Citat:
Jag vill ju tro att människorov är en ”förskönande omskrivning” eller standardrubricering med sådan slagsida. Det fanns barn med i bilden. Det vore korkat om polisen lät sig styras av en rubrik, ssk som människoroven är få och torde vara överepresenterade bland folk med lite annan bakgrund och typ av meningsskiljaktigheter. En f.ö. stadgad svenne med anställning och kottar rövar inte bort så många för att få ”till det”, eftersom det pajar hans renommé ganska rejält sen. Självmordsdrama då möjligen. Men hur ofta händer det?
Nä jag tror inte ”människorovet” som så bidrog till att LW inte hittades. Det handlar i så fall nog i stället om undermålig dirigering av insatsen och motsättningar mellan poliser i nån befattning.
Man kan ju inte kalla ngt mord innan kroppen påträffats. Då är det ju bortförande. Sen om poliserna i tjänst bokstaverat sig genom de orden och sen börjat leta i skogen så är det ju inte polisiär sökmetodik som det är fel på, utan ledningen för just denna insats. Rimligen.
Nä jag tror inte ”människorovet” som så bidrog till att LW inte hittades. Det handlar i så fall nog i stället om undermålig dirigering av insatsen och motsättningar mellan poliser i nån befattning.
Man kan ju inte kalla ngt mord innan kroppen påträffats. Då är det ju bortförande. Sen om poliserna i tjänst bokstaverat sig genom de orden och sen börjat leta i skogen så är det ju inte polisiär sökmetodik som det är fel på, utan ledningen för just denna insats. Rimligen.
Sorry kopierar in mitt inlägg igen:
Ni vet min teori, men det här handlar inte om den.
Polisens agerande är faktiskt helt korrekt när det handlar om kidnappning. Det värsta som kan hända är att en ensam kidnappare är den enda som vet var offret finns, men på något sätt förolyckas eller grips och på så sätt inte kan hålla offret vid liv t ex med vatten, eller leda polisen till offret så hens liv kan räddas.
Därför är det viktigt att GM inte drabbas av panik och t ex bara lämnar BO. Att rädda BO's liv är högsta prio. INTE att ta fast GM.
Att ta in SD för förhör och sedan snabbt släppa honom är logiskt. Man vill ju inte hålla honom ifrån att vårda sig om BO.
Man vill invänta ev kontakt från GM t ex gällande lösensumma o dyl.
Av samma anledning vill man inte ha MP eller geocoachare som skrämmer iväg GM.
Det är av dessa skäl som gärningsbeskrivningen är så oerhört viktig. Det handlar om liv eller död för BO beroende på vilken man väljer. Dvs vid ett "vanligt" försvinnande är det naturligtvis viktigt att leta om BO ligger skadad någonstans. Eftersom så många vuxna frivilligt avviker några dagar av olika anledningar har dock inte polisen anledning att leta, varken lagligt eller resursmässigt.
Däremot Missing People samt anhöriga och allmänhet såklart.
Vid kidnappning gäller de försiktighetsåtgärder jag beskrev ovan. Man inväntar en kontakt, vilken brukar komma snabbt.
Vid människorov är läget ett helt annat. GM är inte ute efter att få ut en lösensumma utan har ett personligt skäl att röva bort personen. Det kan vara egna eller andras barn, det kan handla om svartsjuka, sexuellt utnyttjande (bunkerläkaren), eller hämnd.
Att polisen väntade och sedan gick ut med människorov, betyder att de först väntade på kontakt från GM, men de hade starka indikationer på att hon faktiskt var bortrövad.
För en svensk, frånskild vuxen kvinna utan sociala problem är det otroligt ovanligt. Tekniska spår räcker inte, det måste finnas en annan, känd hotbild alternativt ett mycket trovärdigt meddelande från GM.
Nu resonerar jag enligt min hypotes. Jag tror nämligen att LW hade just ett sådant ovanligt men extremt farligt hot mot sig sedan 2016. Kommer till det i ett senare inlägg.
Men just för tillfället tror jag att polisen gjorde precis som man ska. Och på köpet fick man flera dagars marginal för det man gjorde utan att någon visste exakt vilken dag varken före eller efter.
Senast redigerad av tjackarismyg 2018-08-21 kl. 23:50. Anledning: fattas ord
Senast redigerad av tjackarismyg 2018-08-21 kl. 23:50. Anledning: fattas ord