2018-08-22, 18:46
Medlem
Rektangels avatar
Jag har svårt att tro att SD annars skulle kunna sjunka i opinionen med tanke på alla bilbränder. Läckaget är nog till AfS och att det är inte direkt okänt att SD med Mattias Karlsson är ett ytterst toppstyrt parti och att många aktiva där hoppar över till AfS.
2018-08-22, 18:53
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Förklara det fetade, jag förstår inte logiken.

Jag förstår öht inte stödröstning.
F´låt dumhuvet. Hur går 4 procent av SD´s röster till sjuklövern ifall dessa tillfaller SD?

De partier som kommer över spärren delar på de mandat som de partier under spärren annars skulle fått. Om AfS kommer över spärren går de inte till spillo.

De partier som kommer över spärren får mer mandat än vad de fått i procentandel av väljarutfallet
2018-08-22, 18:55
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
De partier som kommer över spärren delar på de mandat som de partier under spärren annars skulle fått. Om AfS kommer över spärren går de inte till spillo.

De partier som kommer över spärren får mer mandat än vad de fått i procentandel av väljarutfallet
Tack för klart svar.

Mandat är ibland viktigare än % alltså.

Hur ser mandatutfallet ut just nu, baserat på tillexempel "val digitals" redovisning?
2018-08-22, 18:56
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Gedigen analys om läget, detta är pudelns kärna. Svårare än så är det inte.

Jag instämmer också i att kvinnorna har tvärtröttnat. Min sambo driftar rejält nu. Hon lutar nu mer åt SD än vad jag gör 😱👊🏻

Jag tror vi kommer bli förvånade över hur djävla förbannade kvinnorna är i valet.

Många är rädda och känner sorg över att inte känna sig hemma i sitt eget land.

DEN sorgen är nu ett obearbetat sår i folksjälen. Den dag mainsteammedia bekräftar och på allvar vågar erkänna och skriva om den ångesten kommer SD gå mot 35%! Då kommer folk förstå att det är OKEJ och 100% naturligt att känna så.

Jag har ju tidigare här dryftat hypotesen att Bradleyeffekten ökar allteftersom SD äter sig in i medelsvensson segmenten och att det kan vara orsaken till att vissa institut halkar efter (speciellt de telefonbaserade instituten eftersom de lider mer av denna effekt). De kompenserar för Bradleyeffekten som den var 2014 men missar att den ökar ju mer SD växer.

Jag misstänker t.ex att Bradleyeffekten är större hos kvinnor och eftersom det ju är kvinnor som onboardar nu så ökar denna effekt. Det räcker ju att den totalt ökar från 30 % till 35 % (a.k.a inkompetensfaktorn) så förklarar detta varför skillnaden mellan instituten är som den är. Det skulle också indikera att SD ligger runt 24 procent just nu.
Senast redigerad av FruLibertas 2018-08-22 kl. 19:00.
2018-08-22, 18:58
Medlem
Rosteres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elohir
Det s.k tappet för sd beror på att gruppen övriga som afs ingår i fi exluderat där har mellan 3,5 och 4,0 procent. Så sd har inte "minskat" det har bara gått ifrån från sd till det ännu mer sverigevänligare partiet afs (alternativ för Sverige).SD skulle alltså ha närmare 28 procent om det inte vore för afs. Det är alltså jäkligt smart av sd väljare nu att stödrösta in afs med marginal så att inte 4 procent av sdrösterna går till sjuklövern.

Sant, men man vet inte hur många andra partier som gömmer sig där nere. MED finns också, sedan NMR, PP och alla de riktigt små partierna.

Jag tror att fyra år av politisk kökkenmödding har desillusionerat väljarna i den grad att fler ger rösten till småpartier, det spelar ju ändå ingen roll exakt hur många procent riksdagspartierna får när regeringen ändå kommer bli någon slags ohelig gegga vars enda gemensamma nämnare är att de hatar Sverige.
2018-08-22, 19:10
Medlem
Dan88s avatar
Yougov augusti

Övriga exklusive Fi har nu 4,8 procent.

V 9,2 (-0,6)
S 21,9 (+0,7)
MP 5,1 (+1,2)
SD 24,2 (-1,5)
C 7,9 (-0,7)
L 5,3 (-0,1)
KD 3,8 (±0,0)
M 15,8 (-0,1)

1 526 personer intervjuades under perioden 17-20 augusti.
2018-08-22, 19:15
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
SD läcker troligen till AfS. De som gläds över nedgången kan få glädjen i vrångstrupen när MP åker ur och inser att tappet för SD gick till AfS som förmodligen kommer in istället.

