2018-08-21, 23:11
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Han tycks iaf bara ha bröder så njet på syster.

Svägerska, eller släkting till LW, som kanske har haft god kontakt med barnen?
Citera
2018-08-21, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Svägerska, eller släkting till LW, som kanske har haft god kontakt med barnen?

Mest troligt någon som trätt in som stöd för just barnen och även UW. Gudmor?
Citera
2018-08-21, 23:18
Medlem
Kan konstatera att det verkligen inte är många av UW s bekanta som engagerar sig i tråden vad det verkar.
Från LW och SD finns det, men ingen direkt som läcker något om vilken typ av person UW är.
Citera
2018-08-21, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Utan ha fått klarhet i tidsordningen för de olika händelserna de första timmarna/dagarna, så tror jag ändå att UWs eventuella säkerhetsklassning inget har med detta att göra alls.

Förmodligen utgick man från beteckningen "människorov" av någon anledningen när man fått klart för sig att hon inte försvunnit frivilligt. Med den beteckningen förstod jag det som att man får mer resurser till förfogande än om det klassificeras som försvinnande.

Om jag bara spekulerar så utgår man vid misstänkt människorov från att personen är vid liv, men hålls undangömd mot sin vilja. Kanske ville man då inte störa utredningen med vilda spekulationer och ryktesspridning och risk för att felaktiga uppgifter börjar cirkulera, vittnen som blir påverkade mm? Därav (polisens?) begäran om att inte sprida försvinnandet till att börja med. Tror att Remark var inne på detta tidigare.

Och i första hand handlar det om att rädda en människa till livet. Då kanske man pratar om kort tid som man har på sig.

Att hänvisa till MPS är ändå väldigt klokt. De samarbetar med polis och har en väl utarbetad organisation som kan hantera eftersök på bästa sätt om det behövs. De har även resurser och kan organisera upp det hela på ett professionellt sätt. De vet hur man hanterar fynd och instruerar frivilliga så att söket görs för att täcka noga valt område och så inget blir förstört osv.

Men i det här fallet undrar jag om de var ute alls? Har inget minne av det?

Varför trodde man att det var ett människorov?
Måste funnits något allvarligt tecken.

Om det inte var blod i hemmet (vilket det i tråden finns motstridiga uppgifter om) vad kan det då ha varit?

- något digitalt spår? Något i kommunikationen mellan förövaren och henne?
- något i kommunikationen mellan LW och annan? Att hon skrivit något alarmerande, men utan att det tydligt pekade ut SD? Typ: Nu kommer han igen och är jobbig, eller :att han aldrig slutar, jag har ju bett honom att inte komma hit... hejdå, jag hör av mig sen...?
- tofflorna och morgonrocken är borta?
- barnen hört något, men inte vem som kommit?
- Mer?

Tror inte på UWs säkerhetklassning alls.
(det jag fetade)
Varför man (läs: Polisen) trodde att det var frågan om människorov undrar du?
Vad sägs om det enkla svaret, det att UW talade om för Polisen vad han trodde?
Att SD var kidnapparen/olaga frihetsberövaren.

Försåvitt inte UW själv är inblandad eller skyddar nån han känner, så vore det ju inte konstigt alls om UW väljer att peka ut SD. Därigenom kickar 'människorov'-växeln in hos Polisen. Den är starkare än 'olaga frihetsberövande'-växeln.

En liten sakupplysning: Jag noterar att det i tråden just nu diskuteras om det var "människorov" eller om det var "kidnappning". Det är juridiskt precis samma sak! Det finns två former av typ "undanhållande av person mot dennes vilja", antingen är det ett 'olaga frihetsberövande' eller så är det 'människorov'. Skillnaden är syftet, inget annat.

