2018-08-20, 22:50
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa

Skop, Sifo och SCB har också en annan stabilitet och trovärdighet på OU i svenska riksdagsval än tex Yougov med sina tveksamma mätmetoder. Tex brukar varken SR eller SvD presentera Yougovs resultat av den anledningen.

Information om väljarnas politiska preferenser borde anses som en demokratisk viktig angelägenhet.

Skojarinstitut som systematiskt och medvetet försöker vilseleda valmanskåren borde därför få kännbara konsekvenser.

Kanske läge för framtida juridisk övervakning av verksamheten? Särskilt som partier typ SD motarbetas i alla avseende, med reella lösningar på de mest allvarliga samhällsproblemen

Dessutom med ett stark stöd av valmanskåren och sannolikt som största parti den 9 september...
2018-08-20, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KokaGroda
(det fetade)
Fast då är det väl konstigt att trots invandringen ses som viktigaste frågan - med kraftig uppgång - så minskar SD i OU. Inizio senaste visar på SD-minskning trots att OU gjordes efter frågeprio-mätningen (6-10 aug).
Fast min poäng här var ju just att sakfrågemätningar avslöjade trender som inte syntes i väljarbarometrarna. Det var det som hände i fallet Trump. Sen är det förstås inte otänkbart att M, S och KD har lyckats banka in sitt prat om ’fortsatt stram migrationspolitik’ så pass väl nu att vissa tycker det räcker att rösta på dem. Man kan inte räkna med att samtliga som någon gång sett sig som SD-väljare delar den dogmatiska uppfattningen ’det finns bara ett parti’, ’jag går ALDRIG tillbaka till 7K’ osv. SD har förvisso en ovanligt hög partilojalitet/partiidentifikation runt 65% eller vad det nu var, men det är långt från 65% till 100%, för det innebär ju att 1/3 kan tänka sig återvända till 7K.

Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Du noterade det före mig såg jag. Jag funderar ändå på att det är fel datum i artikeln. Det kan inte ta 10 dagar att processa en så enkel undersökning.
Tja, jag vet inte. När man läser den junimätning som artikeln referar till så står det längst ner ”Den är gjord av Inizio på uppdrag av Aftonbladet inom ramen för Schibsted/Inizios opinionspanel som speglar svenska folket. 4 947 personer över 18 år intervjuades via webben mellan 6 och 19 mars 2018.”

Så antingen är det tradition med icke-färska undersökningar eller så är det tradition med copy/paste-haverier i faktarutorna.
2018-08-20, 22:52
Medlem
KokaGrodas avatar
TV4 kör nu en "Klimatvecka" för att boosta MP främst antar jag (missa förresten INTE detta YT-klipp där programledarna starkt ifrågasätter vår bild av att vänsterextrema styr media numera, Wollo-äcklet är med som deras expert och anklagar allt från Trump till SD för att hota "klimathotet", programledarna suckar inkännande https://www.youtube.com/watch?v=FVL-yf7Bo90 )

Kollade nyss att 8 augusti var sista dagen med 30 C, sedan dess har temperaturen legat mellan 20-25 C där jag bor (Skåne) och det har dessutom regnat en hel del - vi har normalläge av svensk sommar m a o. Ska bli intressant hur länge "extremhettan", etc stannar kvar i folks medvetande. Om några regndagar till har folk glömt bort Miljöpartiet återigen, om några höstveckor till har folk börjat ställa sig frågan vad MP gjort för miljön och extremvädret i regeringsställning när de fått chansen under 4 långa år, och varför MP då förtjänar ytterligare 4 långa år till att göra inget utom att höja olika miljöskatter som inte gått till miljösatsningar utan till slukhålet i statskassan = imigrationen.
2018-08-20, 22:53
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Uppenbarligen. I så fall en märklig definition på "tak". Ett minst sagt rörligt tak.

Som taket i en hiss. 2½ meter upp men kan stiga 20 våningar.
2018-08-20, 22:54
Medlem
EnDodTigers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Är du så dum att du tror att ett partis tak varar för evigt så kan vi bryta diskussionen nu.

Vad är då din personliga uppfattning om definitionen för en tidsgräns gällande ”tak” för SD?

Om du anger ett ”tak” idag, hur länge anser du då att det gäller?
2018-08-20, 23:03
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel

Briljant liknelse.
2018-08-20, 23:08
Medlem
Citat:

Najs.
2018-08-20, 23:10
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
25
2018-08-20, 23:12
Avstängd
Vad är sannolikheten att SD kommer gå baklänges när de regerar? (som i snart när de faktiskt gör det)
2018-08-20, 23:14
Medlem
Engelitzs avatar
Kokagroda. .

Hur känns läget i Skåne? Man hoppas ju att Skåne ska dra fram Afs och Sd och med förhoppningar om att Sd kanske kan få nära 50% i någon/några kommuner( Bromölla, Sjöbo , Hässleholm Åstorp exempelvis). Det behövs ju ett bra resultat i Skåne för att täcka upp för Stockholm/Göteborg. . Dessutom hoppas man ju att flera kommuner kräver totalt flyktingstopp och tiggeriförbud. .(kanske är önsketänkande)
2018-08-20, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Du får läsa på lite om metastabilitet, så hörs vi efter valet.

Mer som ett paraply.
Eller som partytältstak?
2018-08-20, 23:16
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Tja, jag vet inte. När man läser den junimätning som artikeln referar till så står det längst ner ”Den är gjord av Inizio på uppdrag av Aftonbladet inom ramen för Schibsted/Inizios opinionspanel som speglar svenska folket. 4 947 personer över 18 år intervjuades via webben mellan 6 och 19 mars 2018.”

Så antingen är det tradition med icke-färska undersökningar eller så är det tradition med copy/paste-haverier i faktarutorna.
Ok, märklig lag i de publiceringarna i så fall.

I novus motsvarande mätning kan man för övrigt se att S relativa styrkor ligger i sakområden Sjukvård och landets ekonomi, två områden vars viktighet för väljarna sjunker rätt brant. Samtidigt är deras relativa största svaghet miljö, endast 6 procent anser att S har bäst politik på det området. Sammantaget skulle man intuitivt anta ett lite större tapp för S.

Eller ska man drista sig att introducera begreppet golv i denna för närvarande takdiskuterande tråd. Kvarvarande S-väljare, varför inte kalla dem betonggolvet, verkar stanna kvar av sentimentala skäl snarare än sakpolitiska.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in