2018-08-21, 07:43
Medlem
Anstaltslivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Nej, då missuppfattar du mig. Psykiatrin kan däremot upptäcka risker och sedan medicinera en del friska, anses det obotligt och farligt så får vi väl spärra in dem? Problemet är att sjuka människor springer lösa ute, under radarn, eller åtminstone helt utom kontroll. Det behövs mer vårdplatser på anstalterna och inom psykiatrin.

Jag håller helt med här, Det springer på tok för många sjuka människor ute på våra gator. Psykiatrin kanske inte alltid kan medicinera folk så dom blir friska men då ska dom samtidigt kunna utreda om personen är en fara för samhället och där efter om personen visar sådana tendenser och man inte kan garantera andra människors säkerhet så skall dom placerad på en sluten avdelning på rättspsyk för vidare behandling och uppföljning, här ska man inte ta några risker tycker inte jag. Nu idag är det ju nästan alltid så att personen hamnar på rättspsyk efter att ett grovt brott begåtts ibland till och med då skrivs dom ut efter ett tag och gör samma sak en gång till och då runda nummer två tar dom saken på allvar och släpper inte ut personen på länge, om ens någon gång. En sån här person kan aldrig bli frisk förklarad bara mindre sjuk och kanske ha det inom kontroll men då måste det finnas strikta uppföljningar för i 8av10 fall så är det så att personen har slutat äta sin medicin som gjorde hen stabil för ingen har koll på det och dom själva inte har någon sjukdoms insikt. Jag tycker detta är så onödigt att det får hända och det är vanligare än vi tror med sådana här människor det finns många tickande bomber där ute på gatorna och om psykiatrin inte fångar upp dom och tar detta på allvar så är det en tidsfråga innan det händer igen. Kanske dags att återföra Mentalsjukhus igen? Det är trots allt oskyldiga människor med familjer och vänner som blir drabbade gång på gång.. Och den här snubben som det handlar om här han hade ju till och med visat sånna här signaler innan både i rättegång och uppträtt sjukt mot andra, Jag menar det är inga normala grejer som bara uppkommit av ilska som han gjort sig skyldig till tidigare, Och hans sätt att skriva på till dom han försöker få kontakt med borde fått varnings klockor att ringa, Jag är nästan helt säker på att han inte var okänd i psykiatrin sedan innan men han har slutat gå dit och dom har inte kunnat göra något åt saken för dom har inte dessa resurser även fast dom vet att ”lampan är tänd, men det är ingen hemma” hos honom. Nej detta är en sak Sverige måste börja ta på allvar för det kommer inte bli mindre galningar med åren, det blir tuffare och tuffare i samhället och dessa grupper av människor med sådan psykiskohälsa / sjukdomar som har läggning och tendenser, utvecklar förakt och hat tillsammans med empati störningar och psykoser m,m kommer öka och bli fler hela tiden samtidigt som det kryper neråt i åldrarna. Något måste göras!! T.ex låt oss säga att denna killen blir dömd till fängelse och får sitta 14år på kåken, den dagen han släpps ut igen tror ni han kommer vara frisk då ? Eller tror ni han kommer gå raka vägen till psykiatrin och säga: Hej jag mår inte bra, har lust att döda/ våldta och jag hatar kvinnor för dom ”kränker” mig, och jag har precis sutit 14år på kåken kan ni låsa in mig på rättspsyk så det inte händer någon oskyldig människa något igen? HeHe chansen är ju typ 0.1%

Ingen som har lite mer information om fallet ? Det har varit tyst ett tag nu, vad säger ryktena i Fagersta någon som hört något mer och kan komma med lite information ??
Citera
2018-08-21, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VipArrow
Patetiska är ni allihopa, en fin människa har dött.
Och ni leker amatör psykologer.
Skäms på er allihop.

Mvh Alexander Olsen
Jasså du tycker så..... vad har hon gjort för något bra menar du? En brud som knivar,sparkas och stjäl kanske är fin i din bok. Inte i min. Skitsamma. Ingen förtjänar att bli mördad på det viset oavsett cv.
Citera
2018-08-21, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinbergbatrashaka
Jasså du tycker så..... vad har hon gjort för något bra menar du? En brud som knivar,sparkas och stjäl kanske är fin i din bok. Inte i min. Skitsamma. Ingen förtjänar att bli mördad på det viset oavsett cv.

