2018-08-22, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto
Kan det helt enkelt vara så simpelt som att den stora gruppen osäkra nu bestämt sig för ett parti (annat än SD) och därmed snor procentandelar? Det är annars svårt att förklara hur partiet med mest trogna väljare just nu tappar mest.
Om du talar om den dagsaktuella mätningen från Novus så får det nog anses osannolikt, eftersom just Novus är sverigemästare på att hålla andelen osäkra på ett minimum genom diverse tjatiga kompletterande frågor som syftar till att fiska fram dolda SD-väljare o dyl. Andelen osäkra i senaste mätningen låg på 6,9% vilket är ganska normalt för Novus, inte ens årslägsta (maj 6,4%, januari 6,2%).

Min teori har länge varit att SD aldrig hade så många faktiska väljare som toppnoteringarna i 28%-klassen gjorde gällande, utan att tillfället användes av respondenterna mer som ett påtryckningsmedel för att göra sina egna favoritpartier (M, S, KD och möjligen några L) kallsvettiga och få dem att illa kvickt se över sin politik. Men nu när det är valdags så är de färdiga med projektet att hytta med näven via mätningar och då återgår de till sina vanliga partier. (OBS - jag sa "teori")

Förvisso har SD den största andelen partitrogna, men hur stor var den andelen? 65%? Det innebär ju hypotetiskt att 1/3 är beredda att lämna, vilket skulle reducera 30 till 20, eller 24 till 18, eller 21 till 14.

En annan möjlighet är förstås att SAMTLIGA institut inkl Sentio är blaj denna gång på grund av en mörkertals-surprise av episka proportioner. En tredje att formtoppen helt enkelt kom för tidigt. Asylfrågan lever vidare hyfsat starkt, men andra SD-nära frågor har fallit i koma. När diskuterades t ex tiggeri senast? Det känns som minst ett år sen det var på tapeten på allvar.
2018-08-22, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Hoppas SD läser detta och tar det till sig.

Framför allt att SD sjunkit till moderaternas nivå så hade man garvat ihjäl sig.

Jag tror inte längre SD kommer få över 30%. Hoppas jag har fel.

Garanterat?! Jag har gått till AfS, så redan där har du fel. Läser vi bara i den här tråden så förefaller det vara en hel del skribenter som gjort samma sak.
Mitt inlägg var ironisk. Jag är så trött på alla Sverigedemokrater som sabbar tråden.
2018-08-22, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Nu börjar du bli dig lik igen. Yougov svenskt? Möjligen lokalkontor i Sverige. Vare sig du vill inse det eller inte så ger Sentio och Yougov andra siffror än de hemskruvande svenska.
Sure, vi säger att Yougov Sweden bara är en postbox och att undersökningarna görs centralt från London. Alla Sverige- och Nordenanställda du hittar på den här personalsidan (24 Sverigeanställda enligt registren) har till uppgift att turas om att tömma postboxen, de sitter absolut inte och sysslar med att genomföra själva arbetet med OU.
2018-08-22, 17:32
Medlem
yougov har kommit.
SD störst 24.2 men minskar
S 21.9
2018-08-22, 17:33
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Förvisso har SD den största andelen partitrogna, men hur stor var den andelen? 65%? Det innebär ju hypotetiskt att 1/3 är beredda att lämna, vilket skulle reducera 30 till 20, eller 24 till 18, eller 21 till 14.
En annan möjlighet är förstås att SAMTLIGA institut inkl Sentio är blaj denna gång på grund av en mörkertals-surprise av episka proportioner. En tredje att formtoppen helt enkelt kom för tidigt. Asylfrågan lever vidare hyfsat starkt, men andra SD-nära frågor har fallit i koma. När diskuterades t ex tiggeri senast? Det känns som minst ett år sen det var på tapeten på allvar.

SD har ca 90 % partitrogna, men det är ju av dem som röstade SD 2014. Men de ligger även högt när instituten frågar vilka som bestämt sig definitivt. Men de i SD som inre svarar på mätningar vet man ju inte om de är "trogna" eller inte.

