2018-08-21, 08:46
Medlem
FranzXavierWernzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Vad småpartierna får är väldigt svårt att förutse. Finns ett klart motstånd att rösta på partier som inte redan nått 4%. Många resonerar att det är bortkastade röster.

Fi kommer att komma in i flera storstadskommuner samt Umeå så det drar även med sig att fiare röstar på dem även i riksdagsvalet. 2-3%

MED var ska de ta sina väljare? Liberaler, Sd en mycket brant uppförsbacke. Under 1%

AfS det har hela Sd kollektivet som målgrupp och aktat det jag skriver om att man inte vill satsa på ett parti som ligger långt från spärren, så det kan gå vägen. 2-3% är sannolikt.

PP de verkar vilja ha medborgarlön då är vänstern är en klar målgrupp. Frihet på nätet verkar var väldigt motigt just nu när de etablerade försöker strypa det fria flödet på nätet. Under 1%

Av de etablerade är det ingen tvekan om att lättrörliga känslomänniskor, läs kvinnor, nu vinglar tillbaks till Mp. Det drabbar centern för det var dit de vinglade senast. 5,5%

Varifrån Kd får sin räddningsplanka kan vara lite svårare att förstår det kan kosta moderater att stödrösta på Kd. 4,2%

Liberalerna är nog inte i farozonen men de får inte många procent. Vad gör det, de kommer att fortsätta kaxa sig som om de vore ett mycket större parti. 4,5%

Anledningen till att det är svårt att förutse vad de småpartierna kommer att få är för att den stora breda massan av osäkra väljare (som främst är för lata för att kolla upp mindre partier) kommer i slutändan att lägga sin röst på ett av Riksdagspartierna.

Därför ser småpartierna större ut än vad de egentligen är. MED, AfS, PP, FI kommer nog knappt att få ihop hälften av Övriga stapeln. Kanske bara FI lyckas kamma ihop över 1%, resten blir promille partier.

Sjukvårdspartier kommer nog att få många röster från Norrland och Landsbygdspartiet kommer att få en hel del röster från Svealand. Har faktiskt sett mer reklam för dessa partier än för de förstnämnda.
2018-08-21, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzXavierWernz
Anledningen till att det är svårt att förutse vad de småpartierna kommer att få är för att den stora breda massan av osäkra väljare (som främst är för lata för att kolla upp mindre partier) kommer i slutändan att lägga sin röst på ett av Riksdagspartierna.

Därför ser småpartierna större ut än vad de egentligen är. MED, AfS, PP, FI kommer nog knappt att få ihop hälften av Övriga stapeln. Kanske bara FI lyckas kamma ihop över 1%, resten blir promille partier.

Sjukvårdspartier kommer nog att få många röster från Norrland och Landsbygdspartiet kommer att få en hel del röster från Svealand. Har faktiskt sett mer reklam för dessa partier än för de förstnämnda.

Nej tvärt om, vissa småparter ser mindre ut än vad de får. Så var det för Sd innan de kom in. De underskattades grovt. Sjukvårdspartiet och Landsbygdspartiet kan verka stora för dom som lever i deras bubbla.

I min bubbla är AfS stora men jag inbillar mig ingenting bara för att de kan ses som en fraktion av Sd och dela väljare med dem.
2018-08-21, 09:31
Medlem
FranzXavierWernzs avatar
Citat:
Nej tvärt om, vissa småparter ser mindre ut än vad de får. Så var det för Sd innan de kom in. De underskattades grovt. Sjukvårdspartiet och Landsbygdspartiet kan verka stora för dom som lever i deras bubbla.

I min bubbla är AfS stora men jag inbillar mig ingenting bara för att de kan ses som en fraktion av Sd och dela väljare med dem.

Haha! Det är ju precis tvärtom det du säger.

Att SD varit underskattade är för att de var det enda partiet med "kontroversiella" åsikter. Men det var då det. Nu är det svårare att tyda SD. Man kan inte bara säga att de alltid är underskattade.

Vad gäller AfS, så tycker jag att de opinionsmässigt är mer jämförbara med SvP från förra valet än SD i något tidigare val.

Sjukvårdspartiet och Landsbygdspartiet syns inte alls i sociala medier. Men de har nog nått ut till fler på landet i vissa delar än vad de klassiska FlashBack-partierna har gjort. Tror nog att FlashBack underskattar dem och överskattar sina egna partier.

Men det är så FlashBack-bubblan ser ut.
2018-08-21, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzXavierWernz
Haha! Det är ju precis tvärtom det du säger.

Att SD varit underskattade är för att de var det enda partiet med "kontroversiella" åsikter. Men det var då det. Nu är det svårare att tyda SD. Man kan inte bara säga att de alltid är underskattade.

Vad gäller AfS, så tycker jag att de opinionsmässigt är mer jämförbara med SvP från förra valet än SD i något tidigare val.

Sjukvårdspartiet och Landsbygdspartiet syns inte alls i sociala medier. Men de har nog nått ut till fler på landet i vissa delar än vad de klassiska FlashBack-partierna har gjort. Tror nog att FlashBack underskattar dem och överskattar sina egna partier.

