2018-08-22, 22:40
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-Todt
Lägg ner med haschet innan det är för sent.

Lyd du ditt eget råd istället. Bemöt det jag skriver med sakliga argument eller stick och skitposta och trolla i någon annan tråd.
Citera
2018-08-22, 22:40
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmericanRoger
Tiden får utvisa hur lagstiftningen kommer att se ut. Vad gäller vänsterpartiet så nämner de detta strax efter att de i sitt officiella dokument säger att de inte vill förbjuda rasistiska organisationer: "Däremot är det viktigt att understryka att den lagstiftning som idag finns för att stoppa rasistiska gruppers propaganda och verksamhet måste användas fullt ut". Deras argument är i princip att nuvarande lagstiftning räcker för att på laglig väg stoppa rasistisk propaganda, inte att de inte vill stoppa den. Ungefär som de skriver här:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6998861

Visst. Det är dock intressant att notera att V som enda riksdagsparti tog klart avstånd från förslaget, när till och med L velade.
Citera
2018-08-23, 08:00
Medlem
T-Todts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
Lyd du ditt eget råd istället. Bemöt det jag skriver med sakliga argument eller stick och skitposta och trolla i någon annan tråd.

Vilket folkmord?
Citera
2018-08-23, 08:14
Medlem
AmericanRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Visst. Det är dock intressant att notera att V som enda riksdagsparti tog klart avstånd från förslaget, när till och med L velade.
Absolut, det är intressant. Jag menar bara att man bör vara medveten om anledningen till att de avvisade förslaget.
Citera
2018-08-23, 16:11
Medlem
sherms avatar
Citat:
TS, som vill få så många som möjligt att ogilla förslaget, valde naturligtvis att fokusera på det och plockade bort nazisterna ur rubriken.
Regulus visar sig i vanlig ordning kämpa med utmaningen att förhålla sig till sanningen. Den som tvivlar kan följa länken till SvD varifrån rubriken kommer.
Citera
2018-08-23, 16:54
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Vilket folkmord?

Det pågående på vita européer. Läs på om FNs Folkmordskonvention om du inte vet vad det rör sig om.
Citera
2018-08-23, 17:29
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Regulus visar sig i vanlig ordning kämpa med utmaningen att förhålla sig till sanningen. Den som tvivlar kan följa länken till SvD varifrån rubriken kommer.

Så det var rubriksättaren på SvD som var ekonomisk med sanningen. Det ska du naturligtvis inte ha någon kritik för.
Citera
2018-08-23, 18:10
Medlem
sherms avatar
Citat:
Så det var rubriksättaren på SvD som var ekonomisk med sanningen. Det ska du naturligtvis inte ha någon kritik för.
Tråden handlar specifikt om regleringsförslaget. Finns ingen anledning för dig att strössla ogrundad kritik av den simpla anledning att sossarna kopierat och modifierat ett i grunden Sverigedemokratiskt förslag om att förbjuda "nazistisk" organisering. Du har heller ingen grund för påståendet att AfS ej skulle drabbas negativt av regeringsförslaget.

En sak ger jag dig dock rätt i och det är att båda förslag är precis lika förkastliga. För att stilla din undran om varför S valde att ersätta nazismen i sitt förslag, så handlar det sannolikt mest om att dina vänner "clowner mot rasism" länge krävt just detta. Man tyckte att clownerna i sina feministfärgade peruker, sovjetröda näsor och lätt överdimensionerade skor kläckte en god idé som säkert skulle gå hem i stugorna och rädda dagen från den stora ondskan.
Senast redigerad av sherm 2018-08-23 kl. 18:13.
Citera
2018-08-23, 19:46
Medlem
T-Todts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
Det pågående på vita européer. Läs på om FNs Folkmordskonvention om du inte vet vad det rör sig om.