SD har genom sin tillväxt genomgått en liberaliseringsprocess. Jag kan tänka att SD har utsatts för lobbying, hur Karlsson beter sig tyder på det. Detta för att göra SD sådär lite mellanmjölkigt skönt judeliberala och smeta antisemitism och hets mot folkgrupp på andra, och prata om "integraschhooon" från Bieler som inte bryr sig om svenskar utan mer om antisemitism.

Denna nerfilning av kanterna har gjort det lättare för nytillkomna 7K väljare att känna sig hemma, men då drar hardcore-SD:are till AfS. Vad jag tror vi kommer se är samma sak som hände i USA med Trump. AfS är utmanaren men dom är piggare och mer aktiva i alternativa medier och egna upparbetade kanaler. SD är "SD2018" - trött och pösmunkigt.

Det kan vara så att AfS är Trump och SD spelar rollen av en Clinton. En självgod, pösmunkig och trött Clinton. Jag hårddrar det men jag tror att vi kommer att få se en ny samhällsbild när det gäller mediakonsumtion och informationsspridning. Och SD tillmötesgår nu det gamla istället för det nya.

Precis som Clinton gjorde. Och precis som Clinton kommer då SD att få stryk trots sin nuvarande storlek. Jag har sagt att jag tror att dom får en mandatperiod på sig på detta valets nivåer (22-23%) och sen kommer dom att börja blöda dom också.
2018-08-22, 19:16
Medlem
Varför minskar SD?

Hur såg det ut valet 2014 och 2010? Minskade då SD innan valet?
2018-08-22, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G.Zamani
Varför minskar SD?

Nej men svårt säga varför kanske beror det på afs eller miljödebatten men dom rasar inte heller utan tappar ett par procent sånt händer när dom inte syns så mycket och fokus är på frågor dom inte är bra i.
2018-08-22, 19:26
Medlem
tlcswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.Zamani
Varför minskar SD?

De kommer att öka när väl partiledardebatterna drar igång, det kan du vara säker på.
2018-08-22, 19:27
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Jo de "köpte" ju en idiot men Usa är inte Sverige och har föga med SD att göra även om det är samma andas barn. Förövrigt skulle jag bli så ledsen på valdagen när jag vaknade upp och sett att SD hade över 30 procent. Ja visst är det en mardröm men har inget som helst med verkligheten att göra. Ni skall vara glada om ni kommer över 20 procent men oavsett det så kommer ni att få fortsätta er ökenvandring.
Summa summarum. I stort sätt alla opinionsinstitut har sänkt Sverigedemokraternas siffror vilket tyder på , enligt mig, att väljarna har förstått att SD endast är ett missnöje och invandrarfientligt part (läs rasistiskt parti).

(Min fetning)

Äntligen kunde du kläcka ur dig en gissning. Nu vet vi att du tror SD kommer att få ca 18-19%. Då vet vi vilket team du tillhör. Vi har "Max 15%"-gänget (Nibiru2011 m fl) och "Max 18%"-gänget (Rosa x 4)
2018-08-22, 19:38
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oingoboingo
Det är precis tvärtom. Bättre ett så stort SD som möjligt, för att politiken ska få så stort genomslag som möjligt, än att minska SD och få in ett SD-hatande AfS som kommer att rösta emot eller lägga ner rösterna oavsett vad frågan gäller.

Du har fel. Att AfS klarar riksdagen har ett egenvärde i att dom får delta i debatter som sänds på SVT Forum så att gubbar och kärringar sätter kakorna och kaffet i vrångstrupen. Det är bättre med ett AfS på 4.1% och ett SD på 22.9% än ett SD på 27% för SD kan inte göra sån stor skillnad dom heller. Skillnaden mellan 22.9% och 27% kommer inte att placera SD i regeringsunderlaget, och alla andra partiledare kommer inte att reagera så att man vaknar den 10e september och säger "shit, 27%" nu måste dom få vara med precis som alla andra. Det kommer inte hända.

Pressa på och stressa sönder etablisemanget ännu mer i varje jävla debatt. Tjata. Normalisera. Inte slipa ner kanterna och bli skönt judeliberal. SD känns gamla och trötta. In med nya krafter om än små. Jag har på känn att de 5% SD-väljare som tog SD till riksdagen nu kommer att ta AfS samma väg. Det är därför jag sänkt min SD-prognos från 27% till 22-23%, jag har i och för sig haft fel förrut, men det är det jag nu tror händer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in