2018-08-22, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Globetrotter57
O.K Jag vet förresten inte hur man skickar PM här... Det jag avser skriva är långt samt viktigt att det inte missuppfattas, därför vill jag lugnt gå igenom detta innan jag lägger ut.
Dämpa din ton är du snäll...Det blir trevligare och mer givande att läsa då Oki ??
Och varför vill du då gå igenom det med just Ugglan? Är hen den nya prinzezzan som ska användas för att få ut bara viss information i tråden?
Citera
2018-08-22, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Välkommen med dina tankar!

Ser fram emot att läsa om dem och om hur du får in dina mgm i det hela.

Tack Prinzezzan !! Du är väldigt viktig för tråden anser jag...
Citera
2018-08-22, 13:48
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Det finns en sommarstuga på Dillö som han förfogar över. Om den fanns i familjens ägo redan -92 så tror jag snarare att HA fraktats dit om nu BW är GM. Tror inte på att någon vill köra runt med lik i lasten någon längre sträcka.

Ok då ska jag ta och kolla upp det så vi slipper onödiga trådsanningar.

Vad har du för källa på att han förfogar över en sommarstuga på Dillö?
Det bör väl då vara hans far som fortfarande bor kvar i Mariestad som äger den?
Citera
2018-08-22, 13:49
Medlem
Citat:
Och varför vill du då gå igenom det med just Ugglan? Är hen den nya prinzezzan som ska användas för att få ut bara viss information i tråden?

Inga j*vla påhopp nu !! Jag har tydligt skrivit varför jag noga vill gå igenom vad jag i ett långt inlägg kommer att lägga ut OFFICIELLT !!
Citera
2018-08-22, 13:49
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Håller med. Att granska BW innebär inte att de andra intressanta individerna faller bort. De finns med i hög grad och kan sammanflätas EFTER granskning av BW.

Jag håller också med. Det är så många namn som nämns och det finns en hel del spår som pekar åt olika håll, att det är viktigt, tror jag, att kolla upp så många/mycket som möjligt, för att kunna gå vidare alternativt utesluta dem/det som inte verkar vara relevant för fallet.

Om man inte undersöker det som kommer fram, så vet man ju inte - och kan inte/svårligen bilda sig en åsikt om vad som är möjligt och verkar korrekt.
Citera
2018-08-22, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ok då ska jag ta och kolla upp det så vi slipper onödiga trådsanningar.

Vad har du för källa på att han förfogar över en sommarstuga på Dillö?
Det bör väl då vara hans far som fortfarande bor kvar i Mariestad som äger den?
Jag vet inte vem som äger den men han spenderar en del av sin lediga tid där.
Citera
2018-08-22, 14:17
Medlem
Ugglan.s avatar
På BW:s Facebook ligger det ute många festbilder (från typ jul, kräftskivor) från sommarstugan på Dillö.
Citera
2018-08-22, 14:24
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Jag vet inte vem som äger den men han spenderar en del av sin lediga tid där.

Ok ska se om det går att gräva mer i det här. Om varken BW eller pappan CW ägde stugan -92 blir Dillö ointressant.
Citera
2018-08-22, 14:44
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Min fetning längst ner: BW skulle ha "flyttat till Helena" av någon slags "ömhetsbetygelse", eller vad? Att finnas nära och "vårda"? Visst, BW - om det nu skulle vara så här - skulle ju kunna känna någon slags emotionell skyldighet att "finnas nära", men jag tvivlar starkt på det. I normalfallet är det sannolikt tvärtom. Antingen hittade han kärleken där och/eller så flyttade dit just för att han känner sig trygg och hemma i dessa trakter. Om Helena skulle finnas där - och han vet om det - är det nog något som han inte ägnar en tanke (om allt skulle vara så som du spekulerar om).

Nej du är som vanligt ute och cyklar...

OM Helenas kvarlevor finns någonstans utanför Mariestad och BW är GM så skulle platsen kunna vara morföräldrarnas hus/gård, dvs. hans mors barndomshem, någonstans på dom ägorna, en plats där GM känner sig hemma och trygg. Om stället dessutom ligger lite avsides eller är ensligt beläget så kan det vara orsaken till att han valde just den här platsen. Kroppen har i sådant fall förmodligen körts dit under söndagskvällen/natten eller på måndagen efter försvinnandet. Om bortforslingen skedde redan på söndagen så innebär det i sådant fall med största sannolikhet även en övernattning.

Han åker givetvis (om ovanstående scenario stämmer) ytterst sällan dit i dagsläget och definitivt inte pga någon slags "ömhetsbetygelse" eller för att "vårda". Nej i sådant fall är han nöjd med att bo i Alvesta 10 mil därifrån MEN han känner sig trygg med vart han "har henne" och det är DET som är det viktigaste för GM, att än idag ha "kontroll" över läget och situationen. Kanske är det till och med så att BW har "sett till" att han äger morföräldrarnas hus/stuga/gård i dagsläget? Det är dags att börja gräva ordentligt i detta nu...
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-08-22 kl. 15:04.
Citera
2018-08-22, 15:30
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Eller så läser du det jag skriver och tar endast in infon utan att kommentera?

Då slipper vi bollandet.

Men du sa ju nyss att det inte var något "bollande" ...

Jag kommenterar dina många gånger osammanhängande och tvetydiga inlägg mest för att de andra i tråden ska kunna se att jag har funderingar och kanske få input från dem. Du behöver inte svara för mitt vidkommande.

