2018-08-23, 20:50
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Jodå det finns forskning. Bland annat:

Almqvist, Birgitta (1989). Barn och leksaker – en forskningsöversikt. Uppsala: Universitet, pedagogiska institutionen, 83:87.

Almqvist, Birgitta (1993). Approaching the culture of toys in Swedish child care – a literature survey and a toy inventory. Diss. Uppsala universitet.

Davies, Bronwyn (2003). Hur flickor och pojkar gör kön. Stockholm: Liber förlag

Goldstein, Jeffrey H (1994). Toys, play, and child development. Cambridge: Cambridge University press.

Halldén, Gunilla (2003). Barnperspektiv som ideologiskt eller metodologiskt begrepp. Pedagogisk forskning i Sverige, nr 1-2, ss 12-23.

Johansson, Eva (2003). Att närma sig barns perspektiv. Pedagogisk forskning i Sverige, nr 1- 2, ss 42-57.

Månsson, Annika (2000). Möten som formar- interaktionsmönster på förskola mellan pedagoger och de yngsta barnen i ett genusperspektiv. Diss. Malmö lärarhögskola.

Nelson, Anders (2002). Könsskillnader i barns leksakspreferenser och leksaksinnehav – hur ser de ut och hur uppkommer de?

I Nelson, Anders & Nilsson, Mattias (red). Det massiva barnrummet, teoretiska och empiriska studier av leksaker. Diss. Malmö Högskola.

Nelson, Anders & Nilsson, Mattias (2002). Det massiva barnrummet, teoretiska och empiriska studier av leksaker. Diss. Malmö Högskola.

Nelson, Anders (1998). Könsrollsmönster i leksakslådan. Locus, nr 3, ss 41-50.
Nelson, Anders & Svensson, Krister (2005). Barn och leksaker i lek och lärande. Stockholm: Liber förlag.

Odelfors, Birgitta (1998). Förskolan i ett könsperspektiv – att göra sig hörd och sedd. Lund: Studentlitteratur.

Owen Blakemore, Judith E & Centers, Renee E (2005) Characteristics of boys’ and girls’ toys. (Elektronisk). Sex roles, vol 53, nos 9/10, ss. 622-632. URL: http://www.springerlink.com.lib.costello.pub.hb.se/content/f1415p4h43786rk1/fulltext.pdf
(2008-12-01).

Pike, Jennifer J & Jennings, Nancy A (2005). The effects of commercials on children’s perceptions of gender appropriate toy use. (Elektronisk). Sex roles, vol. 52, ss. 84-85, 88, 90. URL: http://www.springerlink.com.lib.costello.pub.hb.se/content/u315521789151524/fulltext.pdf
(2008-12-02).

Qvarsell, Birgitta (2003). Barns perspektiv och mänskliga rättigheter. Pedagogisk forskning i
Sverige, nr 1-2, ss 103-113.

Servin, Anna, Bohlin, Gunilla, Berlin, Lisa (1999). Sex differences in 1-, 3-, 5-year-olds ́ toy-
choice in a structured play-session. Scandinavian Journal of Psychology, nr 40, ss 43-48. Svensson, Per-Gunnar & Starrin, Bengt (red) (1996).

Inget av det där kan kalls seriös peer reviewed forskning. Och inget stöd för kausalitet mellan pojklek och övergrepp.
Citera
2018-08-23, 20:50
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freno22
Jag förstår inte vad du menar med "högre varians i reproduktiv framgång". Det sista stycket förstår jag nog ännu mindre. Vad menar du?

Inom de flesta arter är det så att en del hanar får många avkommor medan andra hanar förblir barnlösa. Hos honor brukar det vara mer jämt fördelat. Det gör att konkurrensen om partners brukar vara större bland hanarna, vilket är anledningen till att hos de flesta däggdjursarter är det hanarna som är större och och aggressivare. Jämför en tjur med en ko till exempel. Det beror på att hanar kan reproducera sig i snabbare takt eftersom spermier är billigare och snabbare att tillverka. En man kan ju göra flera kvinnor gravida samtidigt men en kvinna kan inte bli gravid med många män samtidigt.
Citera
2018-08-23, 20:52
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Jag har inte läst forskningen, men Gustav är väl utbildad inom det? Han är väl lärare? Så jag antar att han vet det bättre än jag. Jag skulle aldrig sätta mina barn på dagis över huvud taget.
Inom det?

Den enda disciplin som studetar vad som driver människors handlingar är psykologin.

Han är knappast psykolog
Citera
2018-08-23, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
Inom de flesta arter är det så att en del hanar får många avkommor medan andra hanar förblir barnlösa. Hos honor brukar det vara mer jämt fördelat. Det gör att konkurrensen om partners brukar vara större bland hanarna, vilket är anledningen till att hos de flesta däggdjursarter är det hanarna som är större och och aggressivare. Jämför en tjur med en ko till exempel. Det beror på att hanar kan reproducera sig i snabbare takt eftersom spermier är billigare och snabbare att tillverka. En man kan ju göra flera kvinnor gravida samtidigt men en kvinna kan inte bli gravid med många män samtidigt.

