Citat:
Ursprungligen postat av
flushdown
det du skriver bevisar exakt det jag sa, pinsamt åter igen
självfallet kan en kommun planera framåt i tiden, om man vill
självfallet kan en kommun anställa fler att planera stadens utveckling, om man vill
du är kommunist, det hör jag på låååånga vägar
Byggkonjunkturer är extremt cykliska, vid detaljplansarbete går det till ungefär så här(eftersom detta också är en nyhet för dig, precis som typ allt annat, har i princip omyndigförklarat dig), man begär planbesked, tjänstemännen som har hand om ärendet rekommenderar politikerna i byggnadsnämnden att ge det tummen upp eller ner, planen läggs in i produktionsschemat, t ex påbörjas något eller några år senare, detaljplansarbetet påbörjas, kan ta mellan 1-2 år för en ganska ordinär plan, rekordet i GBG var nog Geely, tog väl ca 1 år, men där var tomten förberedd för kontor sedans innan, så som privat fastighetsbolag, bostadsutvecklare etc kan det ta någonstans mellan 4-5 år innan planen vinner laga kraft, beror givetvis även en del på om det blir en juridisk process eller ej. Det som byggs nu(t ex Kviberg, Kvillebäcken etc), planerades i flera fall för typ 10 år sedan eller mer.
Exempel
Citat:
Program inför förnyelse av
ÖSTRA
KVILLEBÄCKEN
Godkänd av Byggnadsnämnden
2002-12-16
^Vann laga kraft 2009, och det sista huset blir väl klart i år, eller nästa.
Du begriper alltså inte vad kapacitetsbrist är?
Kommunist! haha
Jag är antagligen bland de mest högervridna på den här delen av flashback, så det var nog något slags nytt rekord för dig, i att ha fel, vilket säger en hel del med tanke på ditt track record.