Ang. Yougov. Det är nog en dipp nu när de flesta rapporterar det. Kanske uppmärksammas andra partier mer nu när det är valrörelse.

Undrar varför yougov särredovisar F!? Ett parti på 1 %?
2018-08-22, 17:35
Medlem
Powergirls avatar
Nu kan ni glädja er ett tag även om SD tappar efter senaste mätningen i YouGove. Fast några 30 procent lär det knappast bli hur ni än tar i.
2018-08-22, 17:36
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Men i den här tråden handlar det om vilket/vilka opinionsinstitut som är bäst på att mäta SD. Inte samtliga partier. Skop och SCB var totalt kassa i det avseendet om man tittar på deras slutmätningar inför valet 2014.

SCB:s stora mätningar två gånger per år med 9 000 slumpvis utvalda anses av statsvetare vara den mest tillförlitliga av alla OU.
2018-08-22, 17:36
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
yougov har kommit.
SD störst 24.2 men minskar
S 21.9

Länk.

Yougov: SD störst om det vore val i dag

https://www.metro.se/artikel/yougov-sd-st%C3%B6rst-om-det-vore-val-i-dag
Citat:
Sverigedemokraterna skulle bli största parti om det hade varit val i dag, det visar den senaste opinionsmätningen från Yougov som görs på uppdrag av Metro. Men partiet har tappat de två senaste månaderna och landar på 24,2 procent i augustimätningen.

– Det är möjligt att SD toppade formen lite för tidigt. Många trodde att bilbränderna skulle gynna partiet men det verkar de inte ha gjort, säger Sören Holmberg, professor emeritus i statsvetenskap vid Göteborgs universitet.

Samtidigt tappar flykting- och invandringspolitiken i betydelse för väljarna som i stället börjat bry sig allt mer om skatter och jobb. Det skulle kunna vara ytterligare en anledning till SD:s tapp, enligt Sören Holmberg.
2018-08-22, 17:38
Medlem
NickSonnys avatar
Förvänta er mer av "SD tappar" ju närmre valet vi kommer, men köp det inte för en sekund. Det är precis som i USA där Hillary enligt vänsterbliven MSM hade 97% chans att vinna över Trump dagen innan valet.
2018-08-22, 17:39
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnDodTiger
Vad är då din personliga uppfattning om definitionen för en tidsgräns gällande ”tak” för SD?

Om du anger ett ”tak” idag, hur länge anser du då att det gäller?

Det gäller tills nästa undersökning av samma slag, dvs där inte bara vad deltagarna ska rösta på, utan hur mycket/lite de gillar eller ett parti.
2018-08-22, 17:42
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KokaGroda
Folk är förbannade, och du lär bli förvånad i valet av hur jävla förbannade vi är.....

Gedigen analys om läget, detta är pudelns kärna. Svårare än så är det inte.

Jag instämmer också i att kvinnorna har tvärtröttnat. Min sambo driftar rejält nu. Hon lutar nu mer åt SD än vad jag gör 😱👊🏻

Jag tror vi kommer bli förvånade över hur djävla förbannade kvinnorna är i valet.

Många är rädda och känner sorg över att inte känna sig hemma i sitt eget land.

DEN sorgen är nu ett obearbetat sår i folksjälen. Den dag mainsteammedia bekräftar och på allvar vågar erkänna och skriva om den ångesten kommer SD gå mot 35%! Då kommer folk förstå att det är OKEJ och 100% naturligt att känna så.
2018-08-22, 17:42
Medlem
Då kom yougov, SD i hyfsad linje och mp 3.9 nästan dead on juli. Nu väntar man bara skop. Spår att mp får under 4 där med. SD runt 20.

Hade det inte varit för att det gjorts fler OU hos mp höga institut hade de inte haft någon uppgång att tala om på hela sommaren.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in