2018-08-22, 11:07
Medlem
Det finns tiotals för valkompasser för riksdagsvalet men det har jag inga problem med att välja själv.
Finns det några valkompasser för Landstings- och Kommunalval och eventuellt för Riksdagsledamöter?
2018-08-22, 11:08
Medlem
KokaGrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Tänkte nog främst på SCB, där utvecklingen för SD-partisympati i Göteborgs kommun har varit extremt trög.

maj 2014 6,9
maj 2018 8,1

Samtidigt i Stockholms kommun:

maj 2014 3,3
maj 2018 8,1

De låg alltså lika i senaste SCB, men med helt olika utvecklingskurvor bakom sig. Endast flyktingkrisen hösten 2015 förmådde pusha SD tillfälligt över 10% i Gbg, men så fort det mest extrema trycket släppte halkade SD tillbaka. I Sthlm visar kurvan mer på ett uppvaknande, från att SD var försvinnande små för 4 år sen (1,6 i november 2014) till 8,1 i maj.

En sak som gör Göteborgs tröghet än mer anmärkningsvärd är att där har skiten krupit så mycket närmare inpå. Medan det i Stockholm ofta handlar om förortskommuner utanför Sthlms kommun så har Gbg fått skiten mitt i stan. Typ aggressiva ungdomsgäng som tagit över köpcenter i Nordstan mm. Men inget tycks kunna kicka igång en göteborgs ketchupeffekt för SD. Kapsylen är superlimmad.
Kan det ha att göra med att Göteborg är en typisk arbetarstad? Sett samma tröghet i arbetarstaden Malmö jämfört med övriga Skåne, enorma mängder blattar, skjutningar hela tiden, men sossarna är vad som gäller... Går mönstret igen i andra utpräglade arbetarstäder som t ex Norrköping, Västerås, Gävle, osv ?
2018-08-22, 11:09
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Gissningsvis för att göra skit för MP.
Aha! En djävulsk plan. Tja varför inte? Gahrton fick verkligen exponeringstid för sin galenskap😁
2018-08-22, 11:12
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Grattis till det första inlägget här på FB. Om vi tar de två största städerna i landet, Stockholm och Göteborg, så är det den sistnämnda som är en stor, fet gåta och ger huvudbry. Vet inte vad som skulle krävas för att SD ska öka markant i Gbg? Massiva bilbränder en gång om dagen? Bor själv strax utanför den staden, och det är ett jäkla märkligt fenomen hur folket i Göteborg resonerar. Blir inte klok på dem och deras tänk. Känns som om läget är lite annorlunda i huvudstaden, uppvaknandet har kommit längre där.
Knappast va? SD är större i Gbg än Stockholm och andelen PK-folk i Gbg är mindre. Förstår faktiskt inte riktigt det där varför det skälls på Gbg så mycket. Sossarna är ju på väg mot en kollaps i kommunen.

Ok. Jag fattar poängen och SD är inte precis starka i Gbg. Men nu jämförde jag med Stockholm.

I kommunalvalet så har tyvärr kaoset inom SDs lokala Gbg-avdelning satt sina spår med.
Senast redigerad av Steff83 2018-08-22 kl. 11:34.
2018-08-22, 11:13
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriper
Ja,men folk använde en lokal undersökning för att applicera på riksdagsvalet. Om SD har 11% i den lokala bör de ha mycket högre i riksdagsvalet eftersom Demokraterna och ett par andra lokala partier inte är med där.

Nja, Göteborgarna är inte direkt SD-vänliga. Till riksdagen 2014 blev Miljöpartiet större än SD när Göteborg fick bestämma. Stollarna i F! var inte långt efter. Kanske dagens UG om invandrare och våldtäkter kan flytta fokus lite. Totalt sett är dock Göteborg notoriskt okloka när det gäller SD.
2018-08-22, 11:39
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Knappast va? SD är större i Gbg än Stockholm och andelen PK-folk i Gbg är mindre. Förstår faktiskt inte riktigt det där varför det skälls på Gbg så mycket. Sossarna är ju på väg mot en kollaps i kommunen.

