2018-08-20, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Ber om ursäkt om det är OT men ge oss gärna centerns siffror, eftersom jag spelat på dem (att det går dåligt).

On Topic: exakt när kan vi förvänta oss yougovs OI i våra händer, baserat på tidigare vanor, någon som vet?

Onsdag baserat på tidigare datum. Men nu i valspurten kan dem lika gärna komma ikväll/inatt. Skulle tippa SENAST onsdag.
2018-08-20, 20:11
Medlem
Kekistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skn88
Jag tror kvinnorna börjar få upp ögonen för SD, vet flera som tvärvänt från S/FI till SD efter ha gått på universitetet och kommit ut i verkligheten. värt att poängtera att dessa kvinnor är högutbildade (mer än 5års studier).

Det där är något jag själv observerat och som i någon mån motsäger teorierna om ett tak. Att folk kan gå från F! till SD i en handvändning är egentligen helt ofattbart. Säger något om hur grunda politiska uppfattningar som folk i gemen har. Det om något motbevisar pessimisternas snack om djupgående kulturmarxistisk hjärntvätt som roten till allt ont.
Senast redigerad av Kekistan 2018-08-20 kl. 20:15.
2018-08-20, 20:20
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Vissa lär sig aldrig. Hon har ju haft fel förut i liknande frågor. En pärla nedan:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/ngBVr5/bara-sd-valjarna-tror-att-trump-vinner

"Det hade varit ytterst förvånande om svenska folket trott att någon än annan än Hillary Clinton blir USA:s nästa president.

Bara SD-väljarna tror att Donald Trump flyttar in i Vita huset."

Hela länken är ytterst läsvärd eftersom vi vet hur det gick.

Underbar läsning, ett tidsdokument så gott som något. Genom åren har man lärt sig att de som sympatiserar med Sd nästan alltid har bättre koll på vart det barkar än övriga.

Jag t ex var tämligen säker på en Trumpet vinst och jag var övertygad om Brexit.

Nu handlar det dock om Sverige denna gång och med våra odemokratiskt utformade vallokaler blir utgången något värre att sia om.
2018-08-20, 20:23
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Nej, nej, nej... hoppas dock att jag har fel. 37%...??? Det skulle t o m vara en större överraskning än Trumps seger 2016. I alla fall för oss i Sverige (och kanske Norden)
Känns som 30% är taket detta val då inte massorna i Stockholm och Göteborg vaknat tillräckligt utan tycker det fungerar bra med tiggare, gatubarn och multikulti gäng som förpestar vardagen för folk.
2018-08-20, 20:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Underbar läsning, ett tidsdokument så gott som något. Genom åren har man lärt sig att de som sympatiserar med Sd nästan alltid har bättre koll på vart det barkar än övriga.

Jag t ex var tämligen säker på en Trumpet vinst och jag var övertygad om Brexit.

Nu handlar det dock om Sverige denna gång och med våra odemokratiskt utformade vallokaler blir utgången något värre att sia om.
Så du menar att jag tog fel på 3,7%
2018-08-20, 20:39
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Känns som 30% är taket detta val då inte massorna i Stockholm och Göteborg vaknat tillräckligt utan tycker det fungerar bra med tiggare, gatubarn och multikulti gäng som förpestar vardagen för folk.

Det där med Stockholm och Göteborg är ett märkligt fenomen. Vad är det med våra två största städer? Fast å andra sidan finns detta "syndrom" även i andra länder.

