2018-08-22, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Kommer ej ihåg användaren eller namnet, men han/hon bekräftade att man visst kunde göra det, för att han/hon gjorde den riktiga mätningen som skickades ut förra fredagen, som pågick troligen fram till söndagen, och publicerades idag. Exakt samma procedur med samma antal dagar som juli-mätningen. Mätningen som de tidigare gjorde var inte augustimätningen med andra ord. Så på den punkten är det faktiskt lugnt.

Men även OM YouGov eller Metro skulle fula sig i sista stund, räcker det med att kolla "övrigt". Det finns inget parti som kan bidra med att dra upp övrigt-stapeln till nästan 5 procent, annat än AfS. Vi har PP, men de får väl max 2 procent i en undersökning (grovt överskattade). Det vore väl om "övrigt" mystiskt och plötsligt skulle minska rejält, men det är dumt att spekulera (särskilt negativ spekulation). Jag utgår från att YouGov och Metro kommer "spela rent" även i fortsättningen. Och jag räknar med en särredovisning härnäst.

Nu blir det dig jag citerar, men vet vi på ett hum när nästa Yougov dyker upp?
Citera
2018-08-22, 20:47
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nokturnal
Nu blir det dig jag citerar, men vet vi på ett hum när nästa Yougov dyker upp?

Förra valet såg det ut såhär:
5 Augusti
4 September
10 September
Samt två på valdagen.

Kan tänka mig en om en vecka, samt en om två veckor.
Citera
2018-08-22, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Visserligen är trumps situation inte alls jämförbar med AfS, men en sak jag kom att tänka på är: Hur kommer åldersfördelningen bland de AfS-röstande att se ut? Även om AfS har riksdagskandidater i ett brett åldersspann, ca 25-60 år, tror jag att medelåldern hos deras väljare är låg. Därför kan foldern visa sig vara helt rätt.

Men, vem vet? Jag tippar, att kanske majoriteten av AfS väljare kommer att utgöras av män under 35, och rätt stor andel förstagångsväljare. Men nu baserar jag detta enbart på alla torgmöten jag sett online. publikens sammansättning och de, som kommit fram och talat med Kasselstrand och grabbarna efteråt.

Synpunkter?

Jag tror de lockar väljare rätt jämnt fördelat åldersmässigt.
Mest unga man sett på torgmötena som du säger. Men jag tror också att de lite äldre helst håller sig i bakgrunden och kanske är lite rädda att bli förknippade med partiet, man behöver ibland vara lite taktisk när man är mitt i livet. Och så de äldre, som inte bryr sig längre. Sett en del äldre som skrivit positiva kommentarer under livesändningarna.
(Detta snuddar även vid min teori om varför vänstern så gärna är ute och skränar och skämmer ut sig, i alla åldrar: De har ingen karriär att bry sig om.)

Så, foldern och den populistiska framtoningen appellerar de yngre.
Den kompetensmässigt imponerande listan av valbara tilltalar medelålders, och de äldre damerna faller för Kasselstrands karisma.
Citera
2018-08-22, 20:49
Medlem
Badassmfokas avatar
https://www.youtube.com/watch?v=LJ53WdDNgBM
Kom igen nu!

De är bara till riksdagen man kan rösta på afs?
Citera
2018-08-22, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Det börjar se bra ut i och med senaste Yougov men än är inget säkert så jag hoppas att alla som tvekar mellan AfS och SD väljer att lägga sin röst på AfS i riksdagsvalet. Annars är risken att Sverigeblocket går miste om runt 3,5%. Vi får väl anta att våra båda partier kommer att samarbeta om AfS kommer in.
Vad som kommer hända i första intervjun med Jimmie Åkesson efter valnatten är att han kommer svara på frågan "Kommer ni samarbeta med AfS?".

Vad kommer då Åkesson svara? Med den sväng SD tagit senaste åren så är det troligaste att han svarar "Vi kommer inte samarbeta eller diskutera med AfS men de får gärna rösta på våra förslag." och "Är Gustav Kasselstrand i sminklogen? Då vill inte jag vara där!".

Sedan kommer Åkesson erbjuda sig att suga Kristerssons kuk men det har han inget för då Kristersson är impotent.
Citera
2018-08-22, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StatligaTeleverket
Förra valet såg det ut såhär:
5 Augusti
4 September
10 September
Samt två på valdagen.

Kan tänka mig en om en vecka, samt en om två veckor.