...envar av följande gärningar förövad i avsikt att helt eller delvis förinta en nationell, etnisk, rasmässigt bestämd eller religiös grupp såsom sådan nämligen,
a) att döda medlemmar av gruppen;
b) att tillfoga medlemmar av gruppen svår kroppslig eller själslig skada;
c) att uppsåtligen påtvinga gruppen levnadsvillkor, som äro avsedda att medföra dess fysiska undergång helt eller delvis;
d) att genomföra åtgärder, som äro avsedda att förhindra födelser inom gruppen;
e) att med våld överföra barn från gruppen till annan grupp.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Folkmordskonventionen

a) Regimen i Sverige dödar inte medlemmar av den vita europeiska gruppen.
b) Jag ser inte att regimen vållar gruppen "svår kroppslig eller själslig skada". I synnerhet inte när regimen är folkvald.
c) Hur tänker du här?
d) Knappast.
e) Okej, det händer ju inte.

Jag förstår faktiskt inte hur du menar. Tråden gäller att regeringen vill förbjuda rasistiska organisationer, och det är just rasistiska organisationer som uppmuntrar till folkmord. Exempelvis på judarna.
Citera
2018-08-23, 20:19
Medlem
Divinations avatar
Citat:
...envar av följande gärningar förövad i avsikt att helt eller delvis förinta en nationell, etnisk, rasmässigt bestämd eller religiös grupp såsom sådan nämligen,
a) att döda medlemmar av gruppen;
b) att tillfoga medlemmar av gruppen svår kroppslig eller själslig skada;
c) att uppsåtligen påtvinga gruppen levnadsvillkor, som äro avsedda att medföra dess fysiska undergång helt eller delvis;
d) att genomföra åtgärder, som äro avsedda att förhindra födelser inom gruppen;
e) att med våld överföra barn från gruppen till annan grupp.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Folkmordskonventionen

a) Regimen i Sverige dödar inte medlemmar av den vita europeiska gruppen.
b) Jag ser inte att regimen vållar gruppen "svår kroppslig eller själslig skada". I synnerhet inte när regimen är folkvald.
c) Hur tänker du här?
d) Knappast.
e) Okej, det händer ju inte.

Jag förstår faktiskt inte hur du menar. Tråden gäller att regeringen vill förbjuda rasistiska organisationer, och det är just rasistiska organisationer som uppmuntrar till folkmord. Exempelvis på judarna.

Ta av dig cyklopen. Punkterna b och c är definitivt uppfyllda. Och egentligen d också.
Citera
2018-08-23, 21:49
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
VA?

Vad var det som var oklart?
Citera
2018-08-24, 01:37
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Tråden handlar specifikt om regleringsförslaget. Finns ingen anledning för dig att strössla ogrundad kritik av den simpla anledning att sossarna kopierat och modifierat ett i grunden Sverigedemokratiskt förslag om att förbjuda "nazistisk" organisering. Du har heller ingen grund för påståendet att AfS ej skulle drabbas negativt av regeringsförslaget.

En sak ger jag dig dock rätt i och det är att båda förslag är precis lika förkastliga. För att stilla din undran om varför S valde att ersätta nazismen i sitt förslag, så handlar det sannolikt mest om att dina vänner "clowner mot rasism" länge krävt just detta. Man tyckte att clownerna i sina feministfärgade peruker, sovjetröda näsor och lätt överdimensionerade skor kläckte en god idé som säkert skulle gå hem i stugorna och rädda dagen från den stora ondskan.

Men de ersatte aldrig nazismen i sitt förslag. Det var precis det som var min poäng. Om man läser artikeln så framgår det med all önskvärd tydlighet att de vill förbjuda både nazistiska och rasistiska organisationer. Det står ju till och med i stycket du citerade i TS.

Sedan kan man fråga sig varför SvD:s rubriksättare tog bort "nazistiska". Kanske resonerade de som så att alla nazistiska organisationer är rasistiska, och att det senare alltså är ett vidare begrepp. Eller också ville de bara ha en kortare rubrik.

Vad gäller AfS, så har jag svårt att se hur de skulle kunna utforma - och än mindre få stöd för - en lag som förbjuder dem. Förslaget riktar sig helt klart mot NMR.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in