2018-08-23, 15:38
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Vi har tidigare gått igenom detta grundligt.

Eftersom du refererar till Simon Anderssons avhandling om grunder till "skälig misstanke så föranleder det mig att ta detta grundligt så vi slipper åter vilseledas om hur det förhåller sig i praktiken och förhoppningsvis (?) vidare missförstånd.

Det är inte svårt att upplysa om torr juridik men det behövs av nöd också upplysas om bakgrunden till uppgifterna i Wikipedia, som flera av oss tidigt I tråden postat, är hämtade från Simon Anderssons doktorsavhandling
"vars ändamål var att definiera rubriceringen skäligen misstänkt för att "magkänsla" styr." Avhandlingen är märk väl "publicerad" hösten 2016.

" - Men vad är skäligt misstanke? Det finns inte någon definition på detta varken i lag eller praxis. "Frågar man praktiker hänvisa de ofta till en magkänsla". Men "det är kanske inte så bra att grundlagsskyddet vilar på magkänsla" säger Simon Andersson."
http://www.dagensjuridik.se/2016/10/...alig-misstanke

Wikipedia.
För att skälig misstanke ska anses vara uppnått krävs:[2]
Sannolikhetsövervikt: Det är mer troligt att den misstänkte är skyldig än oskyldig. Gärningshypotesen är mer trolig än alla andra möjliga hypoteser tillsammans.
Individualiserade bevis: Enbart grupptillhörighet är inte tillräckligt.
Robusta bevis: Det ska finnas goda grunder för slutsatsen. Det är främst en fråga om hur noggrant situationen har utretts och om mängden bevis. Detta krav är initialt lågt och ökar sedan under förundersökningens gång.

Källor Referenser. (Notera datumen)
^ Simon Anderssons doktorsavhandling Skälig misstanke citerad av Sargon De Basso, "Studio De Basso: Lektor Simon Andersson om skälig misstanke", De Basso TV på YouTube, 7 juni 2018. Åtkomst den 8 juni 2018.
^ [a b c] Simon Andersson. "Skälig misstanke" (doktorsavhandling), diva-portal.org, 29 augusti 2016. Åtkomst den 8 juni 2018.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Misstankegrad

Det är okunnigt och brist på insikt i rättssystemet och dess inbyggda tröghet om man förleds tro att Simon Andersons nya tillämpningar får genomslag på "kolossen rättstillämplingen" på knappa 2 år, eller om det alls kommer tillämpas med det ökända förändringsmotstånd som finns i det inre av våra rättsvårdande myndigheter.

Skulle Simons Andersons strängare stipuleringar fått genomslag hos TR I SD s häktingsförhandling "hade med största sannolikhet SD inte heller blivit skäligen misstänkt ty magkänsla hade då inte räckt som grund."
//SJ

Vad anser du själv krävs för skälig misstanke? Du som är så påläst inom juridik.
Citera
2018-08-23, 15:39
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smulrton82
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Här är ytterligare ett ex på varför det blir frågor till Dig!
Vill Du eller vill Du inte dementera bekantskapen, Du skriver "nog"...?

Det blev fel vi känner inte varan 😉
nu när en säger L*na va säkerhetsklassad hade skyddad indiditet skydd är det kasst av polis och Säpo och inte veta vem som väntade utanför L*na

Hon hade inte skyddad identitet, då får man nämligen inte ha sån aktivitet i sociala medier och vara med i en sån film som den från hennes arbetsplats.
Citera
2018-08-23, 15:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Hon hade inte skyddad identitet, då får man nämligen inte ha sån aktivitet i sociala medier och vara med i en sån film som den från hennes arbetsplats.

det vet jag med att L*na inte hade det är
medlem tjackarismyg som påstår det inte jag

Läs själv var det kommer från

Ursprungligen postat av tjackarismyg
Tack Elsa. Jag har inte det svart på vitt. Det är nog ett fåtal personer som har. Men jag tror att ett antal personer runt LW har vetat om det en tid. Det kan förklara varför de har insett vikten av att följa instruktionerna att hålla tyst som du säger.
Om de visste hur farligt det hade blivit och vad det gällde, tror jag att de dessutom inte alls blev upprörda över att LW fick skydd. Snarare tror jag att de blev lättade för hennes skull.

Jag har skrivit en del om den hotbild jag har fått fram. Den handlar inte om LW personligen utan om Säpos arbete med att utreda de organisationer som ligger bakom våld mm i Örebro.
Eftersom mina inlägg väcker raseri av många användare, så vill jag inte repetera, men det finns i mina inlägg. Vid intresse kan jag PM'a. Du har rätt i att inte alla på Migrationsverket är hotade såklart. LW var nog inblandad på ett mer aktivt sätt.

