2018-08-22, 13:15
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Hur växte den här gossen Björn upp?
Enligt Sveriges befolkning från 1980 så bodde Björn med sin pappa medan systern bodde med sin mamma. Föräldrarna gick alltså isär och delade inte bara bohaget utan även barnen mellan sig som om de vore ägodelar. Halva Björns familj togs ifrån honom. Inte för att det betyder att man per automatik blir förstörd som människa men nog sätter sånt sina spår. Håller med dig om att det hade varit intressant att ta del av en psykologisk profil på Björn.

Bra fråga, föräldrarna skilde sig 1981 när BW var 12-13 år och som du tog upp så bodde han ensam med sin far redan året innan (1980). Mamman bröt förmodligen upp och flyttade ut redan -80 med tanke på att skilsmässan verkar ha dröjt? Jag är ganska säker på att mamman och BWs yngre syster lämnade Mariestad under 1980 och att mamman då valde att flyttade hem till Nässjö där hennes föräldrar bodde och där hon själv växte upp på 1940-50-talet. Här har vi också kopplingen till småland. BWs syster gick förmodligen i skolan i Nässjö-trakten från 1980 och framåt det är förklaringen till varför hon idag bor i Eksjö som ligger endast 2 mil från Nässjö.
BWs mormor och morfar bodde alltså i Nässjö i Småland, systern bor i Eksjö och sedan maj 2001 bor alltså även BW i Småland. 2001 var året då dom omtalade polisförhören hölls varpå BW valde att lämna Mariestad för gott och skaffa sig ett helt nytt liv...

BW bor alltså sedan 2001 i Alvesta som ligger ca 10 mil från hans mormor och morfars (hus?) i Nässjö och 12 mil från systern AW som bor i Eksjö. BW lär känna till dessa trakter väl då han bör ha hälsat på både mamman och systern samt mormor och morfar många gånger under dom senare uppväxtåren, kanske att han även vistades där längre perioder som t.ex. under sommarloven osv.
Det är nog ingen slump iaf att han har valde att flytta till just Småland när han lämnade Mariestad för gott, han upplever nog att han har sina rötter där och att han känner sig trygg och hemma i dessa trakter.

Men den mest skrämmande orsaken som jag kan tänka mig till att BW flyttade ner till småland är att Helenas kvarlevor kanske finns där någonstans. Om vi utgår ifrån att hans mormor och morfar ägde ett hus, en stuga eller en gård i Nässjö, där mamman och hennes yngre syster växte upp under 50-talet så kan man tänka sig att huset stod tomt sen när morföräldrarna blev gamla. Kanske flyttade dom in på ett äldreboende i Nässjö i början på 90-talet? Ett annat alternativ är att mormor och morfar, vare sig dom bodde i villa eller i lägenhet hade ett litet sommarhus eller en jaktstuga i Nässjö-trakten. BW är jägare, kan han har lärt upp sig av morfar? kanske fick han ibland följa med honom under jaktsäsongen under uppväxt åren eller som tonåring, vem vet? Annars kan han ju ha fått jaktintresset från pappan CW, det vet jag inget om men någon annan i tråden kanske sitter på mer info om detta emler om BW?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-08-22 kl. 13:41.
Citera
2018-08-22, 13:22
Medlem
Ugglan.s avatar
Jag tänkte på det där med att "mannen med pilotglasögon" hade skaffat sig en advokat för att bli rentvådd … Det verkar inte gå så bra med den saken, vilket också bevisar att Skövde-polisen är säker på sin sak och inte backar. Och givet att hans medverkan i radiointervjun gjorde saken etter värre. Jag är övertygad om att "mannen med pilotglasögon" är antingen ensam skyldig eller en del av det som hände. I det sistnämnda fallet bör vi koncentrera oss på att få in ytterligare en eller två personer, sannolikt bilburna. Jag är inne på detta i mitt inlägg 28941 på förra sidan.
Citera
2018-08-22, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Bra fråga, föräldrarna skilde sig 1981 när BW var 12-13 år och som du tog upp så bodde han ensam med sin far redan året innan (1980). Kan det vara så att mamman bröt upp och flyttade ut -80 med tanke på att skilsmässan verkar ha dröjt? Jag tror att mamman och BWs yngre syster lämnade Mariestad under 1980 och att mamman valde att flyttade hem till Nässjö där hennes föräldrar bodde och där hon själv växte upp på 1940-50-talet. Här har vi också kopplingen till småland. BWs syster gick förmodligen i skolan i Nässjö-trakten från 1980 och framåt det är förklaringen till varför hon idag bor i Eksjö som ligger endast 2 mil från Nässjö.
BWs mormor och morfar bodde alltså i Nässjö i Småland, systern bor i Eksjö och sedan maj 2001 bor alltså även BW i Småland. 2001 var året då dom omtalade polisförhören hölls varpå BW valde att lämna Mariestad för gott och skaffa sig ett helt nytt liv...

