2018-08-20, 22:33
Medlem
Om kungen varje dag till folket gick runt och gjorde hitlerhälsningar, sieg heil, offentligt, både på stan och i tv, på youtube, facebook, osv, vad skulle hända?

Han kan ju inte åtalas eller hindras. Men skulle han avsättas? Tas in på psyket? Hotas? Fråntas sin diplomatiska immunitet? Skulle Svea Rike se på detta utan att göra något?

Vad tror ni?
Citera
2018-08-20, 22:34
Medlem
Sooks avatar
Han skulle alldeles säkert avsättas oavsett orsak.
Citera
2018-08-20, 22:39
Medlem
blodigdiarres avatar
Jag antar det finns någon beredskap för det. Tanken är ju inte orimlig, han kan ju råka ut för demens eller hjärntumörer eller vad som helst. Eller få i sig LSD även om det skulle vara övergående. jag är ganska säker på att han skulle sättas på någon avsklid ö och pensioneras med hänvisning till sjukdom och den där rultan till dotter Victoria skulle fatta tag i styrpulpeten.
Citera
2018-08-20, 22:40
Medlem
321js avatar
Han skulle bli partiledare. De etablerade partierna skulle darra av rädsla. De skulle vara helt handlingsförlamade.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/p6nXyR/kan-inte-granskas

"Och om han bryter mot överenskommelsen så händer förmodligen ingenting.

– Det finns inga formella sanktioner. Det som händer, men det är en spekulation från min sida, är att statsministern säger: ”Ers majestät, det där var inte så klokt gjort.” Sedan kan det naturligtvis bli opinionsstorm, men det ligger utanför grundlagen."
Senast redigerad av 321j 2018-08-20 kl. 23:09.
Citera
2018-08-20, 22:43
Medlem
sfrges avatar
Synen jag fick framför mig nu var mer en komisk.
Carl den XVI Gustav går omkring i ridbrallor och gör Hitlerhälsningar. 😂 Fantastiskt kul.
Citera
2018-08-20, 23:00
Medlem
Är väl en ganska enkel fråga. Kungen får per definition inte ta några politiska ställningstaganden, en sådan hälsning är ett politiskt ställningstagande. Således bryter kungen sitt uppdrag och ska, enligt lag, avsättas.
Citera
2018-08-20, 23:03
Medlem
Mackan52s avatar
Troligen skulle han nog "omyndigförklaras" genom hovet och kronprinsessan skulle snarast möjligt placeras på tronen.

Psykisk sjukdom är inte bara en relativt mild utan även fördelaktig casus belli för att avsätta någon i kungahusen för det är något även folket kan relatera till "Ni vet hur det är när folk blir gamla."

Man placerar Vickan på tronen och skjuter iväg Knugen till ättestupet
Citera
2018-08-20, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StraffknullaMig
Om kungen varje dag till folket gick runt och gjorde hitlerhälsningar, sieg heil, offentligt, både på stan och i tv, på youtube, facebook, osv, vad skulle hända?

Han kan ju inte åtalas eller hindras. Men skulle han avsättas? Tas in på psyket? Hotas? Fråntas sin diplomatiska immunitet? Skulle Svea Rike se på detta utan att göra något?

Vad tror ni?
NEJ Han kan mörda en person på öppen gata om han vill. Han är fri från allt han gör. Från krockar till fortkörning. Vi har tu vi har en sån sympatisk Majestät
Senast redigerad av nisseblg 2018-08-20 kl. 23:22.
Citera
2018-08-20, 23:18
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Är väl en ganska enkel fråga. Kungen får per definition inte ta några politiska ställningstaganden, en sådan hälsning är ett politiskt ställningstagande. Således bryter kungen sitt uppdrag och ska, enligt lag, avsättas.
Det där är väl bara en överenskommelse, inte någon lag?

Hittar man inte någon annan lösning så får man i värsta fall låta honom heila loss i fyra år i väntan på grundlagsändring.

Ur regeringsformens femte kapitel:
Citat:
6 § Om konungen eller drottning som är statschef under en sammanhängande tid av sex månader inte har fullgjort eller kunnat fullgöra sina uppgifter, ska regeringen anmäla det till riksdagen. Riksdagen beslutar om konungen eller drottningen ska anses ha avgått.
Innebär heilande att han inte fullgör sina uppgifter? Då borde han kunna få sparken efter ett halvår. Oavsett om plikterna fullgörs eller ej, säg att regeringen idag skulle besluta att han inte fullgjort sina uppgifter det seanser halvåret och anmäla det till riksdagen, som anser att han avgått. Vem skulle kunna upphäva beslutet? Jean Claude Juncker???
Citera
2018-08-20, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det där är väl bara en överenskommelse, inte någon lag?

Hittar man inte någon annan lösning så får man i värsta fall låta honom heila loss i fyra år i väntan på grundlagsändring.

Ur regeringsformens femte kapitel:

Innebär heilande att han inte fullgör sina uppgifter? Då borde han kunna få sparken efter ett halvår. Oavsett om plikterna fullgörs eller ej, säg att regeringen idag skulle besluta att han inte fullgjort sina uppgifter det seanser halvåret och anmäla det till riksdagen, som anser att han avgått. Vem skulle kunna upphäva beslutet? Jean Claude Juncker???

Måste erkänna att jag är något osäker nu när du ifrågasätter det, länge sedan jag läste konstitutionell rätt. Googlade dock lite snabbt och fann detta stycke:
Citat:
Joakim Nergelius, professor i rättsvetenskap, påpekar att regeringen enligt konstitutionen ska informera kungen om viktiga händelser, men att kungen inte får lägga sig i politiken.

Det går ju självfallet att läsa på lite olika sätt men det ter sig sannolikt att det finns konstitutionella spärrar för att kungen engagerar sig politiskt.

Tillägg: Nu antar jag att du var ironiskt men vill ändå poängtera att EU självfallet inte har någon bestämmanderätt rörande det svenska statsskicket.
Senast redigerad av Nulb 2018-08-20 kl. 23:22. Anledning: Tillägg
Citera
2018-08-20, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Måste erkänna att jag är något osäker nu när du ifrågasätter det, länge sedan jag läste konstitutionell rätt. Googlade dock lite snabbt och fann detta stycke:

Det går ju självfallet att läsa på lite olika sätt men det ter sig sannolikt att det finns konstitutionella spärrar för att kungen engagerar sig politiskt.

Tillägg: Nu antar jag att du var ironiskt men vill ändå poängtera att EU självfallet inte har någon bestämmanderätt rörande det svenska statsskicket.
Lite onykter. Men vem skulle åtala Kungen???
Citera
2018-08-20, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisseblg
Lite onykter. Men vem skulle åtala Kungen???

Ingen i.om att Kungen som Sveriges statschef erhåller åtalsimmunitet.
Vad har åtal med detta att göra menar du?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in