Citat:
Ursprungligen postat av
sherm
Tråden handlar specifikt om regleringsförslaget. Finns ingen anledning för dig att strössla ogrundad kritik av den simpla anledning att sossarna kopierat och modifierat ett i grunden Sverigedemokratiskt förslag om att förbjuda "nazistisk" organisering. Du har heller ingen grund för påståendet att AfS ej skulle drabbas negativt av regeringsförslaget.
En sak ger jag dig dock rätt i och det är att båda förslag är precis lika förkastliga. För att stilla din undran om varför S valde att ersätta nazismen i sitt förslag, så handlar det sannolikt mest om att dina vänner "clowner mot rasism" länge krävt just detta. Man tyckte att clownerna i sina feministfärgade peruker, sovjetröda näsor och lätt överdimensionerade skor kläckte en god idé som säkert skulle gå hem i stugorna och rädda dagen från den stora ondskan.
Men de ersatte aldrig nazismen i sitt förslag. Det var precis det som var min poäng. Om man läser artikeln så framgår det med all önskvärd tydlighet att de vill förbjuda
både nazistiska och rasistiska organisationer. Det står ju till och med i stycket du citerade i TS.
Sedan kan man fråga sig varför SvD:s rubriksättare tog bort "nazistiska". Kanske resonerade de som så att alla nazistiska organisationer är rasistiska, och att det senare alltså är ett vidare begrepp. Eller också ville de bara ha en kortare rubrik.
Vad gäller AfS, så har jag svårt att se hur de skulle kunna utforma - och än mindre få stöd för - en lag som förbjuder dem. Förslaget riktar sig helt klart mot NMR.