Japp i hans bok är det så.😂😂
Då han är exakt likadan själv, prata om att kasta sten i glashus.
Men som du säger man förtjänar inte att bli mördad för det.
Men man blir lite trött på allt rosa fluff som likasinnade försöker ha runt henne
Citera
2018-08-21, 19:49
Medlem
Citat:
Skäms bara.
Ja det tycker jag att du ska göra...
Citera
2018-08-21, 20:10
Medlem
MosterAugustas avatar
Citat:
Patetiska är ni allihopa, en fin människa har dött.
Och ni leker amatör psykologer.
Skäms på er allihop.

Mvh Alexander Olsen

Anledningen till att folk spekulerar är ju att det inte finns några fakta. Är du den du utger dig för att vara borde du ha en hel del skvaller att komma med. Var BO och GM knullkompisar i smyg t.ex.?
Citera
2018-08-21, 20:22
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Jag har jobbat i nära kontakt med psykiatrin i många, många år och kan se att den alldeles för ideologiserad. Man ser till patientens intressen främst i alla lägen, och trivialiserar de faror som en psykiskt sjuk person utsätter sina anhöriga och sin omgivning för.
Mantorpsmördaren skickade vården hem med en klapp på axeln när han berättade att han slutat med sin medicin, och att han hade sina mordfantasier "under kontroll".
De stora och viktiga besluten inom psykiatrin tas inte av läkare, utan av diverser tveksamma paramedicinare som agerar som patientens språkrör gentemot allt och alla.
Citera
2018-08-21, 22:59
Medlem
Fire78s avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/han-ville-doda-en-kvinna

Han hade tydligen planerat att döda någon random. Inte specifikt just henne. Hon var tyvärr på fel plats vid fel tillfälle.
Citera
2018-08-21, 23:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fire78

Han hade tydligen planerat att döda någon random. Inte specifikt just henne. Hon var tyvärr på fel plats vid fel tillfälle.
Tack. Citerar då det var en hel del ny sakfakta via ÅK och tyvärr inte otippat för min del.. Frågan är om han nöjt sig med en enda random kvinna eller var ute efter fler.
Jag förvånades som sagt över ÅKs uttalande gällande recidivfaran. Nu ska det bli väldigt intressant att se vad hans hårddisk handlar om med tanke på hans tidigare inspiration till hotbreven.

Han ska genomgå en P7:a vilket väl låter väldigt befogat.
Citat:
– Offret valdes av en slump, hon var på fel ställe, säger kammaråklagare Fredrik Sandberg som leder förundersökningen.
Enligt åklagare finns det ingenting som tyder på att den misstänkte mördaren och kvinnan kände varandra sedan tidigare.

- Han fick korn på henne och jag påstår att han valde henne i stundens ingivelse. Det var inte personligt riktat mot henne.

Planerat att mörda någon
Mordet ska ha föregåtts av en tids planering, enligt polisuppgifter till SVT Västmanland.
– Det stämmer, det finns uppgifter i utredningen att han tankemässigt skulle mörda, det fanns i hans bakhuvud. Han hade bestämt sig för att allvarligt skada eller döda någon av kvinnligt kön.

Fanns de här planerna nedskriva någonstans?
– Det är inget jag kan gå in på. Men ingen i hans omgivning kunde misstänka att något sånt här skulle hända.
Nån som har tillgång till plusartikel?
Citat:
Mördade kvinnan i Fagersta valdes av en slump: ”Ett makabert mord”
https://www.bblat.se/logga-in/mordade-kvinnan-i-fagersta-valdes-av-en-slump-ett-makabert-mord
Senast redigerad av develi 2018-08-21 kl. 23:54.
Citera
2018-08-22, 01:53
Medlem
Fire78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Nån som har tillgång till plusartikel?

Står inget större av värde där, som inte tas upp i länken jag postade.
Citera
2018-08-22, 03:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Står inget större av värde där, som inte tas upp i länken jag postade.
Oki, tack igen. Undrade kring ”Ett makabert mord” då det var ett citat. Antar det var ÅK:s uttryck men inte mer detaljer då.
Citera
2018-08-22, 06:28
Medlem
Fire78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Oki, tack igen. Undrade kring ”Ett makabert mord” då det var ett citat. Antar det var ÅK:s uttryck men inte mer detaljer då.

Exakt. Inga andra detaljer. Mer än att "delarna kommer klarna framöver" och "av allt att döma var det en slump att det var hon, vilken kvinna som helst i Fagersta kunde ha råkat illa ut".
Citera
2018-08-22, 06:43
Medlem
Citat:

Naturligtvis är det synd att någon behövde dö innan psykfallet låstes in, men att det inte var personligt gör ju saken ännu obehagligare. Slumpen gjorde att hon valdes ut till offer, inte något med vem hon var eller vad hon gjort. Tur att polisen arbetade snabbt och effektivt den här gången, innan fler dog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in