Vore verkligen guld om vi fick hela två mätningar till, och FÖRE valdagen. Två mätningar i rad från YouGov där AfS ligger runt 3 procent kan nog motivera en och annan SDare att faktiskt stödrösta. YouGov har trots allt rätt hög status inom SD-sfären, så de lär ta YouGov på allvar.
Citera
2018-08-22, 20:52
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Att sitta i parlamentarisk församling är tyvärr ingen garanti för att systemet inte ska begå grova övergrepp mot ett parti och dess företrädare. Se bara hur de har behandlat Gyllene Gryning i Grekland.

Eller varför inte Vlaams Blok i Belgien, som troligen är ett bättre exempel. De förbjöds ju och ombildades till Vlaams Belang.
Citera
2018-08-22, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badassmfoka
https://www.youtube.com/watch?v=LJ53WdDNgBM
Kom igen nu!

De är bara till riksdagen man kan rösta på afs?
Ja, vilket både är positivt och negativt. Med tanke på att AfS lanserades samma år som valet, var det faktiskt det klokaste beslutet att satsa allt på riksdagsvalet. Hade nog varit en annan historia om partiet bildades 2015. Och låt oss vara ärliga: riksdagen är 100 gånger viktigare än kommun- och landstingsvalet. Jag kommer att rösta SD till kommun och landsting... då jag misstänker att en och annan invald SDare kommer att gå över till AfS.

Är dock inte jätteentusiastisk över att rösta på SD till kommun och landsting, men hellre dem än ingenting antar jag.
Citera
2018-08-22, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Eller varför inte Vlaams Blok i Belgien, som troligen är ett bättre exempel. De förbjöds ju och ombildades till Vlaams Belang.

Sveriges "elit" lider dock av "godhetskomplex" och vill in i det sista undvika massa förbud. Så tror knappast att AfS kommer att förbjudas i framtiden. Jag tror inte ens att NMR kommer att förbjudas. Vore väl om SD får regeringsmakten 2022.
Citera
2018-08-22, 20:55
Medlem
lol21s avatar
men va kuligt det är ju lite som det Tyska Alternativ für Deutschland
Citera
2018-08-22, 20:58
Medlem
Badassmfokas avatar
Citat:
Ja, vilket både är positivt och negativt. Med tanke på att AfS lanserades samma år som valet, var det faktiskt det klokaste beslutet att satsa allt på riksdagsvalet. Hade nog varit en annan historia om partiet bildades 2015. Och låt oss vara ärliga: riksdagen är 100 gånger viktigare än kommun- och landstingsvalet. Jag kommer att rösta SD till kommun och landsting... då jag misstänker att en och annan invald SDare kommer att gå över till AfS.

Är dock inte jätteentusiastisk över att rösta på SD till kommun och landsting, men hellre dem än ingenting antar jag.
Tack för svar jag kommer göra likadant. AFS till riksdag, och nästa val är de förhoppningsvis även i kommun och landsting, återvandringsverket har kanske till och med börjat flyga iväg de som våldtar, mördar, utnyttjar och förstör Svea rike.
Senast redigerad av Badassmfoka 2018-08-22 kl. 21:01.
Citera
2018-08-22, 21:05
Medlem
Citat:
Kommer ej ihåg användaren eller namnet, men han/hon bekräftade att man visst kunde göra det, för att han/hon gjorde den riktiga mätningen som skickades ut förra fredagen, som pågick troligen fram till söndagen, och publicerades idag. Exakt samma procedur med samma antal dagar som juli-mätningen. Mätningen som de tidigare gjorde var inte augustimätningen med andra ord. Så på den punkten är det faktiskt lugnt.

Men även OM YouGov eller Metro skulle fula sig i sista stund, räcker det med att kolla "övrigt". Det finns inget parti som kan bidra med att dra upp övrigt-stapeln till nästan 5 procent, annat än AfS. Vi har PP, men de får väl max 2 procent i en undersökning (grovt överskattade). Det vore väl om "övrigt" mystiskt och plötsligt skulle minska rejält, men det är dumt att spekulera (särskilt negativ spekulation). Jag utgår från att YouGov och Metro kommer "spela rent" även i fortsättningen. Och jag räknar med en särredovisning härnäst.

Har hört löjligt billiga priser för OM om partisympati!
Mellan 5-10 tusen kronor bara, var i alla fall brukligt för några år sedan.
Man sysslar med detta av egen marknadsföring, för att bli kända och tjäna pengar på annat.

De företagen som har SD högt sysslar nästan enbart med marknadsundersökningar åt konkurrensutsatta företag.
Medan de som har låga siffror för SD, har mest kunder inom offentlig sektor och olika organisationer.

Det vore säkert möjligt att AfS "sponsrade" någon OM, för att ha "svart på vitt" vad man har för siffror!
Senast redigerad av Hultabultan 2018-08-22 kl. 21:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in