Citat:
Nej, då missuppfattar du mig. Psykiatrin kan däremot upptäcka risker och sedan medicinera en del friska, anses det obotligt och farligt så får vi väl spärra in dem? Problemet är att sjuka människor springer lösa ute, under radarn, eller åtminstone helt utom kontroll. Det behövs mer vårdplatser på anstalterna och inom psykiatrin.
Jag håller helt med här, Det springer på tok för många sjuka människor ute på våra gator. Psykiatrin kanske inte alltid kan medicinera folk så dom blir friska men då ska dom samtidigt kunna utreda om personen är en fara för samhället och där efter om personen visar sådana tendenser och man inte kan garantera andra människors säkerhet så skall dom placerad på en sluten avdelning på rättspsyk för vidare behandling och uppföljning, här ska man inte ta några risker tycker inte jag. Nu idag är det ju nästan alltid så att personen hamnar på rättspsyk efter att ett grovt brott begåtts ibland till och med då skrivs dom ut efter ett tag och gör samma sak en gång till och då runda nummer två tar dom saken på allvar och släpper inte ut personen på länge, om ens någon gång. En sån här person kan aldrig bli frisk förklarad bara mindre sjuk och kanske ha det inom kontroll men då måste det finnas strikta uppföljningar för i 8av10 fall så är det så att personen har slutat äta sin medicin som gjorde hen stabil för ingen har koll på det och dom själva inte har någon sjukdoms insikt. Jag tycker detta är så onödigt att det får hända och det är vanligare än vi tror med sådana här människor det finns många tickande bomber där ute på gatorna och om psykiatrin inte fångar upp dom och tar detta på allvar så är det en tidsfråga innan det händer igen. Kanske dags att återföra Mentalsjukhus igen? Det är trots allt oskyldiga människor med familjer och vänner som blir drabbade gång på gång.. Och den här snubben som det handlar om här han hade ju till och med visat sånna här signaler innan både i rättegång och uppträtt sjukt mot andra, Jag menar det är inga normala grejer som bara uppkommit av ilska som han gjort sig skyldig till tidigare, Och hans sätt att skriva på till dom han försöker få kontakt med borde fått varnings klockor att ringa, Jag är nästan helt säker på att han inte var okänd i psykiatrin sedan innan men han har slutat gå dit och dom har inte kunnat göra något åt saken för dom har inte dessa resurser även fast dom vet att ”lampan är tänd, men det är ingen hemma” hos honom. Nej detta är en sak Sverige måste börja ta på allvar för det kommer inte bli mindre galningar med åren, det blir tuffare och tuffare i samhället och dessa grupper av människor med sådan psykiskohälsa / sjukdomar som har läggning och tendenser, utvecklar förakt och hat tillsammans med empati störningar och psykoser m,m kommer öka och bli fler hela tiden samtidigt som det kryper neråt i åldrarna. Något måste göras!! T.ex låt oss säga att denna killen blir dömd till fängelse och får sitta 14år på kåken, den dagen han släpps ut igen tror ni han kommer vara frisk då ? Eller tror ni han kommer gå raka vägen till psykiatrin och säga: Hej jag mår inte bra, har lust att döda/ våldta och jag hatar kvinnor för dom ”kränker” mig, och jag har precis sutit 14år på kåken kan ni låsa in mig på rättspsyk så det inte händer någon oskyldig människa något igen? HeHe chansen är ju typ 0.1%
Ingen som har lite mer information om fallet ? Det har varit tyst ett tag nu, vad säger ryktena i Fagersta någon som hört något mer och kan komma med lite information ??