2018-08-21, 23:49
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag vill ju tro att människorov är en ”förskönande omskrivning” eller standardrubricering med sådan slagsida. Det fanns barn med i bilden. Det vore korkat om polisen lät sig styras av en rubrik, ssk som människoroven är få och torde vara överepresenterade bland folk med lite annan bakgrund och typ av meningsskiljaktigheter. En f.ö. stadgad svenne med anställning och kottar rövar inte bort så många för att få ”till det”, eftersom det pajar hans renommé ganska rejält sen. Självmordsdrama då möjligen. Men hur ofta händer det?

Nä jag tror inte ”människorovet” som så bidrog till att LW inte hittades. Det handlar i så fall nog i stället om undermålig dirigering av insatsen och motsättningar mellan poliser i nån befattning.

Man kan ju inte kalla ngt mord innan kroppen påträffats. Då är det ju bortförande. Sen om poliserna i tjänst bokstaverat sig genom de orden och sen börjat leta i skogen så är det ju inte polisiär sökmetodik som det är fel på, utan ledningen för just denna insats. Rimligen.

Sorry kopierar in mitt inlägg igen:

Ni vet min teori, men det här handlar inte om den.
Polisens agerande är faktiskt helt korrekt när det handlar om kidnappning. Det värsta som kan hända är att en ensam kidnappare är den enda som vet var offret finns, men på något sätt förolyckas eller grips och på så sätt inte kan hålla offret vid liv t ex med vatten, eller leda polisen till offret så hens liv kan räddas.
Därför är det viktigt att GM inte drabbas av panik och t ex bara lämnar BO. Att rädda BO's liv är högsta prio. INTE att ta fast GM.
Att ta in SD för förhör och sedan snabbt släppa honom är logiskt. Man vill ju inte hålla honom ifrån att vårda sig om BO.
Man vill invänta ev kontakt från GM t ex gällande lösensumma o dyl.
Av samma anledning vill man inte ha MP eller geocoachare som skrämmer iväg GM.

Det är av dessa skäl som gärningsbeskrivningen är så oerhört viktig. Det handlar om liv eller död för BO beroende på vilken man väljer. Dvs vid ett "vanligt" försvinnande är det naturligtvis viktigt att leta om BO ligger skadad någonstans. Eftersom så många vuxna frivilligt avviker några dagar av olika anledningar har dock inte polisen anledning att leta, varken lagligt eller resursmässigt.
Däremot Missing People samt anhöriga och allmänhet såklart.

Vid kidnappning gäller de försiktighetsåtgärder jag beskrev ovan. Man inväntar en kontakt, vilken brukar komma snabbt.

Vid människorov är läget ett helt annat. GM är inte ute efter att få ut en lösensumma utan har ett personligt skäl att röva bort personen. Det kan vara egna eller andras barn, det kan handla om svartsjuka, sexuellt utnyttjande (bunkerläkaren), eller hämnd.
Att polisen väntade och sedan gick ut med människorov, betyder att de först väntade på kontakt från GM, men de hade starka indikationer på att hon faktiskt var bortrövad.

För en svensk, frånskild vuxen kvinna utan sociala problem är det otroligt ovanligt. Tekniska spår räcker inte, det måste finnas en annan, känd hotbild alternativt ett mycket trovärdigt meddelande från GM.

Nu resonerar jag enligt min hypotes. Jag tror nämligen att LW hade just ett sådant ovanligt men extremt farligt hot mot sig sedan 2016. Kommer till det i ett senare inlägg.
Men just för tillfället tror jag att polisen gjorde precis som man ska. Och på köpet fick man flera dagars marginal för det man gjorde utan att någon visste exakt vilken dag varken före eller efter.
Senast redigerad av tjackarismyg 2018-08-21 kl. 23:50. Anledning: fattas ord
Citera
2018-08-21, 23:53
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Nej precis, den kvinna som LW beskrivit som hennes och UW:s
extradotter är 32 år, så att hon skulle vara "mycket ung"
stämmer väl inte.

Okej, hade missat den informationen om ålder tidigare. Tack! Nej, det är ju verkligen inte "mycket ung".
Citera
2018-08-21, 23:55
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Jag vill ju tro att människorov är en ”förskönande omskrivning” eller standardrubricering med sådan slagsida. Det fanns barn med i bilden. Det vore korkat om polisen lät sig styras av en rubrik, ssk som människoroven är få och torde vara överepresenterade bland folk med lite annan bakgrund och typ av meningsskiljaktigheter . En f.ö. stadgad svenne med anställning och kottar rövar inte bort så många för att få ”till det”, eftersom det pajar hans renommé ganska rejält sen. Självmordsdrama då möjligen. Men hur ofta händer det?

