Citat:
Ursprungligen postat av
mrboom
Kul och se vad du ger för betyg, är själv kluven till vad jag ska tycka om filmen pga något som hände en sportfiskare i filmen.
Ja, vad skall man säga, den har ju den där lite typiska finska humorn som mycket går ut på att skrika svordomar till höger och vänster, eller ja, humor är ju kanske att ta i men som finsktalande så tycker jag det alltid är lika roligt att höra det användas. Däremot går ju mycket förlorat i översättningen om man som utomstående, icke-finsktalande, men den mörka humorn existerar ju ändå bortom vokabulären som skriks ut.
Hade ett lite ambivalent förhållande till huvudpersonen genom hela filmen skall poängteras, men det är nog meningen av de två regissörerna, att det skall svänga snabbt hur man ser på honom. Ena stunden kan man förstå att han gör som han gör, för att i nästa fullständigt balla ur, som i scenen du nämnde med sportfiskaren. Men ja, jag gillade den för vad den helt enkelt var, lite av en finsk vigilante-film med svart humor, varken mer eller mindre. Trodde att den skulle vara annorlunda då jag läste om den tidigare, att själva delen då han blir vigilante skulle ta mera plats, men men... Man kan inte få allt.
En svag 3/5 gav jag den.