Citat:
Ursprungligen postat av
Troian
Det kan hända att jag överskattar MED, men håller med dig om vilka som stöder dem. Finns dock en och annan missnöjd moderat...
Grejen man måste ha i beaktande är att AfS lyckats mycket väl på sociala medier. Det är troligt att den framgången också spillt över i opinionsmätningar som baseras på självrekryterade paneler.
Samtidigt är AfS troligen (ety jag har inte studerat i detalj) inte mer "extremt" än valfritt västeuropeiskt konservativt parti pre -68.
Diskursen - som Jonsson redogör för pedagogiskt - har ju de senaste decennierna vridits åt ett kulturradikalt håll. Det som skiljer de stora höger och vänsterpartierna är sifferexercis om skatter. Obs - inte hos väljarna! Och jag vågar påstå att en majoritet av s-väljare, utan att själva veta om det, sympatiserar med AfS, utom i fråga om platt skatt - missunsamheten och avundsjukan sitter nog djupare.
Om polletten trillar ner hos fler moderatväljare (Berglund f d moderat) kan AfS växa betydligt.
Jag tycker f ö de kunde använda Japan och Finland som referens ang invandringen. Hahne t ex. Enkla ögonöppnare.