2018-08-22, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Läste du ens mitt inlägg? Jag är ingen klimathysteriker, men folk jag känner är det. Tyvärr. Och det är dessa människor jag bygger min teori på, rätt eller fel. Men det här är väl egentligen off topic och ska tas i en annan tråd.

Men ja, jag tror inte det var särskilt smart opinionsmässigt av Åkesson att raljera om klimataet. I alla fall inte vid den tidpunkten. Vi ser ju att siffrorna sjunker just nu. Har du någon annan bättre förklaring? Eller tror du inte på mätningarna alls?

Klimatfrågan är illa skött. Om man raljerar över klimathysteri och talar om kalla somrar, så kan man på sätt och vis ha rätt. Men det finns en potentiell politisk nedsida.

Att istället koppla klimatpåverkan till MP:s och C:s lobbande för invandring mot energikrävande polcirkeln, har ingen sådan nedsida. Man återvänder hela tiden till narrativet om att hjälp i närområdet gör störst nytta och att MP och C hycklar i sin omsorg om isbjörnar och svältande afrikaner.

Man BJUDER ÖVER, istället för att verka nonchalant.

Skulle det varit suereffektivt? Vem vet - men det finns ingen nedsida och något svar måste man ju ha i beredskap.
2018-08-22, 14:49
Medlem
Och Unibets odds fortsätter röra sig i S favör. 1.72 på S nu och 2 på SD. Kommer nog fortsätta mer åt detta håll. SD kommer göra ett för dem fantastiskt val, men blir de näst största parti ska de nog vara väldigt nöjda.
2018-08-22, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Vad fan tror du?

Jag har sagt detta till er SDare i 5 år nu på sociala medier:

Blir SD för milda så hoppar moderater och sossar tillbaka till M och S. De hoppade över till SD pga att dom ville se en stor förändring.

Men nu när SD har blivit så pass mjuka så ser dom inte någon orsak varför man ska rösta på dom.

SD har gjort allt för att ses som ett parti likt de andra. Väljarna kan börja tro dem.
2018-08-22, 14:57
Medlem
Zloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
SD har gjort allt för att ses som ett parti likt de andra. Väljarna kan börja tro dem.

Ja, och därför så tappar SD nu till M och S.

SD är ju numera på nästan samma nivå som Moderaterna. Hade någon sagt det för 8 år sedan så hade man garvat ihjäl sig.

SD får skylla sig själva. Jävligt duktigt gjort att lyckas sjabbla bort en solklar förstaplats.

Om SD inte vinner så är jag helt säker på att partiet kommer att försvinna inom 4 år.
Senast redigerad av Zloth 2018-08-22 kl. 15:03.
2018-08-22, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Jag får det inte att gå ihop... Överallt har man kunnat läsa att SD ökar kraftigt i grupp efter grupp; det är bland LO-medlemmar, kvinnor, norrlänningar, stockholmare, invandrare, Ica-handlare och nu senast bland landets chefer. Åkessons pågående torgmöten drar dessutom storpublik, men ändå så visar undersökningarna en uppgång på endast fem-sex procentenheter jämfört med senaste valresultat. WTF?!?

Visst är det märkligt.

Samtidigt som gruppvåldtäkterna ökar i grupp efter grupp så ökar samtidigt landets politiska oskulder.

Jag får det inte att gå ihop.

What the fack som Löfven skulle uttrycka det när han går på porrklubb.
Senast redigerad av Mentapesola 2018-08-22 kl. 15:07.
2018-08-22, 15:02
Medlem
Kolonns avatar
Det är ett skämt att det kan skilja 5 % mellan olika institutioner. Har det alltid varit såhär? Om man hoppar långt tillbaka i tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Visst är det märkligt.

Samtidigt som gruppvåldtäkterna ökar i grupp efter grupp så ökar samtidigt landets politiska oskulder.

Jag får det inte att gå ihop.

