Citat:
Ursprungligen postat av
Arccosinus
Har USA ökat sina militära aktiviteter sedan mötet mellan Trump och Kim III?
USA har minskat sina militara aktiviter i Korea, mycket tack vare Moon.
En intressant artikel av Lawrence Wilkerson, han tillhorde USA militar och blev Powell radgivare i 10 ar, speciellt angaende Korea.
Artikeln ar skriven for ett ar sen.
https://www.theamericanconservative.com/articles/north-korea-crisis-paved-by-clinton-era-pols-gop-naysayers/
Artieln borjar med Agreed Framework, AF, som blev till 1994 mellan Clinton och Kim den 2e.
I FA lovade NK att avveckla sina atom reaktorer. USA lovade att se till att NK fick tillrackligt med olja och bygga upp nya atom reaktorer.
Det pratades om att USA och NK skulle erkanna varandra, oppna ambassader etc.
Men Clinton hade problem att fa igenom FA i kongressen, detta var under Newt G tid. Och bara tva veckor efter AF var forslaget dott. En av kritikerna var John Bolton som skrek att man kan inte lita pa NK. Jepp samma John som ar aktiv idag om Iran.
I slutet av 90 talet var det uppenbart att USA inte levde upp till FA, den utlovade oljan kom i mycket mindre mangd och de nya arom reaktor var kraftigt forsenade (ABB byggde dem). Under Bush den 2a president blev det pinsamt att en av hans hokar oxa hade varit medlem i ABB styrelse under 90 talet. Som ni kommer ihag blev NK utpekad av USA som en av "axis of evils" efter terror attacken.
Wilkerson skriver att vi maste forsta NK.
1. NK ledare vill behalla makten
2. Varfor vill NK behalla sina karnvapen. Enkelt. Hur gick det for Saddam och Gadaffi
3. USA stoppar ovningar. Jepp detta har Trump gjort.
4. USA militar lamnar Korea, under Carter var det nara att USA militar lamnade Korea.
Men problemet i USA ar. Bolton kommer att skrika att NK regering ar 'gangsters" och any deal with devils is bad.
Men vi pratar om USA, varldens enda supermakt. Och med det kommer ansvar. Jag skriver inte om vem som vinner en duell, fatso eller Trump. Men att forsoka undvika krig.
Ett krig i Korea kommer att doda miljoner. Fattar ni???
ps jag finner det intressant att Wilkerson skrev denna artikel. Han fick artiklar fran CIA om Saddam och "informed" Powell om ISaddam styrka. Wilkerson har senare erkannt sitt misstag (failure). Jag kommer ihag hur Expressen fornedrade (humilated) Hans Blixt, Men Hans Blixt hade ratt.