2018-08-20, 22:04
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kekistan
Med tak menar hon i praktiken det opinionsstöd som ett visst parti har i ett visst ögonblick.

Uppenbarligen. I så fall en märklig definition på "tak". Ett minst sagt rörligt tak.
2018-08-20, 22:08
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Är du så dum att du tror att ett partis tak varar för evigt så kan vi bryta diskussionen nu.
Du får läsa på lite om metastabilitet, så hörs vi efter valet.

Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Uppenbarligen. I så fall en märklig definition på "tak". Ett minst sagt rörligt tak.
Mer som ett paraply.
2018-08-20, 22:12
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HvemEJag
Aftonbladet har 2 intressanta artiklar vilket kan knytas till hur det kommer att gå för SD i valet
Först har vi det faktum att invandringsfrågan nu är viktigare än sjukvården och är den viktigaste frågan
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/gPeAKB/nu-ar-flyktingar-och-invandring-valets-viktigaste-fraga

Sedan har vi även det faktum att spelbolagen tror att SD blir största parti, eller oddsen verkar tyda på det i alla fall
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/oRabBR/spelbolagen-sd-blir-storst-i-valet-2018

Oddsen är en blandning av vad bolagen tror och vad folk redan spelat på. Om bolagen ligger "fel" med oddsen kommer dom alltså rätta sig efter inkommande spel.

Jag tror faktiskt att det är värt att spela mot SD som det ser ut idag. Tror man får 2 ggr pengarna på S som största parti hos Unibet.
2018-08-20, 22:16
Medlem
Rosteres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Nej. Det var Skop.

Nej. Sök på mina tidigare inlägg i tråden om du är intresserad av jämförelser av mätmetoder.
2018-08-20, 22:17
Medlem
KokaGrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Iofs trodde väl ungefär hela världen precis som Mellin. De enda som med hyfsad säkerhet visste att det lutade åt andra hållet var Trumps egna pollsters, och de gick inte efter valprognoserna (även deras interna sådana visade fördel Clinton), utan vilka sakfrågor som engagerade folk. Ungefär samma cocktail av åsikter som Novus använder för att specialvikta upp SD. ’Invandring är blä’, ’landet är på väg åt helvete’ etc. Därför var Trump-teamet segervissa i det tysta.

Nu ser det ut som att sakfrågan med stort S är på väg uppåt igen, enligt Aftonbladet själva: https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/gPeAKB/nu-ar-flyktingar-och-invandring-valets-viktigaste-fraga

Flyktingar/invandring lyfter alltså igen, och har ökat 7 pe sedan juni. Det talar starkt för att SD kan överraska positivt sista 20 metrarna före mål, trots att det ser fisljummet ut i väljarbarometrarna (även Sentio).
(det fetade)
Fast då är det väl konstigt att trots invandringen ses som viktigaste frågan - med kraftig uppgång - så minskar SD i OU. Inizio senaste visar på SD-minskning trots att OU gjordes efter frågeprio-mätningen (6-10 aug).
2018-08-20, 22:23
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Aftonbladet har 2 intressanta artiklar vilket kan knytas till hur det kommer att gå för SD i valet
Först har vi det faktum att invandringsfrågan nu är viktigare än sjukvården och är den viktigaste frågan
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/gPeAKB/nu-ar-flyktingar-och-invandring-valets-viktigaste-fraga

Sedan har vi även det faktum att spelbolagen tror att SD blir största parti, eller oddsen verkar tyda på det i alla fall
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/oRabBR/spelbolagen-sd-blir-storst-i-valet-2018
Det var ett ordentligt hopp ja. Roande analys dock att man antar att det beror på bilbränder när undersökningsperioden är 6 till 10 augusti.
2018-08-20, 22:27
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KokaGroda
(det fetade)
Fast då är det väl konstigt att trots invandringen ses som viktigaste frågan - med kraftig uppgång - så minskar SD i OU. Inizio senaste visar på SD-minskning trots att OU gjordes efter frågeprio-mätningen (6-10 aug).
Du noterade det före mig såg jag. Jag funderar ändå på att det är fel datum i artikeln. Det kan inte ta 10 dagar att processa en så enkel undersökning.
2018-08-20, 22:39
Medlem
Det behövs alltid en inarbetningstid. I OU ser vi fortfarande effekter av den varma och torra sommaren och det klingar av väldigt långsamt.

