• 1
  • 2
2018-08-21, 09:47
Medlem
Som titeln lyder kommer jag flytta till ett annat EU-land (euro som valuta) på grund av studier i två år.
Undrar om det finns någon fördel att skaffa ett bankkonto där? (har hört många säga att jag bör göra det men förstår ej fördelen)
Kommer inte ha någon inkomst i EUR.

Sen undrar jag också hur man får så bra växlingskurs som möjligt, mastercard har väl 1.5% påslag, kanske är svårt att hitta något bättre?
Citera
2018-08-21, 10:10
Medlem
black_devils avatar
Nej men fördel om du vill jobba extra i nya landet
I samband med studier har du visakort eller liknande kan du utan problem hämta ut pengar med svenskt visa kort eller andra internationella kort.
Citera
2018-08-21, 10:17
Medlem
Om du ska jobba i landet sa kravs det ofta ett bank konto fran samma land for att arbetsgivaren ska betala ut lon. (Detta beror nog pa storlek av foretag samt land). Storre foretag kanske inte bryr sig.

EDIT: Men eftersom du sager att du inte kommer ha inkomst sa verkar de inte spela roll.
Citera
2018-08-21, 11:39
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MhmVisst
Sen undrar jag också hur man får så bra växlingskurs som möjligt, mastercard har väl 1.5% påslag, kanske är svårt att hitta något bättre?
Det är inte MasterCard som gör påslaget utan det är din svenska bank ...kan varmt rekommendera Revolut och Ferratum Bank för att slippa påslag och få bra växlingskurs utan avgifter, Mistertango finns också men där får du bara ett fritt uttag varje månad.
Citera
2018-08-21, 13:05
Medlem
Det är att föredra då du säger att du kommer att bo där i två år. Du kommer säkerligen att ha utgifter i landet som du skall betala, Mobilräkning, internet, hyra mm. Visserligen går det ju att betala ifrån ditt svenska konto, men är onekligen smidigare med ett inhemskt konto.
Citera
2018-08-21, 15:52
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Som titeln lyder kommer jag flytta till ett annat EU-land (euro som valuta) på grund av studier i två år.
Undrar om det finns någon fördel att skaffa ett bankkonto där? (har hört många säga att jag bör göra det men förstår ej fördelen)
Kommer inte ha någon inkomst i EUR.

Du kommer uppenbarligen ha rätt ordentliga utgifter i EUR? Jag, likt frank pe, rekommenderar revolut inte bara för att slippa valutaväxlingsavgifter utan för att du faktiskt får ett riktigt IBAN-konto hos revolut där du kan både betala och ta emot betalningar i EUR.
Citera
2018-08-22, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Det är inte MasterCard som gör påslaget utan det är din svenska bank ...kan varmt rekommendera Revolut och Ferratum Bank för att slippa påslag och få bra växlingskurs utan avgifter, Mistertango finns också men där får du bara ett fritt uttag varje månad.

Nej du har rätt jag menade påslaget som banken lägger till när jag handlar med bla Mastercard.
De bankerna verkar intressanta, precis det jag letar efter. Är lite osäker när de är så små och nya dock, de omfattas ändå av insättningsgaranti?
Citera
2018-08-22, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Du kommer uppenbarligen ha rätt ordentliga utgifter i EUR? Jag, likt frank pe, rekommenderar revolut inte bara för att slippa valutaväxlingsavgifter utan för att du faktiskt får ett riktigt IBAN-konto hos revolut där du kan både betala och ta emot betalningar i EUR.

Men hur får jag EUR till kontot jag öppnar hos revolut? Kan jag överföra SEK från min svenska bank till revolut som sedan växlas till EUR utan att åka på påslag?

Kommer att få mitt studiemedel i SEK
Citera
2018-08-22, 13:59
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Men hur får jag EUR till kontot jag öppnar hos revolut? Kan jag överföra SEK från min svenska bank till revolut som sedan växlas till EUR utan att åka på påslag?

Kommer att få mitt studiemedel i SEK

Precis, och kursen är bättre än exempelvis växelkontor / visakort med valutapåslag. Se till att växla på vardagar bara, revolut låser och lägger på 0.5% på helger när börserna är stängda.
Citera
2018-08-22, 14:35
Medlem
Citat:
Precis, och kursen är bättre än exempelvis växelkontor / visakort med valutapåslag. Se till att växla på vardagar bara, revolut låser och lägger på 0.5% på helger när börserna är stängda.

Ah perfekt. Dock verkar appen ha stora driftsproblem, får upp felmeddelanden helatiden.
Citera
2018-08-22, 16:31
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ah perfekt. Dock verkar appen ha stora driftsproblem, får upp felmeddelanden helatiden.

Låter som att något inte stämmer, revolut har haft betalningar nere ett par timmar 2 eller 3 gånger senaste året, 1 gång var oplanerat resten planerat underhåll. Strul likt det du beskriver har jag inte sett men börja med att rensa och installera om appen som första åtgärd.
Citera
2018-08-22, 18:52
Medlem
Citat:
Låter som att något inte stämmer, revolut har haft betalningar nere ett par timmar 2 eller 3 gånger senaste året, 1 gång var oplanerat resten planerat underhåll. Strul likt det du beskriver har jag inte sett men börja med att rensa och installera om appen som första åtgärd.

Verkar fungera nu, testa att växla 100 SEK till EUR och fick mkt bra kurs.
Skulle det vara en möjlighet att ha appen som mellanhand mellan sin svenska och italienska bank (dvs göra växlingen i appen och sen skicka vidare?).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in