Så, "mannen med pilotglasögon" är given, antingen ensam eller ihop med sannolikt två personer, antagligen med bil. Det är dessa två vi behöver hitta, antingen som (nära) bekanta till "mannen med pilotglasögon" och som var festdeltagare på stadshotellet eller som var festdeltagare på stadshotellet men inte - eller inte alls - var särskilt bekanta med den aktuella mannen. En tredje möjlighet är att de här (sannolikt) två personerna fanns i anslutning till stadshotellet (här kommer bland andra BW och SP in) med samma upplägg som ovan, vänner/bekanta till "mannen med pilotglasögon" eller mer av typen "vet om varandra" men inte mycket mer än så - eller inte alls. BW har - hela tiden tillsammans med PU - varit mina starkaste kandidater förutom "mannen med pilotglasögon", så jag tycker att det är utmärkt att det grävs.
Citera
2018-08-22, 16:21
Medlem
Citat:
Bra fråga, föräldrarna skilde sig 1981 när BW var 12-13 år och som du tog upp så bodde han ensam med sin far redan året innan (1980). Mamman bröt förmodligen upp och flyttade ut redan -80 med tanke på att skilsmässan verkar ha dröjt? Jag är ganska säker på att mamman och BWs yngre syster lämnade Mariestad under 1980 och att mamman då valde att flyttade hem till Nässjö där hennes föräldrar bodde och där hon själv växte upp på 1940-50-talet. Här har vi också kopplingen till småland. BWs syster gick förmodligen i skolan i Nässjö-trakten från 1980 och framåt det är förklaringen till varför hon idag bor i Eksjö som ligger endast 2 mil från Nässjö.
BWs mormor och morfar bodde alltså i Nässjö i Småland, systern bor i Eksjö och sedan maj 2001 bor alltså även BW i Småland. 2001 var året då dom omtalade polisförhören hölls varpå BW valde att lämna Mariestad för gott och skaffa sig ett helt nytt liv...

BW bor alltså sedan 2001 i Alvesta
som ligger ca 10 mil från hans mormor och morfars (hus?) i Nässjö och 12 mil från systern AW som bor i Eksjö. BW lär känna till dessa trakter väl då han bör ha hälsat på både mamman och systern samt mormor och morfar många gånger under dom senare uppväxtåren, kanske att han även vistades där längre perioder som t.ex. under sommarloven osv.
Det är nog ingen slump iaf att han har valde att flytta till just Småland när han lämnade Mariestad för gott, han upplever nog att han har sina rötter där och att han känner sig trygg och hemma i dessa trakter.

Men den mest skrämmande orsaken som jag kan tänka mig till att BW flyttade ner till småland är att Helenas kvarlevor kanske finns där någonstans. Om vi utgår ifrån att hans mormor och morfar ägde ett hus, en stuga eller en gård i Nässjö, där mamman och hennes yngre syster växte upp under 50-talet så kan man tänka sig att huset stod tomt sen när morföräldrarna blev gamla. Kanske flyttade dom in på ett äldreboende i Nässjö i början på 90-talet? Ett annat alternativ är att mormor och morfar, vare sig dom bodde i villa eller i lägenhet hade ett litet sommarhus eller en jaktstuga i Nässjö-trakten. BW är jägare, kan han har lärt upp sig av morfar? kanske fick han ibland följa med honom under jaktsäsongen under uppväxt åren eller som tonåring, vem vet? Annars kan han ju ha fått jaktintresset från pappan CW, det vet jag inget om men någon annan i tråden kanske sitter på mer info om detta emler om BW?
Björns fru är född och uppvuxen i Alvesta. De gifte sig 2011. Hon har 3 barn från tidigare förhållande, den yngsta är född 2003. Således flyttade inte Björn till Alvesta 2001 för den nuvarande kärlekens skull iallafall.
Citera
2018-08-22, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Nu påstår jag inte att jag tror att BW var inblandad i Helenas försvinnande, men den som var det tror jag anstränger sig till det yttersta för att verka oskyldig inför offrets familj; hjälper till att leta, hjälper till med annat, uppträder som ett stöd osv.

Människor är ofta också benägna att inte vilja/kunna se att en nära vän kan ha gjort en själv något fruktansvärt. OM BW hade varit inblandad, så tror jag att syster U skulle ha svårt att ta in det. Är det någon lite längre ut, i bekantskapskretsen, skulle det nog vara svårt att förstå, men det skulle säkert i alla fall lättare kunna gå att ta in. Tror inte att det är självklart att ställa en nära vän mot väggen och "grilla honom", om man omöjligt/svårligen kan få in tanken att den nära vännen skulle vara inblandad. Bara mina tankar.

Jag håller delvis med att det kan vara på det viset. Det blir för nära.
Men jag tänker på alla uttalanden och hans utmärkande beteende vid vissa lägen genom åren även har nått UA. Hon har väl reagerat på snacket om att han har erkänt på fyllan tex...sedan kommer det ytterligare fler saker genom åren. Tror du inte hon vid tiden tog ett snack och frågade vad allt kom ifrån och kanske fick höra hans version eller..? Menar att även om det gäller en nära vän och man får till sej tillräckligt många indicier och rykten så blir ett ifrågasättande naturligt.
Det är här jag inte får ihop det...om det skulle vara så att BW är inblandad så är det svårt att se hans koppling till UA i de tidiga åren.
Sedan har jag även försökt att få Freja att svara på hur tongångarna gick då PR blev huvudmisstänkt.
Även här skulle det vara av intresse hur det disskuterades då i kretsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in