Citat:
Ursprungligen postat av
KokaGroda
(det fetade)
Fast då är det väl konstigt att trots invandringen ses som viktigaste frågan - med kraftig uppgång - så minskar SD i OU. Inizio senaste visar på SD-minskning trots att OU gjordes efter frågeprio-mätningen (6-10 aug).
Fast min poäng här var ju just att sakfrågemätningar avslöjade trender som inte syntes i väljarbarometrarna. Det var det som hände i fallet Trump. Sen är det förstås inte otänkbart att M, S och KD har lyckats banka in sitt prat om ’fortsatt stram migrationspolitik’ så pass väl nu att vissa tycker det räcker att rösta på dem. Man kan inte räkna med att
samtliga som någon gång sett sig som SD-väljare delar den dogmatiska uppfattningen ’det finns bara ett parti’, ’jag går ALDRIG tillbaka till 7K’ osv. SD har förvisso en ovanligt hög partilojalitet/partiidentifikation runt 65% eller vad det nu var, men det är långt från 65% till 100%, för det innebär ju att 1/3 kan tänka sig återvända till 7K.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hogdal
Du noterade det före mig såg jag. Jag funderar ändå på att det är fel datum i artikeln. Det kan inte ta 10 dagar att processa en så enkel undersökning.
Tja, jag vet inte. När man läser den
junimätning som artikeln referar till så står det längst ner ”Den är gjord av Inizio på uppdrag av Aftonbladet inom ramen för Schibsted/Inizios opinionspanel som speglar svenska folket. 4 947 personer över 18 år intervjuades via webben mellan 6 och 19
mars 2018.”
Så antingen är det tradition med icke-färska undersökningar eller så är det tradition med copy/paste-haverier i faktarutorna.