2018-08-22, 00:13
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tänkte tidigare att "människorov" var en lite lös rubricering man satte för att man var osäker på om hon hade försvunnit frivilligt eller om hon hade råkat ut för något brott, men efter att ha läst de senaste inläggen inser jag att polisen faktiskt var helt inne på att hon hade blivit bortrövad. Och läser man de tidigaste artiklarna om fallet så får man ju också den bilden.

Förklaringen måste ju vara att polisen hade fått in ett tidigt tips. Antingen från någon som faktiskt hade anledning att tro just att hon var kidnappad, eller också från någon som bara ville få polisen att tro att hon var kidnappad. I det senare fallet kan det kanske ha handlat om ett försök att fördröja fyndet av kroppen (någon annan förklaring är väl i så fall svår att tänka sig).

Nästa fråga blir då varför polisen riktade in sig på just SD. Det kan ju tolkas som att tipsaren tipsade om att just SD skulle ha kidnappat LW. Men om syftet med tipset var att fördröja fyndet av kroppen, varför då peka ut just SD? Kanske för att kunna ge en mer detaljerad och trovärdig story? "Svartsjukemotivet"?

Det skulle vara intressant att höra vad de som uppger sig ha källor med insyn i ärendet känner till om hur polisen resonerade de här första dagarna. Men det här kanske är något som källorna inte gärna har velat dela med sig av, om de nu lät sig grundluras av en helt påhittad kidnappningshistoria.

Eller också blev hon faktiskt kidnappad, och dumpades på fyndplatsen senare? De skrik som vittnet skall ha hört kan ju ha varit när hon t.ex. tvingades in i en bil mot sin vilja.

Jag tillhör ju de som inledningsvis hållit för sant att SD varit rätt GM men med tiden då locket legat på från polisen börjat fundera mer på alternativa GM (HD, MH osv) varpå jag sedan kanske börjat luta åt SD igen... men hursomhelst, jag har iaf inte låst mig vid någon och vill hålla mig öppen inför det mesta. Jag reflekterar här kring att FP är både logisk och ologisk och att i det läget vilseleda polisen att agera efter kidnappning kanske var rätt slugt. Att mörda och välja en BP som senare blir FP så nära sitt eget hem och LWs hem förefaller ju osmart och därmed ologiskt men om mordet är helt oplanerat och en konfrontation som spårat ur så har ju GM knappast valt plats med omsorg utan det "bara blev" där. Platsen nära LWs hus blir då logiskt om någon mött henne där initialt. Och om man inte hinner gömma henne bättre än så nära både hennes eget hem och ens eget hem (det finns ju flera inblandade som bor relativt nära FP) så vore ju en snygg damage control att få polisen åt fel håll både ifråga om arbetsmetod och geografisk riktning på sökandet. GM kanske insåg i efterhand att platsen var farlig för hen men ju fann att hen ingenting kunde göra åt det då hen inte ville riskera bli sedd eller lämna mer spår, och det enda hen kunde göra för att fördröja att LW hittades så nära hem var att förvilla polisen vilket jag tänker kan ha gjorts på flera sätt. Dels genom att vittna falskt (UW) om kidnappning eller genom att ha kvar något tillhörande LW som kunnat ge illusionen att hon var vid liv dagen därpå.

Ifall hon kidnappats och dumpats. Tror du att hon var vid liv eller redan död i det läget? Vid liv hade hon själv eller GM kunnat tvinga henne att ge något vagt spår av att leva via sin telefon eller liknande. Död eller levande så undrar jag hur GM lyckats förvara henne så att hen inte genast åkt dit pga spår i bil eller bostad. Utifrån denna fråga så upprepar jag här gärna min fråga igen om exakt vilka hus, bilar mm som varit avspärrade/beslagtagna av vad vi vet? Men en dåres envishet så stör jag mig på att HDs hus inte var avspärrat av vad som framgått. Hon kan ha haft ett superbra alibi men jag känner att om så inte är fallet borde polis genast ha spärrat av hennes hus oavsett om de sett henne som GM eller som medhjälpare då deras favoritkandidat stod henne så nära.
Citera
2018-08-22, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Den 32-åriga kvinna som har benämnts som "extradotter" är enligt uppgift gudmor åt några av barnen.

OK. Tack. Det var nog den yngre mörkhåriga kvinnan som setts utanför LWs hus och bodde hos UW som nämnts tidigare i tråden.
Citera
2018-08-22, 00:18
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag såg ditt inlägg sen när jag knappat klart mitt eget. Det hade besparat mig lite.
Samtidigt var jag primärt ute efter tanken att rubriceringen var orsaken till att kroppen inte hittades. Det finns liksom ingen ursäkt heller för att inte hitta kroppen 148 m från hemmet. Jag kan inte se att ett ”människorov” här skulle kunna vara ett särskilt troligt alternativ, möjligen lite olaga frihetsberövande, men även det vore väldigt stolligt. Nånting har gått snett initialt i utredningen. Troligen.