Som följd har naturligtvis polisen vetat om hotbilden, vilken nog inte kommer från något som en enskild person skriver till henne. Som tur är läcker inte sådant ut till NA. Vi läser inte så ofta listan om vilka som har fått skyddad identitet den här veckan, eller hur.
Man ska vara medveten att den vanliga operativa polisen inte jobbar aktivt med detta. De som behöver veta att identiteter är skyddade får veta, men inte varför. I LW's fall blir det ännu enklare nu.

Ja, orsakerna till UW's giftermål vet vi inget om. Jag svarade på att det var en möjlig orsak. Det där med att hon skriver om klassningen och att Schazz här i tråden visste om det, tror jag inte betyder att det behöver ha varit högre än klass 3, men det kan ju vara mer. Eftersom jag bara har erfarenhet från Försvarsmakten har jag inget grepp om andra organisationers klassning.
… [ Visa mindre ]
Senast redigerad av smulrton82 2018-08-23 kl. 16:05.
Citera
2018-08-23, 16:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Honan6: EGT svarade på en av mina spekulationer kring ifall bilen var beslagtagen och hus var avspärrade (se mitt första citerade inlägg ovan) och hon skrev då följande:

Dessvärre är detta inlägg raderat men det finns en skärmdump som Banann postat i ett längre inlägg på det så du minns inte fel. Jag blev fundersam också men det finns sparat. Ska man vara säker på att något sagts och hur det sagts gäller nog att skärmdumpa alla inlägg som man finner intressanta. EGT skriver alltså inte att hon vet utan att hon tror sig veta. Men iom att hon var snabb på att berätta detta den gången så delar jag din nyfikenhet över hur hon kunde tro sig veta detta. Men hon ska alltså ha fått det återberättat av bekanta svarar hon.

Oavsett om EGT eller hennes bekanta trodde sig veta rätt här eller inte så tycker jag att det i sig är intressant att HD kan ha haft tillgång till bilen ifall polisen siktat in sig direkt på SD som trolig bortrövare/GM. För i den gemensamma bilen kan ju ha funnits viktiga spår att säkra så snabbt som möjligt men antar att de inte hade nog på honom för att få undersöka den då redan?

Källa på det EGT skrev inte så om bilen
Citera
2018-08-23, 16:11
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Honan6: EGT svarade på en av mina spekulationer kring ifall bilen var beslagtagen och hus var avspärrade (se mitt första citerade inlägg ovan) och hon skrev då följande:

Dessvärre är detta inlägg raderat men det finns en skärmdump som Banann postat i ett längre inlägg på det så du minns inte fel. Jag blev fundersam också men det finns sparat. Ska man vara säker på att något sagts och hur det sagts gäller nog att skärmdumpa alla inlägg som man finner intressanta. EGT skriver alltså inte att hon vet utan att hon tror sig veta. Men iom att hon var snabb på att berätta detta den gången så delar jag din nyfikenhet över hur hon kunde tro sig veta detta. Men hon ska alltså ha fått det återberättat av bekanta svarar hon.

Oavsett om EGT eller hennes bekanta trodde sig veta rätt här eller inte så tycker jag att det i sig är intressant att HD kan ha haft tillgång till bilen ifall polisen siktat in sig direkt på SD som trolig bortrövare/GM. För i den gemensamma bilen kan ju ha funnits viktiga spår att säkra så snabbt som möjligt men antar att de inte hade nog på honom för att få undersöka den då redan?

Här är det "raderade" inlägget.

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Citera
2018-08-23, 16:17
Medlem
Citat:
Det tjackarismyg hävdar är att hon NU lever någonannanstans med ny skyddad identitet. Att mordhistorien bara iscensätts av SÄPO för att de som hotade henne inte ska leta längre. De flesta andra i tråden tror nog inte på det. Precis som tjackarismyg skriver, ligger det i sakens natur att allmänheten aldrig får reda på hur sånt där funkar, så det blir svårt att bedöma hur realistiskt det är utifrån erfarenhet. Men jag har svårt att tänka mig att man skulle valt en så här trasslig historia med flit. Om man ville att ngn skulle tro att hon var död hade det varit enklare om det såg ut som olyckshändelse eller självmord. Speciellt teorin att det inte finns en kropp, känns vansklig. Borde vara ngn som läcker det från NFC.

