• 1
  • 2
2018-08-21, 21:12
Medlem
CokeLaRocks avatar
Ska utomlands och vill växla ungefär 50.000 i kontanter till utländsk valuta. Kommer jag att kunna växla denna summa utan en massa konstiga frågor eller måste man komma på en bra förklaring till varför man vill växla så mycket kontanter?
Citera
2018-08-21, 21:15
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CokeLaRock
Ska utomlands och vill växla ungefär 50.000 i kontanter till utländsk valuta. Kommer jag att kunna växla denna summa utan en massa konstiga frågor eller måste man komma på en bra förklaring till varför man vill växla så mycket kontanter?

Du kommer garanterat att få frågor, om du inte har tillfredsställande svar så får du inte växla.
Citera
2018-08-21, 21:26
Medlem
CokeLaRocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Du kommer garanterat att få frågor, om du inte har tillfredsställande svar så får du inte växla.

Tillfredställande svar kommer jag att ha men frågan är hur noga man kollar upp dessa svar? Kommer man att kräva kvitton eller andra former av bevis?
Citera
2018-08-21, 21:30
Medlem
foxtrouts avatar
Varför inte bara växla 8000 kr åt gången på olika forex/exchange kontor så slipper du frågor?
Citera
2018-08-21, 21:34
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Tillfredställande svar kommer jag att ha men frågan är hur noga man kollar upp dessa svar? Kommer man att kräva kvitton eller andra former av bevis?

Sannolikt, utgå från det.

Citat:
Ursprungligen postat av foxtrout
Varför inte bara växla 8000 kr åt gången på olika forex/exchange kontor så slipper du frågor?

Varför just 8 000:-?
Citera
2018-08-21, 21:36
Medlem
CokeLaRocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxtrout

Tanken slog mig men dumsnål som man är så vill jag inte behöva förlora för mycket i olika avgifter samt att man får sämre kurs när man växlar in mindre pengar. Men detta kommer helt klart att vara en sista utväg.
Citera
2018-08-21, 21:37
Medlem
CokeLaRocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Sannolikt, utgå från det.

Sannolikt då du själv varit med om liknande eller sannolik kvalificerad gissning?
Citera
2018-08-21, 22:50
Medlem
Bara genom att använda Forex loosar du ca 1000kr per 10000kr. Dkr Euro Dollar mm
Kolla med andra växlingskontor. Oftast mycket billigare hos babbarna och inga frågor om var pengarna kommer ifrån.
Ex Forex 1.48/1 Dkr. Babbe växel 1.37/1 Dkr = Forex 14800/10000 Dkr. Babbe växel 13700/10000 Dkr

Senast härom dagen
Citera
2018-08-22, 09:24
Medlem
alienfins avatar
Citat:

Växla utomlands såklart.
Citera
2018-08-22, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Växla utomlands såklart.

Då gäller det att man inte har SEK med sig. Norge Danmark Finland och ettpar Euroländer kan väl växla,men de flesta andra bara skrattar och ger dig en kurs så usel att Forex framstår som mycket generösa,om de ens tar emot SEK öht.

TS är pengarna så skitiga du inte kan få in dessa på svenskt konto och sedan göra en utlandsöverföring?
Klart billigast säkrast och framme senast dagen efter inom EU
Citera
2018-08-22, 10:49
Medlem
CokeLaRocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Då gäller det att man inte har SEK med sig. Norge Danmark Finland och ettpar Euroländer kan väl växla,men de flesta andra bara skrattar och ger dig en kurs så usel att Forex framstår som mycket generösa,om de ens tar emot SEK öht.

TS är pengarna så skitiga du inte kan få in dessa på svenskt konto och sedan göra en utlandsöverföring?
Klart billigast säkrast och framme senast dagen efter inom EU

Nja, pengarna är inte skitiga per se utan det handlar snarare om att jag inte kan dokumentera dem ifall Forex skulle få för sig att börja snoka. Nu var jag hos dem idag och testade att växla in 25.000:- vilket gick alldeles utmärkt. Man frågade enbart vart pengarna kom ifrån och efter mitt svar så var det inte mer med det.
Citera
2018-08-22, 10:53
Medlem
Citat:
Nja, pengarna är inte skitiga per se utan det handlar snarare om att jag inte kan dokumentera dem ifall Forex skulle få för sig att börja snoka. Nu var jag hos dem idag och testade att växla in 25.000:- vilket gick alldeles utmärkt. Man frågade enbart vart pengarna kom ifrån och efter mitt svar så var det inte mer med det.

Men då fick du också en riktigt usel kurs och förlorade ca 10%.
På en sådan skitsumma som 25000sek kanske det inte spelade någon roll,utan var en billig kostnad för att få något avklarat snabbt och enkelt.

Hursom så har du lyckats med vad du ville.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in