2018-08-22, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobalding
Nej men svårt säga varför kanske beror det på afs eller miljödebatten men dom rasar inte heller utan tappar ett par procent sånt händer när dom inte syns så mycket och fokus är på frågor dom inte är bra i.

Bor i södra Småland, och här betar korna idag på gröna ängar!
Mer regn väntas på fredag.
Begriper ingenting, varför man bara sväljer miljömupparnas teorier utan mothugg?
Skörden av spannmål blir knappt 30 % under den normala, men har osedvanligt hög proteinhalt!
Senast redigerad av Hultabultan 2018-08-22 kl. 19:50.
2018-08-22, 19:53
Medlem
8711s avatar
Skulle det här bli valresultatet som Yougovs mätning i augusti nu visar så skulle jag vara oerhört nöjd!

Det skulle skaka om svensk politik enormt med SD som största parti på 24,2% och S och M på så oerhört dåliga siffror.

Yougov, augusti:

S 21,9%
V 9,2%
Mp 5,1%

SD 24,2%

M 15,8%
C 7,9%
L 5,3%
Kd 3,8%
2018-08-22, 19:57
Medlem
Engelitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Skulle det här bli valresultatet som Yougovs mätning i augusti nu visar så skulle jag vara oerhört nöjd!

Det skulle skaka om svensk politik enormt med SD som största parti på 24,2% och S och M på så oerhört dåliga siffror.
%

Viktigast för Sd är att Mp åker ur. Det skulle förbättra förhandlingssituationen avsevärt.
2018-08-22, 20:09
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Jag har ju tidigare här dryftat hypotesen att Bradleyeffekten ökar allteftersom SD äter sig in i medelsvensson segmenten och att det kan vara orsaken till att vissa institut halkar efter (speciellt de telefonbaserade instituten eftersom de lider mer av denna effekt). De kompenserar för Bradleyeffekten som den var 2014 men missar att den ökar ju mer SD växer.

Jag misstänker t.ex att Bradleyeffekten är större hos kvinnor och eftersom det ju är kvinnor som onboardar nu så ökar denna effekt. Det räcker ju att den totalt ökar från 30 % till 35 % (a.k.a inkompetensfaktorn) så förklarar detta varför skillnaden mellan instituten är som den är. Det skulle också indikera att SD ligger runt 24 procent just nu.
Jag öppnade upp den hypotesen redan för tre år sedan

(FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar

då dock som en betraktelse över att SD tar mark i storstadsboende medelklass. Jag håller med om att stigmat även hos kvinnor borde vara rätt betydande.

Å andra sidan har normaliseringsprocessen gjort att de som gömde sig i undersökningarna 2014 inte gömmer sig i lika stor utsträckning. Frågan är vilken av effekterna som är störst. Skulle jag gissa så kan man slänga på en 3,5 pe på SCB och sedan följa snittet av institutens rörelser därifrån. Det ger ett SD på 23,5 procent i dagsläget någonstans. Jag tror därmed att det är absolut knivskarpt mellan S och SD just nu.

För att addera till spänningen är SDs momentum i opinionen sämre än S just nu, men samtidigt ökar avståndet till den varma sommaren och vi kan se ytterligare ett fokusskifte inte minst efter kvällens uppdrag granskning (räkna med att samtliga partiledare måste förhålla sig till det) vilket talar en del för att momentum hinner skifta igen. Partiledardebatten i SVT kan avgöra, och där har Åkesson förmodligen ett bättre framträdande än Löfvén att se fram emot.
2018-08-22, 20:20
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engelitz
Viktigast för Sd är att Mp åker ur. Det skulle förbättra förhandlingssituationen avsevärt.

Det vore bra, visst. Men oavsett vad, om SD får 24-25% i valet så kommer man inte kunna nonchalera detta. Det är en jordbävning som skakar om Sverige, politiken och media enormt.
2018-08-22, 20:22
Medlem
8711s avatar
Nu har den här omgångens mätningar kommit allihopa, om inte Skop kommer vilket man aldrig vet.

Nu är det nästa omgång mätningar som kommer som blir det intressanta.

Hur påverkar bilbränderna, stenkastningen och upploppen? Hur påverkar den starka uppmärksamheten som Sverigedemokraterna och Jimmie Åkesson fått dom senaste veckorna?

Sifo har redan kommit med en mätning till efter, där man gav tillbaka hela förändringen och mer därtill.

