2018-08-13, 19:20
Medlem
Jag fick rätt mycket ångest av concerta så läkaren ville testa Elvanse på mig. Vet inte om läkaren glömde att jag också är bipolär men det har inte fungerat bra på mig, eller det beror på hur man ser det, många hade säkert gillat att bli hypomaniska som fan men jag har fem barn och då funkar det inte att vara helt lost i sig själv.

Käkade 70 sen har jag testat 50 och nu ska jag tillbaka till concerta och laborera bort ångesten men fler doser under dagen.

Concerta triggar inte mig när jag har litium men det gör Elvanse. Synd för många verkar tycka den är bra.
Citera
2018-08-14, 12:00
Medlem
Hebrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r80x
Jag fick rätt mycket ångest av concerta så läkaren ville testa Elvanse på mig. Vet inte om läkaren glömde att jag också är bipolär men det har inte fungerat bra på mig, eller det beror på hur man ser det, många hade säkert gillat att bli hypomaniska som fan men jag har fem barn och då funkar det inte att vara helt lost i sig själv.

Käkade 70 sen har jag testat 50 och nu ska jag tillbaka till concerta och laborera bort ångesten men fler doser under dagen.

Concerta triggar inte mig när jag har litium men det gör Elvanse. Synd för många verkar tycka den är bra.

På vilket sätt var elvansen värre än concertan?

Nyfiken då jag själv bytt från just concerta till elvanse idag.
Citera
2018-08-14, 18:18
Medlem
Jag blir galet törstig av Elvanse, speciellt sen jag höjde dosen från 30mg till 50mg. När jag gick på 30mg kunde jag ofta klara mig om jag tog lite vätskeersättning, men när jag höjde till 50mg så har jag känt mig dehydrerad trots vätskeersättning. Började med 50mg torsdag 2 augusti, körde sedan med medicinen hela förra arbetsveckan. Har druckit som en galning, gissar på 4l på en dag.. några dagar glömde jag vätskeersättningen men även dom dagarna när jag hade med det så kändes det som jag hade vätskebrist.

Nu har jag semester och tar uppehåll från medicinen, men undrar om detta är något som skulle kunna gå över eller bli bättre om man tar medicinen ett längre tag (typ att kroppen ställer om sig?)? Annars hur mycket måste man egentligen dricka? Jag känner att den positiva effekten blir sämre eller nästan uteblir pga att jag känt mig så uttorkad
Citera
2018-08-19, 01:25
Medlem
Trigglypuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resanhem
Jag och kvinnligt sällskap hade tänkt ta denna imorgon. Vi har fått tag på ca 500mg. Hur mycket ska vi ta om vi vill bli "ordentligt" påtända? Vi båda har erfarenhet av diverse olika CS-droger sedan tidigare och är långt ifrån nytt.

Förövrigt känns det rätt skevt att man diskuterar medicinsk användning och pundande i samma tråd .

Du menar bara pundande. Inte en jävel i den här tråden har ADHD/ADD. Det enda de har är latmask, ett sjukligt uppmärksamhetsbehov och en tjock offerkofta.

Den enda anledningen till att de äter medicinen är för att bli snabba. Lite felanvändning.

Har själv en bror mer grav ADHD som blev diagnostiserad på sent 80-tal. Det är inte meningen att du ska bli tjackad på din medicin. Den ska hjälpa en rörig hjärna att fokusera.

Sluta skylla alla era brister på ADHD. Så jäkla less på alla wt:are som ska tillskriva sig modediagnosen nummer 1. Lägg ner för fan och ta ansvar för era liv.

Fjantar.
Citera
2018-08-19, 04:41
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trigglypuff
Du menar bara pundande. Inte en jävel i den här tråden har ADHD/ADD. Det enda de har är latmask, ett sjukligt uppmärksamhetsbehov och en tjock offerkofta.

Den enda anledningen till att de äter medicinen är för att bli snabba. Lite felanvändning.

Har själv en bror mer grav ADHD som blev diagnostiserad på sent 80-tal. Det är inte meningen att du ska bli tjackad på din medicin. Den ska hjälpa en rörig hjärna att fokusera.

