Jag förmodar att detta är den artikel i NA som igår kom ut i "två vändor". Artikeln är bakom betalvägg så man kan inte läsa förtsättningen på sista meningen.
Men rubriken och det som följer låter i mina öron lätt oroväckande:
"Hjärstamordet fortsätter gäcka polisen: ”Vår absoluta förhoppning att vi ska kunna lösa det här”
Över tre månader har gått sedan Lena Wesström hittades mördad. Ännu har polisen inte lyckats..."
Någon sa igår att inget nytt egentligen stod i artikeln, och jag förmodar att de inte et mer än tidigare om de ännu väntar på svar från NFC.
Tänker på anhöriga.
Måste kännas svårt att förlora en nära på detta sättet.
Och sedan att inte hitta kroppen.
På det denna olidliga väntan på om mordet kommer att lösas...
Tjackaren är säkert beredd på att bli ifrågasatt. Och jag förstår att många blir upprörda över teorin. Den säger ju att det tragiska mordet inte skett.
Av dina inlägg att döma, verkar det som om du tror mer på UW som GM än på SD. Vill du förklara vad som får dig att tänka det? Mest av allt vad polisen missat: UW borde varit första GM att tänka på eftersom han är exmake. De flesta i tråden har därför tänkt att han måste haft ngt vattentätt alibi. Har du ngn ny info?
vill inte kalla det teori från tjackenismyg den vet Le*a är död polisen media minnessida fonus att Le*na är död U*F peka fingret mot steffe för kanske U*F hade något att dölja vi får se om när fub kommer vad om u*f hade sann alibi nej vet bara det jag tidigare skrivit om kommunen stödperson posten och jag vet le*a är DÖD
Vad anser du själv krävs för skälig misstanke? Du som är så påläst inom juridik.
Magkänsla.
Man bör inte underskatta en av många års erfarenhet utvecklad magkänsla men som likväl försåtligt nära att i iver utveckla ett tunnelseende. Det värsta men inte alls det enda ex, är den som allmänheten säkert minns den för 8 mord dömda Tomas Qvick.
Göran Lambertz har jag f.ö. gett en åthutning med att han borde byta plats med Qvicken, Säters fasta.
Karn har f.ö gått i pension så man slipper numer stöta på honom.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-08-23 kl. 17:15.
Kanske har det gått att följa var han varit med hjälp.av hans mobil, men jag har inte sett ngt officiellt om det. Inget om när han kom hem. Det har varit en del konstigt i utredningen, men att de skulle missat att kolla exmannen, känns bara för mycket.
Och det får du mig faktiskt aldrig att tro på. ”Ok gott folk, jag sticker på semester en månad. Jag vill att ni sitter på händerna medan jag är borta”.
Befängt och imho baserat på något missförstånd av de gamla antagonisterna
Tror det ligger något i vad du säger. Jag fnulade först att kommunikatören uttalade sig så säkert om fallet att det måste ligga något i vad han sa trots dementering. Men efter att ha sett flera förtydliganden från utredningschefen (Lars Bergman) som trots allt ansvarar för gruppen och har insyn i den, har jag svängt mer mot att mycket handlar om folk som helt enkelt inte kommer överens.
Har även lite svårt att tänka att enstaka poliser eller åklagare kan "fumla bort" en hel utredning. Man står ju inte och faller på ett par personer när man har ett helt maskineri från grova brott.
Jag vet inte, men uppgiften om att man inte skulle få vidta utredningsåtgärder känns onekligen inte alls logisk. Den omtalade semestern verkar ha rört ett par dagar (som man hade vetskap om) runt helgen hon hittades. Och då tog man väl en hel del åtgärder iom mobilsök och att kroppen hittades? För mig är det som skaver mest här - särskilt med anhöriga i åtanke - felbedömningen av de tidiga insatserna som gjorde att man inte sökte i närområdet. Detta verkar man heller inte kunna eller vilja förklara.