Vid 'människorov' kan livstids fängelse utdömas.
Läsa mer?
Här => https://sv.m.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4nniskorov
Citera
2018-08-21, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binju
Kan konstatera att det verkligen inte är många av UW s bekanta som engagerar sig i tråden vad det verkar.
Från LW och SD finns det, men ingen direkt som läcker något om vilken typ av person UW är.
Han verkar haft en något lägre profil än de andra ovan nämnda som verkar/verkat besitta både stora egon och stort behov av att synas och bekräftas..
Citera
2018-08-21, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Mest troligt någon som trätt in som stöd för just barnen och även UW. Gudmor?

Jag tänkte just något sådant. En gudmor som har haft bra kontakt med barnen, ett slags favouriteaunt (behöver inte vara strikt faster eller moster utan kusin till någon av föräldrarna). Jag googlade på namnet och hittade en sida med skulpturer, är hon konstnär så kanske hon i viss utsträckning kan styra sin egen tid och på så sätt har möjlighet att vara där för dem. När min farsa dog var jag ett par dagar hos min gudmor efter att ha fixat med begravning och sådant fastän jag var vuxen och min farbror som var gift med henne är död sedan länge. Likartad relation har jag med en av morsans kusiner.
Citera
2018-08-21, 23:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Varför tror du att han skall tas in? På vilka grunder i sådana fall? Har du någon information som du vill delge gällande honom?

Inga grunder så mer än att plötsligt tar socialen över allt för barnen dom får stödperson godman och vet inte vad det heter men sån som gör allt när någon dött han smörar och steffe och U*F har hatat varandra många år L*na och U*F enligt rykte gräla om barnen
Citera
2018-08-21, 23:31
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag tänkte just något sådant. En gudmor som har haft bra kontakt med barnen, ett slags favouriteaunt (behöver inte vara strikt faster eller moster utan kusin till någon av föräldrarna). Jag googlade på namnet och hittade en sida med skulpturer, är hon konstnär så kanske hon i viss utsträckning kan styra sin egen tid och på så sätt har möjlighet att vara där för dem. När min farsa dog var jag ett par dagar hos min gudmor efter att ha fixat med begravning och sådant fastän jag var vuxen och min farbror som var gift med henne är död sedan länge. Likartad relation har jag med en av morsans kusiner.

Det är nog det mest troliga om vi ska vara allvarliga och inte misstänka kärleksrelationer åt alla håll (vilket jag nog gjort mig skyldig till inser jag) och vi får hoppas att barnen har ett sådant fint stöd som trygghet när deras värld hamnat i spillror. Ja, jag såg också efter en snabb googling bilderna på hennes konstverk så det förefaller ju inte otroligt. Hoppas verkligen att barnen har allt det stöd de kan tänkas behöva. Mycket kan nog komma allt eftersom och kanske inte kännas eller synas direkt utan alltmer gå upp eftersom att märkesdagar kommer och nu då vardagen är tillbaka sedan sommarlovet slutat. Stackars ungar!
Citera
2018-08-21, 23:34
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Kanske inte så gammal ändå?

Tittade på gogle maps. Bild från juni 2011.
Då är huset tegelrött. Ser välskött ut, inte osannolikt att våren gör att vxtligheten är lägreoch att det ser mer välskött ut av den anledningen. Barnleksaker på tomten. Bodde UW där då? Minns inte när LW och UW skiljde sig.

https://www.google.com/maps/@59.2928838,15.1815024,3a,75y,338.39h,92.42t/data=!3m6!1e1!3m4!1stQCfA1oENfeY-RiHg1KQBA!2e0!7i13312!8i6656

På hitta är huset tegelgult. Ingen tidsuppgift som jag kan hitta.
Mer växtlighet och inte lika välskött längre. Mycket mossa och asfaltsblommor på garageuppfarten...
Har lite svårt att tro att bilden är äldre än 2011, men vem vet?