Sluta skylla alla era brister på ADHD. Så jäkla less på alla wt:are som ska tillskriva sig modediagnosen nummer 1. Lägg ner för fan och ta ansvar för era liv.

Fjantar.
Har du missat att tråden ligger i centralstimulantia och inte i någon av medicin/psykiatriforumen? (läs: vill du diskutera medicinsk användning så har du hamnat väldigt fel)
Citera
2018-08-22, 21:47
Medlem
standardsvars avatar
Någon som har injicerat elvanse?
Citera
2018-08-25, 15:45
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av standardsvar
Någon som har injicerat elvanse?

Nej och eftersom att du inte fått nå svar är det nog en dålig idé. Lika dålig idé som att skjuta Metamina
Citera
2018-08-30, 11:18
Medlem
Grisgeten8s avatar
Tjena!
Ny här på forumet.
Fick min Adhd diagnos för snart 1 år sedan efter många år med depression, ångest och allmänt destruktivt leverne. Är idag 35 år. Har medicinerat med Elvanse i 6 månader och tillsammans med KBT har den verkligen börjat få mitt liv att vända åt rätt håll igen.

Går just nu på 70mg+10mg attentin vid behov. Det har fugerat hyfsat i 3-4 timmar för att sedan övergå i extrem irritation och trötthet vissa dagar. Märktes väldigt tydligt när jag kom tillbaka till jobbet efter semestern.

Tänkte därför att jag provar att sänka dosen.

Igår tog jag 5mg attentin + 30mg elvanse 10.00 och insåg efter en stund att det var precis lagom samt lika lång effekt som på 70mg. Fyllde sedan på med 30mg vid 13.30 och fick ytterligare 3 timmar för att slutligen fylla på med 30mg vid 16.00.
Tänkte att det blir lagom till jag kommer hem. Men den sista tabletten satt jämnt i 8 timmar och jag var hur lugn och koncentrerad som helst. Hade bara lite biverkningar i mellan doserna.

Hur är det möjligt? Det är ju så länge den är tänkt att fungera men aldrig gör annars. Har samma sak hänt för någon annan här? Är attentin ett bättre alternativ att återdosera än Elvanse?

Har tidigare trott att ökad dos skulle ge bättre effekt men nu när euoforin har lagt sig har jag mer insett vad medicinen faktiskt ska göra.

Sorry för långt inlägg har aldrig postat något på ett forum innan.
Citera
2018-08-30, 23:51
Medlem
Unniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisgeten8
Tjena!
Ny här på forumet.
Fick min Adhd diagnos för snart 1 år sedan efter många år med depression, ångest och allmänt destruktivt leverne. Är idag 35 år. Har medicinerat med Elvanse i 6 månader och tillsammans med KBT har den verkligen börjat få mitt liv att vända åt rätt håll igen.

Går just nu på 70mg+10mg attentin vid behov. Det har fugerat hyfsat i 3-4 timmar för att sedan övergå i extrem irritation och trötthet vissa dagar. Märktes väldigt tydligt när jag kom tillbaka till jobbet efter semestern.

Tänkte därför att jag provar att sänka dosen.

Igår tog jag 5mg attentin + 30mg elvanse 10.00 och insåg efter en stund att det var precis lagom samt lika lång effekt som på 70mg. Fyllde sedan på med 30mg vid 13.30 och fick ytterligare 3 timmar för att slutligen fylla på med 30mg
Har tidigare trott att ökad dos skulle ge bättre effekt men nu när euoforin har lagt sig har jag mer insett vad medicinen faktiskt ska göra.

