2018-08-22, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Jomshof vil inte säga det han förstår. Väljarna hoppar fram och tillbaka hur som helst mellan S, M och SD av den enkla anledningen att skillnaden mellan dom är ytterst marginell.
Eller så är det så mycket fel i mätningarna, beroende på urval och viktningsmodeller. Men det lär vi aldrig få veta då facit bara ges vart fjärde år.
Nu är det på allvar, mitt i mandatperioderna är det inte på allvar, oavsett hur mycket man försöker påstå; om det var val i dag.
Senast redigerad av nbsp 2018-08-22 kl. 18:11.
2018-08-22, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Jomshof vil inte säga det han förstår. Väljarna hoppar fram och tillbaka hur som helst mellan S, M och SD av den enkla anledningen att skillnaden mellan dom är ytterst marginell.
Man kan inte heller säga som politiker att man många väljare inte är så intresserade så dom hoppar efter den som syns mest senaste tiden media kolla när sd har haft värsta skandaler och dom ökat.
2018-08-22, 18:12
Medlem
Trots allt skönt att C inte har det stöd på uppemot 11 – 12 % som de fick i mätningar mitt i mandatperioden.
2018-08-22, 18:19
Medlem
Rosteres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Eh? YG gjorde två undersökningar på valdagen som gav SD 10,2 respektive 10,4. Det var deras sista bud om hur valet skulle gå. På vilket sätt är det "delad andraplats" med United Minds (11,1)? Om du vill cherrypicka en annan mätning än deras sista bud så bör den regeln i så fall gälla alla, och då kom Demoskop tvåa med 11,8. Om det är Demoskops slutbud 10,2 som gäller, tja då är det Yougovs valdag #2 (10,4) som gäller.

Jag jämför enbart reguljära opinionsundersökningar. Vallokalsundersökningar bör under inga omständigheter blandas ihop med vanliga OU då inhämtningsmetoderna är helt annorlunda. Om du vill kan du jämföra vallokalsundersökningar separat.
2018-08-22, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Har du ingen susning om, metoden har aldrig prövats i skarpt läge. Så jag skulle nog inte sätta mig på höga hästar. Kanske är det snarare Novus urval som är kaj, de var ju värdelösa förra valet, och kan bli det igen. Tills annat bevisats.
Jag har inte uttalat mig om metodens tillförlitlighet, bara konstaterat att Novus andel osäkra är ovanligt låg och att den inte har minskat i senaste mätningen - apropå den anförda teorin att det skulle vara osäkra som bestämt sig för att inte rösta SD. Lär dig läsa eller svälj en osäkrad handgranat. OK?
2018-08-22, 18:24
Medlem
Det ska bli väldigt intressant och se hur kvällens UG kommer att påverka SD's siffror.

Inga nyheter för många härinne men väldigt många svenskar famlar ju fortfarande i blindo.
2018-08-22, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
eller svälj en osäkrad handgranat. OK?
Efter valet, kanske det blir så, men jag tror jag slipper det.

Det kommer att bli en intressant period här på Flashback
2018-08-22, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rostere
Jag jämför enbart reguljära opinionsundersökningar. Vallokalsundersökningar bör under inga omständigheter blandas ihop med vanliga OU då inhämtningsmetoderna är helt annorlunda. Om du vill kan du jämföra vallokalsundersökningar separat.
YouGov har inga resurser att parkera sig utanför vallokaler. De använde webbpaneler precis som vanligt, med skillnaden att frågan byttes från "hur skulle du rösta..." till "hur röstade du...". Om man ritar upp en skala där ena ytterligheten är en reguljär webbmätning från Yougov och den andra ytterligheten är att VALU står i vallokaler och ber folk fylla i enkäter, skulle jag placera Yougovs så kallade exit polls en hårsmån från den förstnämnda ytterligheten.
Citat:
Ursprungligen postat av ammerskan
Det ska bli väldigt intressant och se hur kvällens UG kommer att påverka SD's siffror.

Inga nyheter för många härinne men väldigt många svenskar famlar ju fortfarande i blindo.
Vill här OT-tipsa om att programmet har legat ute på SVT Play i flera timmar, ifall nån går och väntar på att klockan ska slå 20. Jag såg det just färdigt och förstår nu varför Sarnecki ville stoppa det från att sändas. Han kläs av fullständigt, det blir övertydligt hur han agerat gatekeeper i decennier. Invandringen hamnar liksom i baksätet, det är det välförtjänta karaktärsmordet på Förnecki som är huvudnumret.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-08-22 kl. 18:35.
2018-08-22, 18:32
Medlem
Elohirs avatar
Det s.k tappet för sd beror på att gruppen övriga som afs ingår i fi exluderat där har mellan 3,5 och 4,0 procent. Så sd har inte "minskat" det har bara gått ifrån från sd till det ännu mer sverigevänligare partiet afs (alternativ för Sverige).SD skulle alltså ha närmare 28 procent om det inte vore för afs. Det är alltså jäkligt smart av sd väljare nu att stödrösta in afs med marginal så att inte 4 procent av sdrösterna går till sjuklövern.
2018-08-22, 18:38
Medlem
WhiteWalkers avatar
Brukar inte bli lurad av undersökningarna då jag vet att de försöker använda alla medel möjliga för att hindra folk från att rösta för Sveriges bästa, men kan inte hjälpa att bli lite fundersam nu när så många olika institut visar en sån här negativ trend.

Aja, skitsamma, låter inte luras gott folk och rösta AfS nu så att ni kan ser era barn i ögonen och garantera dem att ni gjort allt för att förhindra den här utvecklingen
2018-08-22, 18:39
Medlem
Rektangels avatar
SD läcker troligen till AfS. De som gläds över nedgången kan få glädjen i vrångstrupen när MP åker ur och inser
att tappet för SD gick till AfS som förmodligen kommer in istället.
2018-08-22, 18:39
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elohir
Det s.k tappet för sd beror på att gruppen övriga som afs ingår i fi exluderat där har mellan 3,5 och 4,0 procent. Så sd har inte "minskat" det har bara gått ifrån från sd till det ännu mer sverigevänligare partiet afs (alternativ för Sverige).SD skulle alltså ha närmare 28 procent om det inte vore för afs. Det är alltså jäkligt smart av sd väljare nu att stödrösta in afs med marginal så att inte 4 procent av sdrösterna går till sjuklövern.
Förklara det fetade, jag förstår inte logiken.

Jag förstår öht inte stödröstning.
F´låt dumhuvet. Hur går 4 procent av SD´s röster till sjuklövern ifall dessa tillfaller SD?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in