Nä jag tror inte ”människorovet” som så bidrog till att LW inte hittades. Det handlar i så fall nog i stället om undermålig dirigering av insatsen och motsättningar mellan poliser i nån befattning.

Man kan ju inte kalla ngt mord innan kroppen påträffats. Då är det ju bortförande. Sen om poliserna i tjänst bokstaverat sig genom de orden och sen börjat leta i skogen så är det ju inte polisiär sökmetodik som det är fel på, utan ledningen för just denna insats. Rimligen.

Man vill väl kunna styra snarare än bli styrd varför man väljer den rubriken måhända. En sådan taktisk rubricering ger ju tillträde till platser på ett helt annat sätt än ett ordinärt försvinnande. Plus att man håller öppet för att personen kanske lever så man kanske inte vill hålla någon misstänkt för länge, ett slags försiktighetsprincip (ifall man häktar någon och den försvunne hålls inlåst någonstans).
Citera
2018-08-21, 23:55
Medlem
Draifoss avatar
Jag tänkte tidigare att "människorov" var en lite lös rubricering man satte för att man var osäker på om hon hade försvunnit frivilligt eller om hon hade råkat ut för något brott, men efter att ha läst de senaste inläggen inser jag att polisen faktiskt var helt inne på att hon hade blivit bortrövad. Och läser man de tidigaste artiklarna om fallet så får man ju också den bilden.

Förklaringen måste ju vara att polisen hade fått in ett tidigt tips. Antingen från någon som faktiskt hade anledning att tro just att hon var kidnappad, eller också från någon som bara ville få polisen att tro att hon var kidnappad. I det senare fallet kan det kanske ha handlat om ett försök att fördröja fyndet av kroppen (någon annan förklaring är väl i så fall svår att tänka sig).

Nästa fråga blir då varför polisen riktade in sig på just SD. Det kan ju tolkas som att tipsaren tipsade om att just SD skulle ha kidnappat LW. Men om syftet med tipset var att fördröja fyndet av kroppen, varför då peka ut just SD? Kanske för att kunna ge en mer detaljerad och trovärdig story (svartsjukemotivet)?

Det skulle vara intressant att höra vad de som uppger sig ha källor med insyn i ärendet känner till om hur polisen resonerade de första dagarna. Men det här kanske är något som de här källorna inte gärna har velat dela med sig av, om de nu lät sig grundluras av en helt påhittad kidnappningshistoria.

Eller också blev hon faktiskt kidnappad den där kvällen, och dumpades på fyndplatsen senare?
Senast redigerad av Draifos 2018-08-22 kl. 00:05.
Citera
2018-08-22, 00:02
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Mest troligt någon som trätt in som stöd för just barnen och även UW. Gudmor?

Den 32-åriga kvinna som har benämnts som "extradotter" är enligt uppgift gudmor åt några av barnen (kanske tom. åt alla tre barnen).
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-08-22 kl. 00:16.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg

Polisens agerande är faktiskt helt korrekt när det handlar om kidnappning. Det värsta som kan hända är att en ensam kidnappare är den enda som vet var offret finns, men på något sätt förolyckas eller grips och på så sätt inte kan hålla offret vid liv t ex med vatten, eller leda polisen till offret så hens liv kan räddas.
Därför är det viktigt att GM inte drabbas av panik och t ex bara lämnar BO. Att rädda BO's liv är högsta prio. INTE att ta fast GM.
Att ta in SD för förhör och sedan snabbt släppa honom är logiskt. Man vill ju inte hålla honom ifrån att vårda sig om BO.

Det är av dessa skäl som gärningsbeskrivningen är så oerhört viktig. Det handlar om liv eller död för BO beroende på vilken man väljer. Dvs vid ett "vanligt" försvinnande är det naturligtvis viktigt att leta om BO ligger skadad någonstans. Eftersom så många vuxna frivilligt avviker några dagar av olika anledningar har dock inte polisen anledning att leta, varken lagligt eller resursmässigt.

Vid kidnappning gäller de försiktighetsåtgärder jag beskrev ovan. Man inväntar en kontakt, vilken brukar komma snabbt.