Undersökningarna är ett skämt. Glöm inte bort hur det såg ut i valet i USA. Trump hade NOLL chans. Den enda som hade förutsett en trump-seger var en AI-dator, resten trodde på Hillary. Du fick mer pengar på Trump än Hillary av spelbolagen.
2018-08-22, 15:04
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Sep 4 = den fjärde mätningen under september (den 13 september). Det blev otydligt.

https://novus.se/valjaropinionen/tv4novus-valjarbarometer/2014-2/tv4novus-valjarbarometer-13-september-2014-blockskillnad-53/

Nej, du var inte otydlig, det var bara det att jag inte sett att Novus gjorde en fjärde mätning före valet 2014. De källor jag tittat på visade att det var den tredje, på 8,1%, som var den sista innan valet - men uppenbarligen stämde inte det.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Opinionsm%C3%A4tningar_inf%C3%B6r_riksdagsvalet_i_ Sverige_2014#Novus
Senast redigerad av Smoothman 2018-08-22 kl. 15:08.
2018-08-22, 15:11
Medlem
8711s avatar
Då införde även Novus samma lägre siffra som övriga institut i alla fall då. Men det är fortfarande nästa mätning som blir den intressanta, efter den påstådda sänkningen. Vad händer då?

Sifo gav tillbaka allt och mer därtill.
Inizio stod helt still.

Vi får se vad som händer med alla andra.

Det är bara Yougov som inte kommit ännu som möjligtvis har kvar sänkningen.

Men den menar jag sannolikt är kopplad till vädret i juni. Nästa serie mätningar kommer vara kopplade till bilbränder, mycket uppmärksamhet för SD och Jimmie Åkesson i valrörelsen, omfattande våld, störningar och vandaliseringar som drabbat Sverigedemokraterna med mera.

Jag är rätt säker på att SD växer nästan lika mycket tillbaka i nästa serie mätningar.
2018-08-22, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Klimatfrågan är illa skött. Om man raljerar över klimathysteri och talar om kalla somrar, så kan man på sätt och vis ha rätt. Men det finns en potentiell politisk nedsida.

Att istället koppla klimatpåverkan till MP:s och C:s lobbande för invandring mot energikrävande polcirkeln, har ingen sådan nedsida. Man återvänder hela tiden till narrativet om att hjälp i närområdet gör störst nytta och att MP och C hycklar i sin omsorg om isbjörnar och svältande afrikaner.

Man BJUDER ÖVER, istället för att verka nonchalant.

Skulle det varit suereffektivt? Vem vet - men det finns ingen nedsida och något svar måste man ju ha i beredskap.

SD sköter klimatfrågan som man sköter importen av jordens avskrap.
¨
Man talar sanning och säger det de flesta tänker men inte vågar säga i dagens politiska och mediala klimat.
Senast redigerad av Mentapesola 2018-08-22 kl. 15:25.
2018-08-22, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Ju fler invandare, desto fler röster får alltså Sd ?

Förutom i sossarnas allra starkaste fästen i s.k. no-go zoner, typ Herrgården som är en del av Rosengård i Malmö!

https://data.val.se/val/val2014/slutresultat/R/valdistrikt/12/80/0809/index.html
2018-08-22, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Det är ett skämt att det kan skilja 5 % mellan olika institutioner. Har det alltid varit såhär? Om man hoppar långt tillbaka i tiden.
Ja, +/-5 spridning på större partier i 20-30%-klassen har alltid funnits där, långt innan SD fanns på kartan. Ibland betydligt mer än så. I mars 2005 hade S allt mellan 30,2 och 36,8 beroende på vem man frågade. Samma månad hade M mellan 21,3 och 31,5, en skillnad på 10,2%. Så pass stora skillnader tillhör undantagen, men +/- 5 kan man hitta flera av vilket år som helst mellan 2000-2010. Då hör dessutom till saken att alla mätningar gjordes via telefon på den tiden och kunde antas vara mer jämna än idag när det finns webbpaneler.

Det förändrar dock inte att det är effektfullt att samlas i cirkel runt nånting som alltid varit vardagsmat innan SD, låtsas som att SD är första partiet i världshistorien som råkat ut för det, och sen gapa förundrat som fågelholkar tillsammans.
2018-08-22, 15:32
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Återigen gör du dig som representant för folket, vet inte varför du tror du har dom egenskaperna för det har du inte.
Sänker för övrigt min prognos för SD från 21-23 till 20-22 då upward momentum helt försvunnit

Sänker din prognos? hur seriös är du då? ,jag vågar satsa ganska stora pengar på att SD inte får under 30%.
När PRECIS alla andra driver agenda mot SD ,veför skulle inte opinionsinstitut som ligger nära regering och övrig sjuklöver göra det också?
Varför ligger de UTLÄNDSKA opinionsinstitut som låg närmast förra valet (men för lågt) 10 % över de institut som du hyllar?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in