Men det är så FlashBack-bubblan ser ut.

Afs och Svp skiljer sig åt enormt! Det är ett helt annat klientel i AfS. Svp är väl på ett ungefär NMR som nu går fram med egen lista.

Svp fick 4189 röster 2014, Landsbygdspartiet 3450, Sjukvårdspartiet kan jag inte ens hitta.

Om du inte gillar flashback bubblan vad fan gör du här?
2018-08-21, 11:07
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är för tidigt att säga, MP har alltid tidigare fått betydligt högre siffror i OU än i val som säker kan de inte vara om de inte ligger över ca 5,5%.

Det är denna erfarenhet som ännu ger oss hopp, men det är allvarligt att MP ligger över 4% överhuvudtaget. Så klart är det viktigt att S minskar, helst till under 25%, men så länge MP är kvar så blir det svårt att få till en räddning av Sverige.

Det återstår ännu några vekcor, och några OU, så vi behöver inte ge upp hoppet än, men oro är stor.
2018-08-21, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -93
de har ju ökat dock, de åker inte ur.
hamnar kanske på 4,6-5,8 procent, inte mer
KD åker nog

FI: 2,3
AFS: 1,8
MED: 1,5
NMR: 0,3

Tror dock du överskattar MED och NMR rejält. Att NMR skulle få 0,3 skulle innebära att ca 18 000 pers skulle rösta på dem (det mjukare och mer pragmatiska SvP fick knappt 4200 röster). Lägg därtill att det råder stor konkurrens bland de invandringskritiska rösterna i årets val. Framför alt SD, AfS och viss mån MED. MED kommer dock knappast att få några 1,5 då de till skillnad från AfS har ett helt opinionsinstitut till sitt förfogande som alltid mäter deras siffror, och de har aldrig någonsin fått 1 procent från vad jag kan minnas. De ligger snarare och skvalpar kring 0,1 till 0,4 procent. Ibland har jag sett 0,7, men när vi talar om så små partier kan det lika gärna vara brus.

Det är svårare att säga om FI och AfS. Det vi vet om FI är att de har kollapsat i stöd och medlemmar jämfört med tidigare valet, och jag har svårt att se att de åtminstone inte skulle halveras i detta val, dvs runt 1,5-1,6 procent i stöd. Dock har de fördelen med att lyftas fram i positiv dager i massmedia, har partistöd och valsedlar utlagda på varje bord.

AfS är det stora mysteriet. De har legat nära 2 procent i minst två mätningar av YouGov, åtminstone över 2 procent i senaste YouGov, och 13 procent uppgav tidigare att de är öppna för att rösta på dem, samt runt omkring 7 procentenheter i ren stödröstningspotential (enligt Sentio). Så AfS har enorm potential, och det är bara fånigt att jämföra dem med SvP. Jag säger inte att AfS kommer att komma in, men jag är övertygad om att de ÅTMINSTONE klarar 2,5 procentspärren.
2018-08-21, 15:39
Medlem
Kan någon vänligen uppdatera mig: Har det kommit ut några opinionsundersökningar om valet 2018 de senaste 3-4 dagarna, i så fall vilka?
2018-08-21, 16:05
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Kan någon vänligen uppdatera mig: Har det kommit ut några opinionsundersökningar om valet 2018 de senaste 3-4 dagarna, i så fall vilka?

Det har kommit några sista veckan
(FB) Den stora, allmänna opinionsundersökningstråden
(FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar
2018-08-21, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar

Som tillägg till det som v50 nämnde, så ska YouGov komma när som helst också, troligen imorgon, så håll utkik efter den.
2018-08-21, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Det har kommit några sista veckan
(FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar
Tusen tack, mycket lättöverskådligt. Gissar att det kommer att se ut så här nu framöver.
2018-08-21, 22:42
Medlem
FranzXavierWernzs avatar
Citat:
Afs och Svp skiljer sig åt enormt! Det är ett helt annat klientel i AfS. Svp är väl på ett ungefär NMR som nu går fram med egen lista.

Svp fick 4189 röster 2014, Landsbygdspartiet 3450, Sjukvårdspartiet kan jag inte ens hitta.

Om du inte gillar flashback bubblan vad fan gör du här?

Du vet väl inte ens vad som menas med bubbla.

AfS har nog exakt samma klientel som SvP. Titta bara på vilka som stöttar AfS här på FlashBack. Samma gäng som då stöttade SvP.
2018-08-22, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är för tidigt att säga, MP har alltid tidigare fått betydligt högre siffror i OU än i val som säker kan de inte vara om de inte ligger över ca 5,5%.

MP tappade 2010 21 % , och 2014 35 % i valresultat, mot genomsnittet i OM 1-4 månader innan valet.

Finns inget som talar mot detta kommer att upprepas även detta val!

Bara en månad innan förra valet var det samma odds för SD och MP, att slå det andra partiet.
Resultatet blev SD 12,8 och MP 6,8.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in