Men det är kanske inte för att det är direkt troligt men ger möjlighet att exempelvis gå in i förråd och liknande även om inte ägaren av densamme vill eller kan öppna. Man kan ju teoretiskt kunna tänka sig att en misstänkt låst in personen i ett par bortresta grannar trädgårdsskjul.
Citera
2018-08-22, 00:19
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nä, det håller jag med om, för att man har möjlighet till det större behöver man inte negligera det mindre.

?? 😄 Man ska kanske inte gradera i gröten så. Det kanske är där problemet har legat. Att hitta kroppen vid ett plank vid huset kan ju inte anses mindre än att hitta ännu en bunkerläkare som byggt ett aldrig så stort underjordiskt befäst näste i skogen, dit man måste dirigera jas-plan och hemmabyggda ubåtar för att lösgöra den i taket hängande torterade människan. Polisiärt är det ju på samma nivå: att finna den saknade levande eller död. Då är det ju framför allt bättre att välja alternativet som har lite mer med verkligheten att göra. Sen kan ju media oroa sig över wow-faktorn.
Citera
2018-08-22, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
De personer du nämner är hennes syster och föräldrar.

Tack! Då är det förklarat.
Citera
2018-08-22, 00:20
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Faktum är att Lena hittades mördad bakom planket och den absolut troligaste och enklaste anledningen till det är att hon själv tagit sig till platsen tillsammans med GM eller för att möta upp GM. Detta indikerar starkt för att GM är en person som Lena känner väl och som hittar i bostadsområdet.
Jag förstår inte varför vissa envist försöker krångla till det hela. Mordplatsen är högst troligt även fyndplats. Hon blev bragd om livet en stenkast från sin bostad av någon hon känner så pass bra, att hon hastigt lämnar bostaden sent på kvällen.

Hur och varför de hamnade bakom planket har mindre betydelse, men ATT hon hittades där är det vi har att utgå ifrån. Antingen är detta en planerad händelse av GM - att få Lena bakom planket eller så har man "bara" hamnat där av en händelse. Vad upprinnelsen till mordet är behöver man inte alltid få ett svar på. Bara att de faktiskt är så.

Engångsmördare kan inte alltid ens själva redogöra för deras handlingar, bara konstatera att det blev så. Ofta handlar det om starka känslor som hat, svartsjuka, heder, obesvarad kärlek etc.
och det första slaget kommer oplanerat och förvånar både GM och BO. Sedan är det igång.

Vad jag vill ha sagt är att fyndplatsen i sig (i detta fall) inte kan varken utesluta eller innesluta en viss person som GM. Det kan vara tillfälligheter som gör att man dödar, det finns många orsaker till hur och varför man hamnar i en sådan situation att man blir en GM, men det är b. la. omständigheter och förhållanden på platsen i kombination med känslor mot BO som till slut kan vara avgörande för hur GM väljer att ta livet av en person. Ofta ligger det ett missbruk eller psykisk ohälsa med i botten.

Engångsmördare är en "vem som helst". Oftast dödar de den (en person) person som på något sätt väcker mycket starka känslor hos denne. Det är också vanligt att det är någon närstående.
Dessa personer har ofta inget missbruk eller psykiska sjukdomar, utan är välfungerande i samhället. De har arbete, familj och vänner, de är trevliga och hjälpsamma. De har inget som kan förvarna sin omgivning. Inte ens de själva kan veta innan vad de är kapabla till. De ser bara svart och så är det försent.

Tyvärr, tror jag att Lena råkade ut för en sådan person.

Kan bara hålla med. Det är så här det brukar vara och av de skäl som du nämner. Därför brukar mordtrådarna ganska snabbt självdö eftersom det inte visade sig vara så spännande, utan vanliga mänskliga tragedier.

Problemet med den här tråden är just det du säger. Om det hade varit ett vanligt mord/dråp så hade inte alla dessa konstiga omständigheter funnits.

Det är inte så att skribenterna krånglar till fallet, det är det omvända. Omständigheterna låter sig inte förklaras på vanligt sätt, hur man än kämpar och försöker. Allt skaver och verkar märkligt.
Om man har läst tråden från början och i den takt som den skrevs, så tror jag att man förstår vad jag menar.
Det som är extra märkligt är de intuitiva känslorna av att det är något som inte stämmer med de inblandades reaktioner. ALLA kan väl inte vara känslokalla psykopater, som helt oberört minglar med makens älskarinna, åker tur och retur till USA med den mordmisstänkte, otrogne maken, instagrammar som inget har hänt samma dag som mamma rövades bort osv.
Sedan fortsätter det, folk geocoachar och umgås glada i hågen.
Till detta kommer alla de reella konstigheterna som inte är någon bagatell här och där, utan gäller majoriteten av viktiga händelser.
Jag vill inte vara långrandig här och nu, men jag uppmanar dem som har glömt eller kommit in senare att läsa tråden från början. Det är faktiskt underhållande.