Inte heller några skattemärken på bilarna. När försvann de?

https://www.hitta.se/kartan/pl/Betesv%C3%A4gen%2013%20%20%C3%96rebro/1006847989!~59.29292,15.18156,16z/tr!i=NKNT6TgU/search!i=1006847989!q=Betesv%C3%A4gen%2013%20%20%C 3%96rebro!t=single!st=plc/streetview!po=59.29291600:15.18155700!a=329.88966! pi=-11.51182

Fick plötsligt en déjà vu.
Tycker att jag skrivit detta redan förut. Ber om ursäkt isf.

Samma hus, olika ljus. Olika årstid ger olika intryck gällande skötsel. Jag är ingen bilexpert, men inte ser bilmodellerna urgamla ut?
Elisa*eth Callersten är aktiv inom fastighetsbranschen. Hon har tre befattningar i vad som verkar vara samma bolag: EAC Fastighetsförvaltning AB EAC låter misstänkt likt hennes egna initialer.

Det verkar inte gå lysande:

Ordförande EAC Fastighetsförvaltning AB 0 0 SEK (2017) 0% Inte tillfredsst.2017)
Innehavare Elisabeth Arnerud Callersten 0 - -
Ledamot EAC Fastighetsförvaltning AB 0 0' SEK (2017) 0% Inte tillfredsst.(2017)

Hon har också befattningar inom branschen Evenemangsproduktioner, men i den branschen finns (av okända? skäl) knappt några aktiebolag så befattningarna är inte officiella.

Hon äger också en enskild firma:

Fysisk person
Organisationsnummer 700215-XXXX
Firmanamn ARNERUD CALLERSTEN, ELISABETH
Bolagsform Enskild firma
Status Aktiv
med intressant inriktning:

Svensk näringsgrensindelning SNI

02101 - Skogsförvaltning
90030 - Litterärt och konstnärligt skapande

Hon har via sina befattningar direktkontakt med två personer:

Carl Gustaf Håkan Arnerud Man, född 1938
Han är ledamot i företag som inte heller är några börskometer:

Aktiebolaget Britkon 272' SEK (2017) -48,5% Inte tillfredsst. (2017)

EAC Fastighetsförvaltning AB 0' SEK (2017) 0% Inte tillfredsst. (2017)

Hektorius AB 0' SEK (2017) 0% Inte tillfredsst. (2017)

Han har i sin tur direktkontakt med tre personer:

Kristina Arnerud Mejhammar Kvinna, född 1966
Gunvor Anne-Mari Arnerud Kvinna, född 1939
samt Anne Marie Elisabeth Arnerud som visar sig vara Elisabeth Callersten.

Alla har befattningar i ett antal bolag utan anställda och omsättning.
De verkar vara släkt, kanske på hennes sida. Jag kan dock inte finna maken någonstans inom bolagssfären.
Citera
2018-08-21, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Aha, okej då förstår jag. Tack för svar. Ja, det har ju spekulerats en hel del kring den kvinna som synts där och om det varit den som varit som en extradotter i familjen (mycket ung då får man anta) eller om det varit dottern eller en vuxen kvinna med relation till UW. Gift kvinna om hon är flickvän till UW rimmar ju illa med dennas aktiva tro (om jag förstått det rätt) men ingenting förvånar ju i vad som sägs om de boende i detta Midsomer Hjärsta där alla känner alla och alla har möjligt motiv. Kan det annars ha varit någon som bara skjutsat kompisar/flickvän/pojkvän till något av barnen W? Har bilen setts ofta enligt boende i området? Kanske användaren Schazz vet som ska känna en del där också? Intressant hursomhelst så tack för att du delade med dig..

Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
32 år anses nog inte som "mycket ung" i sammanhanget.

Nej precis, den kvinna som LW beskrivit som hennes och UW:s
extradotter är 32 år, så att hon skulle vara "mycket ung"
stämmer väl inte.
Citera
2018-08-21, 23:39
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ja, väldigt tråkigt att brottsrubriceringen människorov skulle vara orsak till att LWs kropp inte hittades på dessa fem dagar.