Saxat från NA:
Citat:
Polisens kommunikationschef förklarade i NA att förhoppningen är att arbetet med utredningen ska skötas på ett bättre sätt och att andra personer satts in som ska leda utredningen. Men nu menar Lars Bergman, sektionschef på polisområde Örebro, att det inte alls handlar om att Springare och Rydén skulle ha misskött mordutredningen.
– Det handlar om interna problem på grova brottsgruppen, säger han. Min roll som chef är att ha en arbetsgrupp som fungerar och då måste jag göra det här ur ett helhetsperspektiv.
Det har också spekulerats i att Peter Springare ska ha fått kritik internt för att han tog semester under mordutredningen. Kan du kommentera det?
– Peter var ledig den helgen när kroppen anträffades men alla har rätt att ha semester. Om vi hade velat ha utredaren i tjänst då hade vi meddelat det innan.
Ser du några bekymmer med att allt det här sker under pågående utredning?
– Det är en problematik utifrån hur allmänheten betraktar polisen. Interna personalfrågor kommenterar vi som sagt var inte. Att det uppstår problem med relationerna mellan underställda chefer och underställda förundersökningsledare är olyckligt vid den här tidpunkten. Samtidigt är det missförhållanden man inte kan vänta med när det kommer till att göra arbetsrättsliga åtgärder. Därför är beslutet fattat att göra tillfälliga omplaceringar.
Byte av spaningsledare mitt under pågående mordutredning har inte påverkat utredningen negativt enligt polisens utredningschef, Lars Bergman.
– Min bedömning är att utredningen inte påverkas överhuvudtaget. I alla utredningar har vi redundans. Folk kan bli sjuka och man kan bli överkörd på väg till jobbet. Vad som helst kan hända och man är aldrig ensam i ett ärende. Det här är en hel organisation som vi bygger runt ett grovt våldsbrott.
Han betonar extra noga att det finns en stark grupp som arbetar kring mordutredningen som inte är beroende av enskilda personer.
– Vi har en organisation kring mordet, ett 20-tal utredare i gång och en spaningsledning. Jag tycker inte att man ska överdriva sina egna roller i en utredning. Det här är ett lagarbete där laget gör helheten. En eller två personer kan alltid ersättas.
Jag tror mig veta att dom inte hade tillgång till bilen när SD var på förhör första vändan, HD hade den...
Om det är sant att HD hade bilen, så lär det vara av intresse om hon lämnade in den för t ex in- och utvändig bilvård eller har städat den ordentligt vid SD:s hus. Detsamma vad det gäller JG:s bil.
Finns ju några firmor att kolla i Örebro ifall det betalats kontant, annars går det snabbt att checka misstänktas kortbetalningar.
Aspholmens Bilvård har t ex kameror, så ifall någon varit där, kanske hen syns på bild.
Bara en tanke som säkert har kontrollerats.
Senast redigerad av Honan6 2018-08-23 kl. 17:52.
Magkänsla.
Man bör inte underskatta en av många års erfarenhet utvecklad magkänsla men som likväl försåtligt nära att i iver utveckla ett tunnelseende. Det värsta men inte alls det enda ex, är den som allmänheten säkert minns den för 8 mord dömda Tomas Qvick.
Göran Lambertz har jag f.ö. gett en åthutning med att han borde byta plats med Qvicken, Säters fasta.
Karn har f.ö gått i pension så man slipper numer stöta på honom.
Är det något liknande som du tror har skett i detta fallet? Jag menar, anser du att det material som ligger till grund för misstankegraden på SD är uppåt väggarna helt fel? Annars förstår jag inte vad andra felaktiga utredningar har med detta fall att göra.
Jaha, det var Clouded? Hen finner jag också som trovärdig och seriös här i tråden och har ju grävt fram mycket bra annars också.