Man får försöka låta bli att stöta sig på tjackarns teori, för hen tillför en hel del annat genom att vända på stenar i tråden.
Citera
2018-08-23, 16:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Det tjackarismyg hävdar är att hon NU lever någonannanstans med ny skyddad identitet. Att mordhistorien bara iscensätts av SÄPO för att de som hotade henne inte ska leta längre. De flesta andra i tråden tror nog inte på det. Precis som tjackarismyg skriver, ligger det i sakens natur att allmänheten aldrig får reda på hur sånt där funkar, så det blir svårt att bedöma hur realistiskt det är utifrån erfarenhet. Men jag har svårt att tänka mig att man skulle valt en så här trasslig historia med flit. Om man ville att ngn skulle tro att hon var död hade det varit enklare om det såg ut som olyckshändelse eller självmord. Speciellt teorin att det inte finns en kropp, känns vansklig. Borde vara ngn som läcker det från NFC.

Man får försöka låta bli att stöta sig på tjackarns teori, för hen tillför en hel del annat genom att vända på stenar i tråden.

Skriver tjackarenismyg att en död människa lever får den va medveten om motfrågor leker inte om en död människa lever
Citera
2018-08-23, 16:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Kanske jag missuppfattar vilket inlägg du menar, men det jag misstänker att du menar är inte raderat:

"Jag tror mig veta att dom inte hade tillgång till bilen när SD var på förhör första vändan, HD hade den..."

https://www.flashback.org/p64939577#p64939577
Citera
2018-08-23, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smulrton82
Skriver tjackarenismyg att en död människa lever får den va medveten om motfrågor leker inte om en död människa lever
Tjackaren är säkert beredd på att bli ifrågasatt. Och jag förstår att många blir upprörda över teorin. Den säger ju att det tragiska mordet inte skett.
Av dina inlägg att döma, verkar det som om du tror mer på UW som GM än på SD. Vill du förklara vad som får dig att tänka det? Mest av allt vad polisen missat: UW borde varit första GM att tänka på eftersom han är exmake. De flesta i tråden har därför tänkt att han måste haft ngt vattentätt alibi. Har du ngn ny info?
Citera
2018-08-23, 16:46
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Tjackaren är säkert beredd på att bli ifrågasatt. Och jag förstår att många blir upprörda över teorin. Den säger ju att det tragiska mordet inte skett.
Av dina inlägg att döma, verkar det som om du tror mer på UW som GM än på SD. Vill du förklara vad som får dig att tänka det? Mest av allt vad polisen missat: UW borde varit första GM att tänka på eftersom han är exmake. De flesta i tråden har därför tänkt att han måste haft ngt vattentätt alibi. Har du ngn ny info?

Ja hade han inte ett bekräftat alibi "på andra sidan länsgränsen"?
Citera
2018-08-23, 16:50
Medlem
Citat:
Ja hade han inte ett bekräftat alibi "på andra sidan länsgränsen"?
Det har varit olika bud om det. Kanske handlar det om när han kom hem. På morgonen ska han ha kommit till LWs hem när barn ringde om att LW var borta.
Citera
2018-08-23, 16:56
Medlem
Honan6s avatar
Från gårdagens NA-artikel angående petningen av PS och JR:
"Bara *några månader in på den pågående mordutredningen kring Lena Wesström blev spaningsledningen med Peter Springare och Jonas Rydén i spetsen petade från polisens avdelning Grova brott. Enligt åklagaren har det inte haft någon inverkan på polisarbetet med fallet.
– De utredare som arbetar hade varit med oavsett vilken spaningsledning som varit. Det är inget som i större utsträckning påverkat utredningen.
"

*blev tydligen en "snabbskrivning" igår. Kanske rättat nu.

Mer från gårdagens artikel, bl a angående svar från NFC:
"Polisen har lämnat in en större mängd teknisk bevisning för analys till NFC – men trots att utredarna begärt förtur har alla svaren ännu inte kommit in.
– Vi har inte fått alla svaren vi väntat på ännu. Det har kommit in en del av det jag förstått, men inte allt. Det är lite kring de sakerna jag ska diskutera under ett möte med teknikerna.
En 44-årig man som enligt tingsrätten är skäligen misstänkt för mordet släpptes fri efter en vecka i häktet. Mannen är fortfarande polisens hetaste spår som huvudmisstänkt för mordet. Han befinner sig idag på fri fot.
– Det är inte aktuellt med några gripanden just nu som jag kan delge dig.
"

Det fetade: Blev ÅH felciterad eller är det ett budskap om att det kan bli tal om flera gripanden utöver den huvudmistänkte? Inga gripanden just nu. Dock tycker jag citeringen talar för att det kan bli tal om gripanden när åklagaren gått igenom inkommet utredningsmaterial med teknikerna.

När man tittar på proceduren för hur det går till på NFC och betänker att det varit semesterperiod på alla instanser, så förstår man att det tar tid.
Länk till översikt på handläggningsprocessen hos NFC: http://nfc.polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Informationsmaterial/SKL/1/Handl%C3%A4ggningsprocessen_NFC.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in