Tror dom flesta andra institut kommer göra likadant och följa samma trend som Sifo.
2018-08-22, 20:28
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Jag öppnade upp den hypotesen redan för tre år sedan

(FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar

då dock som en betraktelse över att SD tar mark i storstadsboende medelklass. Jag håller med om att stigmat även hos kvinnor borde vara rätt betydande.

Å andra sidan har normaliseringsprocessen gjort att de som gömde sig i undersökningarna 2014 inte gömmer sig i lika stor utsträckning. Frågan är vilken av effekterna som är störst. Skulle jag gissa så kan man slänga på en 3,5 pe på SCB och sedan följa snittet av institutens rörelser därifrån. Det ger ett SD på 23,5 procent i dagsläget någonstans. Jag tror därmed att det är absolut knivskarpt mellan S och SD just nu.

För att addera till spänningen är SDs momentum i opinionen sämre än S just nu, men samtidigt ökar avståndet till den varma sommaren och vi kan se ytterligare ett fokusskifte inte minst efter kvällens uppdrag granskning (räkna med att samtliga partiledare måste förhålla sig till det) vilket talar en del för att momentum hinner skifta igen. Partiledardebatten i SVT kan avgöra, och där har Åkesson förmodligen ett bättre framträdande än Löfvén att se fram emot.

Sen kan kan man ju också fråga sig om inte vädret gav en ytterligare tillfällig boost i Bradley effekten för den känslomässigt styrda delen av befolkningen. För dessa så känns det nog lite politiskt okorrekt att stå där med svettig panna och svara i en telefonintervju att man tycker bäst om SD när det är 32 grader och man 24/7 pumpas med klimatdrivna undergångsprofetior från radio,tv och tidningar. Vi kan ju i alla fall hoppas detta!
2018-08-22, 20:30
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Nu har den här omgångens mätningar kommit allihopa, om inte Skop kommer vilket man aldrig vet.

Hur påverkar bilbränderna, stenkastningen och upploppen? Hur påverkar den starka uppmärksamheten som Sverigedemokraterna och Jimmie Åkesson fått dom senaste veckorna?

Sifo har redan kommit med en mätning till efter, där man gav tillbaka hela förändringen och mer därtill.

Tror dom flesta andra institut kommer göra likadant och följa samma trend som Sifo.
Så har vi "Uppdrag Granskning" som kom som en blixt från klar himmel.
2018-08-22, 20:37
Medlem
Powergirls avatar
Citat:

Tror inte det men oavsett vilket så skall du o dina gelikar vara glada om ni hamnar över 20 procent. Valet handlar inte om enbart bilbränder, stenkastning och vad du nu menar med upplopp utan om vilka förutsättningar som finns för Sverige i alla andra frågor som är betydligt viktigare även om jag inte gillar idioter som ägnar sig åt bilbränder. Å andra sidan vem gör det?
2018-08-22, 20:39
Medlem
hrwdtjs avatar
Det är ett par partiledardebatter kvar och Jimmie måste verkligen spika dessa för att återta kontrollen. Hans episka utbyte med Löfven om utländska våldtäktsmän måste återupprepas och nu har han all möjlighet i världen att göra om den tidigare lyckade insatsen.
2018-08-22, 20:40
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Det vore bra, visst. Men oavsett vad, om SD får 24-25% i valet så kommer man inte kunna nonchalera detta. Det är en jordbävning som skakar om Sverige, politiken och media enormt.
Visst faan kan man det. S har åtskilliga gånger hamnat betydligt över 25 procent men inte haft ett smack att säga till om. Du är obildbar.
2018-08-22, 20:45
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Tror inte det men oavsett vilket så skall du o dina gelikar vara glada om ni hamnar över 20 procent. Valet handlar inte om enbart bilbränder, stenkastning och vad du nu menar med upplopp utan om vilka förutsättningar som finns för Sverige i alla andra frågor som är betydligt viktigare även om jag inte gillar idioter som ägnar sig åt bilbränder. Å andra sidan vem gör det?

Det är invandringen som orsakar och för med sig dessa bilbränder, stenkastningar och upplopp, direkt importerat. Liksom våldtäkterna och gruppvåldtäkterna du kan se angående nu på SVT.

Detta kommer prägla dom kommande mätningarna så dessa 1,5 procentenheterna kommer tillbaka till Sverigedemokraterna illa kvickt, så din glädje blir kortvarig.

Spelbolagen säger 24%, månadssnittet som är en underskattning kommer säga runt 21%.

Yougovs mätning idag säger 24,2% och överlägset största parti, vad sa den om ditt parti?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in