Men ja, 14 maj är ju väldigt exakt om vi tar hänsyn till den snäva tidsram vi får ifall skrikvittnet är bekräftat samt den senaste messengerkontakten som en användare här i tråden vittnat om tidigt. Det rör sig om maximalt en halvtimme till en timme om man är generös innan det blir den 15 maj. Det blir en talande ledtråd som du säger och tyder på att de måste ha något som väldigt exakt fastslår tid för när hon togs av daga då skriket knappast räcker för att fastslå det. Jag har svårt att tro att man rättsmedicinskt skulle kunna skilja på någon halvtimme hit eller dit utan undrar om de då har digitala bevis som anger detta men kan inte för mitt liv begripa hur ett sådant bevis skulle se ut, typ en slags hälsoklocka som tar puls på något vis som stannat? Det är ju knappast så att LW i dödsögonblicket bett att få låna sin telefon och meddelat anhöriga om att hon nu lämnar dem får man anta, då hade polisen ju gått direkt efter mord och inte människorov. Så vad kan finnas som gör att tiden blir så exakt att den hamnar på rätt sida datumlinjen 14 maj?
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag skulle tro att det är många saker som påverkar. Skrikvittnet och hennes sista digitala kontakter men framför allt skulle jag gissa att hon hade så allvarliga skador att de har förorsakat omedelbar död, dvs hon har inte legat och förblött under en längre tid.
Utöver en rättsmedicinsk bedömning att hennes dödsdatum har fastställts till den 14 maj, så finns väl även känslomässiga incitament från familjens sida att inte vilja ha dödsdatumet den 15 maj.
Kanske har det gått att följa var han varit med hjälp.av hans mobil, men jag har inte sett ngt officiellt om det. Inget om när han kom hem. Det har varit en del konstigt i utredningen, men att de skulle missat att kolla exmannen, känns bara för mycket.
Ex-mannen är ju den klassiska person som utfört detta mord, och med tanke på att han enligt uppgift i tråden (?) skulle varit den som först kallade på polis, vore det ju ytterst märkligt om han inte kollades direkt.
Att pressen då inte nämner honom när man har en annan person som skäligen misstänk, känns inte märkligt.
Enligt MV skulle UW befunnit sig hemma denna natt:
"UW sov hemma i sin villa med någon eller några av barnen och skulle tillsammans med LW uppvakta yngsta sonen som sov hos LW."
Men jag har viss försåelse för Draifos m fl som inte har så stort förtroende för polisen och rättsväsendet (om jag tolkar det fritt).
Det finns flera rättsfall där personer blivit misstänkta, häktade och till och med dömda på felaktiga grunder.
Här är ett fall där man istället felaktigt misstänkte och häktade sambon för mord på en kvinna. (Fallet är helt väsenskiljt från detta mordet. Pratar bara om hur man i början misstänkte fel person.)
Tyvärr föll skuggan felaktigt över sambon och flera månader efter det första mordet kunde därför (mördaren) brodern utföra det andra mordet på den andra systern. Det visade sig senare alltså att det var sonen i familjen som mördat sina bägge fostersystrar.
"Hennes sambo hörde skrik, rusade upp, och fick syn på gärningsmannen som flydde.
Men polisen trodde inte på honom, i stället blev sambon misstänkt och häktad."
Här vet jag inte om det var det tunnelseende som Draifos alltid pratar om, som var boven i dramat. Jag har inte följt fallet alls, minns bara den felaktiga häktningen av sambon. Det blev ju dubbelt eller trippel tragiskt i detta fallet eftersom det krävde ytterligare ett dödsoffer och att sambon blev häktad och misstänkt eftersom han då var den enda efterlevande föräldern till ett litet barn (spädbarn tror jag att det var).
Nu får vi alltså verkligen hoppas att man alltså granskar varje person noga runt LW, så att något liknade inte händer här.