Jag håller med om att sedan Polisen inte bara lade locket på, utan skruvade till tryckkammaren så har mycket blivit oseriöst dravel. Men även bland detta till synes förfärliga malande och tjatande finns mycket intressanta mönster.
Citera
2018-08-22, 00:23
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
OK. Tack. Det var nog den yngre mörkhåriga kvinnan som setts utanför LWs hus och bodde hos UW som nämnts tidigare i tråden.

Förmodligen. Hunden som NW poserar med på en ig-bild i juli verkar vara den 32-åriga "extradotterns" hund, att döma av hennes bilder på sociala medier.
Citera
2018-08-22, 00:24
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
?? 😄 Man ska kanske inte gradera i gröten så. Det kanske är där problemet har legat. Att hitta kroppen vid ett plank vid huset kan ju inte anses mindre än att hitta ännu en bunkerläkare som byggt ett aldrig så stort underjordiskt befäst näste i skogen, dit man måste dirigera jas-plan och hemmabyggda ubåtar för att lösgöra den i taket hängande torterade människan. Polisiärt är det ju på samma nivå: att finna den saknade levande eller död. Då är det ju framför allt bättre att välja alternativet som har lite mer med verkligheten att göra. Sen kan ju media oroa sig över wow-faktorn.

Nä, med "mindre" menar jag då allmänt tillgängliga platser som man kan kolla igenom närsomhelst och hursomhelst. Det "större" är de utrymmen som kräver viss misstanke för att kunna få tillträde till.
Citera
2018-08-22, 00:26
Medlem
Citat:
Jag såg ditt inlägg sen när jag knappat klart mitt eget. Det hade besparat mig lite.
Samtidigt var jag primärt ute efter tanken att rubriceringen var orsaken till att kroppen inte hittades. Det finns liksom ingen ursäkt heller för att inte hitta kroppen 148 m från hemmet. Jag kan inte se att ett ”människorov” här skulle kunna vara ett särskilt troligt alternativ, möjligen lite olaga frihetsberövande, men även det vore väldigt stolligt. Nånting har gått snett initialt i utredningen. Troligen.
Med brottsrubriceringen 'människorov' (istället för 'olaga frihetsberövande'), får Polisen utökade efterforskningsmöjligheter. Man kan då bereda sig tillträde till byggnader/områden som man vid misstanke om 'olaga frihetsberövande' inte skulle kunna explorera som t ex i princip vilken bostad som helst utan specifik husundersökning beviljad av åklagare. Ett mer effektivt och tidsbesparande sökande alltså, fast i Örebro med LW, bara på pappret tyvärr..
Citera
2018-08-22, 00:28
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Men det är kanske inte för att det är direkt troligt men ger möjlighet att exempelvis gå in i förråd och liknande även om inte ägaren av densamme vill eller kan öppna. Man kan ju teoretiskt kunna tänka sig att en misstänkt låst in personen i ett par bortresta grannar trädgårdsskjul.

Jo absolut (igen). Det ger befogenheter. Det handlar ju om att taxera allvaret i misstankarna och vad som är troligt givet förutsättningarna. Och deklarera det till världen. Men det skulle ha kunnat vara ”troligen mord” eller ”troligen bortförd och mördad”. Antydande att hon förts direkt från hemmet och logiskt sett bort ngnstans. Men man skulle då ha befogenhet att sparka upp dörrar även för att hitta en död person. Det är i det närmaste lika bråttom som om hon varit säkert vid liv. Man går inte hem och väntar på att se vart gamarna flyger.

Det ser ut att hänga på att man först inte antog att hon kan ha lämnat hemmet elelr förstubron frivilligt. Eller så.
Citera
2018-08-22, 00:28
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Citat: "Vid kidnappning gäller de försiktighetsåtgärder jag beskrev ovan. Man inväntar en kontakt, vilken brukar komma snabbt.
Vid människorov är läget ett helt annat."

Säger du det, tjackis?
Vad tror du om att läsa lite i den länk jag nyss postade, den här: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4nniskorov
Wikipedia och jag delar uppfattningen att "kidnappning" är det vardagliga uttrycket för brottet 'människorov'.
Har du en alldeles egen distinktion?

Ja kanske den att inom juridik och för polisens strategiska åtgärder duger inte vardagliga uttryck. Därför använder man något som kallas definierade begrepp. Dessa är entydiga, kan inte sammanblandas och skall ej överlappa. Att använda Wikipedia som referens.....
Citera
2018-08-22, 00:30
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Nä, med "mindre" menar jag då allmänt tillgängliga platser som man kan kolla igenom närsomhelst och hursomhelst. Det "större" är de utrymmen som kräver viss misstanke för att kunna få tillträde till.

Jag tror vi slog i luften där båda lite. Jag ber om överseende. Se min kommentar nu nyss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in