Sorry för långt inlägg har aldrig postat något på ett forum innan.
Du ökar ju dosen elvanse från 70 mg till 90 mg per dag, (ca 20% mer) du kanske inte insåg det men 3 x 30 är 90. Sen av nyfikenhet hur kan du vara ordinerad 70 mg och ändå dosera 30 mg i taget, delar du upp 70 kapslarna eller har du 30 mg kapslar liggandes också? Angående attentin så har väl din läkare informerat dig redan om att attentin är snabbverkande och fungerar på så sätt bättre att återdosera flera gånger vid behov (som du själv skriver) en del inklusive dig själv kanske, har en kropp som metaboliserar lysinet som dexamfetaminet är buntet till i elvansen snabbare. Detta kan vara anledningen till den upplevda förbättrade effekten av att dela upp dosen.
Citera
2018-08-31, 09:21
Medlem
Grisgeten8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unnis
Du ökar ju dosen elvanse från 70 mg till 90 mg per dag, (ca 20% mer) du kanske inte insåg det men 3 x 30 är 90. Sen av nyfikenhet hur kan du vara ordinerad 70 mg och ändå dosera 30 mg i taget, delar du upp 70 kapslarna eller har du 30 mg kapslar liggandes också? Angående attentin så har väl din läkare informerat dig redan om att attentin är snabbverkande och fungerar på så sätt bättre att återdosera flera gånger vid behov (som du själv skriver) en del inklusive dig själv kanske, har en kropp som metaboliserar lysinet som dexamfetaminet är buntet till i elvansen snabbare. Detta kan vara anledningen till den upplevda förbättrade effekten av att dela upp dosen.

Ja det blev lite snurrigt och ogenomtänkt när jag skrev sist.
Tog 3x30 elvanse eftersom attentinet var slut. Har kvar några 30mg sedan innan.

Anledningen till att jag hela tiden har ökat dosen är att det bara har hållit i 3-4 timmar innan oavsett dos. 70mg har känts ganska bra i 3–4 timmar men sedan tappat effekt (har jag trott iallafall) och jag har blivit lättirriterad och allmänt stökig då har jag lagt till attentin men det har inte gjort någon större skillnad.

Kan det vara så att peaken har kommit efter 3-4 timmar och då har det blivit för hög dos och i sin tyr bieffekter?

Igår tog jag 10mg attentin vid 9.00 och 30mg elvanse vid 12.00 och fick effekt ända till 20.00.
Kan tänka mig att 40mg är perfekt om nu dosen fortsätter hålla i 8 timmar.

Det jag egentligen undrar mest är om någon annan har råkat ut för samma sak? Samt om det är någon skillnad för kroppen att använda bara attentin istället? Om man behöver högre eller lägre dos i jämförelse? Osv

Känns inte som att min läkare har någon koll överhuvudtaget så därför får man ju försöka hitta rätt själv.
Senast redigerad av Grisgeten8 2018-08-31 kl. 09:22. Anledning: Glömde en fråga
Citera
2018-09-01, 11:23
Medlem
polseks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvettigMumin

Att du varit nykter i två år säger mig ingenting men tio års blandmissbruk med amfetamin som huvuddrog säger väldigt mycket - nästan för mycket.

Ilningar i bröstet kan vara ångest. Jag skulle gissa på det i alla fall. Stress och sömnbrist gör det inte bättre. Det upplevs som obehagligt och flyttar din uppmärksamhet till detta i stället för att möta ångesten och gripa dig an orsaken.

Vad säger det dig, mer precist (första stycket)? Och, för att man ska kunna bedöma huruvida du vet vad du talar om eller ej, vad bygger du ditt tyckande på? Eftersom du utelämnade samma parametrar (hur mycket, hur ofta...) undrar jag också hur du kan påstå att han lider av sömnbrist och, förmodar jag, stress som orsakats av drogandet.---
Jag är mer positiv till medicinen nu än när jag skrev mitt första inlägg i tråden för ett par år sen. Det tog jobbigt länge att hitta en bra dosering (när jag började fanns bara styrkorna 30, 50, 70, ser att det finns fler nu...) men ja, mitt meddelande till alla som står i vårdkö eller annars känner att ni fastnat i ett moment22 - håll ut!
Citera
2018-09-01, 19:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av polsek
men ja, mitt meddelande till alla som står i vårdkö eller annars känner att ni fastnat i ett moment22 - håll ut!
Det går alltid köpa en påse tjack av en hederlig langare så slipper ni låtsas ha damp inför perverterade avskrap till människor. Du och alla andra nyttjare av statligt amfetamin är fortfarande tjackisar i mina ögon.

Gå och lägg dig i stället för att sitta här med din självbelåtna jävla tjacknonchalans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in