Vid människorov är läget ett helt annat. GM är inte ute efter att få ut en lösensumma utan har ett personligt skäl att röva bort personen. Det kan vara egna eller andras barn, det kan handla om svartsjuka, sexuellt utnyttjande (bunkerläkaren), eller hämnd.
Att polisen väntade och sedan gick ut med människorov, betyder att de först väntade på kontakt från GM, men de hade starka indikationer på att hon faktiskt var bortrövad.

För en svensk, frånskild vuxen kvinna utan sociala problem är det otroligt ovanligt. Tekniska spår räcker inte, det måste finnas en annan, känd hotbild alternativt ett mycket trovärdigt meddelande från GM.

Nu resonerar jag enligt min hypotes. Jag tror nämligen att LW hade just ett sådant ovanligt men extremt farligt hot mot sig sedan 2016. Kommer till det i ett senare inlägg.
Men just för tillfället tror jag att polisen gjorde precis som man ska. Och på köpet fick man flera dagars marginal för det man gjorde utan att någon visste exakt vilken dag varken före eller efter.
Citat: "Vid kidnappning gäller de försiktighetsåtgärder jag beskrev ovan. Man inväntar en kontakt, vilken brukar komma snabbt.
Vid människorov är läget ett helt annat."

Säger du det, tjackis?
Vad tror du om att läsa lite i den länk jag nyss postade, den här: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4nniskorov
Wikipedia och jag delar uppfattningen att "kidnappning" är det vardagliga uttrycket för brottet 'människorov'.
Har du en alldeles egen distinktion?
Citera
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Samma hus, olika ljus. Olika årstid ger olika intryck gällande skötsel. Jag är ingen bilexpert, men inte ser bilmodellerna urgamla ut?
Elisa*eth Callersten är aktiv inom fastighetsbranschen. Hon har tre befattningar i vad som verkar vara samma bolag: EAC Fastighetsförvaltning AB EAC låter misstänkt likt hennes egna initialer.

Det verkar inte gå lysande:

Ordförande EAC Fastighetsförvaltning AB 0 0 SEK (2017) 0% Inte tillfredsst.2017)
Innehavare Elisabeth Arnerud Callersten 0 - -
Ledamot EAC Fastighetsförvaltning AB 0 0' SEK (2017) 0% Inte tillfredsst.(2017)

Hon har också befattningar inom branschen Evenemangsproduktioner, men i den branschen finns (av okända? skäl) knappt några aktiebolag så befattningarna är inte officiella.

Hon äger också en enskild firma:

Fysisk person
Organisationsnummer 700215-XXXX
Firmanamn ARNERUD CALLERSTEN, ELISABETH
Bolagsform Enskild firma
Status Aktiv
med intressant inriktning:

Svensk näringsgrensindelning SNI

02101 - Skogsförvaltning
90030 - Litterärt och konstnärligt skapande

Hon har via sina befattningar direktkontakt med två personer:

Carl Gustaf Håkan Arnerud Man, född 1938
Han är ledamot i företag som inte heller är några börskometer:

Aktiebolaget Britkon 272' SEK (2017) -48,5% Inte tillfredsst. (2017)

EAC Fastighetsförvaltning AB 0' SEK (2017) 0% Inte tillfredsst. (2017)

Hektorius AB 0' SEK (2017) 0% Inte tillfredsst. (2017)

Han har i sin tur direktkontakt med tre personer:

Kristina Arnerud Mejhammar Kvinna, född 1966
Gunvor Anne-Mari Arnerud Kvinna, född 1939
samt Anne Marie Elisabeth Arnerud som visar sig vara Elisabeth Callersten.

Alla har befattningar i ett antal bolag utan anställda och omsättning.
De verkar vara släkt, kanske på hennes sida. Jag kan dock inte finna maken någonstans inom bolagssfären.
De personer du nämner är hennes syster och föräldrar.
Citera
2018-08-22, 00:03
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Jag såg ditt inlägg sen när jag knappat klart mitt eget. Det hade besparat mig lite.
Samtidigt var jag primärt ute efter tanken att rubriceringen var orsaken till att kroppen inte hittades. Det finns liksom ingen ursäkt heller för att inte hitta kroppen 148 m från hemmet. Jag kan inte se att ett ”människorov” här skulle kunna vara ett särskilt troligt alternativ, möjligen lite olaga frihetsberövande, men även det vore väldigt stolligt. Nånting har gått snett initialt i utredningen. Troligen.
Citera
2018-08-22, 00:08
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Man vill väl kunna styra snarare än bli styrd varför man väljer den rubriken måhända. En sådan taktisk rubricering ger ju tillträde till platser på ett helt annat sätt än ett ordinärt försvinnande. Plus att man håller öppet för att personen kanske lever så man kanske inte vill hålla någon misstänkt för länge, ett slags försiktighetsprincip (ifall man häktar någon och den försvunne hålls inlåst någonstans).

