. Pojkvärlden är ganska kvävd bland alla dagistanter.

Eller så behövs det fler kvinnor på dagis som inte beter sig som kvinnor brukar.

Jag gick 15 år i sträck till dagis. Alla jag träffat: föräldrar, personal, barn, skulle skratta ut dig i din sexistiska och verklighetsfrämmande inställning.
Citera
2018-08-24, 12:33
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Tittar du dig runt i Sverige idag så vad har skett sen låt säga 70-tal?
Jepp du har fan så många fler män som är hemma med barn, som ÄR med sina barn.

Det beror på lagstiftning om pappamånader och ekonomiska incitament för att dela föräldraledigheten

Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Du har många fler kvinnor som sysslar med trad. manliga saker som att satsa på yrkeskarriär, sysslar med motorer, bli ingenjörer, professorer, chefer, är expertkommentatorer i TV rutan etc. etc. Samma sak inte en "sak" man tänker en sekund längre i Sverige, för det är idag en självklarhet att dessa tidigare gränser mellan våra genus inte längre är där.

Nej, Sverige har fortfarande en av världens mest könssegregerade arbetsmarknader och ingenting har ändrats sedan genusdagisens intåg på nittiotalet.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6811330

Könsskillnader i personlighet är tom större i Sverige än i mer jämställda länder

https://www.researchgate.net/profile/Tim_Kaiser/publication/326606965_Gender_equality_and_sex_differences_in_p ersonality_evidence_from_a_large_multi-national_sa mple/links/5b589179458515c4b244a186/Gender-equality-and-sex-differences-in-personality-evidence-from-a-large-multi-national-sample.pdf

Återigen har du fel. Facts matter.
Citera
2018-08-24, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Simma och Skola är överlevnad. Om du bevisar för mig att Genuskunskap också är det så böjer jag mig.

"vuxna ska aldrig lägga sig i barns lek" är inte det som diskuteras i denna tråd. Det som diskuteras är att lägga tid på genustrams på dagis.

För övrigt, sett från min egen barndom: inte en enda vuxen, någonsin, bad mig leka på ett visst sätt, hade någon kommentar kring hur eller vad jag lekte eller klädde mig, eller hur jag behandlade andra. En totalt lycklig barndom helt enkelt, som gett en hel människa. Att ändra något som fungerar så bra kräver starka evidensbaserade forskningsresultat. Länka till dem och sluta tycka.

Ah, det gamla, goda "Men titta på mig, jag växte minsann upp med/utan X och se så perfekt jag blev!"-argumentet! Det kan jag också dra!

Jag växte upp i liten by där äldre ungar såg efter yngre, pojkar och flickor lekte ofta ihop och ibland separat. Vi var ett stort gäng i olika åldrar som gjorde allt ihop, vilda klättra i träd-lekar som klä på dockor-lekar, bygga flotte i hemlighet till föräldrarnas fasa när vi inte kunde ta oss i land igen själva och den började rasa ihop till lekstugan med mamma, pappa, barn. Vi testade allt som fanns att testa helt oberoende av kön, men ganska ofta var det initierat av vuxna och att få pulkan dragen uppför Den Stora Backen och sen inte våga åka ner, det fanns inte på kartan. Du sattes i pulkan, ev hulkandes, med en vuxen bakom och HUJ! vad det gick nerför backen sen! Likaså doppade man huvudet för första gången i en vuxens famn, håll för näsan så dyker vi! Oj, det lönar sig kanske att våga testa? lärde man sig då. Det kan ju sluta med att man har jätteroligt!

Jag minns flera lektioner från vuxna om hur man uppför sig. Inte sparka andra på smalbenet t.ex. Sura vuxna som öppnade ett fönster och gormade om att man skulle vara TYST eller gå därifrån, vilket var läskigt men samtidigt spännande och sen kunde man smyga på dem och utmana ödet lite lagom genom att föra lite oväsen. Samtal om att dela med sig och inte ta en hel näve godis när det bjöds utan bara en, och sen vänta på att bli bjuden på mer. Äta hos andra och inte våga säga att man inte tyckte om sån mat - och så upptäcka att det gjorde man tydligen ändå när man var tillräckligt hungrig.

Min barndom var också totalt lycklig. Jag önskar alla en likadan, faktiskt. Hade dessutom ytterst fantasifulla föräldrar som gärna hittade på bus av olika slag och visade att det är viktigt att ha roligt i livet med och utan andra.

Jag hör till den utdöende sorten som vågar ha tankar och åsikter utan att ha en länksamling på en A4-sida som stöd för dem. Det går faktiskt, testa någon gång du också!

Och du: Säg inte till mig att sluta tycka när du befinner dig på ett diskussionsforum. Klarar du inte av att bli emotsagd får du skriva dagbok istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in