Vågar inte säga var max är för SD i årets val, vilket främst beror på kvinnorna. Har ett par mycket nära anhöriga som arbetar inom äldrevården och på deras avdelningar har samtliga utom två gått från S och V till SD. Enligt dessa har det svängt stort bland kvinnorna till SD:s favör. Om proppen går ur fullständigt då vet i helsike vad maxsiffran är i detta val... men över 30% har jag mycket svårt att tänka mig. Då skulle det krävas att sossarna tokkollapsar och att minst två (kanske tre) partier ryker ur riksdagen. 30% låter lite väl magstarkt i nuläget.
Senast redigerad av Smoothman 2018-08-20 kl. 21:03.
2018-08-20, 20:48
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

Snacka om bortförklaring och totalt nonsens. Ett tak är väl ändå ett tak? Om ett tak inte är ett tak, då är det något slags rörlig prognos som ändras från tid till annan, inget beständigt. Antingen finns det ett tak - ett definitiv stopp uppåt - eller så är det en öppen fråga. Ditt resonemang är ungefär lika korkat som att säga: att man kan vara bara lite gravid...

Detta inlägg är lagt till arkivet med de andra "max 15%-" och "max 18%"-kommentarerna. Man kanske skulle göra ett "Best of" efter den 9 september? Ni börjar bli rätt många nu...

Är du så dum att du tror att ett partis tak varar för evigt så kan vi bryta diskussionen nu.
2018-08-20, 20:49
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Jag har det grabbar! Opinionsinstituten gick samman o skrev ner SDs siffror så Åkesson inte ska få vara med på statsministerdebatten när hans parti ser ut att vara tredje största igen.
2018-08-20, 20:50
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TronaldDump666
Kärringen Lena Mellin säger självgott att SD inte kommer dubblera sitt valresultatet den här gången. Hur fan kan hon vara så säker på det? Kanske ska få låta folket rösta innan du slänger ur dig vilda gissningar som om de vore självklara sanningar? Har många valrörelser har kärringen bevakat? Hur kan hon inte känna till underskattningen? https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/G1AmrB/fyra-vinnare-och-fyra-forlorare-i-valet-om-20-dagar
Hon har ju sån dålig koll med, SD har inte bara dubblat de senaste valen, de har dubblat elelr mer än dubblat i samtliga val sedan 1988. Triplebypasskossa...
2018-08-20, 20:52
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kekistan
Det där är något jag själv observerat och som i någon mån motsäger teorierna om ett tak. Att folk kan gå från F! till SD i en handvändning är egentligen helt ofattbart. Säger något om hur grunda politiska uppfattningar som folk i gemen har. Det om något motbevisar pessimisternas snack om djupgående kulturmarxistisk hjärntvätt som roten till allt ont.
Att SD kommer toköka bland kvinnor är inte så konstigt med tanke på vad de får stå ut med från MENA-männen. Inget har ju blivit det minsta bättre sedan 2014 så... Tror att det är en väldigt stor Bradley/skäms-effekt just bland kvinnor.
Senast redigerad av volvo 240 2018-08-20 kl. 21:00.
2018-08-20, 20:54
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Detta inlägg är nu sparat och kommer att återciteras efter valresultatet.

Ja det hoppas jag, men tyvärr blir det nog jag som får citera det eftersom Sd-svansen kommer att ha fullt upp med trådar som ”Vad hände?”, ”Har vi haussat ett luftslott?”, ”Valfusk?”.

Mitt tips är att Yougov inte kommer att träffa särskilt rätt på Sd detta val. En gång är ingen gång, och deras träffsäkerhet på övriga partier imponerade inte 2010 eller 2014. Men visst förstår jag att ni ägnar er åt konfirmeringsbias. Det gjorde jag också som tonåring.
2018-08-20, 20:57
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Expressens mätning angående vem svenska folket vill se i statsministerduellerna i SVT och TV4.

Just nu har 37.163 personer röstat och Åkesson och SD har 74%!

Den partiledare som får näst högst andel röster för att vara med i duellen är Uffe Kristersson på 8%!

Löfvén trea med 7%

What!

🇸🇪 Sverigefesten 2018 🇸🇪

Edit: puck-arton

Och vad betyder det tror du? Att det är ett representativt urval? Som OI:s självrekryrerade webbpaneler på steroider.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in