Citat:
Jag tänkte tidigare att "människorov" var en lite lös rubricering man satte för att man var osäker på om hon hade försvunnit frivilligt eller om hon hade råkat ut för något brott, men efter att ha läst de senaste inläggen inser jag att polisen faktiskt var helt inne på att hon hade blivit bortrövad. Och läser man de tidigaste artiklarna om fallet så får man ju också den bilden.
Förklaringen måste ju vara att polisen hade fått in ett tidigt tips. Antingen från någon som faktiskt hade anledning att tro just att hon var kidnappad, eller också från någon som bara ville få polisen att tro att hon var kidnappad. I det senare fallet kan det kanske ha handlat om ett försök att fördröja fyndet av kroppen (någon annan förklaring är väl i så fall svår att tänka sig).
Nästa fråga blir då varför polisen riktade in sig på just SD. Det kan ju tolkas som att tipsaren tipsade om att just SD skulle ha kidnappat LW. Men om syftet med tipset var att fördröja fyndet av kroppen, varför då peka ut just SD? Kanske för att kunna ge en mer detaljerad och trovärdig story? "Svartsjukemotivet"?
Det skulle vara intressant att höra vad de som uppger sig ha källor med insyn i ärendet känner till om hur polisen resonerade de här första dagarna. Men det här kanske är något som källorna inte gärna har velat dela med sig av, om de nu lät sig grundluras av en helt påhittad kidnappningshistoria.
Eller också blev hon faktiskt kidnappad, och dumpades på fyndplatsen senare? De skrik som vittnet skall ha hört kan ju ha varit när hon t.ex. tvingades in i en bil mot sin vilja.
Förklaringen måste ju vara att polisen hade fått in ett tidigt tips. Antingen från någon som faktiskt hade anledning att tro just att hon var kidnappad, eller också från någon som bara ville få polisen att tro att hon var kidnappad. I det senare fallet kan det kanske ha handlat om ett försök att fördröja fyndet av kroppen (någon annan förklaring är väl i så fall svår att tänka sig).
Nästa fråga blir då varför polisen riktade in sig på just SD. Det kan ju tolkas som att tipsaren tipsade om att just SD skulle ha kidnappat LW. Men om syftet med tipset var att fördröja fyndet av kroppen, varför då peka ut just SD? Kanske för att kunna ge en mer detaljerad och trovärdig story? "Svartsjukemotivet"?
Det skulle vara intressant att höra vad de som uppger sig ha källor med insyn i ärendet känner till om hur polisen resonerade de här första dagarna. Men det här kanske är något som källorna inte gärna har velat dela med sig av, om de nu lät sig grundluras av en helt påhittad kidnappningshistoria.
Eller också blev hon faktiskt kidnappad, och dumpades på fyndplatsen senare? De skrik som vittnet skall ha hört kan ju ha varit när hon t.ex. tvingades in i en bil mot sin vilja.
Jag tillhör ju de som inledningsvis hållit för sant att SD varit rätt GM men med tiden då locket legat på från polisen börjat fundera mer på alternativa GM (HD, MH osv) varpå jag sedan kanske börjat luta åt SD igen... men hursomhelst, jag har iaf inte låst mig vid någon och vill hålla mig öppen inför det mesta. Jag reflekterar här kring att FP är både logisk och ologisk och att i det läget vilseleda polisen att agera efter kidnappning kanske var rätt slugt. Att mörda och välja en BP som senare blir FP så nära sitt eget hem och LWs hem förefaller ju osmart och därmed ologiskt men om mordet är helt oplanerat och en konfrontation som spårat ur så har ju GM knappast valt plats med omsorg utan det "bara blev" där. Platsen nära LWs hus blir då logiskt om någon mött henne där initialt. Och om man inte hinner gömma henne bättre än så nära både hennes eget hem och ens eget hem (det finns ju flera inblandade som bor relativt nära FP) så vore ju en snygg damage control att få polisen åt fel håll både ifråga om arbetsmetod och geografisk riktning på sökandet. GM kanske insåg i efterhand att platsen var farlig för hen men ju fann att hen ingenting kunde göra åt det då hen inte ville riskera bli sedd eller lämna mer spår, och det enda hen kunde göra för att fördröja att LW hittades så nära hem var att förvilla polisen vilket jag tänker kan ha gjorts på flera sätt. Dels genom att vittna falskt (UW) om kidnappning eller genom att ha kvar något tillhörande LW som kunnat ge illusionen att hon var vid liv dagen därpå.
Ifall hon kidnappats och dumpats. Tror du att hon var vid liv eller redan död i det läget? Vid liv hade hon själv eller GM kunnat tvinga henne att ge något vagt spår av att leva via sin telefon eller liknande. Död eller levande så undrar jag hur GM lyckats förvara henne så att hen inte genast åkt dit pga spår i bil eller bostad. Utifrån denna fråga så upprepar jag här gärna min fråga igen om exakt vilka hus, bilar mm som varit avspärrade/beslagtagna av vad vi vet? Men en dåres envishet så stör jag mig på att HDs hus inte var avspärrat av vad som framgått. Hon kan ha haft ett superbra alibi men jag känner att om så inte är fallet borde polis genast ha spärrat av hennes hus oavsett om de sett henne som GM eller som medhjälpare då deras favoritkandidat stod henne så nära.