Citat:
Ursprungligen postat av
Rostere
Jag jämför enbart reguljära opinionsundersökningar. Vallokalsundersökningar bör under inga omständigheter blandas ihop med vanliga OU då inhämtningsmetoderna är helt annorlunda. Om du vill kan du jämföra vallokalsundersökningar separat.
YouGov har inga resurser att parkera sig utanför vallokaler. De använde webbpaneler precis som vanligt, med skillnaden att frågan byttes från "hur skulle du rösta..." till "hur röstade du...". Om man ritar upp en skala där ena ytterligheten är en reguljär webbmätning från Yougov och den andra ytterligheten är att VALU står i vallokaler och ber folk fylla i enkäter, skulle jag placera Yougovs så kallade exit polls en hårsmån från den förstnämnda ytterligheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
ammerskan
Det ska bli väldigt intressant och se hur kvällens UG kommer att påverka SD's siffror.
Inga nyheter för många härinne men väldigt många svenskar famlar ju fortfarande i blindo.
Vill här OT-tipsa om att programmet har legat ute på SVT Play i flera timmar, ifall nån går och väntar på att klockan ska slå 20. Jag såg det just färdigt och förstår nu varför Sarnecki ville stoppa det från att sändas. Han kläs av fullständigt, det blir övertydligt hur han agerat gatekeeper i decennier. Invandringen hamnar liksom i baksätet, det är det välförtjänta karaktärsmordet på Förnecki som är huvudnumret.