Tror det ligger något i vad du säger. Jag fnulade först att kommunikatören uttalade sig så säkert om fallet att det måste ligga något i vad han sa trots dementering. Men efter att ha sett flera förtydliganden från utredningschefen (Lars Bergman) som trots allt ansvarar för gruppen och har insyn i den, har jag svängt mer mot att mycket handlar om folk som helt enkelt inte kommer överens.
Har även lite svårt att tänka att enstaka poliser eller åklagare kan "fumla bort" en hel utredning. Man står ju inte och faller på ett par personer när man har ett helt maskineri från grova brott.
Jag vet inte, men uppgiften om att man inte skulle få vidta utredningsåtgärder känns onekligen inte alls logisk. Den omtalade semestern verkar ha rört ett par dagar (som man hade vetskap om) runt helgen hon hittades. Och då tog man väl en hel del åtgärder iom mobilsök och att kroppen hittades? För mig är det som skaver mest här - särskilt med anhöriga i åtanke - felbedömningen av de tidiga insatserna som gjorde att man inte sökte i närområdet. Detta verkar man heller inte kunna eller vilja förklara.
Saxat från NA:
Saxat från Svt:
Saxat från första intervjun:
– Vi har beslutat om att byta spaningsledare för den här mordutredningen. Exakt vad det beror på kan jag inte gå in på i detalj. Men sammantaget handlar det om att den grova brottsutredningen ska ske så bra som möjligt på ett sätt som de drabbade kan förvänta och kräva av polisen som organisation, säger Mats Nylén, kommunikationschef i polisregion Bergslagen.
Även fler i utredningen byts ut. Utredningen leds från och med i fredags av en person inom polisen som i vanliga fall är chef för avdelningen för brott mot barn, skriver SVT.
– Vårt arbete ska ske på ett så bra sätt som möjligt. Då handlar det både om att det sker så effektivt som möjligt och att de regler som finns följs, säger Mats Nylén som betonar att det inte handlar om eventuella åsikter som personerna skulle kunna ha.
Polisen har även inlett ett personalärende samt inlett förhandlingar med facket.
Den nu utbytte spaningsledaren är den sedan tidigare uppmärksammade polisen Peter Springare. Han delar inte Mats Nyléns bild kring varför han byts ut. Springare anser i stället att beslutet bygger på personrelaterade orsaker.
– Det finns ju inget mått och sans i det här. Jag vet inte hur många gånger jag anmälts internt och att det sedan har skrivits av. Någon gång måste någon chef sätta stopp för det här handlandet, säger Peter Springare till Nerikes Allehanda.
En man som tidigare har suttit häktad i fallet släpptes den 8 juni på fri fot och i nuläget finns ingen frihetsberövad. Mats Nylén tror ändå att bytet av utredare kan vara en vändpunkt.
– Utredningen hanteras inte på ett sämre sätt, utan förhoppningsvis på ett bättre sätt. Sedan om det betyder att man är närmare lösningar om vad som hänt eller vem eller vilka som begått ett brott är svårt att svara på, säger han.
Jag känner att det fetade inte är taget ut luften. Det har begåtts fel.
Är det inte så att PS är anmäld för tjänstefel dessutom i och med denna utredning?
Nått gick galet i utredningen initialt. Det är jag helt övertygad om, även om dom nu senare faller tillbaka på konflikter. Jag kan inte se att även biträdande byts ut p.g.a PS konflikt med ledningen. Det är ju den rollen biträdande har, att överlappa och kunna lämna över till en ny spaningsledare.
Utöver en rättsmedicinsk bedömning att hennes dödsdatum har fastställts till den 14 maj, så finns väl även känslomässiga incitament från familjens sida att inte vilja ha dödsdatumet den 15 maj.
Med tanke på att den 15 maj är sonens födelsedag
familjen eller några andra kan inte bestämma över ett dödsdatum överhuvudtaget
skulle läkarna på rättsmedicin ljuga och låta övertalas att skriva andra datum?
Senast redigerad av smulrton82 2018-08-23 kl. 18:33.