BW bor alltså sedan 2001 i Alvesta som ligger ca 10 mil från hans mormor och morfars (hus?) i Nässjö och 12 mil från systern AW som bor i Eksjö. BW lär känna till dessa trakter väl då han bör ha hälsat på både mamman och systern samt mormor och morfar många gånger under dom senare uppväxtåren, kanske att han även vistades där längre perioder som t.ex. under sommarloven osv.
Det är nog ingen slump iaf att han har valde att flytta till just Småland när han lämnade Mariestad för gott, han upplever nog att han har sina rötter där och att han känner sig trygg och hemma i dessa trakter.

Men den mest skrämmande orsaken som jag kan tänka mig till att BW flyttade ner till småland är att Helenas kvarlevor kanske finns där någonstans. Om vi utgår ifrån att hans mormor och morfar ägde ett hus, en stuga eller en gård i Nässjö, där mamman och hennes yngre syster växte upp under 50-talet så kan man tänka sig att huset stod tomt sen när morföräldrarna blev gamla.
Det finns en sommarstuga på Dillö som han förfogar över. Om den fanns i familjens ägo redan -92 så tror jag snarare att HA fraktats dit om nu BW är GM. Tror inte på att någon vill köra runt med lik i lasten någon längre sträcka.
Citera
2018-08-22, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag utesluter inte - vilket jag har skrivit flera gånger tidigare - att vi har att göra med en mix av Skövde-polisens teori och GW Perssons teori. Skövde-polisens "mannen med pilotglasögon" är inblandad (inte tu tal om det!), men det är inte osannolikt alls att GW Perssons gossar också är inblandade (eller två andra gossar). Att BW skulle kunna vara en av dem är heller inte osannolikt, och i så fall sannolikt i sällskap av SP. Inte att förglömma är PU, som in absurdum förnekar att veta vem BW är. "Mannen med pilotglasögon" har gått efter Helena redan från torget, de två andra (om dessa existerar) har tagit bilen och kommit ikapp "mannen med pilotglasögon" och Helena.

"Mannen med pilotglasögon" och Helena kan faktiskt ha gått utmed Marieforsleden från bron hela vägen upp tills de svänger ner höger mot Ekudden och hemmet, en sträcka på cirka 450 meter. I det här läget har de givetvis också gått Ekuddenvägen ner cirka 400 meter innan de kommer till skogsstigen (och tar vänster in på den), alltså sammanlagt kanske 950 till 1 000 meter, och den tiden som det tar att gå den exponerade sträckan är givetvis fullt tillräcklig för att "få sällskap" flera gånger om. Det är ju inte alls säkert att "mannen med pilotglasögon" och Helena vek av efter bron och till exempel sneddade bakom de röda villorna. I det här scenariot är det enkelt att få in två andra killar med en bil.

Men även om "mannen med pilotglasögon" och Helena sneddade bakom de röda villorna och kom ut på Ekudden-vägen, tror jag att de kom ut ganska långt österut på vägen, vilket betyder att de var tvungna att gå kanske 200 till 300 meter på Ekudden-vägen innan de tog av vänster in på skogsstigen. Även den här sträckan är tillräckligt lång för att de lätt skulle ha hunnit exponeras tillräckligt länge för någon med bil.

Nu känner jag igen den riktige "Ugglan" !! Lysande sammanfattning av dom olika teorier som finns Om du vill så kan jag skicka dig ett PM om varför jag är tveksam angående "brovittnet" ?! Skall göra en officiell sammanfattning av denna tanke om ca 1 vecka. Sams nu med Pudelfrillan !!
Citera
2018-08-22, 13:30
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Bra fråga, föräldrarna skilde sig 1981 när BW var 12-13 år och som du tog upp så bodde han ensam med sin far redan året innan (1980). Kan det vara så att mamman bröt upp och flyttade ut -80 med tanke på att skilsmässan verkar ha dröjt? Jag tror att mamman och BWs yngre syster lämnade Mariestad under 1980 och att mamman valde att flyttade hem till Nässjö där hennes föräldrar bodde och där hon själv växte upp på 1940-50-talet. Här har vi också kopplingen till småland. BWs syster gick förmodligen i skolan i Nässjö-trakten från 1980 och framåt det är förklaringen till varför hon idag bor i Eksjö som ligger endast 2 mil från Nässjö.