Tror det "skälls" lite extra på Gbg eftersom SD borde ha rusat, eller åtminstone ökat betydligt mer, vid det här laget. Hur illa måste det bli innan lampan tänds? Kommer sossarnas kollaps i kommunen verkligen att leda till att göteborgarnas SD-stöd skjuter i höjden på riksnivå? Är inte helt övertygad. Hoppas dock att jag har fel. Tycker bara att det är oerhört märkligt att SD inte har ett långt starkare stöd från göteborgarnas sida (riksdagsvalet), med tanke på hur utvecklingen varit i staden.
2018-08-22, 11:44
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KokaGroda
Kan det ha att göra med att Göteborg är en typisk arbetarstad? Sett samma tröghet i arbetarstaden Malmö jämfört med övriga Skåne, enorma mängder blattar, skjutningar hela tiden, men sossarna är vad som gäller... Går mönstret igen i andra utpräglade arbetarstäder som t ex Norrköping, Västerås, Gävle, osv ?
Nja. Gbg är snarare en mångsidig stad och varit det länge jmf med dom städer du nämner. Konstigt vore annars. Arbetarkulturen är krympande sen länge. Det är mer att det haft stort inflytande i mentaliteten länge pga många stora arbetsplatser med stark fackkultur. Men det är sinande.

Malmö är snarare ett unikum sett till sin storlek. Ett tragiskt sådan.
2018-08-22, 11:54
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Hur var det nu, skulle det komma en Yougov idag? Jag gick in på Metro & kollade, hittade inget, men man fastnar ju där bland alla deras "En ding ding värld"-artiklar.
2018-08-22, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Tänkte nog främst på SCB, där utvecklingen för SD-partisympati i Göteborgs kommun har varit extremt trög.

maj 2014 6,9
maj 2018 8,1

Samtidigt i Stockholms kommun:

maj 2014 3,3
maj 2018 8,1

De låg alltså lika i senaste SCB, men med helt olika utvecklingskurvor bakom sig. Endast flyktingkrisen hösten 2015 förmådde pusha SD tillfälligt över 10% i Gbg, men så fort det mest extrema trycket släppte halkade SD tillbaka. I Sthlm visar kurvan mer på ett uppvaknande, från att SD var försvinnande små för 4 år sen (1,6 i november 2014) till 8,1 i maj.

En sak som gör Göteborgs tröghet än mer anmärkningsvärd är att där har skiten krupit så mycket närmare inpå. Medan det i Stockholm ofta handlar om förortskommuner utanför Sthlms kommun så har Gbg fått skiten mitt i stan. Typ aggressiva ungdomsgäng som tagit över köpcenter i Nordstan mm. Men inget tycks kunna kicka igång en göteborgs ketchupeffekt för SD. Kapsylen är superlimmad.

I samhället jag bor fick SD 25 % senaste valet.
Bedömer en fördubbling som helt osannolik, men runt 40 % är nog rimligt.

Däremot kommer säkert SD mer än fördubblas i t.ex. Stockholms kommun, från 6,6 % 2014 till kanske 15 % vid årets val?
2018-08-22, 11:57
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Tror det "skälls" lite extra på Gbg eftersom SD borde ha rusat, eller åtminstone ökat betydligt mer, vid det här laget. Hur illa måste det bli innan lampan tänds? Kommer sossarnas kollaps i kommunen verkligen att leda till att göteborgarnas SD-stöd skjuter i höjden på riksnivå? Är inte helt övertygad. Hoppas dock att jag har fel. Tycker bara att det är oerhört märkligt att SD inte har ett långt starkare stöd från göteborgarnas sida (riksdagsvalet), med tanke på hur utvecklingen varit i staden.
Du har rätt...Men man måste komma ihåg att Göteborg som kommun betraktat är väldigt segregerad. Stockholms kommun har faktiskt ganska låg andel sådana här värstingområden då många ligger i kranskommuner. Göteborg innehåller alla typer av områden ganska jämnt fördelat..men staden är segregerad. Folk kan välja att vistas där det känns tryggt. Och undermedvetet minskar då medvetandet på något sätt.

Malmö är måhända segregerat men mindre och folk kan inte undvika varann på samma sätt. Sen har dom mycket färre rika personer än Sthlm och Gbg
Senast redigerad av Steff83 2018-08-22 kl. 12:01.
2018-08-22, 11:58
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
I samhället jag bor fick SD 25 % senaste valet.
Bedömer en fördubbling som helt osannolik, men runt 40 % är nog rimligt.

Däremot kommer säkert SD mer än fördubblas i t.ex. Stockholms kommun, från 6,6 % 2014 till kanske 15 % vid årets val?

Ja, jag utgår ifrån att SD kommer upp i förra valets 13 procent även i de mest SD-fientliga kommunerna eller till och med valdistrikten, som Södermalm.
2018-08-22, 12:04
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Hur var det nu, skulle det komma en Yougov idag? Jag gick in på Metro & kollade, hittade inget, men man fastnar ju där bland alla deras "En ding ding värld"-artiklar.

Lite när som helst från kl 14 till kl 21.
https://www.metro.se/s%C3%B6k?q=yougov

Torsdag och fredag kan det också det bli, men troligen får vi den idag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in