Beträffande bilbränderna så kommer inte effekterna i OU omedelbart, det måste tränga in i dom tröga hjärnorna kanske 14 dagar.
Vi får en positiv effekt för SD, det verkar inte alls som om klimatet är den stora frågan just nu. SD bör också ständigt påminna om dom 9000 och om dom 300.000 man måste försöka få upp det mycket mer i debatten.
Idag är valarbetet klent, två bilbränder i Falköping imponerar inte, så förbannat slött. Ursäkta kanske off topic.
Jag vet inte hur jag skall förhålla mig till spelbolagen. Det verkar skumt och hasard-artat.
2018-08-20, 22:40
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellirstreymr
SD blir med 27,6% Sveriges största parti. Kom ihåg var ni läste det först.
Citat:
Nej, däremot står jag på god fot med ryssarna.

Helt riktigt. Jag bekräftar infon.

Plan A var att ge SD 25% och 22.8% till M (egen majoritet, KD och MP åker ut), men när agenten Hanif Balivskij blev avslöjad av skickliga DN mitt under operationen "Avlyssning UD" för att sätta dit Putins ärkefiende Oksanen blev Hanif avstängd från Twitter och man gick över till Plan B. Man sänkte M med 2.6% och så adderade dessa pe till SD = 27.6%, M 20.2%.

För att det inte skulle se alltför suspekt ut fick ryssen ta och bränna lite bilar (Anders Lindberg, den jäveln lurades dock inte).
Citat:
Den kommer nu i veckan.
Torsdag kl 18:15 Moskvatid.

Citat:

Glöm inte Lag och Ordning. SD brukar ligga ganska högt där. Även när det gäller sjukvården brukar de hamna i top3/4 om jag minns rätt.

Citat:
1. Flyktingar och invandring 43 procent + 7 %
2. Sjukvård 39 procent - 2 %
3. Lag och ordning 31 procent + 1 %
4. Utbildning och skola 25 procent Oförändrat
5. Miljö och klimat 24 procent + 4 %
6. Äldreomsorgen 14 procent + 1 %
7. Sysselsättning och jobb 13 procent - 6 %
8. Trygghetssystemen 13 procent + 1 %
9. Skatter 12 procent + 1 %
10. Den svenska ekonomin 11 procent - 6 %
2018-08-20, 22:43
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Vissa lär sig aldrig. Hon har ju haft fel förut i liknande frågor. En pärla nedan:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/ngBVr5/bara-sd-valjarna-tror-att-trump-vinner
"Det hade varit ytterst förvånande om svenska folket trott att någon än annan än Hillary Clinton blir USA:s nästa president.
Bara SD-väljarna tror att Donald Trump flyttar in i Vita huset."

Hela länken är ytterst läsvärd eftersom vi vet hur det gick.

Intressant att C-väljarna var dummare än miljöpartisterna.
2018-08-20, 22:46
Medlem
Flashybear kan räkna på nya mätningen från inizio om viktiga frågor och det blir nog 25% då också hur man än vrider på det blir det 25% haha. Men allvarligt är jag lite förvånad att miljö ökat så lite media försöker lyfta frågan men det verkar inte som att så många bryr sig men förmodligen så pass många att mp får mer än 4% och många fler bryr sig om invandringen nu än juni borde göra att sd ökar sista veckorna och får....25% haha.
2018-08-20, 22:47
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kekistan
Det där är något jag själv observerat och som i någon mån motsäger teorierna om ett tak. Att folk kan gå från F! till SD i en handvändning är egentligen helt ofattbart. Säger något om hur grunda politiska uppfattningar som folk i gemen har. Det om något motbevisar pessimisternas snack om djupgående kulturmarxistisk hjärntvätt som roten till allt ont.

Jag känner en kvinna som röstade MP i förra valet som skall rösta SD i detta val.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in