Vilket man nu verkligen inte kan förstå heller. Hur kan det vara uteslutet att ett människorov inte innebär att ett mord har begåtts? Hur kan det innebära att man inte söker i närområdet?

Sedan om det har med UW

Jag vill ju tro att människorov är en ”förskönande omskrivning” eller standardrubricering med sådan slagsida. Det fanns barn med i bilden. Det vore korkat om polisen lät sig styras av en rubrik, ssk som människoroven är få och torde vara överepresenterade bland folk med lite annan bakgrund och typ av meningsskiljaktigheter. En f.ö. stadgad svenne med anställning och kottar rövar inte bort så många för att få ”till det”, eftersom det pajar hans renommé ganska rejält sen. Självmordsdrama då möjligen. Men hur ofta händer det?

Nä jag tror inte ”människorovet” som så bidrog till att LW inte hittades. Det handlar i så fall nog i stället om undermålig dirigering av insatsen och motsättningar mellan poliser i nån befattning.

Man kan ju inte kalla ngt mord innan kroppen påträffats. Då är det ju bortförande. Sen om poliserna i tjänst bokstaverat sig genom de orden och sen börjat leta i skogen så är det ju inte polisiär sökmetodik som det är fel på, utan ledningen för just denna insats. Rimligen.
Citera
2018-08-21, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Samma hus, olika ljus. Olika årstid ger olika intryck gällande skötsel. Jag är ingen bilexpert, men inte ser bilmodellerna urgamla ut?
Elisa*eth Callersten är aktiv inom fastighetsbranschen. Hon har tre befattningar i vad som verkar vara samma bolag: EAC Fastighetsförvaltning AB EAC låter misstänkt likt hennes egna initialer.

Det verkar inte gå lysande:

Ordförande EAC Fastighetsförvaltning AB 0 0 SEK (2017) 0% Inte tillfredsst.2017)
Innehavare Elisabeth Arnerud Callersten 0 - -
Ledamot EAC Fastighetsförvaltning AB 0 0' SEK (2017) 0% Inte tillfredsst.(2017)

Hon har också befattningar inom branschen Evenemangsproduktioner, men i den branschen finns (av okända? skäl) knappt några aktiebolag så befattningarna är inte officiella.

Hon äger också en enskild firma:

Fysisk person
Organisationsnummer 700215-XXXX
Firmanamn ARNERUD CALLERSTEN, ELISABETH
Bolagsform Enskild firma
Status Aktiv
med intressant inriktning:

Svensk näringsgrensindelning SNI

02101 - Skogsförvaltning
90030 - Litterärt och konstnärligt skapande

Hon har via sina befattningar direktkontakt med två personer:

Carl Gustaf Håkan Arnerud Man, född 1938
Han är ledamot i företag som inte heller är några börskometer:

Aktiebolaget Britkon 272' SEK (2017) -48,5% Inte tillfredsst. (2017)

EAC Fastighetsförvaltning AB 0' SEK (2017) 0% Inte tillfredsst. (2017)

Hektorius AB 0' SEK (2017) 0% Inte tillfredsst. (2017)

Han har i sin tur direktkontakt med tre personer:

Kristina Arnerud Mejhammar Kvinna, född 1966
Gunvor Anne-Mari Arnerud Kvinna, född 1939
samt Anne Marie Elisabeth Arnerud som visar sig vara Elisabeth Callersten.

Alla har befattningar i ett antal bolag utan anställda och omsättning.
De verkar vara släkt, kanske på hennes sida. Jag kan dock inte finna maken någonstans inom bolagssfären.

De äldre är kanske hennes föräldrar. Företagens sammansättning och inriktning ser ut som att det skulle kunna vara bönder, om det är en äldre större gård så kan finnas gamla personalbostäder som nuförtiden hyrs ut som vanliga privatbostäder (fastighetsförvaltning) Ofta finns även någon skogsplätt (skogsförvaltning).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in