Men den mest skrämmande orsaken som jag kan tänka mig till att BW flyttade ner till småland är att Helenas kvarlevor kanske finns där någonstans. Om vi utgår ifrån att hans mormor och morfar ägde ett hus, en stuga eller en gård i Nässjö, där mamman och hennes yngre syster växte upp under 50-talet så kan man tänka sig att huset stod tomt sen när morföräldrarna blev gamla.

Min fetning längst ner: BW skulle ha "flyttat till Helena" av någon slags "ömhetsbetygelse", eller vad? Att finnas nära och "vårda"? Visst, BW - om det nu skulle vara så här - skulle ju kunna känna någon slags emotionell skyldighet att "finnas nära", men jag tvivlar starkt på det. I normalfallet är det sannolikt tvärtom. Antingen hittade han kärleken där och/eller så flyttade dit just för att han känner sig trygg och hemma i dessa trakter. Om Helena skulle finnas där - och han vet om det - är det nog något som han inte ägnar en tanke (om allt skulle vara så som du spekulerar om).
Citera
2018-08-22, 13:32
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Globetrotter57
Nu känner jag igen den riktige "Ugglan" !! Lysande sammanfattning av dom olika teorier som finns Om du vill så kan jag skicka dig ett PM om varför jag är tveksam angående "brovittnet" ?! Skall göra en officiell sammanfattning av denna tanke om ca 1 vecka. Sams nu med Pudelfrillan !!

Den här tråden behöver inga PM. Tråden behöver få veta vad du anser. Ut med det!
Citera
2018-08-22, 13:32
Medlem
Citat:
Jag tänkte på det där med att "mannen med pilotglasögon" hade skaffat sig en advokat för att bli rentvådd … Det verkar inte gå så bra med den saken, vilket också bevisar att Skövde-polisen är säker på sin sak och inte backar. Och givet att hans medverkan i radiointervjun gjorde saken etter värre. Jag är övertygad om att "mannen med pilotglasögon" är antingen ensam skyldig eller en del av det som hände. I det sistnämnda fallet bör vi koncentrera oss på att få in ytterligare en eller två personer, sannolikt bilburna. Jag är inne på detta i mitt inlägg 28941 på förra sidan.

Han är enligt mig en del av det hela...Men icke styrande/ledande i händelsen
Citera
2018-08-22, 13:36
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Jag anser att vi ska fokusera ännu mer på BW som läget är just nu, det är hög tid att han granskas riktigt ordentligt, en gång för alla.
Citera
2018-08-22, 13:37
Medlem
Citat:
Den här tråden behöver inga PM. Tråden behöver få veta vad du anser. Ut med det!

O.K Jag vet förresten inte hur man skickar PM här... Det jag avser skriva är långt samt viktigt att det inte missuppfattas, därför vill jag lugnt gå igenom detta innan jag lägger ut.
Dämpa din ton är du snäll...Det blir trevligare och mer givande att läsa då Oki ??
Citera
2018-08-22, 13:40
Medlem
Citat:
Jag anser att vi ska fokusera ännu mer på BW som läget är just nu, det är hög tid att han granskas riktigt ordentligt, en gång för alla.
Håller med. Att granska BW innebär inte att de andra intressanta individerna faller bort. De finns med i hög grad och kan sammanflätas EFTER granskning av BW.
Citera
2018-08-22, 13:43
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Globetrotter57
O.K Jag vet förresten inte hur man skickar PM här... Det jag avser skriva är långt samt viktigt att det inte missuppfattas, därför vill jag lugnt gå igenom detta innan jag lägger ut.
Dämpa din ton är du snäll...Det blir trevligare och mer givande att läsa då Oki ??

Välkommen med dina tankar!

Ser fram emot att läsa om dem och om hur du får in dina mgm i det hela.
Citera
2018-08-22, 13:43
Medlem
Citat:

Min uppfattning är att BW är inblandad. Hur mycket återstår att se...Det finns för mycket graverande mystiska beteenden som han utfört då och i alla fall minst 10 år efter händelsen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in