Okej då förstår jag. Tack.
Citera
2018-08-23, 20:55
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Det har provats empiriskt. Googla David Reimer.
Jag gjorde det, men jag fick bara träffar om en pojke som uppfostrades som flicka men sedan började leva som man. Den här tråden handlar om ett politiskt utspel som går ut på att begränsa könsstereotypa uppfostringsmodeller på dagis. Frågeställningen är om det finns någon forskning på det senare, och jag känner inte till någon sådan. Gör du det?
Citera
2018-08-23, 20:58
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Det är en möjlighet. Den generation unga män som nu blivit vuxna är den första generationen som gått hela sin skolgång i en skola vars läroplan fprmats av genuspedagogik. Det är också den statistiskt mest sexbrottsbenägna generationen unga män i svensk historia.

Att det helt och hållet skulle bero på genuspedagogik är ganska långsökt att tro, men det ger i alla fall obefintligt stöd för tesen att de här idéerna är en fruktbar metod för att minska sexbrott.
Skrev du fel nu, eller hävdar du att mer av samma skulle få motsatt effekt?
Citera
2018-08-23, 21:04
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Jag gjorde det, men jag fick bara träffar om en pojke som uppfostrades som flicka men sedan började leva som man. Den här tråden handlar om ett politiskt utspel som går ut på att begränsa könsstereotypa uppfostringsmodeller på dagis. Frågeställningen är om det finns någon forskning på det senare, och jag känner inte till någon sådan. Gör du det?

Han är bara ett exempel. På 70-talet trodde man att uppfostran var allt och därför opererades pojkar med defekta penisar ofta om till flickor och uppfostrades till flickor. Men de betedde sig precis som pojkar ändå. Nyare studier visar samma sak, det funkar inte

Se:
(FB) Fridolin i Aktuellt: pojklekar på dagis gör metoo-män. Är det vetenskapligt?

Du har även experimentet i några av de vänsterinriktade israeliska kibbutzerna som gick riktigt långt i att försöka fostra barnen könsneutralt men misslyckades kapitalt.
Citera
2018-08-23, 21:09
Medlem
Rimberts avatar
Att tro att Fridolin har någon genomtänkt ideologi är att tro för mycket om honom.
Han är bara dum i huvudet, på ren svenska.
Man kan bevisligen komma långt på att vara väldigt dum inom svensk politik och han är ett gott exempel på det.
Senast redigerad av Rimbert 2018-08-23 kl. 21:20.
Citera
2018-08-23, 21:15
Medlem
Biyu800s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
När det går så långt som att dagispersonal skall avbryta oskadliga lekar (nu är ju det här bara politiksnack) pga någon jävla idiot-id’e, så är det ett så grovt övertramp att det gör mig helt rasande.

Kom hit och lägg hand på mina barn, så skall jag bryta armarna av dig din genuint onda människa.
Det där görs redan på de flesta av förskolorna. i åratal vid det här laget faktiskt
Tyvärr inte bara snack, utan helt enkelt genusflummet i praktiken
Senast redigerad av Biyu800 2018-08-23 kl. 21:52.
Citera
2018-08-23, 21:18
Medlem
Biyu800s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Han framställdes (och framställs fortfarande av vissa "forskare" som sådan) som ett lyckat projekt och som bevis på att samma kön är en konstruktionstänkande skulle vara vetenskapligt som står bakom dessa förslag tom efter att han tog livet av pga experimenten/övergreppen som begicks mot honom.

Det här är mer av samma sak, samma mynt olika sida.
Visst mindre extremt men skitsamma

Att könen leker olika överlag är defacto vederlagt fö, hanar av olika sorter människor som apor föredrar mekaniska leksaker, honor av de samma föredrar dockor.

Studie efter studie påvisar detta gång efter gång efter etc etc
Senast redigerad av Biyu800 2018-08-23 kl. 21:31.
Citera
2018-08-23, 21:30
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Han är bara ett exempel. På 70-talet trodde man att uppfostran var allt och därför opererades pojkar med defekta penisar ofta om till flickor och uppfostrades till flickor. Men de betedde sig precis som pojkar ändå. Nyare studier visar samma sak, det funkar inte

Se:
(FB) Fridolin i Aktuellt: pojklekar på dagis gör metoo-män. Är det vetenskapligt?

Du har även experimentet i några av de vänsterinriktade israeliska kibbutzerna som gick riktigt långt i att försöka fostra barnen könsneutralt men misslyckades kapitalt.
Jag ser inte riktigt kopplingen mellan detta och det den här tråden handlar om. Kan du förtydliga?
Citera
2018-08-23, 21:31
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Va?
Det var ironi grundat i att människan individen inte ska se sig själv som människa individen utan bara som en i ledet, inte bättre eller sämre än den framför eller den bakom - ingen favorit, ingen aversion, bara duktig soldat. Jag är övertygad om att du är en god mor till dina barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in