Absolut. Det är ett grovt brott i trakterna kring mord och betyder mycket så. Men det är då rakt ingen ursäkt för att inte leta efter kroppen i viadukter o buskage o tocket i närområdet.
Citera
2018-08-22, 00:09
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kanske inte så gammal ändå?

Tittade på gogle maps. Bild från juni 2011.
Då är huset tegelrött. Ser välskött ut, inte osannolikt att våren gör att vxtligheten är lägreoch att det ser mer välskött ut av den anledningen. Barnleksaker på tomten. Bodde UW där då? Minns inte när LW och UW skiljde sig.

https://www.google.com/maps/@59.2928838,15.1815024,3a,75y,338.39h,92.42t/data=!3m6!1e1!3m4!1stQCfA1oENfeY-RiHg1KQBA!2e0!7i13312!8i6656

På hitta är huset tegelgult. Ingen tidsuppgift som jag kan hitta.
Mer växtlighet och inte lika välskött längre. Mycket mossa och asfaltsblommor på garageuppfarten...
Har lite svårt att tro att bilden är äldre än 2011, men vem vet?

Inte heller några skattemärken på bilarna. När försvann de?

https://www.hitta.se/kartan/pl/Betesv%C3%A4gen%2013%20%20%C3%96rebro/1006847989!~59.29292,15.18156,16z/tr!i=NKNT6TgU/search!i=1006847989!q=Betesv%C3%A4gen%2013%20%20%C 3%96rebro!t=single!st=plc/streetview!po=59.29291600:15.18155700!a=329.88966! pi=-11.51182

Fick plötsligt en déjà vu.
Tycker att jag skrivit detta redan förut. Ber om ursäkt isf.

Bilen verkar ha sålts till sin nuvarande ägare i oktober 2013.

Citera
2018-08-22, 00:10
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Absolut. Det är ett grovt brott i trakterna kring mord och betyder mycket så. Men det är då rakt ingen ursäkt för att inte leta efter kroppen i viadukter o buskage o tocket i närområdet.

Nä, det håller jag med om, för att man har möjlighet till det större behöver man inte negligera det mindre.
Citera
2018-08-22, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tänkte tidigare att "människorov" var en lite lös rubricering man satte för att man var osäker på om hon hade försvunnit frivilligt eller om hon hade råkat ut för något brott, men efter att ha läst de senaste inläggen inser jag att polisen faktiskt var helt inne på att hon hade blivit bortrövad. Och läser man de tidigaste artiklarna om fallet så får man ju också den bilden.

Förklaringen måste ju vara att polisen hade fått in ett tidigt tips. Antingen från någon som faktiskt hade anledning att tro just att hon var kidnappad, eller också från någon som bara ville få polisen att tro att hon var kidnappad. I det senare fallet kan det kanske ha handlat om ett försök att fördröja fyndet av kroppen (någon annan förklaring är väl i så fall svår att tänka sig).

Nästa fråga blir då varför polisen riktade in sig på just SD. Det kan ju tolkas som att tipsaren tipsade om att just SD skulle ha kidnappat LW. Men om syftet med tipset var att fördröja fyndet av kroppen, varför då peka ut just SD? Kanske för att kunna ge en mer detaljerad och trovärdig story (svartsjukemotivet)?

Det skulle vara intressant att höra vad de som uppger sig ha källor med insyn i ärendet känner till om hur polisen resonerade de första dagarna. Men det här kanske är något som de här källorna inte gärna har velat dela med sig av, om de nu lät sig grundluras av en helt påhittad kidnappningshistoria.

Eller också blev hon faktiskt kidnappad den där kvällen, och dumpades på fyndplatsen senare?
Men det var väl UW som på morgonen tisdagen den 15 maj slog larm till Polisen?
LW var borta och sonen skulle uppvaktas. UW kände ju till att SD och LW hade haft ett småstormigt on/off-förhållande, så det är väl självklart att han, UW, pekar ut SD som den som medverkat till att LW är borta. Svartsjuka kan UW nämnt som orsak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in