Citat:
Ursprungligen postat av
dubbelbottnad
Visserligen är trumps situation inte alls jämförbar med AfS, men en sak jag kom att tänka på är: Hur kommer åldersfördelningen bland de AfS-röstande att se ut? Även om AfS har riksdagskandidater i ett brett åldersspann, ca 25-60 år, tror jag att medelåldern hos deras väljare är låg. Därför kan foldern visa sig vara helt rätt.
Men, vem vet? Jag tippar, att kanske majoriteten av AfS väljare kommer att utgöras av män under 35, och rätt stor andel förstagångsväljare. Men nu baserar jag detta enbart på alla torgmöten jag sett online. publikens sammansättning och de, som kommit fram och talat med Kasselstrand och grabbarna efteråt.
Synpunkter?
Jag tror de lockar väljare rätt jämnt fördelat åldersmässigt.
Mest unga man sett på torgmötena som du säger. Men jag tror också att de lite äldre helst håller sig i bakgrunden och kanske är lite rädda att bli förknippade med partiet, man behöver ibland vara lite taktisk när man är mitt i livet. Och så de äldre, som inte bryr sig längre. Sett en del äldre som skrivit positiva kommentarer under livesändningarna.
(Detta snuddar även vid min teori om varför vänstern så gärna är ute och skränar och skämmer ut sig, i alla åldrar: De har ingen karriär att bry sig om.)
Så, foldern och den populistiska framtoningen appellerar de yngre.
Den kompetensmässigt imponerande listan av valbara tilltalar medelålders, och de äldre damerna faller för Kasselstrands karisma.